نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از نیروهای مسلح با شرکت در رژه روز نیروی دریایی روسیه،گوشه‌ای از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را در آب‌های بین‌المللی به نمایش گذاشت و برگ زرین دیگری را در کارنامه خود به ثبت رساند.

 

به گزارش آبادان خبر؛ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه ساخت محصولات دفاعی سنگین (ناو، ناوچه، زیردریایی، ناوشکن و ناو بندر) در لبه فناوری قرار دارد، رزمایش امنیت دریایی در اقیانوس هند بهمن‌ماه با دعوت از نیروی دریایی روسیه برگزار شد، این رزمایش‌ها نشان‌دهنده سیمای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در کلاس نیروی قدرتمند جهان است.
 
فرمانده معظم کل قوا، استراتژیک «دست بلند در دریاها» را مطرح کردند و براساس آن، نیروی دریایی راهبردی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خود را طی این مدت در مقیاس نیروی دریایی قدرتمند جهانی قرار داد.
 
این در حالی است که مراسم رژه روز نیروی دریایی روسیه در سن‌پترزبورگ روز گذشته با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور آغاز شد.

۵۴ کشتی جنگی در این مراسم رژه رفتند، سه ناوچه از هند، ایران و پاکستان در مراسم رژه روز نیروی دریایی روسیه در کنار بیش از ۵۰ کشتی در این رژه شرکت دارند.
چشم‌انداز حضور در رژه روز نیروی دریایی ارتش روسیه با حضور ناو بندر مکران و ناوشکن سهند، رونمایی گوشه‌ای از اقتدار دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران است که در سواحل روسیه در معرض دید دوست و دشمن گذاشته شد.
 
نیروی دریایی ایران در کلاس قدرت‌های جهانی/ آب‌های روسیه، ویترین نمایش گوشه‌ای از قدرت دفاعی ایران
 
بیش از چهار هزار نظامی در رژه روز نیروی دریایی ارتش روسیه شرکت دارند، حضور ایران در این مراسم نشان می‌دهد که قدرت دفاعی ایران برای قدرت‌های جهان قابل لمس است.
 
امیر حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در بدو ورود به کشور روسیه بر باز بودن دروازه‌های اطلس و خلیج فنلاند به سوی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. فرمانده نیروی دریایی ارتش حضور ناو بندر مکران و ناوشکن سهند را در مراسم رژه روز نیروی دریایی ارتش روسیه، اتفاقی در حوزه دریانوردی در آب‌های بین‌المللی برشمرد.
 
 
نیروی دریایی ایران در کلاس قدرت‌های جهانی/ آب‌های روسیه، ویترین نمایش گوشه‌ای از قدرت دفاعی ایران
 
ناو بندر مُکران، کاملاً ایرانی و آشیانه هفت بالگرد، پهپاد‌های (پلیکان، کرار، سجیل) است، این نهنگ ایرانی ۲۲۸ متر طول، ۲۱.۵ متر ارتفاع و ۴۲ متر عرض دارد، بی شک این ناو بندر ایرانی، پایگاه متحرک ساحلی است.
 
ناوشکن سهند سومین ناوشکن از کلاس موج است، این محصول دفاعی کاملاً ایرانی ۹۴ متر طول، ۱۱ متر عرض دارد و ارتفاع آن حدود ۱۶ متر است، سازه آن از فلز بوده و در برابر اصابت گلوله مقاوم است، گیربکس این محصول دفاعی ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و سرعت آن به بیش از ۲۵ گره دریایی (۴۷ کیلومتر در ساعت) می‌رسد.
 
نیروی دریایی ایران در کلاس قدرت‌های جهانی/ آب‌های روسیه، ویترین نمایش گوشه‌ای از قدرت دفاعی ایران

ناوشکن سهند با توپ‌های ضدسطحی و ضدهوایی، سامانه‌های موشکی و اژدر‌های بومی مجهز شده است، این نهنگ رادار گریز ایرانی با حرکت در آب‌های بین‌المللی رُخ قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به دوست و دشمن در آب‌های بین‌المللی نشان می‌دهد.

امیر سرتیپ بازنشسته «محمد غفاری» با اشاره به حضور ناو بندر مکران و ناوشکن سهند در رژه روز نیروی دریایی ارتش روسیه، بیان کرد: رژه بزرگ دریایی نیروی دریایی ارتش روسیه به مناسبت سالروز تشکیل این نیرو از امروز سوم خرداد آغاز می‌شود و نمایندگان برخی کشورها، ازجمله ناوشکن بومی ایرانی سهند به همراه ناو بندر مکران به عنوان نماینده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار ناوگان روسیه در این مراسم شرکت می‌کند.

غفاری با تأکید بر اینکه بدون شک این همکاری‌های نظامی، چشم‌اندازی مثبت از تبادل تجربیات و راهبرد‌های منطقه‌ای را در پی خواهد داشت، تصریح کرد: حضور ایران در رژه دریایی روسیه، برگی زرین و پر افتخار برای نیرو‌های مسلح است.

فرمانده پیشین لشکر ۳۰ و ۵۸ ذوالفقار گفت: روز به روز بر ابتکار، نوآوری خلاقیت و تکیه بر توان جوانان ایرانی با عمل به فرامین فرماندهی محترم کل قوا در حوزه ساخت محصولات دفاعی متناسب با فناوری‌های روز دنیا اضافه می‌شود. 

همچنین همکاری نظامی کشور‌هایی مانند ایران و روسیه بیانگر سطح بالای روابط سیاسی و دیگر مولفه‌های قدرت است.

 

نیروی دریایی ایران در کلاس قدرت‌های جهانی/ هنرنمایی افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران در سن‌پترزبورگ

به گفته «احمد علیرضابیگی» نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های متمادی از مرز‌های آبی کشورمان حراست کرده و بر این اساس هیچگاه شاهد ناامنی و بروز مشکلات نبوده‌ایم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه حضور ناوگان‌های دریایی ارتش کشورمان در رژه دریایی روسیه بیانگر سطح بالای آمادگی است، ادامه داد: در واقع این اقدام پیام آشکار و روشنی برای بدخواهان ایران اسلامی دارد که بر اساس آن دشمنان نباید دست به خطا بزنند.

وی بیان داشت: همکاری‌های نظامی ایران با دیگر کشور‌هایی مانند روسیه و هند در دریای عمان، اقیانوس هند و ... مخابره کننده قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظامی کشورمان است.

برای تماشا، کلیک کنید
آبادان خبر،آبادان نیوز،سیاست،سیاسی،خبر سیاسی،اخبار سیاسی،دریا
منبع : میزان
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: