کد خبر: ٢٩٨٩٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/08/25-١٨:٠٣

در این خبر سلامت با "میوه‌های ضد بیماری" آشنا می شویم.

 

آبادان نیوز _ تازه‌های سلامت را اینجا بخوانید. 

 

قدیمی‌ها می‌گفتند هر میوه‌ای را در فصلش بخورید تا تعادل طبعتان به هم نریزد و نیازهای طبیعی بدنتان تأمین شود. این حرف بی‌حکمت هم نیست. به‌طور مثال در فصل‌های سرد سال که به طور طبیعی سرماخوردگی شایع می‌شود، انواع میوه‌های دارای طبع گرم و نیز مرکبات که حاوی ویتامین C هستند، به بازار می‌آیند یا بساط شلغم و لبوفروش‌ها رونق می‌گیرد؛ این‌گونه شرایط درمان طبیعی جور می‌شود. درواقع شما با خوردن این‌ میوه‌ها انگار برای دچار نشدن به انواع بیماری‌ها خود را واکسینه می‌کنید. در طب سنتی کشورمان طبع انواع و اقسام میوه‌ها مشخص شده است و کافی است شما طبع و مزاج خود را بشناسید تا با انتخاب میوه‌های مناسب و مفید در جنگ با عارضه‌های مختلف پیروز شوید؛ در این نبرد میوه‌ها حکم سلاح شما را خواهند داشت. در این نوشتار با چهار میوه‌ی خوشمزه و پرخاصیت و خواص آن‌ها آشنا خواهید شد.

ازگیل

ازگیل برخلاف ظاهرش، میوه‌ی خوشمزه‌ای است. اگر به دنبال تجربه‌ی کردن طعم جدید و حسی متفاوت در سرمای پاییز و زمستان هستید، ازگیل را به خانه‌ی خود دعوت کنید. ازگیل یکی از میوه‌های ارزشمند پاییزی محسوب می‌شود که سرشار از ویتامین  و دارای طبیعتی سرد و خشک  است. ازگیل سرشار از پتاسیم است، به همین خاطر برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند، بسیار مناسب است؛ اما خاصیت اصلی این میوه برطرف کردن مشکلات کلیوی است، مصرف منظم ازگیل ادرار کردن را آسان و سنگ‌های کلیه را دفع می‌کند.  این میوه درختی به‌منظور برطرف کردن اسهال و بهبود نفخ معده هم مصرف می‌شود.  ازگیل را به‌صورت خام به‌عنوان میوه‌ای لذیذ، مطبوع و تقویت‌کننده‌ی  اعصاب مصرف کنید. جوشانیده نیم گرم برگ ازگیل، سالک را درمان می‌کند و برای درمان اختلال قاعدگی خانم‌ها کاملاً مفید است.  ازگیل میوه‌ای سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم، منگنز، روی، آهن و است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سنگ کلیه، فشارخون، التهاب‌های روده‌ای کاربرد دارد. سینه را نرم می‌کند و عطش را فرو می‌نشاند و ضدصفرا هم محسوب می‌شود. ضماد ازگیل جوش‌های بدن را از بین می‌برد و به پوست طراوت می‌بخشد. مصرف این میوه خوشمزه دارای مقدار زیادی کربوهیدرات است و موجب تولید انرژی در بدن می‌شود و همچنین به دلیل داشتن ویتامین C به کسانی از  کم‌خونی از فقر آهن توصیه می‌شود.  

انار

انار و دانه‌های یاقوتی آن هزاران سال است که به‌عنوان یک دارو مصرف می‌شود. مزاج انار سرد و خشک است افرادی که سردمزاج هستند در خوردن انار باید احتیاط کنند یا همراه آن گلپر و نمک استفاده کنند. این میوه بهشتی و خوشمزه که طرفدار بسیاری دارد سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده است و از بروز سرطان مخصوصاً پروستات و سینه و نیز بروز استرس، مسمومیت ناشی از آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی و حملات قلبی جلوگیری می‌کند. مقادیر بسیار زیادی پتاسیم و ویتامین C دارد که به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، کاهش کلسترول خون، جلوگیری از آفت دهانی و التهاب لثه‌ها کمک ارزنده‌ای می‌کند. اگر ناراحتی و زخم معده دارید انار ترش را از سبد غذایی خود حذف کنید. همچنین در این فصل که بیشتر افراد دچار آلرژی و مشکلات تنفسی می‌شوند نباید از خواص معجزه‌آسای انار دور بمانند، کاهش التهاب دستگاه تنفسی، خس‌خس سینه، گلودرد، آسم از فواید خوردن انار در این فصل است. یکی دیگر از خواص فراوان گنجاندن انار در برنامه غذایی روزانه، بهبود رشد استخوانی و پیشگیری از بروز اختلال‌ها و آسیب‌دیدگی مفصلی و غضروفی است. خوردن انار در وعده‌ی‌ها و میان وعده‌ی‌های غذایی به افراد میان‌سال برای پیشگیری از آرتروز و بیماری‌های مفصلی توصیه می‌شود. افراد دیابتی که به دنبال درمان طبیعی برای کاهش قند خون هستند آب انار ترش مصرف کنند.  

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت، داروی فشارخون بالا و سرشار از ویتامین C است. اگر جزو افراد گرم‌مزاج هستید، این میوه با مزاج سرد و تر و مرطوب دارویی عالی برای شما به‌حساب می‌آید. افرادی که معمولاً دچار فشار و قندخون بالا هستند مصرف این میوه به آن‌ها توصیه می‌شود زیرا ادرارآور و صفرابُر خوبی است. گریپ‌فروت یک میوه‌ی اسیدی است و بهتر است که آن را همراه دیگر مرکبات مصرف کرد. جالب است بدانید سرشار از ویتامین‌A است و می‌تواند در حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی پوست و آکنه و چین‌وچروک زودرس و جوش‌های پوستی ناشی از حرارت مزاج مفید باشد. گریپ‌فروت اشتها را کاهش می‌دهد و قدرت بی‌نظیری در سوزاندن و از بین بردن چربی‌ها دارد و باعث کاهش وزن می‌شود و همچنین عمل هضم را آسان می‌کند. گریپ‌فروت تمیزکننده بدن از مواد سمی است و این مواد را سریعاً دفع می‌کند. خوردن دو عدد گریپ‌فروت در روز احتمال حمله قلبی را به نحو بارزی کاهش می‌دهد بنابراین کسانی که در خانواده‌شان سابقه قلبی و بیماری قلبی وجود دارد حتماً باید از گریپ‌فروت استفاده کنند. مصرف برخی از داروها همراه با این میوه، ‌ میزان آن‌ها را در خون و در نتیجه اثرات سمی آن‌ها را به‌شدت افزایش می‌دهد که در بعضی موارد می‌تواند کشنده باشد؛ بنابراین نباید هم‌زمان با مصرف داروهایی مانند استاتین (ضدکلسترول)، بنزودیازپین (آرام‌بخش)، داروهای ضدافسردگی و یا داروهای مربوط به بیماری‌های قلبی، گریپ‌فروت مصرف کرد.  

خرمالو

خرمالو میوه‌ای بسیار خوش‌رنگ و خوش‌مزه با طبع گرم و تر و سرشار از پکتین است و نقش مهمی در کاهش کلسترول و فشار و چربی خون دارد.  این میوه خوش‌مزه مقادیر قابل‌توجهی از انواع ویتامین‌ها، کلسیم، پتاسیم و منیزیم را داراست و در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت‌ها مؤثر است. درعین‌حال شاید بد نباشد بدانید که خرمالو یک میوه اسیدی است و مصرف آن با شکم خالی توصیه نمی‌شود زیرا باعث افزایش اسید معده می‌شود، بهتر است این ‌میوه را با معده‌ی پر بخورید تا هم غذایتان بهتر هضم شود و معده‌تان تقویت شود. این میوه دقیقاً مناسب روزهای سرد سال است. زمانی که افراد احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنند، توصیه می‌شود برای به دست آوردن انرژی دوباره حتماً خرمالو بخورند. البته اگر دغدغه‌ی لاغر شدن دارید، نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنید چون کالری زیادی به بدنتان می‌رساند و باعث افزایش وزنتان می‌شود. دانه‌ی میوه خرمالو که کوبیده شده است و به‌صورت پودر درآمده باشد، سنگ کلیه و مثانه را هم دفع می‌کند. خرمالو دارای مقدار زیادی بتاکاروتن و ویتامین A است، بنابراین توصیه می‌شود افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، در صورت امکان به‌صورت منظم خرمالو مصرف کنند./ اخبار سلامت 

منبع: همشهری 

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: