کد خبر: ٢٨٨٥٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/12/09-١٢:٢٥

دیدنی‌های خوزستان

دهکده زراس کجاست؟

در این گزارش با "دهکده زراس" یکی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری خوزستان آشنا می‌شویم.

 

آبادان نیوز _ دیدنی‌های خوزستان را اینجا بخوانید:

 

خوزستان یکی از استان های دیدنی ایران است که متاسفانه در سال های اخیر بی توجهی های زیادی نسبت به آن صورت گرفته است که موجب شده تا بسیاری از افراد جامعه اطلاعات زیادی درباره آن نداشته باشند. این استان علاوه بر نخل ها و رود کارون دیدنی های زیادی دارد که یکی از زیباترین آن ها دهکده زراس خوزستان است. طبیعتی خیره کننده که هر بیننده ای با دیدن آن به یاد بهشت می افتد. با ما همسفر شوید تا راهی جنوب کشور شویم و از دهکده زراس خوزستان دیدن کنیم.

معرفی دهکده زراس

زراس؛ جاذبه‌ای که از طبیعت بکر و کمتر شناخته‌شده‌ خوزستان برمی‌آید، بر دل می‌نشیند و آرامش خاص‌اش را در وجود هر بیننده‌ای به جریان می‌اندازد. اینجا خوزستان است، سرزمین نخل‌های سر به فلک کشیده؛ سرزمینی که به هوای شرجی و گرمای خشن‌اش می‌شناسید. اما این تنها یک روی سکه است، طبیعت خوزستان تنها به تالاب‌ها و نی‌زارهایش ختم نمی‌شود، وقت آن رسیده طبیعت آرام، رها و بخشنده‌ خوزستان را به همگان نشان دهیم.

کمپ زراس

دهکده زراس را باید دید، در طبیعت بکرش، هوای دل‌انگیزش و در کنار زنان و مردان سخت‌کوش و مهربانش باید گام برداشت. نگاه پرمهر و بی‌ریای چوپانان، سیمای خندان کودکان را باید تجربه‌ کرد. باید دست بر سنگ‌های خانه‌های بی‌آلایش‌اش کشید، از مشک سیاه زن روستایی چند جرعه‌ای آب نوشید و عطر و طعم خوش نان محلی را با تمام وجود حس کرد.

دهکده زراس کجاست؟

منطقه زراس از جاهای دیدنی استان خوزستان به شمار می‌رود و در ۲۵۰ کیلومتری شمال شرقی اهواز، ۱۴ کیلومتری جنوب شهر دهدز و ۳۹ کیلومتری سد کارون ۳ قرار دارد. با ۲۰۶ هکتار مساحت، این منطقه از شمال به ارتفاعات کوه گل و جاده ایذه-شهرکرد و از جنوب و غرب به حوزه آبریز سد کارون ۳ و روستای درب غریبی و از شرق به روستای زراس محدود می‌شود.

بهترین زمان سفر به دهکده زراس

بهترین فصل برای بهره بردن از آب‌وهوای لطیف و طبیعت زیبای زراس بهار است. در بهار باید کفش‌ها را از پا درآورد، دستان را از هم گشود، در میان جاده‌ پنهان در چمن‌هایش دوید و به آوای طبیعت گوش سپرد. زمستان‌ها، اما می‌شود دست نوازشگر سرما را بر سر طبیعت این سرزمین دنبال کرد و از ارتفاعات پوشیده از برف و دشت‌های سفید‌پوشش لذت برد و حتی تابستان‌ها نیز به دور از گرمای طاقت فرسای سایر نقاط خوزستان چند صباحی را در اینجا به استراحت گذراند.

کمپ زراس

اقامت در دهکده زراس

ورود به دهکده تفریحی زراس برای همه گردشگران آزاد است و برای اسکان در این منطقه می‌توانید از میان ویلاها و سوئیت‌هایی با چشم‌انداز زیبای دریاچه یکی را انتخاب کنید. شاید هم برپایی چادر در دل طبیعت را ترجیح می‌دهید.

کمپ زراس

امکانات دهکده زراس

در اینجا می‌توانید علاوه بر طبیعت بی‌نظیر منطقه از امکانات رفاهی لذت ببرید و چند روزی را به دور از هیاهوی زندگی شهری در طبیعت بکر این محل بگذرانید. برخی از این امکانات شامل موارد زیر می‌شود:

  • تفریحات آبی
  • قایق‌سواری
  • اسکله تفریحی
  • پیست اسب‌سواری 
  • محل دوچرخه‌سواری

کمپ زراس

جاهای دیدنی نزدیک دهکده زراس

از جاذبه‌های این منطقه دریاچه سد کارون ۳  مشرف به دهکده است که زیبایی دلنشینی دارد. همچنین یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ایذه، یعنی آبشار شیوند روبه‌روی دهکده قرار دارد و در نوع خود کم‌نظیر است. منطقه بلوط بلند نیز که در ۲۲ کیلومتری دهکده قرار دارد، بسیار زیبا است. کوه‌های سر به فلک کشیده منگشت و طبیعت برف‌گیر و جنگل‌های بکر منطقه در کنار منطقه تاراز، گلزار، دشت سوسن، تورک و .... بسیار دیدنی‌اند. به‌علاوه، آبادی‌ها، روستاها و باغات پوشیده از انواع درختان میوه مناطق سردسیر و کوهستانی و مشاهد زندگی و روزمرگی مردم محلی منطقه می‌تواند جذاب و دیدنی باشند. 

کمپ زراس

در این منطقه علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بسیاری نیز وجود دارد. جاذبه‌هایی چون طاق طویله که مربوط به دوره اتابکان لر بزرگ در شهر باستانی ایذه است؛ آثار قلعه کژدم در نزدیکی آبادی خنگ اژدر؛ اشکفت سلمان در سه کیلومتری جنوب غربی ایذه؛ نقش برجسته کول فره که قدمتی چند هزار ساله دارد و در سه کیلومتری شمال شرق ایذه قرار گرفته است و بسیاری دیگر.

جاذبه های دیدنی طبیعی زراس

طبیعت فوق العاده جذاب و دیدنی دهکده زراس خوزستان با تصور ذهنی اغلب ما از این استان فاصله زیادی دارد و بسیاری برای توصیف زیبایی های آن واژه بهشت را بکار می برند. از جمله دیدنی های طبیعی که باید در سفر به آن جا بروید دریاچه سد کارون ۳ است که در کنار روستا محلی خوش آب و هوا را شکل داده است و در کنار کوه های سربه فلک کشیده چشم اندازی خیره کننده را به نمایش گذاشته اند. منطقه ای به نام بلوط بلند نیز ۲۲ کیلومتر با این جا فاصله دارد و اگر کمی رانندگی کنید به آن خواهید رسید.

اما آبشار شیوند ایذه روبروی دهکده زراس خوزستان قرار دارد و البته روستای شیوند نیز در نزدیکی است و یکی از دیدنی های اصلی منطقه به حساب می آید. هم ‌جواری روستای شیوند با دریاچه پشت سد، رودخانه کارون، رشته کوه های زاگرس، جنگل‌ های بلوط، رودخانه‌ ها، آبراه ‌ها، آبشارها، صخره ‌ها و طبیعت بکر، این منطقه را به جایی فوق العاده زیبا تبدیل کرده می تواند تبدیل به قطب گردشگری منطقه شود.

کوه های مرتفع منگشت دارای قله هایی پربرف هستند و بر روی دامنه آن ها جنگل هایی بکر روییده است. باغ های میوه نیز در همین حوالی جا خوش کرده اند. مناطق پوشیده از درختان بلوط، منطقه تاراز، گلزار، دشت سوسن، تورک، کله، دوتو، دشت بزرگ و کوچک از دیگر دیدنی های طبیعی هستند.

جاذبه های دیدنی

آثار تاریخی زراس

طاق طویله یا ارگ اتابکی مربوط به دوره ایلخانی و دوره تیموریان است و در ایذه، خیابان محمد رسول‌الله واقع شده و این اثر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دارای معماری داخلی پیچیده و اعجاب ‌انگیز است که متعلق به دوره اتابکان لر و حدود قرن هفتم هجری قمری است. بنایی در مرکز شهر کنونی که قلعه ‌ای در زمان ایلخانان بوده و در دوره اتابکان نیز استفاده می ‌شده است و دارای کاشی ‌کاری ‌های معرق، ترکیب آجر و کاشی، گچ‌ بری‌های رنگین و سازه‌ های معماری منحصربه ‌فرد در زمان خود است و متاسفانه آن ‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

نقش برجسته کول فره با قدمت چند هزارسال یکی از مهم ترین آثار تاریخی است که در چند کیلومتری جنوب غربی شهر باستانی ایذه واقع شده است و با نام کتیبه ‌های سنگی کول فر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. سنگ ‌نگاره‌های کول ‌فره در تنگه ‌ای در هفت کیلومتری شمال شرقی ایذه، شامل شش نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان است که با توجه به سنگ نبشته های به جا مانده و بقایایی از محل زندگی آن ‌ها در گذشته ‌های دور که در میان کوه ها باقی مانده‌ است، مانند گورها، کانال آب، بقایای ساختمان و نقطه دیدبانی می ‌توان گفت این محل عبادت گاه بوده است.

قلعه کژدم در اولین قرن ها دوران تاریخی بعد از اسلام ساخته شده است و محل دقیق قرار گیری آن شهرستان ایذه، بخش مرکزی، دهستان حومه شرقی و روستای خنگ اژدر و در بالا دست آثار باستانی خنگ اژدر است و در سال ۱۳۸۷ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دهکده زراس

عکس‌های این مقاله طبیعت تابستانی زراس را به تصویر می‌کشند.

پرسش‌های متداول

دهکده زراس کجاست؟

زراس در در ۲۵۰ کیلومتری شمال شرقی اهواز، ۱۴ کیلومتری جنوب شهر دهدز و ۳۹ کیلومتری سد کارون ۳ قرار دارد.

بهترین زمان سفر به دهکده زراس چه وقتی است؟

بهترین زمان سفر به دهکده زراس بهار است.

در دهکده زراس کجا اقامت کنیم؟

برای اسکان در این منطقه می‌توانید از میان ویلاها و سوئیت‌هایی با چشم‌انداز زیبای دریاچه یکی را انتخاب کنید. شاید هم برپایی چادر در دل طبیعت را ترجیح می‌دهید.

دهکده زراس چه امکاناتی دارد؟

برخی از امکانات دهکده زراس شامل تفریحات آبی، قایق‌سواری، پیست اسب‌سواری، محل دوچرخه‌سواری و... می‌شود./ دیدنی‌های خوزستان

 

 


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: