کد خبر: ٢٢١٩٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/05/26-١٤:٠٦

*مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی شورا و شهرداری را راه‌اندازی کنید*

 

✍️ محمود تیلا

 آبادان خبر _ امروزه طرح پرسش‌های نو و مسائل پیچیده و چند وجهی در حوزه‌های مختلف، نهادهای سیاستگذار را ناگزیر از تأسیس و راه‌اندازی مراکز علمی و پژوهشی ساخته، تجربه نشان داده که این نهادها با بهره‌‌گیری از این مراکز در شناخت کارشناسانه مسائل و پاسخگویی به نیازهای نو در تدوین سیاست‌ها و نظارت بر اجرای سیاست‌ها توفیق بیشتری یافته‌اند.
نهادهایی که چنین تکیه‌‌گاه‌های علمی و تحقیقاتی سازمان یافته‌ای در اختیار دارند، در مقایسه با ارگان‌هایی که نمایندگان آنها صرفاً با اتکا به توان علمی و تجربی خود به کارشناسی و تدوین قوانین مبادرت می‌ورزند، چه در روش و چه در نتیجه‌‌گیری از کارایی و اثربخشی بیشتری برخوردارند.

اغلب شوراهای اسلامی شهرها با درک این ضرورت،‌ ‌مبادرت به تاسیس نهادی مستقل،‌ دائمی و سازمان‌ یافته به نام «مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری» برای ارائه خدمات مستمر تحقیقاتی،‌ مطالعاتی و کارشناسی نموده‌اند.
هدف از تأسیس مرکز،‌ مدیریت طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور ارائه نظرهای کارشناسی و مشورتی به شورا بوده و این مرکز به عنوان حلقه واسط ما بین مدیریت شهری و جامعه نخبگان تلاش خواهد کرد فاصله آنها را متناسب با وظایف شوراهای اسلامی به بهترین شکل کاهش دهد.
به عبارت دیگر اين مرکز با نگرشی نوين ضمن شناخت دقيق مسائل و مشکلات شهر و اولويت‌بندی آن‌ها با بهره‌گيری از دانش کارشناسان خبره و متخصصين نسبت به حل کارشناسانه اين چالش‌ها اقدام و به شورای اسلامی شهر در راستای نيل به اهدافی همچون برنامه‌ريزی دانش‌محور، تدوين علمی سياست‌ها، اتخاذ دقيق و به‌موقع تصميم‌ها و نظارت اثربخش بر مجموعه مديريت شهری کمک خواهد کرد.

تدوین چشم‏ انداز شهر و تبیین راهبردها و سیاست‌‏های مبتنی بر چشم‏‌انداز، بهره‏‌گیری از ظرفیت علمی نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی و حوزوی، آسیب‌‏شناسی مسائل شهری در ابعاد گوناگون فنی و کالبدی، اجتماعی، اقتصادی، زیرساختی، حمل و نقل و...؛ تهیۀ بانک اطلاعاتی و تدوین طرح‏‌های پژوهشی موردنیاز کمیسیون‏‌های شورای شهر، همکاری با نهادهای دانشگاهی، مراکز مطالعاتی، پژوهشکده‌‏ها و مؤسسات افکارسنجی؛ همکاری هدفمند با سازمان‏‌های مردم‌نهاد برای ارتقای اهداف اجتماعی و مشارکت‏‌جویی شهروندان در توسعه و اعتلای کیفی شهر و محله‏‌های شهری، ترویج مطالب آموزش فرهنگ شهروندی از طریق ابزارهای رسانه‏‌ای به منظور اطلاع‏‌رسانی و افزایش آگاهی‏‌های عمومی، برگزاری همایش و سمینار آموزشی و پژوهشی در ارتباط با مدیریت و علوم شهری، حمایت از پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با توجه به نیاز اعلام عناوین پایان نامه‌ها و... از جمله وظایف این مرکز خواهد بود.
 
▪︎ *مدیریت شهری نیاز به خانه‌تکانی اساسی دارد*

بدون تعارف بایستی اذعان داشت مديريت شهری آبادان علیرغم عمر قریب ۱۰۰ ساله‌اش، هنوز سنتی است و همین امر باعث شده گاه با نيازهای امروزی جامعه شهری ناهمگون باشد! شهرداری آبادان علیرغم حضور متخصصین و نخبگان باتجربه فراوانی که در آن فعالیت دارند شاید سعی داشته توجهش به مسائل کالبدی شهر بیشتر باشد در حالی که بايد به مسائل و برنامه‌ریزی محيطی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نيز پرداخته شود. به عبارت دیگر استفاده از تفکر خلاق در تصميم‌گيری‌های کلان و اولويت‌بندی در تصميم‌گيری‌ها جهت توسعه شهری امری مهم و اجتناب ناپذير است که ضرورت دارد در همین بدو ورود به قرن جدید یک خانه‌تکانی اساسی در روش‌ها و ساختار کماکان سنتی شهرداری آبادان بمنظور ارتقای بهره‌وری و کسب رضایتمندی عمومی انجام شود.

در این راستا باید در استفاده از ظرفیت علمی و تجربی جامعه متخصصان، نخبگان و مدیران برجسته شهرداری بیشترین بهره‌مندی حاصل شود تا الزامات ورود تحول‌محور مدیریت شهری به قرن جدید مهیا گردد. تاسیس «مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری» به منظور پشتیبانی فکری از اصلاحات مدیریت شهری و تمرکز بر اصلاح فرایندها و تبدیل شهرداری آبادان به سازمانی دانش‌محور، چابک و اثربخش اهمیت زیادی دارد.

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: