کد خبر: ١٥٧٤٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/07/06-١٠:١٢

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان گفت: استان خوزستان با بهره‌مندی از ظرفیت بالا در زمینه جاذبه‌های گردشگری نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی در توسعه گردشگری پایدار است.

 

به گزارش آبادان خبر، غلام شجاعی یکشنبه مهمترین شاخص زیرساخت گردشکری را آموزش و توانمندسازی جوامع محلی دانست و گفت: زیرساخت گردشگری محدود به تاسیسات زیر بنایی مانند جاده ،آب ،برق و تلفن نمی باشد،لذا آماده سازی و آموزش حرفه‌ای در پذیرفتن گردشگر از جمله کارهایی است که در جوامع محلی و اماکن گردشگری ضروری می‌باشد،براین اساس کار تبلیغی برای جذب گردشگر در صورت نبود آموزش برای ارتباط با گردشگر بی اثر خواهد بود ضمن اینکه فرهنگ سازی از طریق رسانه در این زمینه بسیار مهم است .

وی اضافه کرد: جوامع محلی با توجه به قابلیت‌های روستایی و اقلیمی،آموزش لازم در زمینه گردشگری ندیده اند،لذا موضوع آموزش توانمندسازی جوامع محلی یکی از ظرفیت‌های گردشگری است که کمتر در مورد آن کار شده و همچنین نحوه بهره برداری از فاکتورهای گردشگری و شیوه‌های درآمد زایی بسیار مهم می باشد .

 وی ادامه داد: باشناسایی جوامع محلی،کارکنان هتل‌ها،موسسه های گردشگری، خدمات مسافرتی،تاسیسات اقامتی در روستاها و همچنین دهیاران، بخشداران، پلیس وکسانی که در ردیف اول برخورد با گردشگر قرار داشتند به عنوان جمعیت هدف در نقاط مختلف استان برنامه ‌های آموزشی مانند استقبال از مهمان ،نحوه پذیرایی و نوع برخورد با مسافر،چیدمان و پذیرایی ،آموزش هتل داری و بوم گردی در خوزستان اجرا شد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه ضمن استقبال از گردشگر و توریست باید بتوان درآمدزایی کرد گفت: در سال ۹۸ حدود  ۱۰۰دوره آموزشی کوتاه مدت و متوسط به صورت حضوری با استفاده از اساتید کار آفرین و کارآمد در روستاهای هدف گردشگری خوزستان انجام شد همچنین بعد از شیوع ویروس کرونا دوره‌های آموزش مجازی با همکاری دهیاران و ادارات در شهرستان ها در سراسر استان شروع شد و تا کنون ۵۰ دوره آموزشی برگزار شده است.

وی با اشاره به ایجاد گردشگری پایدار ادامه داد: با توجه به برخورد نامناسب گردشگران با محیط زیست و آسیب های وارده به مناطق گردشکری ،چه از طرف گردشگر و چه جوامع محلی ،لزوم آموزش‌های مناسب ضروری است ،لذا باید شرایطی فراهم کنیم تا نسل حاضر ضمن استفاده از مواهب طبیعی،تاریخی و جاذبه های مختلف ،آینده جاذبه های محیط زیست را که به نوعی زیر ساخت توسعه پایدار به شمار می آیند را با خطر نابودی مواجه نکند.

شجاعی افزود : یکی از شاخه‌های گردشگری که در دنیا مورد استقبال قرار گرفته گردشگری روستایی است و استان خوزستان با داشتن بیش از چهار هزار روستا ظرفیت و قابلیت بالای گردشگری روستایی دارد، لذا در سالهای گذشته با شناسایی روستاهای هدف گردشگری یک سری زیر ساخت ‌ها  به ویژه در مورد شناسایی و معرفی روستاها فراهم شد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به ظرفیت جاذبه های مختلف طبیعی و بیشترین ساحل در زمینه گردشگری دریایی در خوسزتان گفت: وجود ۹سد و ظرفیت بسیار بالای گردشگری آبی دراستان خوزستان نه تنها قابل رقابت با استان‌های دیگر کشور بلکه به عنوان پایلوت و نمونه خوبی در گردشگری کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به تاثیر چشمگیری که صنعت گردشگری بر اقتصاد دارد گفت:در کشور ما اگر به دنبال توزیع عادلانه درآمد و ثروت هستیم باید به سمت صنعت گردشگری پیش برویم تا منبع درآمد محدود به استخراج منابع نباشد.

شجاعی در بخش دیگری با این توضیح که استان خوزستان مینیاتور کشور ایران است تصریح کرد: همه شهرهای خوزستان ظرفیت گردشگری بالایی دارند و خوزستان با شرایط آب و هوایی معتدل در شمال ،جاذبه های منحصر بفرد در جنوب و شرق ، سه شهر دارای اثر جهانی ،بیش از هزار اثر ثبت ملی ، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به پیک گردشگری در ماه‌های اسفند و فروردین در استان خوزستان گفت: سیل فروردین ماه سال ۹۸ و شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹ کسب درآمد حاصل از مراکز گردشگری را به علت نبود گردشگر با رکود مواجه کرد در صورتی که تا قبل از شیوع ویروس کرونا در پیک گردشگری خوزستان در نوروز رتبه اول تا سوم  را در ورود گردشگر در کشور داشت.

وی در پایان ضمن اشاره به روز جهانی گردشگری تصریح کرد: سال گذشته با نواختن زنگ گردشگری در مدارس،برگزاری نمایشگاه صنایع دستی،بازدید از جاذبه های گردشگری ،نشست با بخش خصوصی و فعالان گردشگری در استان با محوریت اهواز برنامه های روز جهانی گردشگری در خوزستان برگزار شد اما امسال باشیوع ویروس کرونا برنامه ها در هفته گردشگری به صورت حضوری انجام نمی شود.

منبع:ایرنا

خوزستان،گردشگری،روز جهانی گردشگری،میراث فرهنگی خوزستان،توسعه گردشگری،صنایع دستی،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: