کد خبر: ٢٩٣٦٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/06/19-١٢:٠٠

بسته خبری اقتصادی

آخرین‌های اقتصادی

دراین بسته خبری به‌تشریح آخرین اخبار اقتصادی می پردازیم./ ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوز _ آخرین‌های اقتصادی را با ما دنبال کنید.

 

حذف دلار از مبادلات غیرتجاری و سیاحتی

رئیس‌کل بانک مرکزی جایگزینی عرضه و تحویل دینار به زائران اربعین حسینی را که برای نخستین‌بار با موفقیت انجام شد، تجربه عملی "حذف دلار از مبادلات غیر تجاری و سیاحتی" اعلام کرد و گفت: تعمیم تجربه رضایت‌بخش اربعین حسینی به سایر کشورهای منطقه در حال بررسی کارشناسی و برنامه ریزی عملیاتی است و به زودی شاهد اجرای آن خواهیم بود.  

محمدرضا فرزین درپیامی ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان اربعین حسینی و تقدیر ویژه از مدیریت مدبرانه مسئولان ارزی بانک مرکزی، مدیران بانک‌های عامل فروش ارز اربعین، وزارت کشور و تمام ارگان‌ها تصریح کرد: خدمات ارز اربعین در سال جاری با چند تفاوت اساسی با سال‌های قبل توسط شبکه بانکی کشور انجام گرفت.

رییس‌کل بانک مرکزی عرضه ارز اربعین توسط شش بانک بزرگ کشور در قالب ۱۷۹۰ شعبه شهری و روستایی را اقدامی مهم برشمرد و گفت: امسال برای نخستین بار، مراحل دریافت  ارز اربعین، ساده تر بود و تلاش شد سهم بیشتری از خدمات توسط سامانه‌های غیر حضوری صورت گیرد.

فرزین تصریح کرد: از ماه‌ها قبل، منابع دیناری عرضه ارز اربعین زائران ایرانی در بزرگترین گردهمایی جهان فراهم و برای اولین بار نیز بجای ارزهای دلار و یورو، از ارز کشور مقصد استفاده شد.

رییس بانک مرکزی  اظهار کرد: مسئولان این بانک از ماه ها قبل، برآورد دقیقی از منابع دیناری مورد نیاز تا پایان سفر اربعین حسینی را پیش بینی کردند و با برنامه‌ریزی دقیق، خدمات عرضه ارز اربعین با نرخ یکسان و بدون هیچ کمبودی در تمام شعب و در طول روزهای هفته ارائه شد. در طول ایام اربعین حسینی نیز همگان شاهد بودند که این اقدام هوشمندانه باعث کاهش نرخ دینار در بازار غیررسمی شد.

فرزین تاکید کرد: الگوی به کار گرفته شده که مورد رضایت زوار اربعین حسینی و مقامات مختلف کشور نیز قرار گرفت را می‌توان برای سایر کشورهای منطقه نیز به کار برد.  

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: در حال حاضر معاملات کالایی کشورمان با سایر کشورها عموما با ارزهای یورو، درهم، یوان، روبل، روپیه و دینار صورت می گیرد ولی درخصوص معاملات سیاحتی و غیرتجاری، همچنان ارزهای غالب یورو و دلار است که تجربه عملی "حذف دلار از مبادلات غیر تجاری و سیاحتی" در ایام اربعین امسال برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس تعمیم تجربه رضایت‌بخش استفاده از ارز محلی در اربعین حسینی امسال به سایر کشورهای منطقه، موضوعی است که در حال بررسی کارشناسی و برنامه ریزی عملیاتی است و به زودی شاهد اجرای آن خواهید بود./ اخبار اقتصادی


فایده صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی چیست؟

درکنار صندوق‌های بازنشستگی اجباری که در بسیاری ازکشورها برای افراد شاغل در سازمان ها و شرکت ها در نظر گرفته شده است، صندوق های بازنشستگی اختیاری نیز وجود دارند که به کارفرما و کارکنان یک بنگاه اقتصادی این اجازه را می دهند تا برای دوران بازنشستگی کارکنان ، برنامه ریزی کنند. به بیان دیگر دراغلب کشورها، یک طرح بازنشستگی پایه وجود دارد که افراد جامعه از این طرح به عنوان یک بیمه پایه استفاده می کنند؛ اغلب این طرح ها اجباری است و سایر طرح های تکمیلی اختیاری است. بیمه های اجباری بازنشستگی منابع مالی حداقلی را  برای افراد جامعه فراهم می کنند اما شاغلان می توانندطرح های تکمیلی را مازاد بر این حداقل ها، با توجه به شرایط خود تهیه کند. یکی ازمهمترین طرح هایی از چند دهه پیش در دنیا رواج پیدا کرده است صندوق های بازنشستگی تکمیلی هستند که به سرعت در حال رشدانددر ایران نیز از ماه گذشته سه صندوق بازنشستگی تکمیلی رسما فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کردند. اما این صندوق ها چگونه کار می کنند ویژگی ها و مزایای این صندوق ها برای دوران بازنشستگی چیست؟

به‌طور خلاصه، صندوق بازنشستگی یک صندوق ویژه سرمایه‌گذاری، مخصوص وجوهی است که برای استفاده در دوران بازنشستگی، سرمایه‌گذاری می‌شوند. هدف اصلی این صندوق، تامین آتیه سرمایه‌گذار در دوران بازنشستگی از طریق سرمایه‌گذاری مداوم و اصولی است. در این صورت، هر فرد برای دوران بازنشستگی خود به جای خرید سهام و اوراق بهادار، به صورت مستقیم سرمایه خود را به صندوق می‌سپارد و  متخصصین مالی در این صندوق منابع مالی را صرف سرمایه‌گذاری برای افراد می کند.

نحوه فعالیت صندوق های بازنشستگی تکمیلی

درمرحله اول کارفرما با انعقاد یک قرارداد بخشی از حقوق ماهانه شاعلان را برای تخصیص در صندوق کسر می کند.

درمرحله دوم بخش دیگری از منابع مالی صندوق از طریق کارفرما تامین می شود.

درمرحله سوم کارفرما با تشکیل یک صندوق بازنشستگی تکمیلی منابع مالی دریافتی و سهم خود را به این صندوق واریز و صندوق آماده سرمایه‌گذاری می‌شود.

درمرحله چهارم صندوق از طریق نیرو های متخصص تلاش می کند در بازار های مالی سرمایه گذاری و برای کارکنان شرکت ارزش افزوده ایجاد کند.

درمرحله پنجم میزان سرمایه گذاری افراد متناسب با میزان حضور آنها در آن شرکت یا سازمان افزایش و ارزش سرمایه گذاری هایشان در صندوق افزایش می‌یابد.

درمرحله ششم کارکنان شرکت در زمان خروج از شرکت یا بازنشستگی می توانند با صندوق تسویه و منابع مالی که ظرف سال ها به صورت مستمر و پایدار سرمایه‌گذاری کرده‌اند را به علاوه ارزش افزوده ایجاد شده دریافت کنند.

مزایای صندوق های بازنشستگی برای شاغلان

شفاف بودن میزان بازده ایجاد شده برای کارمندان

سهولت سرمایه گذاری در صندوق

مستمر بودن سرمایه گذاری بدون ایجاد فشار مالی به کارمندان

امکان استفاده از متخصصین مالی برای سرمایه گذاری

امکان وثیقه کردن سرمایه گذاری انجام شده

شفاف بودن میزان پرداختی هر کارمند

امکان محاسبه دقیق ارزش خالص دارایی ها و سرمایه گذاری انجام شده به صورت روزانه

مزایای صندوق های بازنشستگی برای کارفرمایان

افزایش وفاداری و تعهد سازمانی شاغلان

افزای بهره وری سازمان

تقویت برند شرکت و ایجاد مزیت نسبی

ایجاد حس رضایت و قدردانی درکارمندان

رشد درآمد در نتیجه افزایش بهره‌وری/ خبر اقتصادی


این خودرو مونتاژی یک روزه ۴۰میلیون تومان گران شد

قیمت خودرو امروز یک‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ افزایشی گزارش می‌شود. بازار خودروهای داخلی سراسر مثبت یا باثبات بوده؛ اما در بازار خودروهای مونتاژی، در مواردی افت قیمتی به چشم می‌خورد.

این افزایش قیمت می‌تواند به دو دلیل باشد؛ اولی عبور نرخ دلار از کانال ۵۰ هزار تومان در بازار آزاد و دومی، احتمال افزایش قیمت درب کارخانه خودروها به دلیل استانداردهای ۸۵ گانه. البته طبق مصاحبه منتشر شده از توکلی، رئیس روابط عمومی شورای رقابت در روز گذشته، افزایش دوباره قیمت خودرو قویاً تکذیب شده است.

قیمت خودروهای داخلی، اکثراً با افزایش اندک همراه است. البته در مواردی، ثبات قیمتی نیز به چشم می‌خورد.

کوییک دنده‌ای S دنده دستی از هاچ‌بک‌های اقتصادی نارنجی‌پوشان جاده مخصوص به شمار می‌رود که حدود دو میلیون تومان نسبت به روز گذشته گران‌تر شده و با قیمت ۳۴۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

شاهین G این شرکت نیز جزو سدان‌های لوکس داخلی به شمار می‌رود که از ابتدای امروز با افزایش حدود سه میلیون تومانی، وارد کانال ۵۸۰ میلیون تومان شد.

رانا پلاس که رکورددار افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی است، ۶ میلیون تومان گران‌تر شده و با نرخ ۴۹۶ میلیون تومان معامله می‌شود. به این ترتیب، رانا پلاس ایران خودرو تنها یک قدم با کانال ۵۰۰ میلیون تومانی فاصله دارد.

دنا پلاس ۶ دنده توربو یکی دیگر از خودروهای رده بالای داخلی بوده که تنها پنج میلیون تومان افزایش داشته و به نرخ ۷۲۵ میلیون تومان رسید.

این خودرو مونتاژی یک روزه  ۴۰ میلیون تومان گران شد | کوییک، شاهین، رانا،جک، ام وی ام و فونیکس تیگو چقدر قیمت خورد؟

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی در برخی موارد، افزایش چشم‌گیر دارد. اما خودروهایی نیز در بازار به چشم می‌خورد که افت قیمت داشتند.

ام‌وی‌ام X۲۲ دنده‌ای اسپرت لاکچری یکی از ارزان‌ترین محصولات مونتاژی بازار است که نسبت به اولین روز هفته، پنج میلیون تومان گران‌تر شده و به نرخ ۷۱۰ میلیون تومان رسیده است.

جک J۴ آپشنال سدان مونتاژی کرمان موتور، یکی دیگر از خودروهای ارزان مونتاژی بوده که شاهد افت قیمت است. این خودرو پنج میلیون تومان ارزان‌تر از دیروز و با قیمت ۷۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

چری آریزو ۵ توربو جدید که جزو سدان‌های مونتاژی مدیران خودرو است، از ابتدای روز با افزایش نسبتاً چشم‌گیر ۲۰ میلیون تومانی، وارد کانال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان شد.

فیدلیتی پرایم نیو ۵ نفره که رکورددار افزایش قیمت در بازار خودروهای مونتاژی است، تنها در یک روز توانست ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد و با نرخ یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان خرید و فروش شود.

این خودرو مونتاژی یک روزه  ۴۰ میلیون تومان گران شد | کوییک، شاهین، رانا،جک، ام وی ام و فونیکس تیگو چقدر قیمت خورد؟

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

باتوجه به تکذیب افزایش قیمت درب کارخانه خودروها، تنها عامل تغییر قیمت خودرو در بازار می‌تواند تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد باشد. بنابراین، درصورتی که نرخ دلار روی کانال ۵۰ هزار تومانی ثابت شود، انتظار می‌رود که قیمت خودرو پس از افزایش اندکی ثابت شود./ اخبار اقتصادی

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: