کد خبر: ٣٠٠٥٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/09/17-٢١:٤٧

بسته خبری بین الملل

تازه‌ترین های بین الملل

در این بسته خبری آخرین اخبار بین الملل تشریح می شوند.

 

آبادان نیوز _ تازه‌ترین های بین الملل را با ما دنبال کنید.

 

باستان‌شناسان می‌گویند هرم ۲۵هزار ساله اندونزی ساخت دست انسان نیست

مطالعه‌ای که ۲۰ اکتبر درباره‌ی هرم ۲۵ هزار ساله‌ی اندونزی منتشر شد، به‌دلیل ادعای کم‌نظیرش توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

به گزارش زومیت، محققان این پژوهش ادعا کردند که کوه عجیبی در اندونزی، قدیمی‌ترین هرم جهان به‌شمار می‌آید و به‌دست انسان‌های باستانی ساخته شده است. بااین‌حال، واکنش باستان‌شناسان از آن زمان تاکنون باعث ایجاد شک‌و‌تردید درباره‌ی ماهیت نتایج مطالعه شده است.

بر‌اساس یافته‌های مطالعه، گونونگ پادانگ که به‌معنای «کوه روشنگری» است، به‌طور طبیعی شکل نگرفته؛ بلکه بین ۲۵ هزار تا ۱۴ هزار سال پیش به‌دقت به‌شکل فعلی‌اش تراشیده شده است.

اگر این موضوع صحت داشته باشد، گونونگ پادانگ از اولین هرم عظیم مصر به نام هرم جوزر با عمر ۴۶۰۰ سال بسیار کهن‌سال‌تر محسوب می‌شود.

همچنین، این ادعا بدین‌معنی است که گونونگ پادانگ از قدیمی‌ترین سازه‌ی خرسنگی شناخته‌شده به نام گوبکلی‌تپه در ترکیه که درحدود ۱۱هزار سال پیش به‌دست سنگ‌تراشان باستانی ساخته شد، عمر بیشتری دارد.

گروه محققان مطالعه نوشته‌اند: «شواهد موجود در گونونگ پادانگ نشان می‌دهد که روش‌های ساخت‌و‌ساز پیشرفته از گذشته‌های دور وجود داشته است، شاید از زمانی‌که کشاورزی هنوز ابداع نشده بود.»

یکی دیگر از ادعاهای جسورانه‌ی محققان این بود که «حفره‌ها یا تالارهای پنهان» در محوطه‌ی هرم وجود دارد و به‌نظر می‌رسد که این سازه احتمالاً در موارد متعدد به‌دلیل مخفی‌کردن هویت واقعی‌اش و اهداف حفاظتی، عمداً دفن شده است.

بااین‌حال، ادعاهای خارق‌العاده به شواهد خارق‌العاده نیاز دارد و باستان‌شناسان دیگر به‌هیچ‌وجه قانع نشده‌اند؛ به‌ویژه آنکه یافته‌های مطالعه تاریخ تمدن انسان را بازنویسی می‌کند. لطفی یوندری، باستان‌شناس از باندونگ اندونزی می‌گوید:

شواهد نشان می‌دهد که مردم این منطقه بین ۱۲ هزار تا ۶ هزار سال پیش در غارها زندگی می‌کردند و مدرکی مبنی‌بر داشتن توانایی‌های چشمگیر سنگ‌تراشی باقی نمانده است که نشان بدهد مردم منطقه هزاران سال قبل از توانایی لازم برای ساختن «هرم» برخوردار بودند.

- لطفی یوندری، باستان‌شناس از باندونگ اندونزی

بومی‌های منطقه بین ۱۲ تا ۶ هزار سال پیش غارنشین بودند و از توانایی سنگ‌تراشی برخوردار نبودند

فلینت دیبل، باستان‌شناس از دانشگاه کاردیف بریتانیا، به وب‌سایت نیچر گفت: «تعجب می‌کنم مقاله به شکل فعلی‌اش منتشر شد.» به‌گفته‌ی وی، محققان با وجود استفاده از داده‌های معتبر به نتایج غیرمنطقی رسیده‌اند.

برای مثال، آن‌ها با استفاده از تاریخ‌گذاری رادیوکربن چهار لایه‌ی خاک را شناسایی کردند و بدین‌نتیجه رسیدند که هرکدام از آن‌ها، نشانگر مراحل مجزای ساخت‌وساز هستند.

نویسندگان مطالعه می‌گویند که این مراحل هزاران سال پیش از میلاد قدمت دارند و فاز اولیه‌ی ساخت بنا به دوران پارینه‌سنگی بازمی‌گردد.

بااین‌همه، دیبل می‌گوید مدرک روشنی وجود ندارد که نشان دهد لایه‌های مدفون به‌دست انسان ساخته شده‌اند و نتیجه‌ی هوازدگی طبیعی و حرکت سنگ‌ها در طول زمان نیستند.

به‌نقل از گروه محققان، قدمت نمونه‌ی خاک برداشت‌شده از اطراف قسمت‌هایی از تپه که گمان می‌رود قدیمی‌ترین بخش «ساختمان» باشد، به ۲۷ هزار سال پیش باز می‌گردد.

آن‌ها باور دارند که تمدنی پیشرفته قبل از پایان آخرین عصر یخبندان، سازنده‌ی گونونگ پادانگ بود. بااین‌حال بیل فارلی، باستان‌شناس در دانشگاه ایالتی کنتیکت جنوبی، می‌گوید مقاله‌ی محققان مدرکی مبنی‌بر وجود چنین تمدن پیشرفته‌ای ارائه نکرده است.

نمونه‌های خاک برداشت‌شده از تپه نشانه‌ای مانند قطعات استخوان یا زغال‌چوب ندارند که حاکی از فعالیت‌های انسانی باشد. در‌واقع، بدون وجود اثر متقاعدکننده‌ای از فعالیت‌های انسانی در تپه، شواهد فقط نشان می‌دهد که خاک تپه بسیار قدیمی است.

براساس سوابق باستان‌شناسی، گذار از جوامع شکارچی‌گردآورنده به جوامع پیچیده‌ای که در سکونتگاه‌های بزرگ ساکن می‌شدند، پس از شروع دوران هولوسن در ۱۱۷۰۰ سال پیش اتفاق افتاد. قدیمی‌ترین شهر شناخته‌شده محوطه‌ی ۹هزار ساله‌ی چاتال‌هویوک است که در ترکیه‌ی کنونی قرار دارد.

علاوه‌براین، پرسش‌های دیگری نیز درباره‌ی یافته‌های مطالعه وجود دارد؛ مانند سنگ خنجرشکلی که ادعا می‌شود ساخت انسان است. باوجوداین، نشانه‌ای واقعی از کار انسانی را برای تأیید نتایج مطالعه به‌همراه ندارد.

به‌گفته‌ی نیچر، درحال‌حاضر مجله‌ی منتشرکننده‌ی مقاله بدون ارائه‌ی توضیحات درباره‌ی ماهیت نگرانی خود، در حال بررسی مطالعه است. تا وقتی شواهد قوی‌تر ارائه نشود، توضیح محتمل‌تر این است که تپه‌ی گونونگ پادانگ سازند طبیعی است./ اخبار بین الملل

 

 

باستان‌شناسان می‌گویند هرم ۲۵هزار ساله اندونزی ساخت دست انسان نیست


۵ کشور دارای بهترین سیستم‌های بازنشستگی جهان در سال ۲۰۲۳

در این مطلب، نگاهی به ۵ کشور با بهترین سیستم‌های بازنشستگی خواهیم داشت.

۵- سوئیس

سیستم بازنشستگی سوئیس، شامل برنامه‌های بازنشستگی داوطلبانه و اجباری بوده که در آن نرخ مشارکت با افزایش سن بیشتر می‌شود.

به گزارش روزیاتو، شاخص کیفیت زندگی مرسر، نمره B را به این کشور اختصاص داده است. شاخص GRI (شاخص جهانی بازنشستگی) در حوزه توسعه پایدار، سوئیس را به دلیل عملکرد قوی در تمامی شاخص‌ها، از جمله بهداشت، رفاه مالی و کیفیت زندگی در رتبه دوم قرار داده است.

کاهش نرخ بیکاری و تورم، مهمترین دلیلی بوده که باعث شده سوئیس در سال جاری وضعیت خوبی داشته باشد.

۴- استرالیا

سیستم بازنشستگی استرالیا، به دلیل سطوح بالای پس‌انداز‌های بازنشستگی خصوصی که به نوبه خود به کاهش مخارج بازنشستگی دولتی کمک کرده، یکی از بهترین سیستم‌های بازنشستگی در جهان است.

سیستم بازنشستگی استرالیا توسط شرکت مرسر (فعال در حوزه ارزشیابی مشاغل) نمره B+ را کسب کرده و پیشرفت‌های بیشتر این کشور می‌توانند باعث بهبود رتبه استرالیا در سال‌های آینده شوند.

این پیشرفت‌ها می‌توانند شامل افزایش مستمری بازنشستگی دولتی به مراقبین کودکان خردسال و ارائه پیش‌بینی سود در صورت‌های سالانه اعضا باشند.

شاخص GRI نیز این کشور را در فهرست ۱۰ کشور برتر قرار داده که ناشی از بهبود زیرشاخص‌های مالی و سلامت استرالیا است.

۳- نروژ

سیستم بازنشستگی نروژ، توسط شرکت مرسر نمره B را کسب کرده است. بهبود سیستم بازنشستگی نروژ، شامل استراتژی‌هایی مانند افزایش پس‌انداز خانوار‌ها و کاهش بدهی است.

نروژ در رتبه اول شاخص جهانی بازنشستگی بانک سرمایه‌گذاری Natixis قرار دارد و در زمینه رفاه، مقام اول را به خود اختصاص داده و در زمینه سلامت نیز جایگاه اول را حفظ کرده است.

۲- هلند

به سیستم بازنشستگی هلند، نمره A تعلق گرفته که نشان‌دهنده یک سیستم بازنشستگی درجه‌یک و قوی است. این کشور، توسط یک پایگاه دارایی قوی پشتیبانی می‌شود، مقررات درستی دارد و مزایای خوبی برای بازنشستگان فراهم می‌کند.

نهاد گزارش‌دهی جهانی ناتیکسیس، هلند را در رتبه ششم قرار داده و رتبه بهتری در زمینه‌های کیفیت زندگی، مالی و رفاه نسبت به سال ۲۰۲۲ دارد.

۱- ایسلند

به گزارش مرسر، ایسلند دارای سیستم بازنشستگی درجه یکی با نمره A بوده که نه‌تنها مزایای قابل توجهی را ارائه می‌دهد، بلکه پایدار است و یکپارچگی زیادی دارد.

ایسلند در شاخص GRI نیز با امتیاز کلی ۸۱ درصد، جایگاه بهتری نسبت به سال ۲۰۲۲ است. این کشور، شاهد بهبود شاخص‌های کیفیت زندگی و رفاه بوده است. به لطف سبک زندگی و رژیم غذایی سالم و همچنین سطوح پایین آلودگی، میانگین امید به زندگی در ایسلند بهبود یافته است. ایسلندی‌ها دارای بیشترین نرخ امید به زندگی در اروپا هستند./ اخبار بین الملل


بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان ساخته شد

این کشتی تفریحی عظیم‌الجثه با ظرفیت 9,950 نفر سرانجام در روز دوشنبه طی مراسمی از کارخانه کشتی‌سازی Meyer Turku تحویل گرفته شد.

به گزارش دیجیاتو، این کشتی غول‌پیکر که در طراحی و ساخت‌وساز شاهکاری در صنعت کشتی‌سازی به شمار می‌آید، پس از حدود 2.5 سال‌ قرار است سفرهای دریایی خود را از اواخر ژانویه 2024 (دی‌ماه 1402) از میامی آمریکا آغاز کند. هزینه سفرهای هفت‌روزه این کشتی تقریباً از 1820 دلار برای هر نفر آغاز می‌شود و برای تجربه کامل و مجلل آن باید 75 هزار دلار هزینه کرد.

براساس گزارش اینسایدر، کشتی «نماد دریاها» یا Icon of the Seas رسماً از روز دوشنبه به ناوگان کشتی‌های تفریحی شرکت بین‌المللی رویال کارائیب پیوست. کشتی نماد دریاها با 20 عرشه، 1198 فوت طول و 250,800 تن وزن ناخالص، بسیار غول‌آساتر از یک کشتی تفریحی معمولی است.

نماد دریاها، بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان

مسافران در این کشتی با بیش از 40 مکان برای صرف غذا و نوشیدنی، هفت استخر، یک پارک آبی با شش سرسره و یک اتاق خواب مجلل سه‌طبقه با قیمت 75 هزار دلار، می‌توانند به مدت یک هفته از امکانات مجللی برخوردار باشند. برای مسافران کم‌درآمد، این کشتی 2804 کابین مهمان نیز مهیا کرده است.

به‌رغم اینکه این کشتی بزرگ اتاق‌های خواب فراوانی دارد، اما گذراندن تعطیلات در این استراحتگاه شناور عظیم ارزان نخواهد بود. کم‌هزینه‌ترین سفر با این کشتی در سال 2024 از 1820 دلار برای هر نفر به مدت هفت شب در اتاقک داخلی شروع می‌شود.

شرکت رویال کارائیب به ساخت کشتی‌های بزرگ می‌پردازد. قبل از نماد دریاها، کشتی «شگفتی دریاها» یا Wonder of the Seas با 1188 فوت طول و 235,600 تن وزن ناخالص عنوان «بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان» را از سال 2022 حفظ کرده بود.

این شرکت درحال‌حاضر مشغول ساخت کشتی بعدی خود است که با نام ستاره دریاها در تابستان 2025 سفر خود را در دریاها شروع خواهد کرد./ خبر بین الملل

ساخت بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان به پایان رسید؛ آغاز سفرها از اوایل سال 2024 (+عکس)

ساخت بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان به پایان رسید؛ آغاز سفرها از اوایل سال 2024

ساخت بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان به پایان رسید؛ آغاز سفرها از اوایل سال 2024


ست شطرنج میلیون دلاری با الهام از نبرد تاریخی مقدونیان و ایرانیان

شرکت ام.اس. راو انتیکس (M.S. Rau Antiques) که در زمینه خرید و فروش عتیقه، جواهرات و آثار هنری فعالیت می کند، یک ست شطرنج چشمگیر و لوکس را برای فروش با قیمت یک میلیون و 958 هزار دلار عرضه کرده است.

ساخت ست شطرنج لوکس با الهام از نبردی تاریخی

این ست شطرنج به نام "نبرد ایسوس" (Battle of Issus) شناخته می شود و با الهام از رویارویی اسکندر مقدونی و ارتش ایران در زمان داریوش سوم در سال 333 پیش از میلاد شکل گرفته است.

ست شطرنج نبرد ایسوس دارای طول و عرضی برابر با 64.77 سانتیمتر و ارتفاع 25.4 سانتیمتر و در سال 1992 تکمیل شده است. این یک اثر هنری منحصر به فرد است که نمونه دیگری از آن در جهان وجود ندارد.

همانطور که انتظار می رود، همانند بسیاری از ست های شطرنج گران قیمت دیگر، تعداد زیادی سنگ قیمتی در ساخت ست شطرنچ نبرد ایسوس استفاده شده است. افزون بر رودونیت صورتی و مالاکیت سبز که سطح تخته و پایه همه مهره ها را شکل می دهند، تقریبا 4 کیلوگرم طلای 14 عیار، 2.3 کیلوگرم طلای 24 عیار، 5 کیلوگرم نقره خالص، و 320 گرم گارنت در این شاهکار استفاده شده است. همچنین، تزئیناتی از جنس مروارید، فیروزه، کوارتز قرمز و مینا به کار گرفته شده اند که جلوه خاصی به هر قسمت از طراحی می بخشند.

توجه به جزئیات در ست شطرنج نبرد ایسوس

جدا از مواد گران بها و طراحی زیبا، در ساخت ست شطرنج نبرد ایسوس به جزئیات نیز توجه ویژه ای شده است. از بند چکمه سربازان تا قابلیت حرکت هر مهره، آشکار است که کار سخت برای ساخت این ست نتیجه داده است. برای هر مهره یک حرکت مکانیکی در نظر گرفته شده است که با چرخاندن پایه مهره انجام می شود.

صفحه شطرنج نیز با دقت و استادکاری بالایی از جنس نقره ساخته شده و در کناره های آن صحنه های نبرد با نقش برجسته ها شکل گرفته اند.

پژوهش های بسیاری در مورد آداب و رسوم، لباس ها، آثار باستانی، مجسمه ها، معماری و متون یونانی و ایرانی انجام شده تا این ست شطرنج تا حد امکان از نظر تاریخی دقیق باشد. طی یک بازه زمانی 10 ساله و صرف بیش از 14 هزار ساعت وقت، جواهرساز چیره دست روون پرلمن (Ruven Perelman) هر جزء از این ست را با دست ساخته است./ اخبار بین الملل

ست شطرنج لوکس با الهام از نبرد تاریخی ایسوس

ست شطرنج لوکس با الهام از نبرد تاریخی ایسوس

ست شطرنج لوکس با الهام از نبرد تاریخی ایسوس

ست شطرنج لوکس با الهام از نبرد تاریخی ایسوس

ست شطرنج لوکس با الهام از نبرد تاریخی ایسوس

ست شطرنج لوکس با الهام از نبرد تاریخی ایسوس


ویدئو/ پایان راز هواپیمایی که ۸۰ سال قبل گم شده بود

هواپیمای جنگنده‌ای که در یک حمله به ایتالیا ناپدید شده بود، پس از ۸۰ سال پیدا شد. پیدا شدن این هواپیما، معمایی را که از زمان جنگ جهانی دوم بی جواب مانده بود، حل کرد./ خبر بین الملل

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: