کد خبر: ٢٩٩٧١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/09/08-١٣:٠٧

به قلم حاج وحید سعیدی

هنوز هم جایی برای اندیشیدن هست

کافه کتاب؛ پایانۀ پرواز با بال های کاغذی!

 

آبادان نیوز _ بخار روی شیشه، صدای شرشر باران، بوی نمی که از خشک شدن پالتوی خیس بلند شده، موسیقی آرام و میز و نیمکت چوبی، تنها همراهی «یار مهربان» را کم دارند که اکنون در دستان شماست!

وحید حاج سعیدی در یادداشتی نوشت: برای نسل ما که کتاب و کتابخانه در زمره تفریحات درجه یک محسوب می شد و ساعت های مدیدی در کتابخانه ها یا در حیاط و پستوی خانه، کتاب به دست، گذرانده ایم، شاید کتابخوانی در «کافه کتاب» کمی رمانتیک و شاعرانه به نظر برسد. اما برای نسل امروز که بلند پرواز است و در همه حال به دنبال «شربت اندر شربت» است، کافه کتاب با میز ها و صندلی های طرح دار، همراه با عطر کاغذ و قهوه، نورپردازی مدرن، شیشه های رنگی، تابلو عکس هایی از هنرمندان و بزرگان تاریخ و هنر و ادبیات، جایی دنج و با کلاس، برای نو اندیشیدن و رهایی از شلوغی و همهمه دنیای صنعتی امروز است.
بخار روی شیشه، صدای شرشر باران، بوی نمی که از خشک شدن پالتوی خیس بلند شده، موسیقی آرام و میز و نیمکت چوبی، تنها همراهی «یار مهربان» را کم دارند که اکنون در دستان شماست!
بی شک اگر جنگی جهانی ان ام هم راه بیفتد، بعد از جنگ، چند میز و صندلی چوبی نیم سوخته، یک ساعت دیواری رنگ و رفته ، تعدادی قاب عکس شکسته از بزرگان و چند جلد کتاب خاک گرفته باز هم مردم را به اندیشیدن وا می دارند.
چرا که بر این باوریم قلم، کتاب، معلم و کودک اگر در مدار انسانیت کوک شوند و لوح سفید انسان ها را به اندیشیدن وا دارند، آینده در مسیر تحول قرار خواهد گرفت و کتاب در این میان حلقه واسط انسانیت و پیشرفت است.
امروزه کافه کتاب ها در دل شهرهای شلوغ و پر هیاهو، بهترین انتخاب کتابخوانها و عاشقان کتابخوانی برای ورود به بهشت کتاب ها با عطر قهوه و کاغذ است.
جایی که سکوت و لبخند بیشتر از کلمات کارایی دارند و بال های کاغذی فارغ از زمان و مرزهای جغرافیای ما را بی واسطه به اعماق تاریخ، سرزمین های ناشناخته، دنیاهای جدید و ... می برند و افق های جدیدی مقابل چشم های مان می گشایند.
شاید خستگی بعد از کتاب خواندن نیز به دلیل همین سفرهای طولانی و آشنایی با دنیا های مختلف باشد!
کافه کتاب‌ها در کشور‌های مختلف جهان به خصوص در اروپا دارای سابقه‌ای طولانی هستند؛ بنابر اسناد به جامانده در تاریخ، ایجاد کافه کتاب‌ها از سال های پایانی قرن هفدهم شروع شد، به‌طوری که در همان زمان مردم و اندیشمندان دور میز‌های کافه جمع می‌شدند و درباره هنر، فلسفه، ادبیات و سیاست گپ می‌زدند.
هر چند کافه کتاب ها در کشور ما قدمت چندانی ندارند و تعدادی از آنها هم به صورت ضمیمه، در کتابفروشی های بزرگ جانمایی شده اند، ولی جایگاه و نقش آنها در جلب اعتماد نسل جوان به کتاب و مختصات رویایی آن قابل اعتنا است. بپذیریم برای آشتی نسل جدید با کتاب و رواج فرهنگ کتابخوانی نیاز به خلاقیت و ابتکار داریم و شاید کافه کتاب هایی که با روحیات این نسل سازگار و هماهنگی دارند در پیشبرد این هدف مقدس یاریگرمان باشند.
برگزاری جلسات رونمایی و نقد کتاب، جشن امضا، نشست صمیمانه با اهالی کتاب و قلم، معرفی نویسندگان با تجربه و جوان و ... از دیگر برنامه هایی هستند که اجرای آنها می تواند در غنای فرهنگی کافه کتاب ها و اثرگذاری این پایگاه های فرهنگی موثر باشند.

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: