کد خبر: ١٧١٨٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/30-١٠:٤٥

استاد دانشگاه و روانشناس شخصیت گفت:به مردم توصیه می کنم با توجه به شرایط اپیدمی ویروس کرونا، آیین شب یلدا را به صورت خانواده هسته‌ای و دور از جمع‌های بزرگ خانوادگی برگزار کنند.

 

به گزارش آبادان نیوز، عطاالله محمدی روز یکشنبه گفت: یلدای امسال نیز مثل نوروز، باید با رعایت همه پروتکل های بهداشتی انجام شود. یعنی افراد ساکن در هر خانه‌ای آیین یلدا را جشن بگیرند.

وی تصریح کرد: دیدارها و برگزاری مهمانی‌ها می تواند شرایط دشوار کنونی را بدتر کند و باید در نظر داشته باشیم که نگرانی کرونا جدی است.

عضو مرکز مشاوره دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: قطع رابطه‌ها به دلیل کرونا و ضرورت‌هایی که برای این امر و حفظ سلامت افراد ایجاد شده برای گروه‌هایی از مردم که رابطه‌های اجتماعی، فامیلی و دوستانه ای دارند سخت است و ممکن است دچار افسردگی و اضطراب شوند.

وی با بیان اینکه مردم روحیه خوبی ندارند و خسته شده‌اند، افزود: به هر حال برای همه تحمل این همه کاهش ارتباط و دوری از عزیزان و دلتنگی ها سخت شده است. سبک زندگی با کرونا سبک زندگی پراسترسی است و شاید به برگزاری مراسم های مناسبتی مثل یلدا بتواند از شدت این اضطراب بکاهد.

محمدی ادامه داد: اما اینکه پاسخ به این سوال که چطور این مراسم برگزار شود، خیلی سخت نیست.بدون شک امروزه روش‌های جایگزینی که برای دیدار و دورهمی مورد استفاده قرار می گیرد، به صورت از راه دور و مجازی شده است.

این روانشناس با بیان اینکه در جامعه شادی کم شده و اهمیت آن مغفول مانده، افزود: یاد شعری از شاعر گرامی فردوسی افتادم که می فرمایند «چو شادی بکاهد بکاهد روان/خرد گردد اندر میان ناتوان»؛ این شعر نشان می‌دهد شادی تضمین کننده سلامت روان فرد است. در ایران اما من خیلی خوش بین نیستم که مراجع رسمی بتوانند برای برگزاری مراسم یلدا یا در آینده نوروز کمک کرده و شرایط و زیرساخت های لازم برای اوقات فرح بخش مردم را فراهم کنند. به همین دلیل افراد باید خود با درایت و ایجاد بهانه‌های شاد با رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامت جسم و روان خود تلاش کنند.

محمدی تصریح کرد: به هر حال به واسطه شیوع کرونا نه تنها در ایران بلکه در جهان بهانه‌های شادی گرفته شده است. در کشورهای دیگر نیز برای برگزاری سال نو میلادی تلاش می‌کنند تا بتوانند با رعایت پروتکل های بهداشتی این مراسم را برگزار کنند.

محمدی با بیان اینکه بهترین واکسن کرونا در حال حاضر زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ضدعونی کننده ها است، گفت: کرونا سبک زندگی جدیدی را به مردم آموزش داد. به هرحال افراد یاد می‌گیرند چطور به دور از تجمعات و گردهمایی های گروهی سرگرم شوند و اوقات خوشی را پشت سر بگذارند. حتی فلسفه زندگی، اهداف و خواست های زندگی‌ برای برخی افراد تغییر پیدا کرده و شاید اثرات بزرگ این ویروس کوچک در آینده و بر زندگی مردم دنیا مشهود باشد.

امسال ایرانیان شب یلدا را به خاطر شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی متفاوت از سال های گذشته برگزار خواهند کرد.

یکی از ویژگی های جشن باستانی شب یلدای باستانی، برپایی دورهمی های خانوادگی است اما توصیه های پزشکی بر این است که این جشن با پرهیز از حضور دسته جمعی برگزار شود.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش گفت: نگران شدید شیوع و گسترش موج دیگر کرونا بعد از دورهمی شب یلدا به خصوص در مناطق سردسیر و شمالی کشور هستیم.

وی از مردم همه مناطق کشور خواست تا دورهمی و تجمع خانوادگی را به حداقل رسانده و شب یلدای امسال را به صورت مجازی برگزار کنند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اوایل اسفند ۹۸) تاکنون ۵۳ هزار و ۴۴۸ نفر هموطنان جان خود را از دست داده اند.

منبع:ایرنا

 

خوزستان,اخبارخوزستان,آبادان نیوز,خبرخوزستان,اخبار خوزستان,آبادان,خبرآبادان,اخبارآبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,منطقه آزاد اروند,آبادان خبر,خبر خوزستان

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: