کد خبر: ١٦٧٤١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/08/30-١٥:٠١

رییس دانشکده پزشکی آبادان گفت :در شبانه روز گذشته ۳۶ مورد مبتلای قطعی به ویروس کرونا در جنوب غرب خوزستان به ثبت رسید.

 

به گزارش آبادان خبر، دکتر شکرالله سلمان زاده روز جمعه اظهار کرد:در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶ مورد جدید مثبت گزارش شد که ۲۳ نفر مربوط به آبادان، ۱۱ نفر خرمشهر و ۲ نفر در شادگان مثبت قطعی ابتلا به کووید-۱۹ تایید شده است.
وی افزود:از این ۳۶ مورد مثبت جدید، ۲۹ نفر به صورت سرپایی هستند (آبادان ۱۸ نفر، خرمشهر ۹ نفر و شادگان ۲ نفر)

دکتر سلمان زاده عنوان کرد: طی روز گذشته نیز ۱۸ نفر بستری و ۲۱ نفر نیز بهبود و از بیمارستان ترخیص شده اند و خوشبختانه مورد فوتی نداشته ایم،
وی در پایان گفت: در حال حاضر کل موارد مثبت بستری در بیمارستان ۱۳۰ نفر است.

 

روایت هولناک کرونا
به گزارش آبادان خبر، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: از دیروز تا امروز ۳۰ آبان و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۲۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه هزار و ۴۴ نفر از آنها بستری شدند.

وی با بیان اینکه تا کنون پنج میلیون و ۷۰۶ هزار و ۸۳۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است، افزود: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۸۲۸ هزار و ۳۷۷ نفر رسید.

لاری تصریح کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۳ هزار و ۸۹۶ نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تا کنون ۵۸۹ هزار و ۲۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، گفت: ۵۷۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری اضافه کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند؛ همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
منبع:فارس

 


مردم هنوز درک درستی از خطر کرونا ندارند

به گزارش آبادان خبر، دکتر مسعود یونسیان متخصص اپیدمیولوژی روز جمعه اظهار کرد: به دلیل هم درک نادرست، عده ای پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و به راحتی اقدام به کارهایی مانند حضور در تجمعات می کنند و با توجه به عدم درک صحیح، پروایی از ابتلا به بیماری ندارند.

وی ادامه داد: با اعمال محدودیت ها از جمله کم کردن ساعات کار برخی از مشاغل، درک خطر کرونا در مردم ایجاد نخواهد شد تا آنان از رفتارهای پرخطر دست بردارند و از شدت بیماری کاسته نمی شود، بلکه با این کارها ازدحام و در نتیجه انتقال بیماری کرونا بیشتر خواهد شد.

یونسیان بیان داشت: اعمال محدودیت در اکثر موارد اثرات کوتاه مدت داشته و سبب قطع زنجیره انتقال بیماری در آن زمان محدود می شود و برای ادامه این روند، مردم باید خطر کرونا را به درستی درک و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

ساعت کار ادارات شناور شود
وی تاکید کرد: بعد از سپری شدن تعطیلی ۲ هفته ای، به نظر می رسد که شناورسازی ساعات کار ادارات، سازمان ها و حتی کسب و کارهای بخش خصوصی، می تواند از ازدحام صبحگاهی و نیز عصرگاهی مردم در حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو بکاهد و سبب کاهش تماس های مردم با یکدیگر شود.

یونسیان تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده از وسیله نقلیه عمومی پرازدحام، یکی از مهمترین راه های انتقال ویروس کرونا محسوب می شود، پس به جای کم کردن ساعات کار وسایل نقلیه عمومی باید تعداد این وسایل یا حداقل ساعات کار آنها را افزایش دهیم.

وی به کم شدن ساعات کار شرکت واحد و متروی تهران نیز اشاره کرد و گفت: باید از خود پرسید آیا کاهش ساعات کار حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس، منجر به کم شدن ترددها یا ماندن مردم در منازل می شود. به نظر می رسد با این کار تراکم در ساعات پایانی فعالیت حمل و نقل عمومی درون شهری را افزایش می دهیم.

آیا محدود کردن ساعات کار در کنترل بیماری موثر است
وی در مورد اینکه آیا محدود کردن ساعات کار در کنترل بیماری موثر است، گفت: اگر به هر دلیلی امکان تعطیلی کامل وجود ندارد یا مصلحت نیست که برخی از مشاغل را تعطیل کنیم، محدود کردن ساعات فعالیت آنها، فایده ای نداشته و حتی ممکن است اثر معکوس هم داشته باشد.

وی ادامه داد: عدم فعالیت مشاغل از ساعت ۱۸ به بعد، این سوال را در ذهن متبادر می سازد که اگر این مشاغل ضروری نیستند و امکان تعطیلی آنها وجود دارد، چرا کلا آنها را برای مدت کوتاه تعطیل نمی کنیم.

یونسیان بر لزوم حمایت از مشاغلی که ساعات فعالیت آنان در این شرایط کرونا محدود می شود، تاکید کرد و ادامه داد: البته با جابجایی منابع مالی می توان حمایت های لازم را از این مجموعه انجام داد. اگر امکان حمایت از آنها وجود ندارد، به نظر می رسد منافع عمومی را باید به منافع گروهی خاص ترجیح داد؛ چرا که در نهایت همین گروه خاص نیز هم از امنیت حاصله و هم از تبعات مثبت اقتصادی حاصل از کنترل بیماری کرونا منتفع خواهند شد.

مردم از تصمیمات شفاف و منطقی مبتنی بر شواهد علمی تمکین می کنند
وی با اشاره به اینکه اغلب مردم از تصمیمات مبتنی بر شواهد علمی تمکین می کنند، گفت: علاوه بر اینکه مردم در تصمیم گیری ها باید شریک باشند، با استدلال های علمی می توان آنان را قانع کرد. در این صورت اغلب مردم نسبت به پروتکل های بهداشتی پایبند خواهند بود و به شکستن زنجیره انتقال کمک موثر خواهند کرد.

یونسیان در مورد اینکه آیا مصوبات ستاد مقابله با کرونا برای مردم قانع کننده است، گفت: به نظر می رسد که گاهی تصمیماتی گرفته می شود که حداقل مردم از منطق آن به اندازه کافی آگاه نیستند.
وی ادامه داد: برای هر تصمیم اجرایی یا هر مداخله ای باید به اندازه کافی شواهد قابل اعتماد و متقن علمی وجود داشته باشد تا اتخاذ آن تصمیم، اخلاقی و منطقی باشد.

یونسیان ادامه داد: برای اینکه بتوان با مردم به خوبی تعامل کرد باید آنها اقناع شوند. این کار با اطلاع رسانی، ابلاغ و گزارش دهی متفاوت است و رکن اصلی آن تعامل دو طرفه یا چند طرفه جریان اطلاعات، ارزش ها، باورها و دانش ها است.
وی تاکید کرد: اگر صرفا از سمت مسئولان، مدیران یا مجریان قوانین به مردم چیزی ابلاغ شود، طبیعتا خیلی اثربخش نخواهد بود و اگر تصمیمی براساس شواهد علمی کافی نباشد نه تنها اثربخشی نخواهد داشت بلکه ممکن است اثر سو هم داشته باشد.
منبع:ایرنا


آخرین خبر از تولید واکسن کرونا
به گزارش آبادان خبر،  حسن جلیلی مسئول تحقیق و توسعه گروه دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام گفت: از بدو شیوع کرونا در کشور، تیم‌های تحقیقاتی داخلی، تولید واکسن را مانند دیگر کشور‌های دنیا را به عنوان یکی از اولویت‌های خود قرار دادند.

او با بیان اینکه در مراحل تحقیقاتی رصد شد که کدام پلتفرم‌ها شانس موفقیت بیشتری دارد، گفت: چندین پلتفرم انتخاب شد که مبتنی به نسل یک، نسل دو نسل سه بودند و کار تحقیقاتی برای تولید واکسن آغاز شد.

جلیلی گفت: درحال حاضر چند پلتفرمی که ما در ستاد اجرایی فرمان امام بر روی آن کار می‌کنیم مراحل تست پیش بالینی (حیوانی) خود را با موفقیت سپری کردند.

مسئول تحقیق و توسعه گروه دارویی برکت ادامه داد: یکی از پلتفرم‌های بر روی موش، خرگوش، خوکچه هندی و میمون با موفقیت کامل پاسخ مثبت داده است و این به آن معنا است که واکسن حیوان را ایمن کرده است و هیچگونه عارضه‌ای متوجه آن نشده است.

او با بیان اینکه طبق پروتکل‌های بین المللی آزمایش‌ها انجام شده و از هیچ شاخصه‌ای صرف نظر نشده است، تصریح کرد: تمام تلاش بر این بوده است که یک واکسن موثر در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار مردم قرار بگیرد.

جلیلی ادامه داد: در سراسر دنیا یکی از مشکلاتی که واکسن‌ها داشتند تولید انبوه آن بوده است.

مسئول تحقیق و توسعه گروه دارویی برکت با بیان اینکه هیچ وقت در تاریخ بشریت اتفاق نیوفتاده است که واکسن مورد نیاز در یک مقطع کوتاه به چندین میلیارد دوز برسد، گفت: این مسئله از روز اول مورد توجه محققین قرار گرفت و از طرفی هر زمانی که هر کدام از پلتفرم‌ها در اختیار کارخانه‌ای قرار گرفت باید امکان تولید انبوه آن پلتفرم فراهم شده باشد.

او ادامه داد: اگر تولید انبوه واکسن احتیاج به زیر ساخت‌هایی نیاز داشت باید زیر ساخت‌های جزئی و کلی فراهم شود و یا اگر تجهیزاتی مورد نیاز بود، تهیه شود تا در اسرع وقت تولید انبوه آغاز شود.

جلیلی ادامه داد: پلتفرم‌های موفقیت آمیز کشور در سراسر دنیا فاز یک، دو و یا سه را گذرانده اند و احتمالا تا چند وقت دیگر برای تولید انبوه تأییده می‌گیرند و ما هم همان پلتفرم‌ها را کار می‌کنیم.

مسئول تحقیق و توسعه گروه دارویی برکت افزود: درخواست‌هایی برای وارد شدن به مرحله تست انسانی واکسن‌های درحال ساخت به وزارت بهداشت داده شده است.

او با بیان اینکه کارشناسان خبره وزارت بهداشت در حال بررسی تمامی نتایجات هستند، گفت: اگر احیانا نقص‌هایی وجود داشته باشد با کمک و مشاوره نخبگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن نقص‌ها برطرف می‌شوند.

جلیلی افزود: طی گفته وزیر بهداشت امیدواریم طی چند هفته آینده تست بالینی انسانی واکسن‌های تولید شده، آغاز شود.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: