کد خبر: ٣٦٢٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/11/10-١١:٢٥

نامه ی محقق، پژوهشگر، نویسنده و کارشناس ارشد علوم سیاسی آقای علیرضا پورحسن فلاحیه به دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص احیاء و حفظ مؤلفه های فرهنگی و تمدنی ملل

 

 

 

 

 

 

 

 

آبادان نیوز: با خبر شدیم آقای علیرضا پورحسن فلاحیه کارشناس ارشد علوم سیاسی و محقق، نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهرستان آبادان نامه ای را به آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص روند فراموشی و نابودی تدریجی بسیاری از خرده فرهنگ ها و آثار تمدنی ملل بر اثر نتایج منفی عوامل مختلف همچون مهاجرت، تروریسم، جنگ، انقلاب و حوادث غیر مترقبه در اقصی نقاط جهان، بویژه در منطقه ی خاورمیانه نوشته است.

 

به گزارش آبادان نیوز:علیرضا پورحسن فلاحیه در این نامه با طرح یک راهبرد مبتنی بر خرد جمعی و همکاری و همیاری دولتها و نخبگان علمی و نهادهای پژوهشی تحت عنوان «احیاء و حفظ مؤلفه های فرهنگی و تمدنی ملل و ارائه ی آنها در عرصه ی جامعه ی جهانی» از بالاترین مقام سازمان ملل خواستار اجرایی شدن آن شده است.

با توجه به آغاز دور تازه ی روابط ایران با کشورهای جهان پس از پسا برجام و پسا تحریم این نامه می تواند فصل جدیدی در خصوص مشارکت و تعامل محققان، نویسندگان و پژوهشگران نخبه ی ایرانی با نهادها و سازمان های بین المللی در جهت نوسازی و توسعه ی فرهنگ و تمدن های بشری باشد. متن این نامه به شرح ذیل می باشد:                                                                       

 

 جناب آقای بان کی مون

دبیر کل سازمان ملل متحد

 

 با توجه به نامیده شدن سال 2016 میلادی به نام سال «فهمیدن و ادراک جهانی» از سوی سازمان ملل متحد و روند فراموشی و نابودی تدریجی بسیاری از خرده فرهنگ ها و آثار تمدنی بر اثر نتایج منفی عوامل مختلف همچون مهاجرت، تروریسم، جنگ، انقلاب و حوادث غیرمترقبه در اقصی نقاط جهان، لازم است با ارائه ­ی یک راهبـرد مبتنی بر خردِ جمعی و همکاری و همیاری دولتـها و نخبگان علمی و نهادهای پژوهشی مؤلفه های فرهنگی و آثار تمدنی ملل حفظ گردند.

 

ضروری است این مهم در قالب گفتمان و طرح بین المللی با حضور نمایندگان دولتهای عضو سازمان ملل متحد در مجمع عمومی تحت عنوان:‌ «احیاء و حفظ مؤلفه­ های فرهنگی و تمدنی ملل و ارائه­ ی آنها در عرصه­ ی جامعه ­ی جهانی» مطرح شود.

 

مؤلفه های تمدنی شامل مواردی از این قبیل می شود: پوشش­ ها، عقاید، غذاها، نقاشی­ ها و آثار هنری، آوازها، نام های انسان، مذاهب، ادیان، بازی ها، تمثیل ها، مَثَل ها، اشعار و سرودهای ادبی، آلات موسیقی، ابزارهای بکار رفته در مشاغل سنتی و باستانی، سرگذشت نخبگان علمی- فرهنگی- هنری- ورزشی،  افسانه ها، نام های مؤنث و مذکر انسان، قصه ها، داستان ها، آداب و رسوم، ارزش ها، هنجارهای اجتماعی، مطالب تاریخی و جغرافیایی، اصطلاحات و واژه ها و آواهای گویش های بومی- محلی و تدوین دستور زبان مردم شهرهای جهان و ...  

 

 پس از تدوین و جمع آوری و تبدیل مؤلفه ها به کتب تخصصی می بایست به زبان های زنده­ ی دنیا ترجمه شوند تا از طریق تأسیس و ایجاد کتابخانه ی «ملل» در سفارتخانه­ ی کشورها و سایت های مجازی در اختیار مردم جهان قرار بگیرند.

 

 از مهمترین نتایج عملی شدن این طرح می توان به موارد زیر اشاره نمود: برقراری ارتباطات مسالمت آمیز ملل با یکدیگر، برداشته شدن اختلافات و نگاه تبعیض آمیز فرقه ای و مذهبی و قومیتی، توسعه و نوسازی مبانی اجتماعی و فرهنگی ملل در سطح خرد و کلان، پویا شدن فرهنگ و تمدن جهانی، تولید علم و دانش، پویایی کتابخانه ها، تقویت و افزایش منابع علمی و تحقیقاتی مراکز دانشگاهی، دستیابی آسان پژوهشگران به منابع علمی سایر ملل، افزایش تساهل و تسامح در نخبگان، گسترش و همیاری و همکاری نمایندگی های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی دولتها با یکدیگر، گسترش رفتارهای بشر دوستانه، کنترل رفتارهای اجتماعی افراد جوامع و جامعه ی جهانی، انتقال ارزش ها و آداب و رسوم سازنده ی ملل به جوامع مختلف و بهره بردن از آنها در راستای پایایی و  پویایی تمدن و فرهنگ جهانی و هویت ­بخشی به تمدن های بشری در سطوح خرد و کلان.

 

 در صورت پذیرش این طرح از سوی اعضای مجمع عمومی، حاضر به ارائه ی راهکارهای عملیاتی همزمان و سریع این طرح در طول یک تا دو سال با همیاری دولت ها و نخبگان علمی و نهادهای پژوهشی در تمام شهرهای کشورهای جهان می باشم.

 

به عنوان اولین گام در راستای اجرای طرح یاد شده می بایست در «یونسکو» و نمایندگی های این سازمان در تمام کشورهای جهان دفتری برای اجرای این طرح تحت عنوان «دفتر حفظ تمدن ها» ایجاد شود. لازم به ذکر است که با توجه به طرح مذکور اینجانب در طول چند سال به تدوین و تألیف مطالبی در خصوص برخی مولفه های یاد شده درباره ­ی شهر خود «آبادان» در کشور جمهوری اسلامی ایران پرداخته ام که قرار است بعد از بررسی های لازم از سوی مسئولین فرهنگی شهر نسبت به چاپ آن اقدام شود.

 

 

 

 

اخبار آبادان،خبر آبادان،آبادان،نیوز آبادان

 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: