کد خبر: ٢٨٧٣٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/11/26-١٩:٤٨

در این گزارش گردشگری به معرفی "شیرینی های سنتی خوزستان" می‌پردازیم.

 

آبادان نیوز _ خوزستان از آن استان های پرنشاطی است که مهمان نوازی شان حرف ندارد. مردمان این منطقه مهمان نواز هستند و برای همین آشپزی کردن و پذیرایی از مهمان برایشان اهمیت ویژه ای دارد. شاید برای همین هم هست که در پختن غذاهای رنگارنگ و تهیه شیرینی های خوشمزه برای پذیرایی بسیار خبره هستند. در این مقاله از شیرینی‌های خوزستان برایتان گفته ایم. با آنها آشنا هستید؟

 

1. کلوچه خرمایی

طرز تهیه کلوچه خرمایی دزفول خوشمزه و مخصوص بازاری

دزفولی‌ها در آماده کردن کلوچه های خرمایی خوشمزه خبره هستند. برای تهیه این کلوچه ها از شکر، خرما، خمیرمایه، روغن یا کره و آرد استفاده می شود. اگر دلتان می خواهد که شیرینی کلوچه خیلی زیاد نشود، بهتر است که دیگر از شکر زیاد استفاده نکنید.

طعم و عطر خوش کلوچه های خرمایی تاحد زیادی مدیون ماده دیگری هم هست؛ چه ماده ای؟ زیره. این ماده هم نقش پررنگی در طعم دادن به شیرینی های جنوبی دارد. این کلوچه ها در نقاط مختلف خوزستان آماده می شوند اما دزفولی ها آن را بهتر می پزند.


2. رنگینک

طرز تهیه رنگینک خرما مرحله به مرحله به 2 روش + فیلم آموزشی | مجله کوروش

در خرید شیرینی از استان خوزستان حتما رنگینک را هم به خاطر داشته باشید. این شیرینی خرمایی در جنوب شهرت ویژه ای دارد. پایه و اساس آن را خرماهای خوشمزه و خاص جنوبی می سازند.

روی خرماها هم با ترکیبی از روغن و آرد گندم بوداده پوشانده می شود. بعضی ها از گردو هم در ترکیب رنگینک استفاده می کنند. برای تزئین هم پودر نارگیل، دارچین و پودر پسته گزینه های خوبی هستند. رنگینگ برای افطار یا سحری در ماه رمضان هم پرطرفدار و انرژی بخش است.


3. کلوچه شوشتری

دستور پخت کلوچه سنتی شوشتر | سرآشپز پاپیون

شوشتری ها هم کلوچه های خوشمزه ای آماده می کنند. این کلوچه ها بافتی نرم و طعم خوشایندی دارند. در تهیه شیرینی جات جنوبی از مواد پرشمار و روش های سختی استفاده نمی شود.

کلوچه های شوشتر هم با آرد، شیر، شکر، روغن و مایه خمیر تهیه می شوند. وجود زیره هم که مانند بسیاری از شیرینی های خوزستانی به کلوچه طعم و عطر خوشی می دهد. این شیرینی های شوشتری را به شکل لوزی برش می دهند و برای پذیرایی در ظرف هم شمایل خوبی پیدا می کنند.


4. حلوا سفید یا قپیت

در دزفول و شوشتر حلوایی تهیه می شود که نامش قپیت است. اگر انگشت پیچ همدانی ها را خورده باشید، حتما متوجه شباهت طعم این دو شیرینی با یکدیگر می شوید.

حلوای سفید خوزستانی ها با شکر، زردچوبه و البته سفیده تخم مرغ آماده می شود. بعضی ها برای عطر بیشتر حلوا از روغن حیوانی هم استفاده می کنند. اگر گذرتان به خوزستان افتاد یا امکان سفارش کیک و شیرینی خوزستانی داشتید به حلوای سفید نگاهی ویژه داشته باشید.


5. حلوا خرمایی

طرز تهیه حلوای خرما به روش جنوبی با طعم بسیار عالی

خرما بازیگر نقش اول بسیاری از شیرینی های جنوبی است. این ماده خوشمزه و البته بسیار مقوی در حلوا خرمایی هم کاربرد دارد. حلوای خرمایی را با روغن، دارچین، آرد سنگک، پودر پسته و گردو درست می کنند.

این مواد در ترکیب با هم حالتی خمیری یک دست به وجود می آورند. امکان شکل دادن به این خمیر وجود دارد و خوزستانی ها با آن توپک های گردی درست می کنند. این توپک های مقوی و خوشمزه شکل جالبی هم دارند.


6. حلوا ارده

طرز تهیه حلوا ارده ساده برای صبحانه با طعم بسیار عالی

حلوا ارده هم خوشمزه است و هم مقوی. با خوردن اندکی از آن می توانید انرژی زیادی وارد بدن کنید. این شیرینی معروف هم با کنجد، شکر، هل و چوبک درست می شود.

از حلوا ارده برای پذیرایی استفاده نمی شود اما دسر خوبی برای بعد از مصرف غذا است و انتخاب آن برای صبحانه هم می تواند انرژی لازم برای طول روز را فراهم کند. شیرینی های ایرانی در تنوع کم نظیر هستند. برای امتحان کردن آنها می توانید خودتان آستین ها را بالا بزنید یا با سفارش از اسنپ به سادگی، آنها را درب منزلتان تحویل بگیرید.


7. لوز کنجدی

شیرینی های سنتی خوزستان ☀️ کارناوال

شیرینی های خوزستانی بمب انرژی هستند. وجود مواد پایه ای مانند خرما و کنجد در آنها باعث می شود که بسیار انرژی زا باشند و البته خوشمزه. دزفولی ها شیرینی جذاب دیگری به نام لوز کنجدی هم درست می کنند.

این شیرینی از کنجد، کره، شکر و گردو تهیه می شود. شکل شیرینی هم همان طور که از نامش پیدا است، شبیه لوزی قالب زده می شود. لوزهای کنجدی دزفولی فقط در خوزستان معروف نیستند و شهرتشان در نقاط دیگر ایران هم زیاد است.

 

8. عسلیه

طرز تهیه شیرینی ساده و محلی عسلیه یا خنجرباری

خنجربانی یا عسلیه هم از شیرینی های معروف دزفولی است که با رنگ های خوراکی، آرد و شکر آماده می شود. این شیرینی بی شباهت به آب نبات های رنگی نیست و با درست کردن شربت غلیظی تهیه می شود که بعد از سردشدن، آن را با رنگ خوراکی مخلوط می کنند.

با ریختن قاشق قاشق شربت روی سینی پوشانده شده از آرد، عسلیه درست می شود. بعد از اینکه شیرینی ها سرد شدند، آنها را از روی سینی برمی دارند و نوش جان می کنند. درست کردن این شیرینی بسیار ساده است. برای گذران اوقاتی خوش در یک عصرگاه می توانید آماده کردن این شیرینی ها را امتحان کنید.


در آخر

خوزستانی ها مردم گرم و پرشوری هستند. آنها با انواع شیرینی های خوشمزه سفره هایشان را رنگین و از مهمانانشان پذیرایی می کنند. دستور پخت وپز شیرینی های جنوبی آنچنان سخت نیست. هرچند که پای فوت های کوزه گری هم به میان است و فقط بعضی از بومی ها هستند که قلق های خوشمزه ترشدن این شیرینی ها را بلد هستند. با این حال، شما هم با آشنایی با دستورهای تهیه می توانید، شیرینی ها را با دستان خودتان بپزید. اگر هم اهل شیرینی پزی نیستید با سفارش شیرینی های جنوبی یا خریدشان در سفر به خوزستان، با طعم و مزه شان بیشتر آشنا شوید./ گردشگری خوزستان

منبع: همگردی

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: