کد خبر: ٢٩٢١٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/06/05-١١:٥٤

گیلان یکی از استان‌های ساحلی سرسبز و بارانی ایران است که روستاهای آن جذابیت و پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارند.

 

آبادان نیوز ـ استان گیلان با مرکزیت شهر رشت، سواحل جنوب غربی دریای خزر را در بر می‌گیرد و یکی از مقاصد اصلی سفر در ایران محسوب می‌شود. بهترین روستاهای گیلان برای سفر همچون ماسوله، قلعه رودخان، قروق، خطبه سرا، هلودشت، داماش، سرولات و سلانسر از مهمترین دیدنی ‌های گیلان هستند.

آب‌وهوای پاک، خنک و مطبوع، طبیعت چشم‌نواز و کمیاب، قرارگیری در اقلیم‌های متنوع همچون جنگل، ساحل و کوهستان، حضور مردمان خون‌گرم و مهمان‌نواز، فرهنگ غنی و آداب و سنن اصیل، غذاهای سنتی لذیذ و صنایع دستی خلاقانه، همه‌وهمه انگیزه سفر به گیلان را در بین گردشگران داخلی و خارجی بالا می‌برند.

  • ماسوله
  • آدرس: بخش سردار جنگل، شهرستان فومن، ۳۰ کیلومتری جنوب غرب شهر فومن (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ییلاقی - جنگلی
  • فاصله از رشت: ۶۰ کیلومتر (۹۰ دقیقه)

ماسوله شهری پلکانی، زیبا، تاریخی و گردشگرپذیر در جنوب غربی رشت است. این شهر در منطقه‌ای کوهستانی (۱,۰۵۰ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد) و سرسبز واقع شده است و معماری بومی و سنتی دارد. ماسوله از شمال به ماسال، از غرب به خلخال و از جنوب به طارم می‌رسد و با مرز استان‌های زنجان و اردبیل به‌ترتیب حدود دو و ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. 

ماسوله گوگل مپ امیر محمد همتی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: امیر رحمتی

ماسوله در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ و با شماره ۱۰۹۰ به‌عنوان میراث فرهنگی و طبیعی و اولین شهر تاریخی زنده کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این منطقه در گذشته به‌عنوان روستا شناخته می‌شد و امروزه در تقسیمات کشوری به‌عنوان شهری کوچک از آن یاد می‌شود. حفظ بافت و ساختار روستایی ماسوله سبب شده‌ است تا همچنان در لیست بهترین روستاهای گردشگری گیلان قرار بگیرد.

برای دسترسی به ماسوله وارد جاده ماسوله (در امتداد بلوار کاشانی شهر فومن) شوید؛ پس از حدود ۳۰ کیلومتر (۵۰ دقیقه رانندگی) به ورودی شهر ماسوله می‌رسید. مسیر دسترسی به ماسوله جاده‌ای پرپیچ‌و‌خم و بسیار زیبا است. دو کیلومتر آخر مسیر شیب بسیار تندی دارد؛ پس اگر در روزهای بارانی و برفی به‌سمت ماسوله می‌روید، حتما تجهیزات ایمنی نظیر زنجیر چرخ را به‌همراه داشته باشید.

معماری پلکانی (سقف خانه پایینی حیاط خانه بالایی است)، خیابان‌های کوچک و پله‌های متعدد از ویژگی‌های اصلی شهر ماسوله به شمار می‌روند. بین پایین‌ترین و بالاترین نقطه شهر حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد. به هیچ‌ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود به داخل شهر داده نمی‌شود.

ماسوله گوگل مپ ابولفضل

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: ابولفضل

ماسوله در تمام فصول زیبایی‌های خاص خود را دارد و روزانه گردشگران بسیاری با هدف گشت‌و‌گذار و خرید صنایع دستی گیلان از این شهر تاریخی دیدن می‌کنند. بازار، خانه‌های قدیمی، چشمه عمومی، مسجد قدیمی، موزه حیات‌وحش، موزه مردم‌شناسی، محوطه باستانی کهنه ماسوله، رودخانه و آبشار ماسوله رودخان، آبشار خره نو، آبشار اشکلت، امامزاده عون بن علی، نگارسرای ماسوله و آسیاب سنتی از جمله دیدنی‌های شهر ماسوله محسوب می‌شوند.

ماسوله کلانتری، پایانه مسافربری، درمانگاه، مخابرات، پارکینگ، غذاخوری، رستوران، سفره‌خانه و قهوه‌خانه دارد. در غذاخوری‌های این شهر بهترین غذاهای گیلانی برای گردشگران سرو می‌شود. چندین سوئیت اقامتی، هتل، بومگردی، ویلا و مهمانسرا در ماسوله فعال هستند و دغدغه اسکان مسافران را برطرف کرده‌اند. بسیاری از ساکنان نیز خانه‌های خود را برای اقامت، در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ محمد فقیهی، مهران محمود خانی، هدی دقیقی، داوود مونقاد، علیرضا سرحدی، Mansoor Ben، سجاد نازی، Eh San

ماسوله مبدا پیمایش بسیاری از گروه‌های مبتدی تا حرفه‌ای کوهنوردی است. وجود ارتفاعات زیبا و چشم‌نواز همچون دالان بهشت، شیرین دشت، ییلاق کوربار، ییلاق للندیز و ییلاق آندره و قلل مهم همچون شاه معلم (ماسوله داغی) از دلایل محبوبیت ماسوله در میان ورزشکاران و کوهنوردان محسوب می‌شود.

روستای قلعه رودخان

  • آدرس: شهرستان فومن، بخش مرکزی، دهستان گوراب پس (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ییلاقی - جنگلی
  • فاصله از رشت: ۴۵ کیلومتر (۷۵ دقیقه)

روستای قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی فومن و روستاهای خوش‌آب‌وهوای گیلان است. این روستا در توابع بخش مرکزی شهرستان فومن و ارتفاع ۶۵۵ تا ۷۱۵ متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد.

قلعه رودخان گوگل مپ احمد رضا

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: احمدرضا

روستای قلعه رودخان حدود ۲۰ کیلومتر با شهر فومن فاصله دارد. برای دسترسی به این روستا از فومن باید در ابتدا وارد جاده فومن-شفت (محور شمال به جنوب) و سپس وارد جاده فومن-قلعه رودخان شوید. مسیر را در این جاده امتداد دهید تا به روستای قلعه رودخان برسید.

شهرت بسیار روستای قلعه رودخان به‌دلیل قلعه منحصربه‌فرد، شگفت‌انگیز و زیبای آن است. این قلعه با نام‌های «دژ روخان»، «قلعه‌ حسامی»، «قله رخون»، «قلعه‌ هزارپله» و «دژ روگان» نیز شناخته می‌شود و در ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات و منتهی‌الیه جنوب غربی روستا بنا شده است. قلعه تاریخی رودخان حدود ۶ هکتار مساحت و حدود ۵۰۰ متر طول دارد و از آجر و سنگ ساخته شده است. این بنای باشکوه در سال ۱۳۵۰ در فهرست آثار تاریخی و ملی کشور به ثبت رسید. 

قلعه رودخانگوگل مپ احمد رضا

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: احمدرضا

کارایی و نفوذناپذیری قلعه رودخان در سایه موقعیت و معماری منحصربه‌فرد آن تامین شده است. این قلعه با وجود عظمت و وسعت زیاد تا سال ۱۸۳۰ میلادی (۱۲۴۶ قمری) ناشناخته مانده بود؛ تا اینکه توسط محقق و ایران‌شناس لهستانی، «الکساندر بورجکو خودزکو» (Aleksander Borejko Chodzko)، کشف شد. کتیبه قلعه رودخان تنها سند تاریخی این قلعه محسوب می‌شود. این کتیبه در سردر ورودی قلعه نصب شده بود و امروزه در موزه گنجینه رشت نگهداری می‌شود.

کتیبه تاریخی سردر قلعه رودخان در موزه گنجینه رشت نگهداری می‌شود

قدمت قلعه رودخان به‌طور قطع مشخص نیست و نظرات متعددی پیرامون آن وجود دارد. در بیشتر گمانه‌زنی‌ها عصر ساسانیان، عصر سلجوقیان یا اوایل دوره اسلامی را به‌عنوان دوره ساخت بنای اولیه قلعه اعلام می‌کنند. در کتیبه سردر قلعه حک شده است که این بنای نظامی در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری (۸۹۱ تا ۸۹۴ هجری شمسی) برای نخستین بار به دستور «سلطان حسام‌الدين امير دباج بن امير علاءالدين اسحاق» ملقب به «مظفرالسلطان» (از پادشاهان خاندان اسحاقیان) تجدید بنا شد. قلعه رودخان تا اواخر دوره زندیه کاربرد و رونق نظامی داشت. 

فلعه رودخان گوگل مپ احمد رضا

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: احمدرضا

برای دسترسی به قلعه رودخان باید از حدود ۱,۶۰۰ پله بالا بروید. این پله‌ها برای عبور گردشگران ایجاد شده‌اند و عبور از آن‌ها نیاز به آمادگی بدنی و توان جسمی دارد. در روزهای بارانی سطح پله‌ها لیز می‌شود. این مسیر به ضلع شمالی قلعه و ورودی آن ختم می‌رسد. تماشای شکوه و عظمت قلعه خستگی پیمودن پله‌ها را از تن به در می‌کند.

۹۳۵ پله‌ اصلی و اولیه قلعه رودخان در امتداد دیوارهای برج قرار دارند و طی کاوش‌های باستان‌شناسان از دل خاک بیرون آمده‌اند. قلعه رودخان روی قله بنا شده است و دو بخش اصلی به نام‌های ارگ (شاه‌نشین و حرم‌سرا) و قورخانه (بخش نظامی قلعه و محل زندگی سربازان) دارد. 

بازار قلعه رودخان در قسمت جنوبی روستا، پس از پارکینگ و در ابتدای مسیر صعود به قلعه قرار گرفته است. در این بازار سنتی اجناس خاص، لباس‌های محلی، دست‌سازه های بومیان و خوراکی‌های جذاب به‌فروش می‌رسد. طبیعت جنگلی و کوهستانی قلعه رودخان در هر فصل جذابیت و زیبایی خاص خود را دارد؛ با این وجود بهار، تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان بازدید از قلعه رودخان است. رستوان‌های سنتی و فست‌فود، کافه و غذاخوری‌های متعددی در طول مسیر قلعه رودخان وجود دارند. چندین ویلا، کلبه، بومگردی و مسافرخانه‌ برای اقامت گردشگران در روستا فعال هستند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ محمد باقرالکعبی، محمد درودگر، Michel Barras، احمد رضا

امامزاده ابراهیم شفت

  • آدرس: شهرستان شفت، بخش احمدسر گوراب (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ییلاقی - جنگلی 
  • فاصله از رشت: ۵۰ کیلومتر (۸۵ دقیقه)

امامزاده ابراهیم روستایی زیارتی، گردشگری و کوهستانی (ییلاقی) از زیباترین جاهای دیدنی اطراف رشت است که در جنوب غرب رشت قرار دارد. مسیر دسترسی بسیار زیبا و جنگلی، بافت روستایی منحصربه‌فرد، مردمان اصیل و خون‌گرم و آب‌وهوای مطبوع و پاک در فصول مختلف از جمله جذابیت‌های این روستا برای سفر یک و چندروزه محسوب می‌شوند.  

روستای امازاده ابراهیم رشت گوگل مپ محمدرضا یعقوبی شاواکی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: محمدرضا یعقوبی شاواکی

روستای امامزاده ابراهیم حدود ۳۰ کیلومتر با شهر شفت فاصله دارد. جاده آسفالته و جنگلی امامزاده ابراهیم تنها مسیر دسترسی به روستا محسوب می‌شود. این جاده از حاشیه رودخانه می‌گذرد و بسیار باصفا است. 

ساختمان‌های چوبی چندطبقه و رنگارنگ، رودخانه خروشان و زلالی که از میان روستا می‌گذرد، بازارچه محلی پررونق، مقبره امامزاده ابراهیم (ع) در شمال روستا، آبشار پله‌ای و عریض در جنوب روستا، دشت‌های سرسبز و قلل باشکوه اطراف روستا جاذبه‌های طبیعی و تاریخی امامزاده ابراهیم شفت محسوب می‌شوند. عبور رودخانه از میان روستا مناظر بسیار زیبایی را خلق کرده است. 

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ مهدی موختاری، مونا، شهرام ربیعی، علیرضا خوش اخلاق

امامزاده ابراهیم از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. این امامزاده در بین اهالی روستا به نام ابوالفضل گیلان شهرت دارد. امکانات رفاهی مطلوب و مناسبی برای آسایش مسافران در روستا فراهم آمده است. امکان اجازه سوئیت‌های سنتی، هتل، ویلا و خانه روستایی وجود دارد. طبیعت بکر و زیبای اطراف رودخانه برای کمپ و شب‌مانی مناسب است. 

روستای داماش

  • آدرس: شهرستان رودبار، بخش عمارلو، شهر جیرنده (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ییلاقی
  • فاصله از رشت: ۱۰۰ کیلومتر (دو ساعت و ۲۰ دقیقه)

روستای داماش در دامنه رشته‌کوه البرز، ارتفاع ۱,۸۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد و در شهرستان رودبار قرار دارد و به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های اصلی گل سوسن چلچراغ (Lilium ledebourii) شناخته می‌شود. سوسن چلچراغ یکی از گونه‌های گیاهی بومی ایران و در معرض انقراض است. ییلاق داماش حدود ۷۰ کیلومتر با رودبار فاصله دارد.

روستای داماش مانی نمکچیان گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: مانی نمکچیان

برای دسترسی به روستای داماش از رشت وارد آزادراه رشت به قزوین شوید. با رسیدن به رستم آباد مسیر خروجی جاده رستم آباد توتکابن را در پیش بگیرید؛ سپس دور بزنید و وارد جاده بره سر - توتکابن شوید. جاده بره سر - گشلیم در ادامه کمربندی بره سر به روستای داماش می‌رسد. برای دسترسی از سوی تهران وارد آزادراه قزوین رشت و سپس لوشان شوید. جاده لوشان - بره سر در مسیری زیبا بعد از جیرنده به داماش می‌رسد. 

روستای داماش یکی از رویشگاه‌های اصلی سوسن چلچراغ است

منطقه ییلاقی داماش آب‌وهوای مطبوع و پوشش گیاهی متنوعی دارد. چشمه‌های آب معدنی زلال و گوارا، باغات سرسبز، مراتع وسیع، آبشار و قلعه‌های تاریخی و جنگلی بخشی از دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شوند. سوسن چلچراغ، اقطی، بنفشه، گزنه، قاصدک، سرخس، شبدر وحشی، و سرخ ولیک از گیاهان بومی و خودرو در داماش هستند. سوسن چلچراغ در سال ۱۳۵۵ به‌عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس: مانی نمکچیان

منطقه داماش در نیمه اول سال هوای معتدل و خنکی دارد و در نیمه دوم سال سرد، بارانی و برفی است. ماه‌های خرداد و تیر بهترین زمان سفر به داماش محسوب می‌شود. در این زمان از سال سوسن چلچراغ به گل می‌نشیند و گروه‌های طبیعت‌گردی تورهای یک‌روزه برای بازدید از این گیاه نادر و ییلاق داماش برگزار می‌کنند.

مجتمع گردشگری و اقامتی، هتل آپارتمان لیلیوم داماش و کمپ در طبیعت گزینه‌های اقامتی پیش روی گردشگران در سفر به روستای داماش هستند. 

روستای سرولات

  • آدرس: شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان اوشیان (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ییلاقی - جنگلی
  • فاصله از رشت: ۱۰۵ کیلومتر (دو ساعت)

روستای سرولات در جنوب غربی چابکسر و منطقه‌ای سرسبز و خوش‌آب‌وهوا واقع شده است و از روستاهای گردشگرپذیر شرق گیلان به شمار می‌رود. روستای سرولات بخشی از منطقه حفاظت‌شده جواهردشت است و در کنار دو رودخانه پرآب «آچی رود» و «کوروئه» قرار دارد. 

سرولات گوگل مپ مجید صادقی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: مجید صادقی

روستای سرولات تا چابکسر و ساحل حدود ۶ کیلومتر فاصله دارد. برای دسترسی به این روستا در جاده ساحلی ۲۲ (رودسر-رامسر)، پس از رسیدن به شهر چابکسر در میدان سرولات، وارد خروجی سمت راست (جاده سرولات) شوید تا پس از طی حدود پنج کیلومتر مسیر در میان جاده‌ای جنگلی به مقصد برسید. 

روستای سرولات خاک حاصلخیز و پوشش گیاهی متنوعی دارد. کوه‌های مهران، شاه سیروس و لیکام این روستا را احاطه کرده‌اند. سرولات مقصد محبوب گروه‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی است. بسیاری از گردشگران در نیمه اول سال از این روستا دیدن می‌کنند و در مراتع اطراف روستا کمپ می‌زنند.

پیک‌نیک در اطراف رودخانه‌های خروشان، پیاده‌روی و جنگل‌نوردی، خرید سوغات و صنایع دستی، عکاسی و شکم‌گردی و سرو خوراکی‌ها و غذاهای محلی از جمله تفریحات سفر به سرولات محسوب می‌شوند. 

سرولان رستوران خاور خانم گوگل مپ امید اسماعلیان

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: امید اسماعلیان

رستوران خاور خانم غذاخوری محبوب و معروف سرولات است. این رستوران سه طبقه توسط خانواده‌ای خون‌گرم و مهمان‌نواز از اهالی سرولات اداره می‌شود و در ایام تعطیلات بسیار شلوغ است. رستوران خاور خانم بالای دره قرار دارد و از چشم‌اندازی منحصر به‌فرد به منطقه برخوردار است. چندین رستوران‌ و کافه دیگر نیز در روستا فعال هستند. ویلاها، خانه‌های محلیان، بومگردی‌ها و اقامتگاه‌های متعددی برای اسکان مسافران در روستا وجود دارند. 

اولسبلنگاه ماسال

  • آدرس: شهرستان ماسال، ۳۰ کیلومتری جنوب غرب شهر ماسال (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ییلاقی
  • فاصله از رشت: ۸۰ کیلومتر (دو ساعت و ۱۰ دقیقه)

دهکده اولسبلنگاه از ییلاقات رویایی و بسیار زیبای محدوده غرب گیلان است که نزدیک به مرز گیلان و اردبیل قرار دارد. در این ییلاق هوای مه‌آلود، طبیعت بکر و بی‌نظیر و آرامش و حیوانات وحشی و آزاد در دشت‌ها تجربه‌ای متفاوت از سفر به شمال را برای گردشگران رقم می‌زند. 

اولسبلنگاه ایمان انصاری گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: ایمان انصاری

اولسبلنگاه حدود ۳۰ کیلومتر با شهر ماسال فاصله دارد. برای دسترسی به این منطقه زیبا خود را به شهر ماسال برسانید، سپس وارد جاده ماسال به گیلوان شوید. این جاده شما را منطقه اولسبلنگاه می‌رساند. بخش انتهایی مسیر پرپیچ‌و‌خم است و باید از چند پیچ تند با شیب نسبتا زیاد عبور کنید. 

اولسبلنگاه در ارتفاعات کوه‌های تالش جای گرفته و حدود ۱,۴۹۰ متر از سطح آب‌های آزاد بالاتر است. رطوبت زیاد و ارتفاع منطقه سبب شگل‌گیری اقیانوسی رویایی از ابر در ارتفاع پایین می‌شود و مناظری خارق‌العاده پدید می‌آورد.

منطقه اولسبلنگاه تحت نظارت سازمان منابع طبیعی کشور قرار دارد. این سازمان ساخت‌وساز با مصالح غیرچوبی را در منطقه ممنوع کرده است.

اولسبنگاه گوگل مپ رسول قربانی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: رسول قربانی

اولسبلنگاه مجهز به شبکه برق‌رسانی نیست و برق مورد نیاز روستا از موتور برق و پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود. این روستا آب لوله‌کشی ندارد و ساکنان آن از چشمه‌های پرآب منطقه استفاده می‌کنند. در اولسبلنگاه گوشی‌های موبایل آنتن نمی‌دهند و در صورت نیاز باید از خطوط تلفن ثابت موجود در سوپرمارکت‌ها یا مسافرخانه‌ها استفاده کنید. 

اولسبلنگاه واژه‌ای تالشی محسوب می‌شود و به‌معنی «محل رویش درخت ممرز» است. سراسر این منطقه ییلاقی به زیبایی تابلوهای نقاشی است و موقعیتی عالی برای عکاسی فراهم می‌آورد. اولسبلنگاه در هر فصلی از سال زیبایی منحصر‌به‌فرد خود را دارد؛ ولی به‌طور کلی اواسط اردیبهشت تا اواخر تابستان بهترین زمان سفر به آن است. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ مهدی درویشی، نلا حسینی، نلا حسینی، بهرام بختیاری

ییلاق سوئه چاله یا سوچاله، از معروف‌ترین ییلاقات ماسال پس از اولسبلنگاه است و تنها چهار کیلومتر بالاتر از آن قرار دارد. 

عسل طبیعی و لبنیات تولیدی در روستای ییلاقی اولسبلنگاه ماسال در نوع خود کم‌نظیر هستند و سوغاتی عالی به شمار می‌روند. کمپ در طبیعت و اجاره کلبه‌های چوبی گزینه‌های اقامت در سفر به این منطقه ییلاقی محسوب می‌شوند. در پایین ارتفاعات اولسبنگاه چندین هتل رستوران و مسافر خانه فعال هستند و به گردشگران خدمات می‌دهند. 

سلانسر

  • آدرس: شهرستان رودبار، بخش مرکزی، دهستان رستم آباد (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ییلاقی
  • فاصله از رشت: ۷۰ کیلومتر (۱۰۰ دقیقه)

سلانسر از مناطق ییلاقی و خوش‌منظره استان گیلان و جاهای دیدنی رودبار است. تابستان‌های خنک، هوای مطبوع و زیبایی مثال‌زدنی این منطقه را به مقصد محبوب گردشگران شمال کشور تبدیل کرده است. سلانسر ۱,۲۰۰ تا ۱,۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. 

سلانسر گوگل مپ مهدی سفر زاده

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: مهدی سفر زاده

ییلاق سلانسر در  ۱۵ کیلومتری غرب شهر رستم آباد واقع شده است. برای دسترسی به این منطقه خوش‌آب‌وهوا در آزادراه رشت به قزوین وارد خروجی رستم آباد - توتکابن شوید. در ادامه جاده رستم آباد به سلانسر را در پیش بگیرید. بخش انتهایی این جاده، خاکی و پردست‌انداز است. حدود دو کیلومتر بعد از روستای سلانسر به ییلاق و دشت زیبای سلانسر می‌رسید. در بخشی از مسیر از میان درختان انبوه عبور می‌کنید و سپس مرتع و دشت نمایان می‌شود.

سلانسر در گویش محلی به‌معنی «منطقه مشرف به آبگیر» است. طبیعت مه‌گرفته، چشمه‌های پرآب و جوشان، دشت پرگل به‌ویژه در اردیبهشت ماه، منظره باشکوه قله درفک و چشم‌انداز عالی از غروب و طلوع خورشید ویژگی‌های این منطقه ییلاقی محسوب می‌شوند. در گذشته دامداران منطقه شفت و فومن سلانسر را برای گذران تابستان انتخاب می‌کردند؛ اما با اجرای طرح صیانت از جنگل‌ها امروزه این منطقه ساکن دائمی ندارد. 

سلانسر گوگل مپ محمد قربانی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: محمد قربانی

گل‌گاوزبان به‌وفور در سلانسر می‌روید و دشت را به رنگ بنفش در می‌آورد. راش، توسکا، افرا، پلت، کاج و بلوط درختان موجود در منطقه هستند و پرندگانی چون توکا، قمری و کمر کولی در میان این درختان زندگی می‌کنند. 

در سلانسر امکانات رفاهی همچون آب لوله‌کشی، برق و گاز وجود ندارد. نیمه اول سال بهترین زمان سفر به این منطقه ییلاقی است. پدیده اقیانوس ابر در بهار و پاییز رخ می‌دهد و بسیار تماشایی است. در زمستان دسترسی به منطقه چندان ساده نیست. در صورت مساعد بودن هوا کمپ و چادر زدن در دشت‌های وسیع سلانسر و تماشای آسمان زیبای شب بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود. 

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ سجاد قمری، مهرنگ شیخیان، نسم عرفان، رضا افروزان

روستای کله سرا

  • آدرس: شهرستان تالش، بخش اسالم، دهستان اسالم (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: جنگلی
  • فاصله از رشت: ۹۰ کیلومتر (۱۱۰ دقیقه)

روستای کله سرا در موقعیتی جنگلی و زیبا از مناطق بکر و گردشگری گیلان واقع شده است. رودخانه زلالی از میان این روستا می‌گذرد و آبشارهای کوچک و بزرگ و آبگیر‌های متعددی در مسیر خود ایجاد می‌کند که مکانی مناسب برای شنا و آبتنی محسوب می‌شوند.

کله سرا گوگل مپ جواد زینتی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: جواد زینتی

کله سرا حدود ۶ کیلومتر با اسالم، ۱۰ کیلومتر با ساحل مروارید اسالم و ۹۰ کیلومتر با شهر رشت فاصله دارد. برای دسترسی به این روستا وارد جاده ۴۹ (رشت به آستارا) شوید. با گذر از پره سر و گیسوم به خروجی کله سرا (سمت چپ جاده) می‌رسید. این جاده در امتداد رودخانه کشیده شده است و به روستای کله‌سرا می‌رسد؛ تمام مسیر آسفالته است. 

کله سرا در جنوب جاده زیبا و گردشگرپذیر اسالم به خلخال، از زیباترین جاده‌های ایران، قرار دارد. دسترسی آسان به ساحل، امکانات مطلوب، مردمان خون‌گرم و مهمانواز، طبیعت زیبا و آب‌و هوای مطبوع و خنک روستای کله سرا را به گزینه‌ای عالی برای سفری چندروزه در غرب گیلان تبدیل کرده است. امامزاده و مسجد جامع روستا معماری اصیل و جالبی دارند.

لبنیات، ماهی و عسل از تولیدات ساکنان کله سرا محسوب می‌شوند.  اجاره اتاق از ساکنان روستا یا کمپ در حاشیه رودخانه گزینه‌های اقامتی در این روستا محسوب می‌شوند. 

کله سرا گوگل مپ محمد رضا ساجدی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: محمدرضا ساجدی

روستای سوباتان

  • آدرس: شهرستان تالش، بخش کرگان‌رود (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ییلاقی
  • فاصله از رشت: ۱۲۰ کیلومتر (دو ساعت و ۴۵ دقیقه)

روستا و ییلاق سوباتان در شمال غرب شهر تالش، طوالش یا هشتپر و ارتفاع ۱,۹۰۰ تا ۲,۵۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد. هوای خنک حتی در تابستان‌ها، طبیعت زیبا، دشت‌های پرگل به‌ویژه در بهار و مناظر بکر کوهستانی سوباتان را به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در غرب گیلان تبدیل کرده است. 

سوباتان گوگل مپ علیرضا جودی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: علیرضا جودی

سوباتان حدود ۴۰ کیلومتر با شهر تالش فاصله دارد. برای دسترسی به این منطقه وارد جاده ۴۹ (رشت به آستارا) شوید و با رسیدن به تالش جاده روستای ییلاقی مریان را در پیش بگیرید. این جاده از کنار کرگانرود (پرآب‌ترین رودخانه غرب گیلان در شهرستان تالش) می‌گذرد. با رسیدن به دوراهی وارد جاده سوباتان (سمت راست) شوید تا به مقصد برسید. ۱۰ کیلومتر انتهایی جاده پرپیچ‌وخم است.

روستای ییلاقی سوباتان از شرق به جنگل‌های انبوه تالش (لیسار) و از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه نئور می‌رسد. مسیر نئور به سوباتان از بهترین مسیرهای طبیعت‌گردی ایران است که از دو استان اردبیل و گیلان می‌گذرد. شقایق‌های دشت سوباتان در اواخر بهار گل می‌دهند و منظره بی‌نظیری می‌سازند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ فائزه صفری، کیهان صنعت، کیهان صنعت، محمدرضا متین

چشمه‌های آب طبیعی، آبشار ورزنه یا ورزان، ییلاق شکردشت، پارک جنگلی آلچالق و غار گنج خانه از جاذبه‌های ییلاق سوباتان و اطراف آن هستند. چندین اقامتگاه سنتی، کلبه چوبی و سنگی و ویلا برای اجاره در سوباتان وجود دارد. بسیاری از مسافران و گروه‌های طبیعت‌گردی کمپ در دل طبیعت سوباتان را به اجاره واحد یا سوئیت اقامتی ترجیح می‌دهند. 

روستای لیلاکوه

  • آدرس: شهرستان لنگرود، بخش مرکزی، دهستان دیوشل (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ییلاقی - جنگلی
  • فاصله از رشت: ۶۰ کیلومتر (یک ساعت)

لیلی کو، لیله کوه یا لیلاکوه نام روستایی زیبا و گردشگرپذیر و از جاهای دیدنی لنگرود است. این منطقه سرسبز و ییلاقی در جنوب غربی لنگرود قرار دارد. پل‌های تاریخی، جنگل پردرخت، کوه‌های سرسبز و پوشیده از مزارع چای، شالیزارهای متعدد، رودخانه پرآب و خروشان، آبشارها و چشمه‌های زلال و باغات پرتقال خوش‌عطر جذابیت طبیعت لیلاکوه را دو چندان می‌کنند. 

لیلا کوه گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: behrooz 5e

روستای لیلاکوه حدود چهار کیلومتر با شهر لنگرود و ۱۳ کیلومتر با شهر لاهیجان فاصله دارد. برای دسترسی به این منطقه ییلاقی باید در میدان معلم لنگرود وارد جاده لیلاکوه شوید؛ سپس در میدان حاج قاسم مسیر بلوار شهید حق بین را در پیش بگیرید. با رسیدن به میدان کشاورز وارد بلوار بهارنارنج شوید تا به خروجی روستا (سمت راست جاده) برسید. مسیر دسترسی به روستا آسفالته است. در میدان اصلی روستا (میدان شهدای لیلاکوه) با حدود یک ساعت پیاده‌روی (در جاده خاکی) به دامنه لیلاکوه می‌رسید.

روستای لیلاکوه مقصدی عالی برای تفریحات متنوعی چون کوهپیمایی، پیاده‌روی و گلگشت، پیک‌نیک یا یک و چندروزه و عکاسی است. در طول مسیر دسترسی به روستا و در دامنه کوه سرسبز لیلاکوه قهوه‌خانه، سفره‌خانه و قلیان‌سراهای بسیاری فعال هستند. 

لیلا کوه گوگل مپ فراز راد

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: فراز راد

بلند‌ترین قله لیلاکوه با نام «عطاکوه» حدود ۷۰۰ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد قرار گرفته است و دسترسی به آن چندان دشوار نیست. در مسیر رسیدن به قله عطر چای و نارنج به مشام می‌رسد. قله منظره بی‌نظیری از روستا، طبیعت اطراف و کلبه‌ها و مزارع رنگارنگ دارد و در صورتی که هوا صاف باشد دریای خزر نیز مانند یک لکه آبی بی‌انتها دیده خواهد شد.  

بام لنگرود، روستاهای آبچالکی، ملاط و دیوشل از دیدنی‌های اطراف لیلاکوه هستند. نان محلی، نام برنجی، نان خلفه، ترشی‌جات، مرکبات، چای، عروسک کاموایی و محصولات حصیری از جمله سوغات و صنایع دستی لیلاکوه محسوب می‌شوند. در این منطقه امکان اجاره اتاق از بومیان روستا، اجاره کلبه و کمپ در طبیعت وجود دارد.

لیلاکوه در تمام فصول زیبا و چشم‌نواز است؛ با این وجود بهار و پاییز بهترین زمان سفر به آن محسوب می‌شود. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ احمد کریمی، ایمان انصاری، کمال عسگری، محمد فیاض

جواهردشت

  • آدرس: شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکلرود (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ییلاقی 
  • فاصله از رشت: ۱۲۰ کیلومتر (سه ساعت و ۱۵ دقیقه)

ییلاق جواهردشت روستایی رویایی و خوش‌آب‌وهوا در بخش چابکسر و مرز شرقی گیلان است. این منطقه ۲,۰۰۰ تا ۲,۵۰۰ متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد. اقیانوس ابر پدیده هواشناسی غالب جواهر دشت محسوب می‌شود. 

جواهر دشت رضا بهادری گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: رضا بهادری

جواهردشت حدود ۴۰ کیلومتر با شهر ساحلی چابکسر و حدود ۵۰ کیلومتر با شهر رامسر فاصله دارد. برای دسترسی به این منطقه مرتفع و ییلاقی باید وارد جاده ساحلی ۲۲ یا رامسر - رودسر (غرب به شرق) و سپس خروجی جاده سیاهکلرود شوید. با گذر از سیاهکلرود به دو راهی می‌رسید که باید جاده جواهردشت را در بیش بگیرید. این جاده از کنار رودخانه می‌گذرد و در بخش انتهایی پرپیچ‌و‌خم و خاکی است. در طول مسیر ابتدا از میان جنگل و سپس از میان مرتع گذر می‌کنید. 

امامزاده نقره عباس در مسیر دسترسی به روستای جواهردشت و پیش از رسیدن به آن قرار دارد. دشت‌های وسیع و سرسبز، تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری بومی، طبیعت بکر، رودخانه خروشان، چشمه‌های متعدد و آبشارهای زیبا جواهردشت را به مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی تبدیل کرده‌اند. بسیاری از گردشگران برای چند روز به این منطقه سفر می‌کنند تا ضمن استفاده از مناظر زیبای طبیعی از تماشای آسمان پرستاره شب‌های جواهردشت نیز لذت ببرند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: به‌ترتیب ار راست به چپ عماد طاهری، میثم امیریان، محمد قربانزاده، نوید مرادی

مرتع و چشمه ناصردشت و لووه سر، آبشار دوآب، غار جواهردشت و قله سماموس از دیدنی‌های منطقه جواهردشت محسوب می‌شوند. دسترسی به روستا در روزهای بارانی و برفی با خودروی شخصی امکان‌پذیر نیست. اواخر بهار تا اواسط پاییز بهترین زمان بازدید از جواهردشت است. اقامتگاه بابونه در بخش مرکزی روستای قرار دارد. برخی از گردشگران کمپ در طبیعت و دشت‌های اطراف را ترجیح می‌دهند. 

روستای دربند آستارا

  • آدرس: شهرستان آستارا، بخش مرکزی، دهستان ویرمونی (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: جنگلی، ساحلی
  • فاصله از رشت: ۱۷۰ کیلومتر (سه ساعت و ۱۰ دقیقه)

در روستای دربند آستارا جنگل، جلگه و دریا در کنار هم قرار گرفته‌اند و جغرافیایی متفاوت را به وجود آورده‌اند. تالاب استیل در حاشیه شمال شرقی روستای دربند، یکی از مقاصد تفریحی و طبیعت‌گردی پرطرفدار گیلان است. 

روستای دربند گیلان گوگل مپ ناصر ابراوش

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: صالح ابراوش

روستای دربند حدود ۱۰ کیلومتر با آستارا، حدود ۷۰ کیلومتر با شهر تالش و حدود هشت کیلومتر با ساحل خزر فاصله دارد. این روستا مشرف به کوهپایه‌های سرسبز رشته‌کوه‌های تالش و شالیزارهای سرسبز برنج است.

برای دسترسی به روستای دربند (از شهر آستارا) باید وارد جاده رشت به آستارا (غرب به شرق) شوید. خروجی دریاچه استیل بعد از پلیس راه آستارا - تالش سمت راست جاده قرار دارد و شما را به روستای دربند می‌رساند. برای دسترسی از سوی رشت باید در جاده رشت به آستارا (شرق به غرب) برانید. بعد از پلیس راه آستارا به تالش دور بزنید و سپس وارد خروجی دریاچه استیل شوید. 

تالاب استیل یکی از بهترین مقاصد برای پرنده‌نگری در ایران محسوب می‌شود و همه ساله در فصل مهاجرت (پاییز و زمستان) میزبان پرنده‌نگران است. بسیاری از پرنده‌های مهاجر اروپای مرکزی و مناطق سردسیر شمالی (سیبری) چون چنگر نوک سرخ، باکلان، اگرت، خوتکای سفید، گاوچرانک و مرغابی سنایی در طول مهاجرت زمستانی خود تالاب استیل را به‌عنوان ایستگاه، محل استراحت و گاه تخم‌گذاری انتخاب می‌کنند.

روستای دربند مصطفی عصمتی گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: مصطفی عصمتی

تالاب استیل در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد. جاده کمربندی دورتادور دریاچه استیل کشیده شده است و امکانات رفاهی و گردشگری متنوعی همچون آلاچیق، فروشگاه، اقامتگاه و تجهیزات تفریحی دارد. هتل بین‌المللی و پنج ستاره اسپیناس در کنار دریاچه و حاشیه جنوب شرقی آن واقع شده است. بسیاری از گردشگران پارک تالاب استیل (حاشیه شرقی تالاب) را برای کمپ و شب‌مانی انتخاب می‌کنند.

روستای دربند و اطراف آن پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارند و منطقه شکار ممنوع محسوب می‌شوند. عکاسی، پیاده‌روی و کوهپیمایی از تفریحات این روستا به شمار می‌روند. در سال‌های اخیر ویلاسازی‌هایی متعدد چهره منطقه و روستای دربند آستارا را تغییر داده است. گردشگران بهار، پاییز و زمستان را برای سفر به این روستا انتخاب می‌کنند.

روستای دربند گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: saeid far

روستای ملومه

  • آدرس: شهرستان سیاهکل، بخش دیلمان، دهستان دیلمان (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ییلاقی 
  • فاصله از رشت: ۹۰ کیلومتر (دو ساعت و ۱۰ دقیقه)

روستای ملومه به‌دلیل اقلیم خاص و جاذبه‌های گردشگری فراوان به «گل سرسبد منطقه دیلمان» شهرت دارد. این روستا در جنوب شرقی شهر دیلمان واقع شده است و از شمال به روستاهای «میکال» و «خرم رود»، از جنوب به روستاهای «گیسل» و «تاریک دره»، از شرق به «تنگرود» و از غرب به «بابا ولی» می‌رسد. 

روستای ملومه گوگل مپ مصطفی دیجو

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: مصطفی دیجو

روستای ملومه حدود هفت کیلومتر با دیلمان و ۵۰ کیلومتر با سیاهکل فاصله دارد. برای دسترسی به این روستا وارد جاده سیاهکل به دیلمان در جنوب سیاهکل شوید. این جاده از شرق دیلمان می‌گذرد. با رسیدن به روستای بابا ولی در دوراهی وارد جاده دیلمان - ملومه شوید تا به مقصد برسید.

جاده سیاهکل به دیلمان مناظر بی‌نظیری دارد و بستری برای فروش محصولات تولیدی ساکنان روستاهای اطراف است

جاده سیاهکل به دیلمان بسیار جذاب و جنگلی است و در لیست زیباترین جاده‌های ایران قرار دارد. کاروانسرای تی تی، آبشار لونک، جنگل دیلمان، جنگل، چشمه و بازارچه محلی لاریخانی، پارک جنگلی سیاهکل، استخر پاشوران، قلعه کوتول و ییلاق دیلمان از دیدنی‌های معروف و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی اطراف این جاده محسوب می‌شوند. در طول مسیر زنان کنار جاده بساط پخت نان به راه می‌اندازند و گردشگران برای خرید محصولات‌ آن‌ها توقف می‌کنند. 

اقامتگاه کوهستانی سوگل و چندین کلبه چوبی و ویلا گزینه‌های اقامتی در سفر به روستای گردشگری ملومه هستند. دشت‌های سرسبز اطراف روستا محلی مناسب برای کمپ حتی در تابستان محسوب می‌شوند.

بهار، تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان سفر به دیلمان و روستای ملومه است. دسترسی به جاذبه‌های اطراف روستا در روزهای بارانی و برفی (به‌دلیل خاکی بودن مسیر) چندان ساده نیست.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: عکس اول تا سوم از سمت راست از زکریا، عکس چهارم وحید ناجی

روستای کوهستانی، ییلاقی و تاریخی ملومه مقصدی بکر و متفاوت در سفر به گیلان است. معابر و کوچه‌های روستا همگی خاکی هستند. خانه‌های کاه‌گلی با سقف‌های شیروانی منظره‌ای اصیل و سنتی به ملومه بخشیده‌اند. چشمه‌های پرآب روستا حتی در تابستان جوش‌وخروش دارند و آب گوارا و خنک پیشکش اهالی و گردشگران می‌کنند. بشکافته سنگ، عروس تله و یخچال طبیعی کلومه از دیدنی‌های روستا محسوب می‌شوند و در محدوده غرب و جنوب غرب روستا واقع شده‌اند.

بلوردکان

  • آدرس: شهرستان لنگرود، بخش اطاقور، دهستان لات لیل (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: جنگلی - کوهپایه‌ای
  • فاصله از رشت: ۸۵ کیلومتر (۱۰۵ دقیقه)

بلوردکان روستایی کوهپایه‌ای در جنوب غرب املش است. این روستا طبیعتی جنگلی دارد و رودخانه‌ای خروشان از میان آن گذر می‌کند. ویژگی‌هایی چون مسیر دسترسی آسفالته و راحت، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد، پوشش گیاهی متنوع و آب‌وهوای مطبوع و خنک بلودکان را به نامی آشنا در میان روستاهای گیلان تبدیل کرده‌اند. 

بلوردکان گوگل مپ بین باکس

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Bit box

روستای بلودکان حدود ۱۵ کیلومتر با املش، ۳۰ کیلومتر با لنگرود، ۴۰ کیلومتر با لاهیجان و ۵۵ کیلومتر با سیاهکل فاصله دارد.

برای دسترسی به بلوردکان ابتدا از طریق جاده اطاقور به املش یا جاده کومله وارد شهر املش شوید؛ سپس جاده املش به بلوردکان (جنوب غرب املش) را در پیش بگیرید. در این جاده از میان جنگل و حاشیه رودخانه شلمان رود عبور می‌کنید و بعد از پارک جنگلی بلوردکان به روستای بلوردکان می‌رسید. مجموعه‌های اقامتی و گردشگری در طول مسیر فعال هستند. 

روستاهای بکر زیبای آتش سرا، سنگتاش، فابیلی، آغوزچال و چالدشت در اطراف بلوردکان قرار دارند و خود به‌تنهایی مقاصدی عالی برای گردش و کمپ محسوب می‌شوند. دشت‌های گسترده و سرسبز، جنگل‌‌های هیرکانی و آبشار چالدشت جاذبه‌های طبیعی اطراف بلودکان هستند. 

بلوردکان گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: mehrzad en

عبور رودخانه از میان روستای بلوردکان مناظر و مناطقی عالی برای تفریح و کمپ ایجاد کرده است. پلی قدیمی روی رودخانه کشیده شده است. این پل در طول مسیر شاه عباسی (املش به قزوین) قرار دارد و در زمان‌های دور بسیار کاروان‌رو و پر رفت‌وآمد بوده است. کاروانسرای بلوردکان از دیگر جاذبه‌های تاریخی روستا محسوب می‌شود. 

بلوردکان در فصول مختلف زیبا و دیدنی است؛ ولی بهار تا پاییز بهترین زمان سفر به آن محسوب می‌شود. کافه، چای‌خوری و غذاخوری‌های متعدد در طول مسیر دسترسی و در روستای بلودکان فعال هستند و به سبک سنتی از گردشگران میزبانی می‌کنند. ویلا و اتاق اجاره‌ای در روستا وجود دارد؛ با این وجود بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند در مکان‌های مناسب کمپ بزنند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس: بهنام نظری

هلودشت

  • آدرس: شهرستان املش، بخش مرکزی، دهستان املش جنوبی (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ییلاقی - جنگلی
  • فاصله از رشت: ۹۵ کیلومتر (دو ساعت و ۲۰ دقیقه)

هلودشت، هالیدشت یا هالی دشت روستایی زیبا و خوش‌آب‌وهوا در استان گیلان و شهرستان املش است. این منطقه در ارتفاع ۱,۲۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد و یکی از مقاصد گردشگری برای تماشای پدیده اقیانوس ابر محسوب می‌شود. هلودشت در بسیاری از روزهای بهار و پاییز هوایی مه‌آلود دارد. 

هلو دشت گوگل مپ آرش یحیایی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: آرش یحیایی

هلودشت حدود ۳۰ کیلومتر با املش، ۱۰ کیلومتر با بلوردکان، ۴۰ کیلومتر تا لنگرود و ۵۰ کیلومتر با لاهیجان فاصله دارد. برای دسترسی به این روستا و ییلاق هلودشت وارد جاده املش به بلوردکان در غرب املش شوید. با رسیدن به بلوردکان مسیر را در جاده خصیل دشت ادامه دهید تا به مقصد برسید. بعد از بلوردکان جاده پرپیج‌وخم و تا حدی صعب‌العبور می‌شود؛ اما آسفالته و بسیار چشم‌نواز است.

کلانسرا، خصیب دشت و شلیشه (شیلشه) روستاهای همسایه هلودشت املش هستند. هلودشت دروازه ورودی ییلاقات زیبای املش نیز محسوب می‌شود. بهار تا اواسط پاییز بهترین زمان سفر به این روستا و ییلاق زیبا است. به‌دلیل سرمای زیاد این منطقه در فصل زمستان خالی از سنکه می‌شود.

مسیر هلودشت به خصیل دشت نیز مناظر بسیار زیبا و بهشتی دارد. مراتع وسیع و جنگل‌های سرسبز اطراف هلودشت برای کمپ و چادر زدن بسیار مناسب هستند.

هلودشت گوگل مپ علی نصری

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: علی نصری

جنگل صفرا بسته، آبشار میلاش، خصیل دشت، دره میان لنگه و سه راه شلیشه از دیدنی‌های طبیعی اطراف هالیدشت املش هستند. لبنیات سنتی و مقوی، گل گاو زبان، گردو و فندق سوغات هلودشت محسوب می‌شوند. اتاق و اقامتگاه سنتی برای اقامت در روستا وجود دارد.

روستای میلاش

  • آدرس: شهرستان رودسر، بخش رحیم آباد، دهستان اشکور سفلی (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: جنگلی - ییلاقی 
  • فاصله از رشت: ۱۲۰ کیلومتر (دو ساعت و ۲۰ دقیقه)

میلاش از روستاهای ییلاقی رودسر، منطقه اشکورات و شرق گیلان است. اگر به‌دنبال لذت بردن از آب‌وهوای مطبوع و خنک، پیاده‌روی در میان باغات فندق و آب‌تنی در رودخانه و زیر آبشار هستید کوله بار سفر خود را آماده کنید و راهی روستای میلاش شوید. 

روستای میلاش گوگل مپ سعید سرشار

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: سعید سرشار

روستای میلاش حدود ۳۵ کیلومتر با شهر رحیم آباد، ۵۰ کیلومتر با رودسر و ۶۰ کیلومتر با لنگرود فاصله دارد. برای دسترسی به این منطقه ییلاقی و سرسبز از شرق رودسر وارد جاده رودسر به رامسر شوید. در ادامه از خروجی سمت راست جاده رحیم آباد را در پیش بگیرید. از جنوب غربی رحیم آباد وارد جاده اشکورات شوید. قبل از «زیاز محله» به دوراهی می‌رسید. مسیر سمت راست جاده میلاش است و شما را به مقصد می‌رساند. 

آبشار میلاش منظره‌ای باشکوه و موقعیتی مناسب برای آب‌تنی دارد

آبشار میلاش در بخش غربی روستا جای دارد و مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه طبیعی منطقه محسوب می‌شود. امکان دسترسی با خودرو به این آبشار وجود ندارد. گردشگران خودروی خود را روستا پارک می‌کنند و به کمک نقشه یا راهنمای محلی به دل جنگل می‌زنند. دسترسی به آبشار آسان است و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. در طول مسیر امکانات مناسبی همچون سوپر مارکت و سرویس بهداشتی وجود دارد.

آبشار میلاش معمولا در تمام طول سال جاری است؛ اما در فصل تابستان عرض آن کم می‌شود. این آبشار از ارتفاع ۲۵ متری فرو می‌ریزد و منظره بی‌نظیری ایجاد می‌کند. حوضچه آب پای ابشار برای آب‌تنی بسیار مناسب است. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ بهادر طریقتی، محمرضا یعقوبی شاواکی، محمد رضا یعقوبی شاواکی، حمید زند

ییلاق اشکورات و روستاهای زیاز و دیودره از دیگر دیدنی‌های اطراف روستای میلاش هستند. در روستای میلاش و اطراف آن درخت فندق به‌وفور وجود دارد و بومیان منطقه خوراکی‌های مختلفی همچون فندق خردشده، فندق لپه و آرد فندق از این محصول باغی تهیه می‌کنند. این روستا در تمام طول سال هوای معتدل و خنک دارد.

اواخر بهار و تابستان بهترین زمان برای آب‌تنی در آبشار میلاش به شمار می‌رود. در این روستا چندین اقامتگاه و کافه رستوران فعال است. امکان کمپ در طبیعت نیز وجود دارد. 

روستای سیمبری خاله

  • آدرس: شهرستان رضوانشهر، بخش پره سر، دهستان دیناچال (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ساحلی
  • فاصله از رشت: ۸۵ کیلومتر (۹۰ دقیقه)

سیمبری خاله یا سیمبرخاله روستایی زیبا و ساحلی در محدوده غربی گیلان و شرق جنگل و ساحل گیسوم است. ساحل شنی سیمبرخاله، محیطی تمیز، دنج و خلوت دارد.

روستای سیمبرم خاله شهرداری پره سر گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: شهرداری پره سر

روستای سیمبری خاله حدود ۲۵ کیلومتر با رضوانشهر و ۶۰ کیلومتر با بندر انزلی فاصله دارد. برای دسترسی به این روستا وارد جاده رشت به آستارا شوید و بعد از پره سر، خروجی روستای حوریان را در پیش بگیرید. در ادامه به دوراهی می‌رسید؛ مسیر سمت راست جاده سیمبرخاله است و شما را به این روستای ساحلی می‌رساند. 

آبشار ویسادار، پل‌های آجری شفا رود و پونل، مسجد «اسپی مزگت» و گورستان تاریخی «پرن پرن وسکه» از دیدنی‌های اطراف روستای سیمبرخاله محسوب می‌شوند. آبشار زیبای ویسادار در میان بافت جنگلی منطقه قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود ۱۵ متر است و حوضچه آبی زلال در پای آن خودنمایی می‌کند. روستای سیمبرخاله آب‌وهوایی معتدل و مرطوب دارد. بهترین زمان سفر به این روستای ساحلی فصول بهار و پاییز است.

عسل، زیتون، بادام زمینی، رشته خشکار، سیاه ترشی و سیر ترشی از سوغات و خوراکی‌های محبوب روستای سیمبری خاله محسوب می‌شوند. امکان اجاره اتاق از اهالی روستا یا اجاره ویلای ساحلی در سیمبرخاله وجود دارد. 

روستای بشمن

  • آدرس: شهرستان بندر انزلی، بخش مرکزی، دهستان چهار فریضه (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ساحلی 
  • فاصله از رشت: ۵۵ کیلومتر (یک ساعت)

روستای ساحلی بشمن در حاشیه غربی شهر شناخته‌شده و گردشگرپذیر بندر انزلی قرار دارد. این روستا از جنوب به تالاب انزلی و از شمال با دریای خزر همسایه است. بشمن در منطقه‌ای هموار و حاصلخیز واقع شده است و مسیر دسترسی مناسبی دارد.

روستای میلاش مبین منشتی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: مبین منشتی

روستای بشمن حدود ۱۵ کیلومتر با بندر انزلی فاصله دارد. برای دسترسی به بشمن از شمال شهر رشت وارد جاده رشت به بندر انزلی شوید. پس از بندر انزلی مسیر کنارگذر (کمربندی) این شهر را در پیش بگیرید. این کنار گذر به جاده انزلی - رضوانشهر ختم می‌شود. خروجی روستای بشمن سمت چپ جاده  قرار دارد و شما را به مقصد می‌رساند. 

بازار بزرگ آسیای میانه در روستای بشمن قرار دارد

روستای بشمن به‌دلیل موقعیت خاص و امکانات مطلوب یکی از قطب‌های گردشگری و روستاهای هدف مسافران شمال است. هتل ساحلی سفیدکنار و بازار آسیای میانه در این روستا قرار دارند و رونق بسیاری به آن بخشیده‌اند. تالاب انزلی یکی از مقاصد ماهیگیری ایران نیز به شمار می‌رود. اگر به قصد پرنده‌نگری و در نیمه دوم سال راهی تالاب انزلی می‌شوید، روستای بشمن بهترین گزینه برای اقامتی چندروزه خواهد بود تا ضمن بهره بردن از طبیعت منطقه زندگی روستایی را نیز تجربه کنید. 

بازار آسیای میانه روستای بشمن گوگل مپ علیرضا مقدم

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: علیرضا مقدم

منطقه آزاد انزلی، پناهگاه حیات وحش سرخانکل، پارک ساحلی پاسداران، بازار کاسپین و اسکله تفریحی از جاذبه‌های اطراف روستای بشمن محسوب می‌شوند. شنا، قایق‌سواری، جت‌اسکی و ماهی‌گیری از جمله تفریحات این منطقه هستند. بشمن آب‌وهوایی معتدل و مرطوب دارد و در تمام طول سال برای سفر مناسب است.

خطبه سرا

  • آدرس: شهرستان تالش، بخش کرگانرود، دهستان خطبه سرا (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ساحلی - جنگلی
  • فاصله از رشت: ۱۵۵ کیلومتر (دو ساعت و ۴۵ دقیقه)

خطبه سرا از روستاهای دهستان خطبه سرا و غرب گیلان است. مدرسه رضوان قدیمی‌ترین مدرسه شهرستان تالش محسوب می‌شود که در سال ۱۳۰۳ هجری شمسی و در خطبه سرا تاسیس شد. این روستا به‌دلیل جغرافیای خاص (نزدیک بودن به ساحل، جنگل و کوه) به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری گیلان شناخته می‌شود. 

خطبه سرا گوگل مپ امیر یگانی نژاد

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: امیر یگانی نژاد

خطبه سرا حدود ۴۰ کیلومتر با آستارا و ۳۰ کیلومتر با تالش فاصله دارد. برای دسترسی به این روستا باید وارد جاده رشت به آستارا شوید و در راستای شرق به غرب برانید. بعد از لیسار به خروجی‌های روستای خطبه سرا می‌رسید. 

ییلاق خطبه سرا از مناطق مرتفع، بکر و زیبای گیلان است

بیشتر ساکنان خطبه‌سرا به زبان ترکی صحبت می‌کنند و به شغل دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند. درختان کهنسال و گورستان تاریخی روستا نشان از تمدین دیرینه و قدمت بالای سکونت انسانی در این منطقه دارند.

ییلاقات خطبه سرا از زیباترین و خوش‌آب‌وهواترین مناطق گیلان هستند که به‌دلیل مسیرهای دسترسی خاکی همچنان بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند. جاده منتهی به ییلاق خطبه سرا از میان جنگل عبور می‌کند و چند گردنه زیبا و چشم‌نواز دارد. 

روستای خطبه سرا فرید مهروی گوگل مپ

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: فرید مهروی

آبشار «ریوو» در دل جنگل و حاشیه روستای بینون خطبه سرا ، بازار محلی و چشمه‌های متعدد از دیدنی‌های روستای خطبه سرا محسوب می‌شوند. برزبیل، هره دشت و تشمه لاته از روستاهای ییلاقی اطراف خطبه سرا هستند. اواخر بهار و تابستان بهترین زمان سفر به ییلاقات منطقه است.

روستای خطبه سرا در تمام طول سال میزبان گردشگران است. چندین اقامتگاه در مسیر دسترسی تا ییلاقات این منطقه فعال هستند. امکان کمپ در طبیعت اطراف روستا وجود دارد. 

روستای قروق

  • آدرس: شهرستان تالش، بخش مرکزی، دهستان ساحلی جوکندان (مشاهده روی نقشه)
  • اقلیم: ساحلی - جنگلی
  • فاصله از رشت: ۱۱۰ کیلومتر (دو ساعت و پنج دقیقه)

قروق یکی از روستاهای ساحلی و گردشگرپذیر غرب گیلان و شهرستان تالش است که در گذشته بندر کرگانرود نامیده می‌شد. رودخانه کرگانرود از حاشیه این روستا می‌گذرد و به دریای خزر می‌ریزد. قروق در محدوده دلتای این رود بنا شده است و شالیزارهای فراوان دارد. 

ساحل قروق گوگل مپ علی رضا محمد نیا

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: علیرضا محمد نیا

روستای قروق حدود هفت کیلومتر با شهر تالش و ۷۵ کیلومتر با آستارا فاصله دارد. برای دسترسی به این روستای ساحلی در جاده ۴۹ (رشت به آستارا) حرکت کنید. با گذر از شهر تالش (هشتپر) و رودخانه کرگانرود وارد خیابان لادن و سپس خیابان تالش به قروق شوید تا به مقصد برسید. 

روستای قروق با سواحل شنی و دنج خود میزبان گردشگران بسیاری است. این روستا حدود سه کیلومتر خط ساحلی دارد که از رودخانه کرگانرود تا ساحل روستای کریم محله کشیده شده است. درختان کاج، توسکا و انار و بوته تمشک به‌صورت متراکم و با فاصله کم از ساحل قروق روییده‌اند. بوته‌های تمشک در اواخر تابستان میوه می‌دهند. مسافران پس از آب‌تنی در دریا زیر سایه خنک درختان استراحت می‌کنند. فانوس دریایی قروق بر جذابیت ساحل آن افزوده است. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ علی رضا محمد نیا، مهدی نصر، سعید منفرد، احمد رضا غلامپور

منطقه گردشگری تفریحی قروق روزانه میزبان مسافران بسیاری است و ورود به آن نیازمند پرداخت مبلغی (به‌عنوان ورودی) است. استخر ساحلی، باشگاه اسب‌سواری، پارک ساحلی و سایت پرورش ماهیان خاوریاری از بخش‌های مختلف ساحل قروق هستند.

رستوران ساحلی، ویلا و کلبه اجاره‌ای، بوفه، سوپرمارکت، پارکینگ و سرویس بهداشتی از جمله امکانات رفاهی ساحل زیبای قروق محسوب می‌شوند. جت اسکی و قایق‌سواری از تفریحات ساحل قروق هستند. بسیاری از گردشگران در میان درختان حاشیه جنوبی ساحل قروق چادر می‌زنند و یک یا چندروز در منطقه می‌مانند. 

ساحل قروق گوگل مپ هومن

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: هومن؛ موضوع: جنگل حاشیه ساحل قروق

بهترین روستاهای گیلان برای سفر کدامند؟

امتیازدهی
نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1402/06/06 21:29
0
0
با تشکر از مقاله خوبتان از چابکسر سرولات و جواهردشت گفتید اما چابکسر و روستاهای آن بهشت واقعی هستند جای همه آنها خالی قاسم آباد جهانی اوشیان زیبا روست جنگسرا از همه زیباتر چایجان در قلم نمیگنجد

سلام لطفا اگر مطالب با منبع معتبر دارید ارسال نمایید


نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: