کد خبر: ١٩٤٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/02/31-١١:٠٧

مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی معاونت غذا و داروی خوزستان از افتتاح آزمایشگاه کنترل دارو به زودی در این معاونت خبر داد.

 

آبادان نیوز : مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی معاونت غذا و داروی خوزستان از افتتاح آزمایشگاه کنترل دارو به زودی در این معاونت خبر داد.

به گزارش آبادان نیوز : رضا زاده دباغ در نشست خبری اظهار کرد: معاونت غذا و دارو، چهار زیرمجموعه تحت عنوان مدیریت نظارت بر دارو، مدیرت نظارت بر غذا، مدیریت آزمایشگاه کنترل کیفی و اداره تجهیزات پزشکی را دارد. اداره تجهیزات پزشکی یک سال بوده که با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت به سایر مجموعه های این معاونت افزوده شده است.

وی افزود: تائید و بررسی کنترل کیفی فرآورده های غذایی و دارویی در آزمایشگاه کنترل کیفی انجام می شود. در حوزه نظارت بر غذا نیز بررسی ها در بخش های مختلفی از جمله کارخانجات و شرکت هایی که پروانه بهداشتی از وزارت بهداشت می گیرند انجام می دهیم. این بخش ها مرتبط با محصولات خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی هستند. در حقیقت کیفیت محصولات تولیدی باید به صورت مستمر بررسی شود.

مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی معاونت غذا و داروی خوزستان تصریح کرد: محصولات وارداتی مواد غذایی و محصولات آرایشی، بهداشتی و آشامیدنی نیز در این آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. برای ورود چنین محصولاتی به کشور بایستی پروانه ترخیص بهداشتی صادر شود بنابراین کارشناسان بهداشت مستقر در گمرک نمونه ها را دریافت و به آزمایشگاه ارسال می کنند که در صورت تأیید مجوز ترخیص صادر می شود.

معیارهای سنجش کیفیت

دباغ یادآور شد: معیارهای سنجش کیفیت در این آزمایشگاه استانداردهای ملی کشوری است. عمده محصولاتی که در خوزستان وارد شده و البته در سراسر کشور نیز توزیع می شوند برنج، روغن و شکر هستند. معاونت غذا و دارو همچنین فروشگاه های توزیع مواد و فرآورده های غذایی را نیز مورد نظارت و ارزیابی قرار می دهیم.

وی عنوان کرد: طرح کشوری پی. ام. اس در استان اجرا می شود که در این طرح نمونه مواد را از سطح عرضه جمع آوری و برای کنترل کیفیت به آزمایشگاه ارسال می کنیم. اگر در کیفیت محصول اشکالی رویت شد قطعا بنا بر قوانین و مقررات با افراد خاطی برخود می شود.

مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی معاونت غذا و داروی خوزستان بیان کرد: طرح های پایش مواد غذایی کشوری مختلفی در این استان اجرا می کنیم که غنی سازی آهن با اسیدفولیک و نمک با ید نیز جزو این طرح ها است. به عنوان مثال برای اینکه معلوم شود آهن به صورت استاندارد به آرد مصرفی نانوایان افزوده می شود هر روز از کارخانه های تولید آرد بازدید می کنیم.

بررسی نان در آزمایشگاه انجام می شود

دباغ ادامه داد: بررسی نان هایی که مصرف روزانه دارند نیز از حیث جوش شیرین و بلانکیت در این آزمایشگاه انجام می شود. متاسفانه برخی مواقع برای اینکه خمیر ورز بیاید از بلانکیت استفاده می کنند البته چنین موردی در خوزستان فقط یک بار آن هم سال گذشته روی داده است.

وی تاکید کرد: آزمایشگاه کنترل کیفی این معاونت قبلا در ساختمان بهداشت ۱۷ شهریور مستقر بوده و از سال ۴۸ آغاز به فعالیت کرده است. این آزمایشگاه از ۲۰ پرسنل تخصصی با مدرک کارشناسی، ارشد و دکتری در رشته های میکروبیولوژی، سم شناسی، بسته بندی مواد غذایی، شیمی، آرایشی و بهداشتی مشغول به فعالیت است.

مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی معاونت غذا و داروی خوزستان گفت: در آینده نزدیک آزمایشگاه کنترل دارو را نیز در معاونت غذا و دارو افتتاح می کنیم. در حال حاضر در حوزه های تخصصی و با توجه به استاندارهای ملی مشغول پایش محصولات بوده و عدم انطباق و یا انطباق محصولات را به وسیله آزمایش نمونه ها اعلام می کنیم. آموزش تخصصی مسئولان فنی کارخانه ها نیز بر عهده این آزمایشگاه ها است تا به صورت تخصصی کیفیت محصولات تولیدی را بررسی کنند.

دباغ عنوان کرد: برخی از آزمایشگاه ها نیز همکار مجاز بوده و مجوز را از سازمان غذا و دارو گرفته اند. اعتبار بخشی به نتایجی که این آزمایشگاه ها صادر می کنند و همچنین نظارت بر فعالیت هایشان بر عهده آزمایشگاه کنترل کیفیت این معاونت است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته در حوزه های مختلف شیمی، میکروبی، سمی، آرایشی و بهداشتی ۳۱ هزار و ۹۳۵ آزمون را بر محصولات مختلف انجام دادیم. نظارت بر تمام داروخانه های استان و داروهایی که بیمارستانی محسوب می شود نیز بر عهده این آزمایشگاه بوده و به صورت کلی تهیه و توزیع تمام محصولات دارویی را رصد می کنیم

 

 

 

 


آبادان نیوز ،نیوز آبادان ،خبر خوزستان ،اخبار خوزستان ،خوزستان ، آزمایشگاه کنترل دارو خوزستان ،دارو  ، 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: