کد خبر: ٢٢٤٢٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/06/11-١١:٠٥

دکتر شبان شهیدی مودب

 

آبادان خبر _ دولت رئیس‌جمهور رئیسی بعد از اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی بلافاصله مشغول به کار شده است.
همچنین رئیس‌جمهوری بصورت مجمل خطوط کلی راهبردی دولت خود را در چند مناسبت و محل اعلام کرده و از وزرای خود نیز تعهد اخلاقی گرفته است که به اصول اعلام شده از طرف او پایبند باشند. آنچه در این چند روز مشاهده شده، به‌ویژه حضور شخص رئیس‌جمهوری در میان مردم، طلیعه امیدوارکننده‌ای است؛ لیکن اگر حجم مشکلات پیش روی دولت جدید را در نظر گیریم، باید گفت که برداشتن این همه مانع از سر راه آن امری بس دشوار خواهد بود. البته این را هم باید گفت که استعداد مردمی ما و امکانات ملی ایران زمین به مراتب فراتر و بالاترو بزرگتر از موانع موجود است، به شرطی که هم این استعداد و امکانات بخوبی از سوی دولت مردان جدید شناخته شود، هم توسط آنها به کارگرفته شود، و هم برای پرهیز از فرسایش توان‌ها هر وزیری در محدوده وظایف خود حرف بزند و کار کند. البته باید اذعان کرد که مشکل کرونا و کشتاری که این ویروس منحوس به مردم ما تحمیل کرده است دولت را در کوتاه مدت درگیر خواهد کرد، لیکن اگر همان گونه که آقای رئیسی گفته است کارها با برنامه ریزی دقیق و دراز مدت طراحی و اجرا شود، اولویت مبارزه با کرونا باعث بی توجهی یا فراموشی دیگر اولویت‌ها نخواهد شد.

در هفته دولت قرار داریم. این مناسبت، علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان رجایی و با هنر و دیگر همکاران آنها، گویای آنست که باید از تلاش‌ها و زحمات دولت‌های گذشته این مرز و بوم قدردانی شود. البته همه دولت‌ها در این کشور انقلابی با معضلات خاص زمان خود درگیر بوده‌اند، ضمن این که بعضی از آنها‌ها با خزانه پر دوران خدمت را گذراندند و بعضی با کمبود امکانات و بودجه مواجه بوده وگرفتاری‌های دوران تحریم‌های ظالمانه را نیز داشته‌اند. یکی دیگر از حکمت‌های هفته دولت این است که وزیران جدید باید از تجارب مثبت دولت‌های پیشین بهره ببرند، ولی اشتباهات آنها را تکرار نکنند. در دولتی که بعضی وزرای آن جوان بوده و از تجارب کافی در کارها برخوردار نباشند، این احتمال می‌تواند وجود داشته باشد که کشور با پیامدهای سعی و خطا زیان ببیند. شاید بتوان گفت که تاکید رئیس‌جمهوری محترم به وزرای خود در بهره‌گیری از تجارب همتایان پیشین خود،بتواند احتمال اشتباهات را کاهش دهد.

جناب رئیس‌جمهوری گفته و تکرار کرده‌اند که باید اعتماد از دست رفته مردم را به آنها بازگرداند. این فراز با هر منظوری که ادا شده باشد قابل تقدیر است، اما جای این پرسش را نیز باز می‌گذارد که مگر بعضی از دولت‌ها چه شیوه‌ای را اتخاذ کردند که عملکرد آنها باعث سست شدن اعتماد مردم به خود آنها‌ شد. رئیس محترم دولت سیزدهم شفاف‌سازی را یکی از برنامه‌های کاری خود قرار داد‌ه‌اند. اتفاقا عدم شفافیت در کارها و مردم را محرم ندانستن یکی از اصلی‌ترین دلایل بی اعتمادی مردم بوده است. وقتی مردم کوچه و بازار صف‌های درازخرید را می‌بینند، درگیری‌های مقابل صرافی‌ها را مشاهده می‌کنند که دلالان حرفه‌ای مردم را اجیر می‌کنند که با کارت ملی و شماره تلفن همراه آنها ارز بخرند، صحبت‌های تشریفاتی از رفاه مردم و بالا بردن ارزش پول ملی در رسانه‌ها از سوی مسئولین نوعی عدم شفافیت را القا می‌کند که بی‌اعتمادی یکی از عارضه‌های آن می‌تواند باشد.

آقای رئیسی به درستی در مجلس خطاب به هنرمندان و اهالی فرهنگ گفتند که ایشان آزادی را به مردم نداده‌اند بلکه خداوند این آزادی را به آنها اعطا کرده است. اگر چنین است رسانه‌ها باید با استقلال و جدا از غرض ورزی‌ها و تخریب‌ها بتوانند علت نا‌رسایی‌ها را که نوعاً در گذشته پوشیده می‌مانده و به تحریم نسبت داده شده است را برای مردم بیان کنند تا اشتباهات انباشته نشود و چهره جمهوری اسلامی مخدوش نشود. با کمال تاسف یکی از علل اقبال مردم به رسانه‌های بیگانه در گذشته این بوده است که خبر‌های مربوط به بعضی از رویداد‌های کشور در رسانه‌های ملی مطرح نمی‌شد و رسانه‌های بیگانه ضمن نقل آن خبرها اغراض خاص خود را در لابلای آنها می‌گنجاندند. شفاف سازی در این باره علاوه بر گرفتن ابتکار عمل از رسانه‌های بیگانه اجازه به مردم برای استفاده از آزادی است که به گفته رئیس‌جمهوری خدا آن را به مردم اعطا کرده است.

در ماه‌های اخیر برای گره گشایی از معضلات روز مره مردم، درگزارش‌ها و مصاحبه‌های صدا سیما با مسئولین، در رده‌های مختلف علت‌یابی می‌‌شود، اما با کمال تعجب انسان متوجه می‌شود مسئولان مورد نظر تلاش می‌کنند خود را تبرئه و مسئولیت را به سوی دیگران پرتاب کنند. حاصل این‌گونه برنامه‌ها، القای بی‌سروسامانی اوضاع است که موجب بی اعتبارشدن دولت و وهن نظام می‌‌شود. یکی دیگر از علل عدم شفاف‌سازی ارائه تحلیل‌ها و تفسیرهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در رسانه‌ها به‌ویژه در برنامه‌های صدا و سیماست که در بعضی از آنها تلاش می‌شود حوادث جاری دنیا و کشور وارونه جلوه داده شود.این شیوه اطلاع‌رسانی حتی در دولت‌های کمونیستی هم که به گرد افکار مردم سیم خاردار کشیده و آنها را با تحلیل‌های دروغین و انحرافی چند ین دهه فریب دادند منجر به شکست شد. میخائیل گورباچف توانست هفتاد سال سلطه حزب کمونیسم را که به مردم راست نگفته بود با شعار پرسترویکا (حرکت اصلاحی درون حزب کمونیست) و گلاسنوست (صراحت یا شفاف سازی) برملا کند. برای مردم ما که هم اسلام و هم قانون اساسی آنها را به راستگویی و عدم تحریف توصیه می‌کند، تفسیر غیر واقع بینانه حوادث جهان به دلخواه خود، زیر پا گذاشتن ارزش‌های اخلاقی ـ دینی ماست که بزرگان همواره به رعایت و حفظ آنها تاکید کرده اند.

یکی ازهنرهای اداره جامعه، فهم علت و معلولی مشکلات و اصلی ـ فرعی کردن آنهاست. نمی‌توانیم انکار کنیم که یکی از دلایل افزایش روز مره قیمت‌ها مساله ارز خارجی و افت و خیز روزمره ارزش پول ملی در برابر دلار و یورو نبوده است. در جامعه ما رسم بر این شده است که همه افزایش قیمت‌ها را به گونه‌ای به بهای دلار گره می‌زنند. برای مثال امروز در میدان میوه وتربار شهرداری هر عددتخم مرغ به ۱۵۰۰۰ ریال به فروش می‌رسد. قیمت لبنیات و مواد پروتئینی به صورت هفتگی افزوده می‌شود. حاصل این افزایش‌ها عدم مصرف لبنیات و تخم مرغ در خانواده‌های کم‌در آمد است که در دراز مدت منجر به کمبود کلسیم و.... در بدن، بالا رفتن مراجعه به پزشک و افزایش هزینه‌های درمان خواهد شد. مثال دیگر بهای گردو است که هر کیلوی آن با پوست ۱۵۰ هزار تومان قیمت داردکه اگر گردو‌ها را بشماریم هر دانه آن حدود ۱۷۰۰۰ ریال آب خواهد خورد. در علت یابی گرانی این اقلام به قیمت خوراک طیور وارداتی و سموم نباتات و اشجار می‌رسیم که به افت و خیز بهای دلارگره خورده است. می‌توان این ربط دادن‌ها را به تک تک اقلام مصرفی روزمره مردم تسری داد.حاصل سخن این است که دولت باید تثبیت بهای دلار را، به عنوان یکی از ‌علل‌‌ اصلی گرانی، در سرلوحه برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهد تا بار کمر شکن افزایش بی وقفه قیمت‌ها از دوش مردم برداشته شود. البته این واقعیت را هم نباید فراموش کرد که سود جویی واسطه‌ها سبب مهم دیگر گرانی‌هاست.

جناب رئیس‌جمهوری گفته‌اند که مردم باید در این دولت تغییر را احساس کنند. منظور ایشان از این مطالبه، تغییر در جهت بهبود اوضاع است. این که مردم از دولت مستقر انتظار تغییرداشته باشند، امری طبیعی است لیکن مردم این را هم می‌فهمند که تغییر مورد نظر رئیس‌جمهوری زمان بر است و اثبات هم کرده‌اند که همواره یار و کمک دولت بوده‌اند. مردم این را هم می‌دانند که تغییر اوضاع در جهت بهبود، منافع نامشروع عده‌ای را به مخاطره می‌اندازد و آنها هم بیکار نمی‌نشینند و تلاش می‌کنند وضعی را به دولت تحمیل کنند که جای اصلی و فرعی در کشور عوض و اولویت‌ها به بوته فراموشی سپرده شود. آنچه می‌تواند در این باره از آسیب‌پذیری دولت بکاهد محرم دانستن مردم و هماهنگی در اجرای برنامه‌های رئیس جمهوری توسط وزرای اوست. خوشبختانه رئیس دستگاه قضا گفته است که دربرخورد با گرانی‌ها و مبارزه با فساد در کنار دولت خواهد بود. رئیس‌جمهوری به خوبی به این امر واقفند که هم مردم انتظار تغییر واقعی دارند و هم ایشان در پاسخ به این مطالبه بحق، فرصت نامحدود نخواهد داشت.‏

 

 

مجلس شورای اسلامی،رئیس جمهور،ویروس کرونا،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:اطلاعات

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: