کد خبر: ١٦٧٩٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/03-١٠:٢٠

خرید گل زبان مادرشوهر چگونه انجام می‌شود؟

 

آبادان خبر _ اگر قصد زیباسازی محیط آپارتمان یا اداره خود را دارید و به دنبال گیاهی زیبا، مقاوم و پرخاصیت هستید، خرید گل سانسوریا را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مهم‌ترین ویژگی گیاه سانسوریا، موثر بودن آن در پاکسازی محیط اطراف است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را یا نکات مهم در خرید گل سانسوریا و شرایط مناسب برای نگهداری این گیاه پر طرفدار آشنا نماییم.
مشخصات ظاهری گیاه سانسوریا چیست؟سانسوریا از خانواده "سوسنیان" یا "لیلیاسه" بوده و بومی آفریقا می‌باشد.
این گیاه دارای ریزوم با برگ‌های زینتی است و به طور کلی تنوع زیادی در اندازه برگ و رنگ این گیاه وجود دارد.
به هنگام خرید سانسوریا متوجه خواهید شد که این گیاه دارای گونه‌های کوتاه و بلند بوده و برگ‌های آن نیز ضخیم، مستقیم، سخت و شمشیری مانند هستند.
ارتفاع برگ‌های این گیاه حدود ۴۵ سانتی‌متر تا ۱ متر بوده و تکثیر آن توسط برگ یا ساقه‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد.
گل سانسوریا می تواند سم‌ها و گازهای آلوده موجود در هوا (مانند فرمالدهید) را تصفیه نماید.
به همین خاطر به شما یشنهاد می‌کنیم این گیاه را در اتاق خواب خود قرار دهید تا با تصفیه هوا، خواب راحتی را برای شما رقم بزند.

در خرید گل سانسوریا به این موضوع توجه داشته باشید که این گیاه شامل ۶۰ گونه گیاه همیشه سبز (با ماندگاری بالا و مقاومت زیاد) می‌باشد.
نوع ابلق این گیاه دارای برگ‌های مخلوطی (به رنگ سبز در متن و زرد در کناره‌ها) می‌باشد.
گل‌های این گیاه آپارتمانی معطر و به همراه ساقه‌ای زیبا می‌باشد که در شرایط مناسب شکوفا خواهد شد.
انواع سانسوریا شامل برگ ساده‌ی پا کوتاه یا پا بلند و برگ ابلق پا کوتاه یا پا بلند خواهد بود.چه نکاتی در نگهداری و خرید گل سانسوریا اهمیت دارند؟برای نگهداری سانسوریا، پرورش و تکثیر آن بایستی نکته‌های مختلفی را مدنظر داشته باشید تا این گیاه از رشد کافی و سرسبزی همیشگی برخوردار باشد.

۱) نور کافی

بهترین شرایط نوری برای گیاه سانسوریا، نور کامل می‌باشد.
این گیاه در سایه هم می‌تواند رشد کند اما بدانید که تابش مستقیم آفتاب برای سانسوریا مناسب نخواهد بود
به علت مقاوم بودن این گیاه نسبت به شرایط نوری می‌توانید آن را پشت پنجره یا در راه پله‌ها نیز نگهداری نمایید.
۲) دمای ایده آل

سانسوریا در فصول سرد سال نیازمند دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد؛ در حالی که در فصل تابستان دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد (و در شرایط مطلوب ۱۶ درجه سانتی‌گراد) نیز مناسب خواهد بود.
گل سانسوریا در سرمای بیش از حد امکان رشد نداشته و دچار یخ‌زدگی می‌‌شود.
پس بد نیست در فصول سرد سال گلدان ‌های راهروها را به داخل منزل منتقل نمایید.

۳) آبیاری

یکیاز نکات مهم در نگهداری گیاه سانسوریا این است که به آب کمی نیاز دارد؛ زیرا دارای ساقه‌های گوشتی و آبدار می‌باشد.

بنابراین توصیه می‌شود در فصل تابستان هفته‌ای یکبار و در فصل زمستان هر ۱۰ الی ۱۵ روز یکبار به این گیاه آب بدهید.
مهم‌تر از همه این که از آبپاشی بر روی ساقه‌های گیاه سانسوریا جداٌ خودداری نمایید.

۴) خاک و کودبرای گل سانسوریا

مناسب‌ترین خاک خاکِ لوم و سنگین بوده که مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی (متشکل از برگ پوسیده یا کود دامی پوسیده) است.
این خاک باعث می‌شود که گیاه سانسوریا با سرعت بیشتری جوانه زده و رشد بسیار مطلوب‌تری داشته باشد.
۵) سم‌پاشی

ممکن است بر روی برگ‌های گل سانسوریا زخم‌های سفید پنبه‌ای شکل مشاهده کنید که با پنبه آغشته به سم حشره کشِ آفات، هر ۱۴ روز یکبار می‌توانید آن‌ها را سم پاشی نمایید.
۶) هرس کردن و بررسی برگ‌ها

اگر نقاط قهوه‌ای روی برگ‌ها به وجود آمد به این دلیل است که از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کرده‌اید؛ بنابراین برای تمیز کردن برگ‌ها، غبارپاشی آن‌ها کافی خواهد بود.

در صورتی که برگ‌های جدید نرم بوده (یا بیش از حد می‌ریختند)، علت آن تغذیه بیش از اندازه گیاه خواهد بود.
این گیاه بسیار کم توقع بوده و نصف میزان توصیه شده کود نیز برای آن مناسب خواهد بود.
برگ‌های خشک شده و قهوه‌ای رنگ نیز این نکته را به شما گوشزد می‌کنند که گیاه شما بسیار تشنه بوده و بایستی گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه داخل ظرفی از آب قرار دهید.
همچنین ممکن است برگ‌های گیاه شما نیز رنگ‌پریده شده و نقش‌های آن از بین بروند.
این امر نشان‌دهنده نور کم می‌باشد؛ بنابراین بایستی گیاهتان را به مکانی دارای روشنایی بیشتر انتقال دهید؛ اما مواظب باشید که گیاهتان در معرض نور مستقیم آفتاب نباشند.
چگونه گیاه سانسوریای خود را تکثیر نماییم؟یکی از ویژگی‌های خوبی که باعث می‌شود شما به نگهداری گل سانسوریا علاقه‌مند شوید، تکثیر از طریق تقسیمات برگ آن است.
در این روش ممکن است نوارهای زرد رنگی که در سرتاسر دو طرف طول برگ امتداد دارد، از بین برو؛ بنابراین بهتر است از طریق پاجوش عمل تکثیر انجام پذیرد.
برای این کار پاجوش‌هایی که بلندی آن‌ها ۲۰ سانتی‌متر هستند را با بیرون آوردن گیاه از گلدان، با دقت جدا کرده و در گلدان مناسب حاوی کمپوست مناسب گیاهان گوشتی و کاکتوس بکارید.
گلدان را در نور مناسب و دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرده و خاک آن را همیشه کمی مرطوب نمایید.
بهترین زمان برای تکثیر گل سانسوریا فصل بهار است.
از نظر شرایط نگهداری هم پیشنهاد می‌دهیم گل سانسوریا را در گلدان‌های کوچک نگهداری کرده و تا زمانی که گلدان کوچک برای گیاهتان تنگ نشده است، آن را تعویض نکنید.
می‌توانید خاک و ریشه‌های اطراف گیاه را نیز با دست متراکم سازید.
آیا قیمت گل سانسوریا به عنوان گیاه آپارتمانی مناسب است؟اگر قصد خرید گیاه آپارتمانی را دارید، کافه گلدون گیاه سانسوریا را به شما معرفی می‌کند که بسیار مقاوم، زیبا و شیک بوده و قابلیت تکثیر و نگهداری در نقاط مختلف را دارا می‎باشد.
قیمت گیاه سانسوریا براساس نوع آن؛ یعنی: سبز یا ابلق پا کوتاه یا پا بلند بودن، میزان برگ‌ها، جنس و گلدان آن متغیر خواهد بود.
این گیاه نیازی به نور و آبیاری زیاد نداشته و می‌توان در ادارات، منازل شخصی، داخل سرویس بهداشتی و ... نیز قرار گیرد.

منبع:کافه گلدون

 

نگهداری از «زبان مادر شوهر» در خانه!

به گزارش آبادان خبر، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که ستون گلخانه چه ربطی به ارتباط عروس و مادر شوهر دارد؟ این هفته برای شما معرفی و شرایط نگهداری گیاهی را انتخاب کرده ایم که یکی از نام‌های آن «زبان مادر شوهر» است.

گیاهی که البته نام های دیگری از جمله شمشیری و سانسوریا هم دارد. این که چرا برخی آن را زبان مادر شوهر می‌نامند احتمالا به تیزی و برندگی برگ های این گیاه که مثل شمشیر و خنجر است. بر می‌گردد.

اگرچه ما در چاردیواری معتقدیم مادرشوهر مثل خود مادر می ماند و اگر هم زمانی از زبانش حرفی خارج می‌شود که عروس خانم ها چندان برایشان خوشایند نیست بهتر است به حساب دلسوزی آنها بگذاریم و کدورتی به دل نگیریم.

بگذریم، برگ های این گیاه اغلب سبز تیره است و اصالتش به قاره سیاه و به‌خصوص کشور نیجریه می رسد، سانسوریا دارای برگ های بلند و کشیده است و در گروه گیاهان تصفیه کننده هوا هم آن را قرار داده اند و برای نگهداری در خانه و محیط کار گیاه بسیار مناسبی است.

قبل از این که وارد جزییات نگهداری آن شویم حواستان باشد اگر دنبال گیاهی می‌گردید که سریع رشد کند بی خیال زبان مادر شوهر شوید چون رشد آن بسیار آهسته است.
شرایط نگهداری
خاک: سانسوریا به خاک قلیایی نیاز دارد، برای آنها که نمی دانند باید بگویم به ترکیب خاک کاکتوس و کمپوست، خاک قلیایی می‌گویند.
نور: شمشیری به نور کامل و البته غیر مستقیم نیاز دارد در مجموع جزو گیاهانی است که در آپارتمان‌های کم نور هم به رشد آرام خود ادامه می دهد، همین جا یک پرانتز باز کنم و بگویم اگر برگ های گیاه تان رنگش پریده می شود به دلیل نور کم است.
تغذیه: اگر دوست دارید گیاه تان همیشه سبز و سرحال باشد در شش‌ماهه نخست سال به‌خصوص بهار ماهی یک بار آن را با کود‌های تقویتی تغذیه کنید.
آبیاری: از نظر نیاز به آب، سانسوریا را جزو گیاهان کم توقع به حساب می آورند، در پاییز و زمستان هر ده روز یکبار و در بهار و تابستان هر هفته یکبار آبیاری کنید.
دما: بین ده تا 25 درجه از نظر دمایی برای سانسوریا عالی است.
گلدان: ریشه های سانسوریا درهم تنیدگی را دوست دارد و درست به همین علت گلدان کوچک برای آن مناسب‌تر است. پس نیازی نیست هر چندماه یکبار گلدان برای آن تعویض کنید، با توجه به رشد اندک آن، در بهترین حالت هر‌دو سال نیاز به تعویض گلدان پیدا می کند.

منبع:خبرفوری

 

سانسوریا؛ مناسب‌ترین گیاه آپارتمانی
آبادان خبر _ گیاه سانسوریا، پر طاقت است و معمولا هیچ وقت خراب نمی‌شود. نام علمی سانسوریا Sansevieria trifasciata است،گل سانسوریا از خانواده سوسنیان یا لیلیاسه (Liliaceae) است.سانسوریا شامل 60 گونه از گیاهان چند ساله همیشه سبز است.گل سانسوریا بومی غرب است و به صورت بوته ‌ای رشد می‌کند. ارتفاع آن در حدود 45 سانتی متر و در شرایط مساعد و مناسب تا حدود یک متر می‌رسد. شکل برگ‌های این گیاه مستقیم و شمشیری شکل است.

علت باریک شدن سانسوریا
رنگ برگ‌های سانسوریا سبز تیره بوده و در عرض، رگه‌های نوار مانند خاکستری رنگی دارد. برگ‌های این گیاه در نوع ابلق خود مخلوطی از سبز در متن و زرد در کناره‌ها است. گیاه سانسوریا در شرایط مناسب گل می‌دهد. در این مطلب شما را بیشتر با گیاه سانسوریا، ترکیب خاک مناسب سانسوریا، سانسوریا ابلق،سانسوریا مهتابی، خواص گل سانسوریا، پاجوش سانسوریا،بیماریهای گل سانسوریا، قیمت گل سانسوریا، علت رشد نکردن سانسوریا و ... آشنا می‌کنیم.

گل سانسوریا
سانسوریا رشد بسیار آرام و کمی دارد. گیاه سانسوریا در همه فصل‌ها سبز است و برای سال‌های طولانی سبز و شاداب باقی می‌ماند و به همین خاطر نگهداری از آن هزینه کمی داشته و به صرفه است. سانسوریا از محبوب ترین گل‌های آپارتمانی است.

ویژگی‌های ظاهری گل سانسوریا

سانسوریا دارای برگ‌های شمشیری شکل و مستقیم است و به همین خاطر در فارسی به آن گیاه نیزه‌ای یا شمشیری نیز گفته می‌شود. رنگ برگ‌های سانسوریا سبز تیره با رگه‌های خاکستری رنگ است. یکی از نمونه‌های سانسوریا، سانسوریا پا کوتاه است که در این گونه، برگ‌ها مستقیم از خاک خارج می‌شوند.

سانسوریا مهتابی ابلق

انواع گل سانسوریا
سانسوریا ابلق
سانسوریا مهتابی
سانسوریا سیلور
سانسوریا نقره‌ای
سانسوریا رنگی
سانسوریا مهتابی ابلق
سانسوریا پا بلند
سانسوریا سبز
سانسوریا لوله‌ای

گل سانسوریا
خواص گل سانسوریا
از خواص گل سانسوریا در خانه می‌توان به تاثیر بسیار زیاد این گیاه در پاکسازی محیط اطرافش اشاره کرد و به همین علت است که این گیاه یک گزینه مناسب و ایده‌آل برای آپارتمان محسوب می‌شود. سانسوریا می‌تواند سموم و گاز‌های آلوده موجود در هوا مانند فرمالدهید و تولوئن را تصفیه کند. به همین خاطر بسیار توصیه می‌شود که برای تصفیه هوایی که هنگام خواب تنفس می‌کنید در اتاق خوابتان سانسوریا قرار دهید. خواص دارویی گیاه سانسوریا چندان قابل توجه نیستند.

آیا گیاه سانسوریا سمی است؟

سانسوریا تنها در مواردی سمی است که بلعیده شود. این گیاه درجه مسموم کنندگی پایینی برای انسان دارد و می‌تواند باعث بروز نشانه‌های کوتاه مدتی مانند درد دهان، بزاق آوری و حالت تهوع شود. همچنین ممکن است این گیاه در موارد بسیار نادری باعث حساسیت پوستی شود.

ترکیب خاک مناسب سانسوریا

نیازهای محیطی گل سانسوریا
نور مناسب سانسوریا: بهترین شرایط نوری برای گل سانسوریا، نور کامل و غیر مستقیم است البته این گیاه به نور کم نیز مقاوم است. در نور کم، برگ‌های گیاه رنگ پریده و طرح‌های روی برگ کم رنگ می‌شود.
دمای مناسب سانسوریا: سانسوریا قادر است طیف گسترده‌ای از دما را تحمل کند. این گیاه بهترین رشد را در دمای 20 الی 30 درجه سانتی‌گراد دارد.
نحوه آبیاری سانسوریا: سانسوریا به آب کمی نیاز دارد. در تابستان هفته‌ای 1 الی 2 مرتبه و در زمستان هر 2 الی 3 هفته یک مرتبه به آبیاری احتیاج دارد. در صورت آبیاری بیش از اندازه سانسوریا، بر روی برگ‌های آن زخم‌های قهوه‌ای رنگی به وجود می‌آید و ممکن است برگ‌ها از قسمت پایین در نزدیکی خاک دچار پوسیدگی شوند.
کود دهی ساسوریا: چنانچه در کود دهی سانسوریا زیاده روی شود، برگ‌های جدید آن نرم می‌شوند. بهترین میزان مصرف کود، استفاده از کودهای زینتی هر دو هفته یکبار است.
خاک مناسب سانسوریا: ترکیب خاک مناسب سانسوریا، مخلوط خاک معمولی و خاک برگ یا مخلوط این دو به همراه مقداری است. خاک کمپوست نیز گزینه مناسبی برای این گیاه است. به صورت کلی خاک با بافت متوسط که دارای زهکشی مناسب است محیط خوب و ایده‌آلی را برای رشد گل سانسوریا فراهم می‌کند.

خواص گل سانسوریا
علت رشد نکردن سانسوریا چیست؟ مشکلات گیاه سانسوریا و بیماری‌های گل سانسوریا
علت رشد نکردن سانسوریا پا کوتاه: رشد نکردن سانسوریا پا کوتاه ممکن است به دلیل سرمای زیاد و یخ‌زدگی باشد.
علت خم شدن سانسوریا: علت خم شدن سانسوریا و صاف نبودن برگ‌های سانسوریا می‌تواند به آبیاری زیاد و سرمازدگی مربوط شود.
علت چروک شدن سانسوریا: علت چروکیده شدن برگهای سانسوریا می‌تواند نور زیاد و یا آب کم باشد. در این حالت باید حتما نور گیاه و میزان آبیاری آن را بررسی کنید.
علت شل شدن برگ سانسوریا: دلیل شل شدن یا به اصطلاح لیچ شدن برگ سانسوریا ممکن است آبیاری زیاد یا باتلاقی شدن خاک آن باشد. آبیاری سانسوریا را در هنگام خشک شدن خاک انجام دهید.
علت لول شدن برگ سانسوریا: دلیل لوله شدن برگ سانسوریا، می‌تواند تغییرات دمایی باشد. سانسوریا گرما یا سرمای زیاد را دوست ندارد و در واکنش به تغییرات دمایی برگ‌های خود را لوله می‌کند. البته که لازم به ذکر است نور زیاد، آفت و آبیاری نامناسب گیاه نیز از دیگر دلایل لوله شدن برگ سانسوریا می‌باشد.

باریک شدن برگ‌ سانسوریا می‌تواند چند دلیل داشته باشد:
نور خیلی زیاد
آبیاری نامناسب
تغییرات دمایی شدید (گرم یا سرد بودن زیاد هوا)
تکثیر گیاه سانسوریا
گل سانسوریا را می‌توان از روش‌های متفاوتی تکثیر کرد.

پاجوش سانسوریا

بهترین روش برای تکثیر سانسوریا، پاجوش است. این گیاه اواخر بهار تا اواسط تابستان نسبت به جا به جایی مقاوم است و بهترین زمان برای تکثیر آن، همین موقع است.

چگونه پاجوش سانسوریا را جدا کنیم؟ چقدر طول میکشه سانسوریا پاجوش بزنه؟

برای این کار گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و پاجوش‌هایی که بلندی آنان تقریبا به 20 سانتی متر می‌رسد را با دقت جدا کنید و آنان را در گلدان جداگانه‌ای با ترکیب خاک مناسب سانسوریا بکارید. روش تکثیر از طریق پاجوش نسبت به قلمه برگ آسان‌تر است و در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. بهتر است برای تکثیر بهتر چند پاجوش را در یک گلدان بکارید.

تکثیر از طریق قلمه

یکی از روش‌های تکثیر گیاه سانسوریا، تکثیر از طریق قلمه است. یک برگ سالم از گیاه را جدا کنید. برگ را به قطعات 7 الی 10 سانتی متری تقسیم کنید. قلمه‌ها را تا نصف ارتفاع آن در بستر خاک بکارید. توجه داشته باشید که بستر خاک و هوای اطراف قلمه‌ها را به صورت دائم مرطوب نگه دارید. گلدان را در دمای حدود 21 الی 23 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. ریشه‌دهی قلمه‌ها به 3 الی 4 هفته زمان نیاز دارد و رشد برگ جدید به 3 الی 4 ماه زمان نیاز دارد. برای رشد سریع‌تر می‌توانید از هورمون‌های ریشه زایی موجود درد بازار استفاده کنید.

تکثیر از طریق ریزوم

یکی دیگر از روش‌های تکثیر این گیاه، که به خصوص برای نمونه‌های ابلق مورد استفاده قرار می‌گیرد تکثیر از طریق ریزوم است.

علت رشد نکردن سانسوریا

سانسوریا ابلق
گل سانسوریا ابلق دارای نوارهای طلایی رنگ حاشیه‌ای است. درباره سانسوریا ابلق بیشتر بدانید:

روش تکثیر سانسوریا ابلق به روش قلمه برگ

برای قلمه زدن باید برگ‌هایی را انتخاب کنید که تازه و بلند باشند زیرا برگ‌های کوچک سبز نمی‌توانند جوانه بزنند(برگ‌ها باید حدود 30 سانت به بالا باشند). در ابتدا برگ‌ها را، 8 سانت به 8 سانت ببرید و آن‌ها تا 2 الی 3 روز کنار گذاشته تا آماده کاشت شوند. حتما دقت کنید که نباید برگ‌ها را سر و ته بکارید و برای اینکه سانسوریا شما ابلق(با نوارهای حاشیه طلایی رنگ) بماند، باید پایین برگ‌ها را به صورت هشتی برش دهید، یعنی یک مثلث از پایین برگ(قلمه 8 سانتی) جدا کنید. سپس برگ‌ها را در گلدان مناسبی بکارید. در هنگام انجام این کار توجه داشته باشید که قسمت هشت شکل برگ حتما کاملا زیر خاک برود. پس از گذشت 3 هفته برگ‌ها، شروع به ریشه زدن می‌کنند و در هفته چهارم جوانه می‌زنند.

پاجوش زدن سانسوریا ابلق

بهترین روش برای تکثیر سانسوریا ابلق، تکثیر از طریق پا جوش زدن است.

سانسوریا شمشیری

برای قلمه زدن سانسوریا شمشیری، می‌توانید از همان روشی که برای قلمه زدن سانسوریا ابلق آموزش داده شد، استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که برای سانسوریا شمشیری باید اندازه‌ی قطعات بین 4 الی 10 سانتی‌متر باشد.

بسته به تعداد و سن گل تعیین می‌شود.

سانسوریا مهتابی
سانسوریا مهتابی دارای برگ‌های پهن و عمودی و رنگ سبز خاکستری با نوارهای نرم نقره‌ای است. این نوع از سانسوریا به گیاه ماری معروف است. برای خاک سانسوریا مهتابی، خاک برگ و ماسه یا همان خاک باغچه مناسب است. سانسوریا مهتابی را می‌توان با روش قلمه زدن یا پا جوش تکثیر کرد.

سانسوریا رنگی
سانسوریا رنگی، گیاهی برگ زینتی است. این گیاه نوعی از از سانسوریاست که دارای ریزوم از خانواده لاله است.

تکثیر سانسوریا رنگی

سانسوریا رنگی را می‌توانید از طریق بذر یا پاجوش تکثیر کنید. پاجوش سانسوریا رنگی را می‌توانید طبق روش آموزش داده در بالا تهیه کنید.

قیمت گل سانسوریا
قیمت گیاه سانسوریا بسته به نوع و نمونه آن تعیین می‌شود. و قیمت این گیاه طیف وسیع قیمتی دارد.

منبع:خدمت از ما

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: