کد خبر: ١٨٤٠٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/12-١٢:٢٢

آبادان خبر

حکمروایی شهری

حکمروایی شهری شیوه ­ای از الگوی اداره جوامع شهری در مقابل الگوی مدیریت شهری سنتی متمرکز، آمرانه و دولت محور است که به دنبال ناکارآمدی و قطع رابطه حکومت­های شهری و محلی با سازمانهای مدنی، مردم و اقشار اجتماعی مطرح شده و به نوعی تاکید بر گذار از نقش قاهر ساختارهای رسمی به عنوان محور تصمیم گیری به سوی نقش یابی جامعه مدنی در اعمال حقوق دموکراتیک و انجام وظایف می­ باشد.

 

محمد جام کسری

به گزاش آبادان خبر، این شیوه روش بکارگیری توانایی و قدرت مردم به معنی سیاست سازی و عمل به سیاستها و تصمیم گیری عمومی بوده و در پی آن است تا نقش دولت را در حد هماهنگ کننده و پاسدار قوانین محدود و از دخالت مستقیم آن در تصمیم­گیریها، اداره و اجرای امور مربوط به زندگی روزمره مردم بکاهد.

حکمروایی(Governance) مفهومی فراتر و گسترده­تر از حکمرانی(Government) شهر است. حکمرانی شهری مدیریت دولت محور است که مجموعه­ای از سازمانها و نهادهای رسمی حاکمیتی اداره شهر را در بر می­ گیرد. حال آنکه حکمروایی شهری یک گام فراتر از حکمرانی بوده و در یک فرایند تعاملی، نهاد رسمی حکومت و هر سه کنشگر مسئول در امور شهری یعنی سازمانهای رسمی، نهادهای بخش خصوصی و سرمایه اجتماعی شهروندان را در بر می­ گیرد.

در این راستا، برنامه توسعه سازمان ملل و بانک جهانی اصول و شاخص های حکمروایی خوب شهری ارائه کرده است که عبارتند از: 1- قانون مداری، 2- عدالت، 3- شفافیت، 4- پاسخگویی، 5- مشارکت، 6- مسئولیت پذیری، 7- کارآیی و اثربخشی، 8- چشم­انداز نظارت و 9- تخصص­گرایی. بر پایه این اصول، دولت­ها به تنهایی قادر به پاسخگویی نیازهای جدید نبوده و ضروری است با افزایش انعطاف و قابلیت­های خود از طریق جذب نیروهای فعال در نهادهای عمومی و درگیر نمودن شهروندان در مراحل تصمیم­سازی و تصمیم گیری به عنوان ذینفعان اصلی، توان پاسخگویی به نیازهای جدید را افزایش دهند.

نیم نگاهی به وضعیت مدیریت شهری در ایران نشان می­دهد به دلیل تمرکزگرایی، برون زابودن طرح ها و برنامه­های شهری، اقتصاد رانتی و مبتنی نفت، مدیریت شهری در سیطره دولت و بخش های وابسته بوده و مدام از مدیریت یکپارچه و سیستمی فاصله گرفته و در گرداب مدیریت بخشی و سلولی گرفتار آمده است. از این رو اصلاح و بازنگری در نظام مدیریت شهری امروزه نه یک «انتخاب» بلکه به یک «ضرورت بنیادین» بدل شده است.

شهرداری تبریز نیز جهت برون رفت از این مساله، در سند چشم انداز برنامه راهبردی- عملیاتی شهرداری خود "تحول ساختارها و مقررات بر اساس اصول حکمروایی خوب شهری" را به عنوان یک راهبرد مهم و اثر بخش در راستای رسیدن ساختار منسجم، دانش‌بنیان و مدیریت هماهنگ شهری در دستور کار خود قرار داده و سیاست­های اجرایی دستیابی به این راهبرد را در محورهای زیر تدوین نموده است:

- پاسخگو بودن، شفافیت عملکردی و ارتقای سلامت و مبارزه با مفاسد اداری

- کوچک‌سازی، چابک­سازی، اثربخشی، کارایی و منطقی سازی ساختار شهرداری

- بازنگری در سیاست­گذاری، برنامه­ریزی، استانداردسازی

- استقرار مدیریت عملکرد و تقویت ارزیابی و ارزشیابی

- برون­سپاری وظایف قابل‌واگذاری شهرداری

- محله محوری در نظام مدیریت و تصمیم­سازی

- آموزش مستمر و اثربخش کیفی کارکنان شهرداری

- ارتقای عزت‌نفس و تعصب سازمانی کارکنان

کارشناس اداره کل برنامه و بودجه شهرداری تبریز

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:شهریارنیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: