کد خبر: ٢٩٢٨٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/06/11-١٢:٢٧

جاذبه‌های گردشگری خوزستان

روستای شیوند را بشناسید

دراین خبر گردشگری با "روستای شیوند" آشنا می شویم.

 

آبادان نیوز _ جاذبه‌های گردشگری خوزستان را اینجا بشناسید.

 

روستای شیوند درشمال شرق استان خوزستان در شهرستان دزپارت قرار دارد که رودخانه کارون از قسمت شرقی آن می‌گذرد.

وجود دریاچه سد کارون ۳ در نزدیکی این روستای دیدنی، باعث حاصلخیزی زمین‌های اطراف دریاچه شده است. این زمین‌ها زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانی است. تنوع گیاهی و جانوری خاصی در روستای شیوند به دلیل شرایط اقلیمی و اکو سیستمی آن وجود دارد. وجود سد کارون در نزدیکی روستا بر روی حضور گونه‌های مختلف جانوری در این منطقه تأثیر بسیاری گذاشته است. 

جاذبه‌های گردشگری روستای شیوند 

باغ‌ های پر تعداد انار، گردو و انگور موجود در روستای شیوند، در فصول مختلف منظره‎ای چشم نواز برای گردشگران پدید می‌آورد. در این روستا آثار باستانی متعددی از جمله کاروان‌سرای قدیمی مربوط به دوران صفویه، گورستان، قلعه‌ای مخروبه متعلق به هزاره‌های سوم و چهارم قبل از میلاد و سیاه چال قدیمی نیز به چشم می‌خورد. سنگ نوشته‌های موجود در این روستا که قدمتی چندهزارساله دارند، روستای شیوند را به یکی از خاص‎ترین مناطق گردشگری کشور تبدیل کرده است.

همچنین در هر طرف روستا کتیبه‌های بردگاری و آثار نقش برجسته به چشم می‌خورد. طبق این آثار باقی‎مانده می‌توان نتیجه گرفت که قدمت روستای شیوند به حدود ۲۳۰۰ سال پیش برمی گردد. از جاذبه‌های دیگر این روستای بکر می‌توان به آبشار شیوند که بلندترین آبشار خوزستان است اشاره کرد.

کوهستان منگشت

اطراف روستای شیوند، کوهستان مرتفعی قرار داد که کوهستان مونگشت یکی از آن‎ها است. هر ساله کوهنوردان بسیار زیادی از نقاط مختلف ایران راهی این کوهستان می‌شوند. شنا، قایق‎رانی، اسکی روی آب و ماهیگیری از فعالیت‎های تفریحی روستای شیوند به‌حساب می‌آید. بخش بزرگی از این کوهستان را جنگل‌های نسبتا انبوه پوشانیده است و در قسمت شمالی آن دریاچه‌ای به نام بوندان قرار دارد. همچنین دریاچه کوچک دیگری به نام دوتو در دامنه جنوبی این کوهستان واقع است. بهترین زمان صعود کوهستان منگشت، اوایل بهار و پاییز است.

دریاچه سد کارون ۳

سد کارون۳ از بزرگ‎ترین سد‌های ایران است که روی رودخانه کارون احداث شده است. هدف از احداث این سد تأمین بخشی از برق مورد نیاز کشور و همچنین کنترل سیلاب‌های مخرب است. سد کارون ۳ با چشم انداز دیدنی خود، آلاچیق‌های تفریحی و نمایشگاه دائمی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان ایذه و روستای شیوند است. دریاچه سد کارون ۳ محیطی مناسب برای تفریحات خانوادگی و دوستانه است. 

آبشار شیوند

آبشار شیوند از جلوه‌های بی ‎نظیر طبیعت استان خوزستان و شهرستان دزپارت است. برای رسیدن به آبشار باید از مسیری که رودخانه پرآبی از آن می‌گذرد عبور کرد. این مسیر سراسر پوشیده از مناظر سرسبز چشم نواز است. پایان این مسیر به کوه منگشت که آبشار شیوند از آن سرچشمه می‌گیرد، ختم می‌شود. این آبشار پس از عبور از کوچه باغ‌های روستای شیوند به رود کارون می‌ریزد. دورتادور آبشار را درختان بلوط ایرانی، انجیر، انار، گیاهان دارویی پونه، کتیرا و … پوشانده است. از گونه‌های جانوری این منطقه نیز می‌توان از پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، گرگ، شغال، روباه، سنگ چشم، سنجاب ایرانی و دارکوب نام برد.

تنگه قاسمی

این تنگه در دل کوه‌های منگشت و سمت غربی دریاچه قرار دارد. آبشار کوچکی در تنگه قاسمی وجود دارد که به همراه فضای اطرافش منظره ه‎ای زیبا به وجود آورد ه اند. ورودی این تنگه به‌قدری کوچک است که فقط به‌اندازه یک قایق جا دارد./ جاذبه‌های گردشگری خوزستان

منبع: صداوسیما

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: