کد خبر: ١٥٩٦٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/07/16-١١:٥٥

همیشه برای انتخاب محل مناسبی برای طبیعت گردی، به مکان های نام آشنا می رویم، غافل از این که طبیعت بی نظیر ایران، آنقدر جاهای ناشناخته و بکر دارد که عمری طولانی نیاز است برای دیدن همه آن ها.

 

آبادان خبر: همیشه برای انتخاب محل مناسبی برای طبیعت گردی، به مکان های نام آشنا می رویم، غافل از این که طبیعت بی نظیر ایران، آنقدر جاهای ناشناخته و بکر دارد که عمری طولانی نیاز است برای دیدن همه آن ها.

کارناوال قصد دارد به یکی از موهبت های الهی در جنوب کشور و غرب استان خوزستان به نام تالاب هورالعظیم یا هورالهویزه سفر کند که بزرگترین تالاب این استان می باشد و نقش به سزایی در آب و هوای جنوب کشور ایفا می کند.

این تالاب یکی از منابع غنی گیاهی و جانوری کشورمان محسوب می شود.

بازدید از هورالعظیم بسیار جالب و تامل برانگیز است.

وارد محوطه آن که میشوی، برای دیدن پرندگان منطقه از لابه لای نی های بلند اطراف تالاب لحظه شماری می کنی.

دلت می خواهد  تالابی را که در فراز و فرود سرزمینمان همراه بوده را خوب تماشا کنی، با تمام زیبایی های موجود، حس غریبی حاکم است بر منطقه، نمی دانی  شاد باشی یا غمگین از دیدارش، افتخار کنی به وجود تالاب یا سرگذشتش را در ذهن مجسم کنی.

اما میدانی که هورالعظیم از حضورت خوشحال است و دلش می خواهد، عظمت سال های قبل از جنگ را به او بازگردانیم .

تالاب هورالعظیم

در غرب استان خوزستان تالابی که به زبان محلی هورالعظیم خوانده می شود قرار دارد که تنها باقیمانده تالاب های وسیع میان رودان است.

هورالعظیم آب خود را از رودخانه های کرخه، نیسان، سابله و نهرهای انشعابی تامین می کند.

مساحت تقریبی آن 118000 هکتار برآورد شده و در کناره های تالاب عمق آب کم و به تدریج به میانه آن که می رسد عمقش به چند متر می رسد. یک سوم هور العظیم در خاک ایران است و زیستگاه بسیار مهم پرندگان آبزی مهاجر وساکن منطقه است .

گونه های گیاهی و جانوری

این تالاب از تنوع گیاهی بالایی برخوردار است. گیاهانی که در کف تالاب زندگی می کنند مثل نی، لویی، تیره تیزک، جگن (چولان) و …

گیاهانی که ریشه در آب دارند و بر روی سطح تالاب شناورند مثل تیره گل میمونی و … ، و گیاهان اطراف تالاب مثل کاهو وحشی، سورمه صحرائی و …

گاومیش ها از حیوانات اهلی و مهم منطقه هستند که در اطراف تالاب هورالعظیم زندگی می کنند. پرندگانی مثل حواصیل، چنگر، انواع آبچلیک، غاز پیشانی سفیدنیز در اطراف تالاب به زیست خود ادامه می دهند .

پستاندارانی مانند گراز، خفاش، شغال، گربه جنگلی و روباه هم در این میان زندگی می کنند .

ماهی هایی مانند بنی، عنزه، حمری، شلج، آمور، برزم و کپور نقره‌ای و .. .که انواع آن به بیش از 12 گونه مختلف می باشند و تعداد دیگری از آبزیان و پرندگان نایاب گونه های گیاهی و جانوری منطقه را تشکیل می دهند .

تالاب هورالعظیم و جنگ ایران و عراق

قبل از جنگ میان ایران و عراق مردم منطقه به مشاغلی چون صید ماهی، نی بری، گاومیش داری، حصیر بافی و کشاورزی و … در اطراف تالاب می پرداختند و از این موهبت برای امرار و معاش خود استفاده می کردند و در نخلستان های اطراف زندگی ساده و بی آلایش و سرشار از آرامشی را داشتند.

شوربختانه یکی از تبعات جنگ پراکنده کردن مردم از منطقه بود، این محل تبدیل به کانون عملیاتی دو کشور شد و امنیت و آرامش خود را از دست داد. در حال حاضر تعداد کمی از بومیان به سختی به زندگی گذشته خود در اطراف تالاب پرداخته اند.

فواید تالاب

در ظاهر شاید به نظر برسد که وجود این تالاب ها آن چنان مفید نیست و حفظ و حراست از تالاب ها کاری بیهوده است اما کوچکترین ذره ها در طبیعت نقشی مهم در بقای زمین و آرمش ساکنان آن دارد.

تالاب ها رطوبت هوا را بالا برده و باعث جلوگیری از طوفان شن و گرد و خاک می شوند، اما خشک شدن تدریجی هورالعظیم باعث وقوع طوفان های شن در استان خوزستان و کشور عراق در سال های اخیر شده است.

دسترسی به تالاب

آدرس: ایران. خوزستان. دشت آزادگان

تالاب بزرگ هویزه یا هورالعظیم در غرب استان خوزستان و در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است.

از جمله مسیر دسترسی می توان به

راه آسفالته سوسنگرد ، بستان ، چَزابِه ، هویزه رفیع اشاره کرد و یا  راه آسفالته اهواز به سید خلف و طلائیه و راه جاده طبر به شط علی و جاده شرکت نفت استفاده کرد.

اگر علاقه به دیدن حیات وحش منطقه دارید از جاده های موجود در تالاب جاده طبر به شط علی و جاده شرکت نفت استفاده کنید.

توصیه های دوستانه کارناوالی

بهترین فصل سفر به خوزستان، پاییز و زمستان است. سعی کنید به همراه راهنما به این منطقه بروید. هورالعظیم منطقه مهم جنگی بوده و هنوز مهمات عمل نکرده زیادی هستند که امنیت منطقه رابه خطر می اندازند.

مناطق عملیاتی مثل دهلاویه، هویزه و چذابه، جفیر، طلائیه جزو مناطق جنگی بوده و در حال حاضر به عنوان حوزه توریسم فرهنگی شناخته شده است.

منبع:کارناوال 
رودخانه های کرخه،تالاب،تالاب هورالعظیم،طبیعت گردی،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز
امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: