کد خبر: ٢١٦٤٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/04/25-١٢:٣٩

آبادان خبر

جنگل رودبارک

جنگل رودبارک به‌واسطه پوشش گیاهی پهن‌برگ و آب‌وهوای خنک و مکان‌های دیدنی بسیاری نظیر آبشارها، غارها و چشمه‌ها به‌عنوان مقصدی پرطرفدار برای طبیعت گردی شناخته می‌شود.

 

به گزارش آبادان خبر؛ رودبارک یکی از روستاها و مناطق ملی گردشگری شهرستان مهدی‌شهر به شمار می‌رود که آخرین بخش‌های جنگل‌های هیرکانی استان سمنان را در خود جای داده است.

نکته جالب اینجا است که در نزدیکی سمنان با آب‌وهوای خشک و کویری، منطقه‌ای جنگلی با آب‌وهوای نیمه‌مرطوب قرار دارد که علاوه بر پوشش جنگلی، با ایجاد رطوبت در دره‌ها و کوه‌های این منطقه منجر به‌شکل‌گیری ابر و مناظر بسیار بکر در اکثر ایام سال می‌شود. با کجارو همراه باشید تا شما را با این منطقه زیبا بیشتر آشنا کنیم.

جنگل رودبارک کجاست؟

جنگل رودبارک کجاست

جنگل رودبارک از جاهای دیدنی مهدی شهر است و در ۸۰ کیلومتری شمال شرق استان سمنان و ۶۳ کیلومتری مهدی‌شهر، در مسیر جاده شهمیرزاد-کیاسر در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز قرار دارد.

معرفی جنگل رودبارک

پارک جنگلی رودبارک مهدی‌شهر كه به پارک جنگلی رودبارک شهمیرزاد نیز معروف است، وسعتی بیش از هشت هزار هکتار دارد که شامل ۳۰۰۰ هکتار مرتع و بیش از ۱۵۰۰ هکتار مزرعه کشاورزی و باغداری می‌شود. این جنگل از مناطق حفاظت‌شده و پارک‌های طبیعی كشور است كه به‌لطف جاهای دیدنی نظیر آبشارهای آفینجیمه، سلیلم، سرمرو فاش فاشی، عیرت دره، خرلکته فاش فاشی، کلاج بور فاش فاشی، دین تپه دشتی از مهم‌ترین تپه‌های تاریخی و... سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌كند.

جنگل رودبارک سمنان

منطقه رودبارک از مناطق ملی گردشگری شهرستان مهدی‌شهر است که در منطقه حفاظت‌شده پرور قرار دارد. این منطقه در حال حاضر به‌عنوان دومین منطقه نمونه گردشگری (پس از پارک کویر) در استان سمنان محسوب می‌شود؛ منطقه‌ای کوهستانی پوشیده از جنگل‌های هیرکانی که در فصول سرد سال، اغلب مملو از برف است.

عاشقان طبیعت‌گردی می‌توانند ساعت‌ها در جنگل‌های بكر و زیبای منطقه به گشت‌وگذار مشغول شوند و از دشت‌های وسیع و پرگل با چشم‌اندازی كم‌نظیر لذت ببرند؛ اما این همه‌ی ماجرا نیست و كوه‌ها و تپه‌های زیبایی همچون كوه‌های «لپی» و «تنگه» نیز در این جنگل وجود دارد که با پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد خود، هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برند.

بهترین زمان سفر به جنگل رودبارک

بهترین زمان سفر به رودبارک

روستای رودبارک در شمال شرقی استان سمنان و حاشیه مازندران و در انتهای جنگل‌های شمال و ابتدا حوزه آبریز رودخانه تجن مازندران قرار دارد. این منطقه‌ی کوهستانی در بهار و تابستان، آب‌وهوای خنک و در پاییز با سرما و در زمستان با برف همراه می‌شود که گاهی اوقات ارتفاع برف به حدود ۱٫۵متر می‌رسد. به این ترتیب، بهترین زمان سفر به جنگل رودبارک را می‌توان فصل بهار و تابستان دانست.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل رودبارک

پوشش گیاهی جنگل رودبارک

درختان سر به فلک کشیده بلوط و راش و همین طور ولیک (زالزالک وحشی) و ازگیل از ویژگی‎های جنگل رودبارک به حساب می‌آیند. علاوه بر گونه‎های گیاهی متنوعی که در این منطقه رشد می‌کند؛ به‌دلیل قرارگیری در مجاورت منطقه حفاظت‌شده پرور، پوشش جانوری منحصربه‎فردی نیز دارد و حیواناتی مانند کل، خرس قهوه‎ای، بز و پرندگانی از جمله کبک، قرقی، عقاب و کرکس را می‎توان در آن دید. بندی‌یالون، ایزو، کینک سو، نی نی، زنبور زرد، زنبور عسل ، لعلم باز، جیرجرائی، ملوچه پردار و... نیز حشرات این منطقه را تشکیل می‌دهند.

در این منطقه از کوه‌های سنگی لپی و تنگه تا تپه‌های خاکی سنگی مانند برج تیغ و جلگه‌های وسیع مثل مناطق سرم، ترکچال، سرکوه، روپی و... به چشم می‌خورد که پوشش گیاهان متنوعی در اطراف آن‌ها وجود دارد.

چطور به جنگل رودبارک برویم؟

چطور به رودبارک برویم

اگر قصد سفر به جنگل رودبارک را دارید، از دو مسیر می‌توانید خود را به این منطقه برسانید که هر دو راه از جاده شهمیرزاد به فولاد محله آغاز می‎شود. از خروجی این جاده و با گذر از گردنه «بشم» و «رسم» رودبار، با طی مسیری ۵۰ کیلومتری، به‌تدریج تابلوهایی را خواهید دید که مسیر روستای رودبارک را نشان می‎دهند. با عبور از مسیر روستا و سه کیلومتر آن‌طرف‌تر به رودبارک پایین خواهید رسید.

در سفر به جنگل رودبارک کجا اقامت کنیم؟

جنگل رودبارک

اگر قصد سفر به جنگل رودبارک را دارید، می‌توانید از اقامتگاه بوم‌گردی روستای فینسک در ۴۰ کیلومتری رودبارک استفاده کرده یا اقامتی خاطره‌انگیز را در اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهمیرزاد و مهدی‌شهر تجربه کنید. چادرزدن در دل طبیعت نیز از دیگر گزینه‌های پیش روی شما است که در صورت داشتن تجهیزات و امکانات مناسب می‌توانید اقامتی رویایی را برای خود رقم بزنید. یادمان باشد با احترام به طبیعت و حفاظت از آن، قدردان موهبتی باشیم که پروردگار به رایگان در اختیار ما قرار داده است.

جاذبه های نزدیک به جنگل رودبارک

جنگل رودبارک مهدیشهر

جنگل رودبارک در مهدی‌شهر قرار دارد؛ شهرستانی که علاوه بر آب‌وهوای مطبوع و خنک که در روزهای گرم تابستان، با خیل عظیم گردشگران مواجه می‌شود، جاذبه‌های متعددی نظیر غار لعوم، قلعه پلی و... دارد که در کنار بازدید از جنگل رودبارک می‌توانید بازدیدی هم از آن‌ها داشته باشید.

«برج دیوخانه رودبارک» در روستای رودبارک شهرستان مهدی‌شهر قرار دارد که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و قدمت آن به دوران تاریخی پس از اسلام برمی‌گردد.

«غار دیوخانه»، یکی دیگر از جاذبه‌های روستای رودبارک است که ۱۱ متر طول دارد و شامل یک تالار دایره‌ای با سقف گنبدی می‌شود.

رودبارک

«دربند» منطقه سرسبز کوچکی در حدفاصل مسیر مهدی‌شهر به شهمیرزاد است که آب‌وهوای مطبوع، طبیعت بکر و غار دربند،‌ آن را گزینه‌ای مناسب برای گردشگری کرده است. جالب اینکه غار دربند با ۱۴۰ میلیون سال عمر، دومین غار آهکی بزرگ در ایران به شمار می‌رود که در دامنه‌های جنوبی بخش میانی رشته کوه البرز و دو کیلومتری شمال منطقه گردشگری دربند قرار دارد.

«منطقه گردشگری چاشم مهدی‌شهر»، ناحیه‌ای کوهستانی است که در تابستان، آب‌وهوایی ییلاقی دارد. در این منطقه گورهایی کشف شده است که قدمت‌شان به ۷۵۰ تا ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

رودبارک

«امام‌زاده قاسم زیارت» در شمال مهدی‌شهر در منطقه زیارت قرار دارد و بنای بقعه شامل چند اتاق و دالان تودرتو و گنبد و ایوان و صحن می‌شود.

«شیر قلعه شهمیرزاد» در سه کیلومتری شمال غرب شهمیرزاد و در دره شیخ چشمه سر، بر فراز کوهی بلند و مرتفع قرار دارد که به نام قلعه شیخ‌ چشمه‌ معروف است. این اثر، جزو آثار ملی ایران به حساب می‌آید.

 

 

 

 

 

 

 

 

آبادان خبر،آبادان نیوز،گردشگری،ایرانگردی،جنگل رودبارک

منبع : کجارو

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: