کد خبر: ١٩٣٨٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/01/24-١٧:٤٧

محمود تیلا

 

آبادان خبر: بدون مقدمه باید هشدار داد که این روزها تنش‌ها میان افراد نزدیک به نمایندگان و سیاسیون آبادان در حال عمیق‌تر شدن است تا جایی که رقابت‌های انتخاباتی را هم در وضعیتی بغرنج قرار داده است. این اختلافات در شرایطی است که کشورمان یکی از حساس‌ترین انتخابات‌های تاریخ خود را در ماه‌های پیش‌رو تجربه خواهد کرد؛ انتخاباتی که در کنار مشکلات ساختاری این روزها، در وضعیت متفاوت و سختی برای مردم و به طور مشخص‌تر طبقات آسیب‌پذیر برگزار می‌شود. جهش نرخ ارز، افزایش قیمت کالاهای اساسی، دشواری‌های تولید، سخت شدن مراودات مالی، کاهش فروش نفت و... از موضوعاتی است که اقتصاد ما با توجه به تحریم‌های ظالمانه با آن دست و پنجه نرم می‌کند. 

 

بدون تعارف باید گفت تجربه نشان داده تعمیق یافتن اختلافات مسئولین در سپهر سیاسی شهرستان، تاثیر بسزایی در انفعال و کاهش نرخ مشارکت شهروندان خواهد داشت! به عبارت دیگر، نبود همگرایی شهری که یکی از الزامات و ضروریات جامعه امروز آبادان است باعث عمیق شدن شکاف و گسست اجتماعی و در نتیجه بی‌اعتمادی شهروندان گردیده و می‌گردد.

 

متاسفانه سالهاست در نبود هم‌افزایی مدیریتی در آبادان، سیاست واگرایانه در نظام مدیریتی شهرستان در حال پیگیری و اجراست و نگاه سوداگرایانه گاه و بیگاه به مسائل شهری باعث آسیب‌های اجتماعی و روانی عمیق شده بگونه‌ای که وضعیت نگران کننده‌ای را حاکم کرده است.

 

انتظار می‌رفت در دوره‌ی نمایندگان کنونی که با شعارها و برنامه‌های جدید و با اقناع شهروندان، رای خود را اخذ کردند شاهد کاربست شیوه‌های اخلاق‌مدارانه و متفاوت در پساانتخابات باشیم اما در کمال تاسف همان راهبرد ادوار گذشته در حال اجراست که در نهایت همچون همیشه، شهروندان بازنده‌ی اصلی اختلافات سیاسیون و دولتمردان و یارگیری‌های ناشی از رقابت های بی‌حاصل بین آنها می‌گردند!

 

آیا شهرستان آبادان در سالهای پس از جنگ، از ظرفیت سه نماینده برای بهبود شرایط خود بهره مناسبی برده است؟ آیا سیاسیون و نمایندگان و دولتمردان در ادوار مختلف، هم‌افزایی و همگرایی داشته‌اند یا رفتارهای واگرایانه آنها آسیب‌زا بوده است؟ 

 

نگاهی به سه دهه اخیر نشان می‌دهد ضدیت‌ها و واکنش‌های مسئولین نسبت به عملکرد یکدیگر حجم بالایی از مناقشات در جامعه‌ی محلی را تشکیل داده است. سال‌هاست مسئولین مختلف و گروه‌های سیاسی و اجتماعی بر ضد یکدیگر بحث و جدل می‌کنند. البته اشکالی ندارد که مسئولین اهل دعوا باشند به شرط آنکه برای راه‌حل‌های برون‌رفت از بدبختی‌ها دعوا کنند نه برای اهداف نامعلوم! 

 

یک بار دعواهای بی‌حاصل را کنار بگذارید و صادقانه بگویید چگونه می‌خواهید مشکلات مردم را حل کنید؟ اگر این فضای گفتمانی به این صورت در آبادان تغییر کند مهم‌ترین مسائل و مشکلات عدیده آبادان موضوعیت می‌یابد و برای حل آنها راهکارهای عملی ارایه می‌شود.

 

همگرایی واقعی برای پرداختن به چگونگی حل مشکلات شهر و نه فقط همگرایی برای تقسیم کرسی‌های مدیریتی و چینش گاه مهره‌های بی‌کفایت و ناشایسته! 

 

یک بار دیگر ظرفیت موجود در منطقه که برخورداری آبادان و خرمشهر از ۴ نماینده است را با استان‌هایی که ۳ یا ۴ نماینده دارند مقایسه کنید تا بیش از پیش به مفهوم فرصت‌سوزی‌ دهه‌های اخیر واقف شوید:

 

استان البرز ۳ نماینده، استان قم ۳ نماینده، استان قزوین ۴ نماینده، استان سمنان ۴ نماینده، استان بوشهر ۴ نماینده، استان یزد ۴ نماینده، استان خراسان شمالی ۴ نماینده، استان جنوبی ۴ نماینده.

 

 

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: