کد خبر: ٣٠٠٣٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/09/15-١١:٣٦

اخبار سلامت

قهوه یا چای سبز؟

در این خبر سلامت به مقایسه قهوه و چای سبز می پردازیم.

 

آبادان نیوز _ تازه های سلامت را اینجا بخوانید.

 

چای و قهوه، دو نوشیدنی محبوب و رایج در فرهنگ های مختلف جهان هستند که هر کدام ویژگی و طعم منحصربه فرد خود را داراست. چای و قهوه از پر مصرف ترین نوشیدنی ها در دنیا پس از آب است. طبق آمار بیش از 85% مردم ایالات متحده به صورت منظم 180 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کنند. این مقدار کافئین معادل با 2 فنجان قهوه در روز است. در این مقاله به مقایسه چای سبز در مقابل قهوه خواهیم پرداخت.

قهوه و کافئین

کافئین پر مصرف ترین داروی محرک در سراسر جهان است. کافئین به صورت طبیعی در قهوه و چای یافت می شود اما میزان کافئین در قهوه به مراتب بیشتر است. یک وعده 8 اونس (240 میلی لیتر) قهوه 96 میلی گرم کافئین فراهم می کند، در حالی که با همین مقدار چای سبز، 29 میلی گرم کافئین فراهم می شود.

اثرات کافئین

  • افزایش سطح انرژی، هوشیاری، توجه و بیداری
  • کاهش خستگی روحی و جسمی
  • افزایش عملکرد ورزشی
  • بهبود حافظه و خلق و خو
  • سلامت مغز، کاهش خطر زوال عقل

کافئین یک داروی محرک است که به طور طبیعی در قهوه و چای یافت می شود. با این حال، قهوه حدود سه برابر چای سبز کافئین دارد. در نظر داشته باشید میزان کافئین قهوه می تواند به روش عصاره گیری بستگی داشته باشد. برای آشنایی و خرید انواع دم افزار های قهوه می توانید به فروشگاه  کافه مال مراجعه کنید.

منابع آنتی اکسیدانی عالی

از ویژگی های مشترک قهوه و چای سبز، دارا بودن مقادیر بالای آنتی اکسیدان است. چای سبز و قهوه سرشار از آنتی اکسیدان (پلی فنول) هستند. این آنتی اکسیدان ها به سلامت عمومی بدن و کاهش توده چربی در بدن کمک کرده و باعث کاهش وزن می شود. اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) و اسید کلروژنیک (CGA)، به ترتیب فراوان ترین پلی فنول ها در چای سبز و قهوه هستند.

لاغری با چای سبز و قهوه

CGA قهوه و EGCG چای سبز، همراه با کافئین، به کاهش وزن در بدن کمک می کنند. ترکیبات موجود در قهوه انسولین، کلسترول و تری گلیسیرید را در خون کاهش داده و چربی ذخیره شده در بدن را نیز کاهش می دهد.

در طرف دیگر، مطالعات بر روی ترکیبات چای سبز و تاثیر آن بر حیوانات نشان داد، چای سبز قادر به تجزیه چربی در بدن می شود. علاوه بر این، کافئین موجود در هر دو با کاهش وزن مرتبط است. از دیگر اثرات کافئین موجود در چای سبز و قهوه می توان به کاهش گرسنگی (جلوگیری از پر خوری) و افزایش کالری سوزی اشاره کرد.

برای مشاهده و خرید انواع چای سبز می توانید به فروشگاه چین چای مراجعه کنید.

آرامش اعصاب و افسردگی با چای سبز

ال- تیانین (L-theanine) یک اسید آمینه موجود در چای سبز است که بر مغز تاثیر گذاشته و باعث احساس آرامش می شود. شواهد نشان می دهد چای سبز باعث کاهش خطر سکته مغزی، دیابت و افسردگی می شود. در طرف دیگر، قهوه باعث افزایش طول عمر و کاهش بیماری های قلبی می شود.

نکات مهم قبل از آماده سازی

قهوه و چای سبز از فواید سلامتی متعددی برخوردار هستند. با این حال، طرز تهیه قهوه و چای سبز می تواند آن را به یک نوشیدنی مغذی یا مضر تبدیل کند. برای دم آوری هر کدام این نکات را در نظر بگیرید :

  • از قهوه ساز مناسب استفاده کنید.

برای تجربه یک فنجان قهوه بی نظیر از دم افزارهای مناسب و با کیفیت استفاده کنید. قهوه ساز ها در انواع مختلفی مانند قهوه ساز های برقی، قهوه جوش ها و دم افزار های نسل سوم عرضه می شوند. انتخاب شما به نوع دم افزار و قهوه به ترجیحات شما بستگی دارد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید انواع قهوه ساز می توانید به کافه مال مراجعه کنید.

  • شیر

شیر پر چرب را به شیر کم چرب تغییر دهید. انجام این تغییر ساده به کاهش کل کالری و محتوای چربی نوشیدنی شما کمک می کند.

  • شکر

شکر را کنار بگذارید. افزودن بیش از حد شکر، عسل، شربت یا سایر شیرین کننده ها به قهوه یا چای شما ممکن است آنها را به نوشیدنی های کم مغذی تبدیل کند.

چای سبز در مقابل قهوه:کدام یک برای سلامتی شما بهتر است؟

چای و قهوه هرکدام با تاریخچه و فرهنگ خود، جزئی از زندگی روزمره ما شده اند. به طور کلی، این دو نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان هستند که می توانند برای سلامتی عمومی بدن مفید باشند. از ویژگی مشترک دیگر این دو نوشیدنی می توان به کافئین آن اشاره کرد. اما در نهایت کدام بهتر است؟ این سوال می تواند برای هر فرد به صورت متفاوت پاسخ داده شود.

افراد مبتلا به فشار خون بالا، اضطراب و بی خوابی باید چای سبز را به جای قهوه انتخاب کنند. چای سبز حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است و از طرفی ال تیانین (L-theanine | اسید آمینه) موجود در چای سبز خاصیت آرام بخشی و ضد استرس ایجاد می کند. از طرفی اگر به دنبال افزایش هوشیاری یا بهبود عملکرد فیزیکی هستید، قهوه انتخاب مناسب تری خواهد بود./ اخبار سلامت

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: