کد خبر: ١٧٥٥٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/10/30-١٠:٤٦

بسته خبری اقتصادی

دلار همچنان در حال ریزش

مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران گفت: با بررسی روند کاهشی نرخ ارز در این هفته معاملاتی بازار ارز می‌توان انتظار داشت که نرخ ارز در این بازار همچنان روند کاهشی خود را حفظ کند.

 

به گزارش آبادان خبر، مهدی گوهررستمی، مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران در خصوص نوسانات اخیر بازار ارز، اظهار کرد: نرخ ارز در بازار متشکل ارز ایران به ۲۱ هزار تومان رسید. همچنین باید در نظر داشت، نرخ ارز در بازار متشکل ارز ایران برمبنای مکانیسم عرضه و تقاضا کشف می‌شود بر همین مبنا شاید بتوان گفت افت نرخ ارز در این بازار به معنای کاهش تقاضا و افزایش عرضه توسط فعالان در این بازار است.

او ادامه داد: با بررسی روند کاهشی نرخ ارز در این هفته معاملاتی بازار ارز می‌توان انتظار داشت که نرخ ارز در این بازار همچنان روند کاهشی خود را حفظ کند.

مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران در رابطه با تاثیر بازار متشکل ارز ایران بر کاهش نرخ ارز در کشور گفت: در مورد دلایل کاهش نرخ ارز به عنوان یک متغیر کلیدی و بنیادی در اقتصاد کشور، متغیر‌های اقتصادی و غیر اقتصادی گوناگونی در سطح ملی و بین‌المللی سهیم هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به گمانه‌زنی‌در مورد تحریم‌های اقتصادی و انتظارات ناشی از آن اشاره کرد.

او تصریح کرد: طی روز‌های معاملاتی اخیر، به‌طور مشخص در بازار نقدی (اسکناس) ارز و در چارچوب بازار متشکل ارز ایران، برآیند تغییر و تحولات این متغیرها، خود را به صورت انتظارات کاهشی نرخ ارز در میان فعالان بازار ارز نشان داده و منجر به ترغیب کارگزاران به فروش ارز و افزایش عرضه شده است. بررسی روند معاملات و نرخ ارز‌ها در این بازار از ابتدای این هفته احتمال ادامه روند کاهشی نرخ ارز را تقویت می‌کند.

گوهررستمی با اشاره به فعالیت بازار متشکل در روز معاملاتی ۲۹ دی ماه ادامه داد: بازار متشکل ارز ایران روز معاملاتی ۲۹ دی ماه را با دلار ۲۲۰۰۰ تومان و یورو ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز و به ترتیب با نرخ‌های ۲۱ هزار ۰۴۸ و ۲۵ هزار ۵۰۰ تومان به پایان رساند. همچنین میانگین قیمت نرخ دلار و یورو امروز، به ترتیب ۲۱ هزار و ۶۴۳ تومان و ۲۵ هزار و ۷۷۷ تومان است.

او بیان کرد: باید توجه داشت که با افزایش رو به رشد فعالیت‌های بازار متشکل ارز ایران در حوزه معاملات نقدی (اسکناس) ارز در کشور و انتشار عمومی نرخ ارز‌های این بازار طی دو ماه گذشته و استقبال مردم و فعالان ارزی از این بازار رقابتی و شفاف، شاهد علامت‌دهی صحیح نرخ ارز‌های معاملاتی این بازار در سطح کشور هستیم که این موضوع به سهم خود از توان قیمت‌گذاری دلخواه و اثرگذاری دلالان و سفته‌بازان ارزی کاسته است.

گوهررستمی تاکید کرد: در آینده نزدیک با تعمیق بازار متشکل ارز ایران از طریق افزایش تعداد کارگزاران و نماد‌های معاملاتی و همچنین تنوع‌بخشی در ابزار‌های جدید معاملات ارزی، شاهد آرامش و ثبات بیشتر در بازار نقدی ارز کشور باشیم.

منبع:تجارت نیوز

 

عواملی که شاخص بورس را دچار ریزش کردند

به گزارش آبادان خبر، «مهدی محسنی» امروز (سه‌شنبه) به روند پرشتاب افت شاخص بورس در بازار اشاره کرد و افزود: در چند وقت اخیر شاهد افزایش ریسک بازار بودیم، بخشی از ریسک‌های ایجاد شده در بازار به نرخ دلار و دارایی‌های بلوکه شده در دیگر کشورها مانند چین و کره بر می‌گردد که احتمال آزادشدن آن وجود دارد.

وی اظهار داشت: برخی معتقدند با آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده، نرخ دلار در مسیر نزولی قرار می‌گیرد که به نظر می‍‌رسد افت قیمت در بازار ارز موقتی باشد.

به گفته محسنی، اختلاف‌های ایجاد شده بین برخی از مسوولان در زمینه نرخ دلار باعث تاثیرگذاری بر روند معاملات بازار سهام شد و این بازار را با هیجان همراه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در شتاب روند اصلاحی شاخص بورس اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش نرخ سوخت در صنایعی مانند پتروشیمی که بر سودآوری این شرکت‌ها تاثیرگذار است منجر به کاهش سودآوری شرکت های مدنظر خواهد  شد.

وی با بیان اینکه در کنار این مسایل شایعاتی مانند اعمال مالیات بر صادرات شرکت‌ها مطرح شده است که این موضوع بر روند معاملات بورس بی تاثیر نخواهد بود، گفت: تاکنون این شرکت‌ها معاف از مالیات بودند و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اخذ مالیات از این شرکت‌ها مطرح شده است که بر حاشیه سود شرکت‌ها موثر خواهد بود.

محسنی با اشاره به اینکه در کنار این مسائل، مطرح شدن موضوع قیمت‌گذاری فولاد از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت زمینه ترس بین سهامداران را فراهم کرد، اظهار داشت: گمانه زنی‌های مربوط به قیمت‌گذاری در صنعت فولاد که احتمال رواج آن در دیگر صنایع وجود دارد، باعث ایجاد شوک در معاملات این بازار شد که به نظر می‌رسد اجرای این اقدام منتفی شده است، اما این موضوع اثر منفی خود را بر بازار ایجاد کرد و بر سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: روند معاملات بازار سهام وارد فاز هیجان شده است و تا زمانی که ریسک‌های ایجاد شده در بازار از بین نرود شاهد وجود نوسان در معاملات بورس خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در بورس، آینده خرید و فروش می‌شود، گفت: قیمت سهام به خصوص کامودیتی محورها در چند وقت اخیر اصلاح زیادی را در بازار تجربه کردند، اکنون با توجه به انتشار گزارش مثبت شرکت‌ها می‌توان نسبت به آینده این سهام امیدوار بود و امکان بازگشت روند صعودی در سهام شرکت‌های بزرگ وجود دارد.

 محسنی اظهار داشت: عده‌ای از سهامدار در بازار وجود دارند که به دلیل ترس از معاملات فعلی بازار  اقدام به فروش هیجانی در بازار کردند که این اتفاق باعث تاثیر کلی بر معاملات بورس شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قرار است دامنه نوسان تغییر کند، در کنار آن باید امکان تغییر در حجم مبنا و زمینه‌های لازم برای افزایش آن فراهم شود زیرا در صورت افزایش دامنه نوسان، ریسک ایجاد شده در بازار کاهش پیدا خواهد کرد.

وی به اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: تاکنون تکلیف برخی از قانون‌گذاری‌ها در کشور مانند نرخ سود بانکی به عنوان سرمایه گذاری بدون ریسک مشخص نشده است، با ایجاد اطمینان در این زمینه‌ها برای سرمایه‌گذار شرایط مبهم موجود در بازار از بین می‌رود و در این صورت بازار می‌تواند مسیر خود را پیدا کند و روند معاملات این بازار به تعادل برسد.

محسنی اظهار داشت: تا چند وقت گذشته پیشنهاد ما به سرمایه‌گذاران، سهامداری در بورس بود اما به دلیل تغییر مسیر بورس، بازار برخلاف پیش‌بینی‌ها پیش رفت و سهامداران را با ضرر و زیان‌های سنگین مواجه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون توصیه ما به سهامداران این است که با توجه به در پیش گرفتن روند نزولی قیمت دلار،  بیشتر به سمت سهامی پیش روند که علاوه بر اینکه دلاری محور نیستند و شامل نرخ‌گذاری دستوری نمی‌شوند، با محدودیت صادرات هم همراه نباشند.

وی اظهار داشت: تا یک سال آینده سهام کامودیتی محور مانند فولاد و پتروشیمی بازدهی بهتری را در مقایسه با نرخ سود بانک‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌دهد اما سهامداران در این بازار باید با تحلیل و بررسی‌های درست اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (دوشنبه) ۳۶ هزار و ۹۸۹ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۱۴۹ هزار واحد رسید.

منبع:ایرنا

 

افزایش نرخ یورو و پوند 

امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۱۴۱ ریال و یورو ۵۰ هزار و ۸۰۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

همچنین هر فرانک سوئیس ۴۷ هزار و ۱۴۹ ریال، کرون سوئد پنج هزار و ۱۶ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۹۰۸ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۲۹ ریال، روپیه هند ۵۷۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۴۳۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۱۵۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۴۰ هزار و ۳۸۵ ریال، دلار هنگ کنگ پنج هزار و ۴۱۸ ریال و هر ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۱ ریال قیمت‌گذاری شد.

امروز در تابلوی بانک مرکزی، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و۶ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۹۵۶ ریال، راند آفریقای جنوبی دو هزار و ۷۸۰ ریال، لیر ترکیه پنج هزار و ۶۲۴ ریال، روبل روسیه ۵۶۹ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق دو هز۸۶۹ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۳۸۹ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۵۹۳ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۴۶۷  ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا دو هزار و ۱۸۰. ریال، کیات میانمار (برمه) ۳۲ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۷۰۴ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت هزار و ۳۹ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۹۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

همچنین هر یوان چین ۶ هزار و ۴۷۵ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۹ هزار و ۸۱۱ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۳۷۱ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۸ هزار و ۱۳۵ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۰ هزار و ۲ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۷۴۶ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی دو هزار و ۹۸۳ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۴ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۴۶۸ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۰ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۷ هزار و ۳۶۷ریال، سومونی تاجیکستان سه هزار و ۷۱۷ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا چهار هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزارریال قیمت خورد.

منبع:ایرنا

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: