کد خبر: ٢٥٤٤٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/17-١٥:٤٨

ابوالقاسم قاسم زاده

 

آبادان نیوز _ صدر اعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه به مدت ۸۰ دقیقه با رئیس جمهوری روسیه گفتگوی مستقیم داشتند. گزارش کامل خبری در این زمینه چنین است: «... دفتر صدراعظم آلمان اعلام کرد «امانویل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان به مدت ۸۰ دقیقه با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه گفتگوی تلفنی کرده‌اند. در این گفتگوی مستقیم، دو رهبر اروپایی بر آتش‌بس فوری و خروج نیروهای نظامی روسیه از خاک اوکراین اصرار داشته‌اند. بنابر اعلام سخنگوی دفتر پوتین، رهبر روسیه گفته است «مسکو آماده است تا گفت‌وگو با «کی‌یف» را از سر بگیرد. در بیان سخنگوی کرملین، اشاره‌ای به امکان گفتگوی مستقیم پوتین و زلنسکی، نشده است. اگرچه از زمان شروع جنگ در اوکراین هیأت‌های دو طرف جنگ، چندین دور مذاکره مستقیم داشته‌اند. این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداد و به بن‌بست رسیده است.»
انتشار این خبر از سوی دفتر صدراعظم آلمان، هنوز هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ بایدن ـ پوتین در اوکراین ندارد، اما نکاتی از چرایی آن را می‌توان نقد و بررسی کرد که اهم آن عبارتند از:

۱ـ انجام چنین گفتگوی مستقیم آن هم در سطح رهبران سه کشور آلمان، فرانسه و روسیه نمی‌تواند بدون هماهنگی با کاخ سفید (بایدن) انجام گرفته باشد که نشان می‌دهد؛ اولاً تصور بایدن (آمریکا و همراهان اروپایی) آن از جنگ کوتاه مدت در اوکراین و شکست کامل پوتین به بن‌بست خورده است. محاسبه هجوم جنگ روانی، خبری ـ تبلیغاتی علیه روسیه (پوتین) هم آن‌گونه که باید نتیجه نداده و در دایره تکرار، مکرّر می‌چرخد، بخصوص که مخاطبان رسانه‌ای را در داخل آمریکا، اروپا و در سراسر جهان خسته کرده است.

ثانیاً، طولانی شدن جنگ، بیش از ۶ میلیون آواره جنگی از شهروندان اوکراینی را روی دست کشورهای اروپایی گذاشته و بیش از ۱۰ میلیون نفر از خانواده‌های اوکراینی جنگزدگانی‌اند که همه زندگی خود را از دست داده‌اند. وسعت ویرانی شهرها و آوارگی شهروندان اوکراین اکنون فاجعه‌ بزرگ بین‌‌المللی شده است. آژیر خطر از به‌هم ریختگی توازن بین‌المللی به‌خصوص در روابط قدرت‌های برتر جهان و علی‌الخصوص در روابط سه قدرت اصلی اتمی جهان (چین، روسیه و آمریکا) به‌صدا درآمده است، آن‌هم در حالی‌که بایدن در سخنان اخیر خود در جریان سفر به کره جنوبی و ژاپن، چین را به تقابل نظامی بر سر «تایوان» تهدید کرد!

از سوی دیگر، روابط اقتصادی به‌خصوص در بخش‌ انرژی (نفت و گاز) که بارها گزارش شده است، روسیه و اوکراین دو تأمین‌کننده نیازهای نفت و گاز اروپا قبل از شروع جنگ بایدن ـ‌ پوتین در اوکراین بوده‌اند که اکنون به‌هم خورده است. در کنار آن بحران در دو کالای ضروری کشاورزی (گندم و غلات) نه تنها برای کشورهای اروپایی و به‌هم خوردن قیمت کالاهای اساسی در اغلب کشورهای آن، حتی به هند دومین صادرکننده گندم و غلات در جهان رسیده که به‌صورت رسمی و علنی اعلام کرده است، صادرات گندم و غلات خود را متوقف می‌کند! بر این آشفتگی‌ها تهدید عبور به جنگ اتمی در محافل سیاسی ـ امنیتی در جهان موضوع روز شده است.

۲ـ تصور جنگ کوتاه مدت در آمریکا به بن‌بست خورده است. «کیسینجر» سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی که در آستانه صد سالگی است و طراح و مجری روابط چین و آمریکا و استمرار توازن استراتژیکی واشنگتن ـ مسکو به شمار می‌رود، در سخنرانی خود در نشست سالانه در داوس سوییس، عواقب بسیار خطرناک طولانی شدن جنگ اوکراین را برای آمریکا و غرب هشدار داده است. از سوی دیگر بایدن در داخل آمریکا براساس آماری که انتشار یافته است کم‌تر از ۴۰ درصد موافق دارد و اگر همین مسیر و روش را ادامه دهد، جهت‌گیری پایان راه و مسیر سیاسی و سیاستمداریش را رقم خواهد زد. در این میان رژیم صهیونیستی و اردوغان (ترکیه) با ارزیابی شرایط کنونی می‌خواهند به سرعت از این بحران و آشفتگی بین‌المللی سود ببرند؛ در حالی‌که رژیم‌های عربی منطقه به‌خصوص در حوزه خلیج‌فارس علم تسلیم در برابر رژیم صهیونیستی را برافراشته‌اند، از سوی دیگر بایدن در پرونده برجام که هم اروپایی‌ها و هم چین و روسیه در ظاهر خواهان احیای مجدد آن هستند، همچنان با «تردید» می‌خواهد زمان بخرد! در خبرها آمده است: «همزمان با گفتگوی تلفنی وزرای خارجه اسرائیل و آمریکا درباره ایران، هیأتی عالی‌رتبه از تل‌آویو برای گفتگو درباره مسائل مشترک از جمله نشست شورای حکام آژانس اتمی، به واشنگتن می‌رود.»

بعد از نشست «مالی» معاون بایدن و مسئول پرونده برجام در کاخ سفید با سنای آمریکا که به شدت در برابر اعتراض‌های سناتورهای کنگره و لابی سنگین صهیونیست‌ها در سازمان صهیونیستی «آیپک»‌ که در نیویورک قرار گرفته است. تبلیغات شبکه‌های خبری ـ سیاسی صهیونیست مبنی بر شکست گفتگوهای برجام شدت گرفته و قرار است وزیر خارجه بایدن «بلینکن» و «لاپید» وزیر خارجه اسرائیل در واشنگتن درباره برجام گفتگوی مستقیم و فوری داشته باشند.

رصد مجموعه خبرها از عواقب جنگ بایدن ـ‌ پوتین در اوکراین نشان می‌دهد، کوتاه مدت بودن این جنگ نه تنها متصور نیست بلکه وارد فاز طولانی مدت شده است که خطر آن تا تهدید به «جنگ اتمی» خبرساز شده است. این جنگ بسیاری از پیش‌بینی‌ها در معادلات سیاسی ـ امنیتی و روابط اقتصادی و تجاری، در سراسر جهان و به‌خصوص در خاورمیانه را به‌هم زده است!

منبع:اطلاعات

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: