کد خبر: ١٦٩٩٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/17-١٨:٠٥

سانسوریا/بسته خبری

سانسوریا و روش های تکثیر

سانسوریا (به انگلیسی: Sansevieria) از گیاهان آپارتمانی بدون دردسر و کم توقع است که به نام‌های گیاه شمشیری یا نیزه‌ای نیز شناخته می‌شود.

 

آبادان خبر _ گیاه سانسوریا، پر طاقت است و معمولا هیچ وقت خراب نمی‌شود. نام علمی سانسوریا Sansevieria trifasciata است،گل سانسوریا از خانواده سوسنیان یا لیلیاسه (Liliaceae) است.سانسوریا شامل 60 گونه از گیاهان چند ساله همیشه سبز است.گل سانسوریا بومی غرب است و به صورت بوته ‌ای رشد می‌کند. ارتفاع آن در حدود 45 سانتی متر و در شرایط مساعد و مناسب تا حدود یک متر می‌رسد. شکل برگ‌های این گیاه مستقیم و شمشیری شکل است.

علت باریک شدن سانسوریا
رنگ برگ‌های سانسوریا سبز تیره بوده و در عرض، رگه‌های نوار مانند خاکستری رنگی دارد. برگ‌های این گیاه در نوع ابلق خود مخلوطی از سبز در متن و زرد در کناره‌ها است. گیاه سانسوریا در شرایط مناسب گل می‌دهد. در این مطلب شما را بیشتر با گیاه سانسوریا، ترکیب خاک مناسب سانسوریا، سانسوریا ابلق،سانسوریا مهتابی، خواص گل سانسوریا، پاجوش سانسوریا،بیماریهای گل سانسوریا، قیمت گل سانسوریا، علت رشد نکردن سانسوریا و ... آشنا می‌کنیم.

گل سانسوریا
سانسوریا رشد بسیار آرام و کمی دارد. گیاه سانسوریا در همه فصل‌ها سبز است و برای سال‌های طولانی سبز و شاداب باقی می‌ماند و به همین خاطر نگهداری از آن هزینه کمی داشته و به صرفه است. سانسوریا از محبوب ترین گل‌های آپارتمانی است.

ویژگی‌های ظاهری گل سانسوریا

سانسوریا دارای برگ‌های شمشیری شکل و مستقیم است و به همین خاطر در فارسی به آن گیاه نیزه‌ای یا شمشیری نیز گفته می‌شود. رنگ برگ‌های سانسوریا سبز تیره با رگه‌های خاکستری رنگ است. یکی از نمونه‌های سانسوریا، سانسوریا پا کوتاه است که در این گونه، برگ‌ها مستقیم از خاک خارج می‌شوند.

سانسوریا مهتابی ابلق

انواع گل سانسوریا
سانسوریا ابلق
سانسوریا مهتابی
سانسوریا سیلور
سانسوریا نقره‌ای
سانسوریا رنگی
سانسوریا مهتابی ابلق
سانسوریا پا بلند
سانسوریا سبز
سانسوریا لوله‌ای

گل سانسوریا
خواص گل سانسوریا
از خواص گل سانسوریا در خانه می‌توان به تاثیر بسیار زیاد این گیاه در پاکسازی محیط اطرافش اشاره کرد و به همین علت است که این گیاه یک گزینه مناسب و ایده‌آل برای آپارتمان محسوب می‌شود. سانسوریا می‌تواند سموم و گاز‌های آلوده موجود در هوا مانند فرمالدهید و تولوئن را تصفیه کند. به همین خاطر بسیار توصیه می‌شود که برای تصفیه هوایی که هنگام خواب تنفس می‌کنید در اتاق خوابتان سانسوریا قرار دهید. خواص دارویی گیاه سانسوریا چندان قابل توجه نیستند.

آیا گیاه سانسوریا سمی است؟

سانسوریا تنها در مواردی سمی است که بلعیده شود. این گیاه درجه مسموم کنندگی پایینی برای انسان دارد و می‌تواند باعث بروز نشانه‌های کوتاه مدتی مانند درد دهان، بزاق آوری و حالت تهوع شود. همچنین ممکن است این گیاه در موارد بسیار نادری باعث حساسیت پوستی شود.

ترکیب خاک مناسب سانسوریا

نیازهای محیطی گل سانسوریا
نور مناسب سانسوریا: بهترین شرایط نوری برای گل سانسوریا، نور کامل و غیر مستقیم است البته این گیاه به نور کم نیز مقاوم است. در نور کم، برگ‌های گیاه رنگ پریده و طرح‌های روی برگ کم رنگ می‌شود.
دمای مناسب سانسوریا: سانسوریا قادر است طیف گسترده‌ای از دما را تحمل کند. این گیاه بهترین رشد را در دمای 20 الی 30 درجه سانتی‌گراد دارد.
نحوه آبیاری سانسوریا: سانسوریا به آب کمی نیاز دارد. در تابستان هفته‌ای 1 الی 2 مرتبه و در زمستان هر 2 الی 3 هفته یک مرتبه به آبیاری احتیاج دارد. در صورت آبیاری بیش از اندازه سانسوریا، بر روی برگ‌های آن زخم‌های قهوه‌ای رنگی به وجود می‌آید و ممکن است برگ‌ها از قسمت پایین در نزدیکی خاک دچار پوسیدگی شوند.
کود دهی ساسوریا: چنانچه در کود دهی سانسوریا زیاده روی شود، برگ‌های جدید آن نرم می‌شوند. بهترین میزان مصرف کود، استفاده از کودهای زینتی هر دو هفته یکبار است.
خاک مناسب سانسوریا: ترکیب خاک مناسب سانسوریا، مخلوط خاک معمولی و خاک برگ یا مخلوط این دو به همراه مقداری است. خاک کمپوست نیز گزینه مناسبی برای این گیاه است. به صورت کلی خاک با بافت متوسط که دارای زهکشی مناسب است محیط خوب و ایده‌آلی را برای رشد گل سانسوریا فراهم می‌کند.

خواص گل سانسوریا
علت رشد نکردن سانسوریا چیست؟ مشکلات گیاه سانسوریا و بیماری‌های گل سانسوریا
علت رشد نکردن سانسوریا پا کوتاه: رشد نکردن سانسوریا پا کوتاه ممکن است به دلیل سرمای زیاد و یخ‌زدگی باشد.
علت خم شدن سانسوریا: علت خم شدن سانسوریا و صاف نبودن برگ‌های سانسوریا می‌تواند به آبیاری زیاد و سرمازدگی مربوط شود.
علت چروک شدن سانسوریا: علت چروکیده شدن برگهای سانسوریا می‌تواند نور زیاد و یا آب کم باشد. در این حالت باید حتما نور گیاه و میزان آبیاری آن را بررسی کنید.
علت شل شدن برگ سانسوریا: دلیل شل شدن یا به اصطلاح لیچ شدن برگ سانسوریا ممکن است آبیاری زیاد یا باتلاقی شدن خاک آن باشد. آبیاری سانسوریا را در هنگام خشک شدن خاک انجام دهید.
علت لول شدن برگ سانسوریا: دلیل لوله شدن برگ سانسوریا، می‌تواند تغییرات دمایی باشد. سانسوریا گرما یا سرمای زیاد را دوست ندارد و در واکنش به تغییرات دمایی برگ‌های خود را لوله می‌کند. البته که لازم به ذکر است نور زیاد، آفت و آبیاری نامناسب گیاه نیز از دیگر دلایل لوله شدن برگ سانسوریا می‌باشد.

باریک شدن برگ‌ سانسوریا می‌تواند چند دلیل داشته باشد:
نور خیلی زیاد
آبیاری نامناسب
تغییرات دمایی شدید (گرم یا سرد بودن زیاد هوا)
تکثیر گیاه سانسوریا
گل سانسوریا را می‌توان از روش‌های متفاوتی تکثیر کرد.

 

پاجوش سانسوریا
بهترین روش برای تکثیر سانسوریا، پاجوش است. این گیاه اواخر بهار تا اواسط تابستان نسبت به جا به جایی مقاوم است و بهترین زمان برای تکثیر آن، همین موقع است.

 

چگونه پاجوش سانسوریا را جدا کنیم؟ چقدر طول میکشه سانسوریا پاجوش بزنه؟
برای این کار گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و پاجوش‌هایی که بلندی آنان تقریبا به 20 سانتی متر می‌رسد را با دقت جدا کنید و آنان را در گلدان جداگانه‌ای با ترکیب خاک مناسب سانسوریا بکارید. روش تکثیر از طریق پاجوش نسبت به قلمه برگ آسان‌تر است و در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. بهتر است برای تکثیر بهتر چند پاجوش را در یک گلدان بکارید.

گیاه سانسوریا

تکثیر از طریق قلمه

یکی از روش‌های تکثیر گیاه سانسوریا، تکثیر از طریق قلمه است. یک برگ سالم از گیاه را جدا کنید. برگ را به قطعات 7 الی 10 سانتی متری تقسیم کنید. قلمه‌ها را تا نصف ارتفاع آن در بستر خاک بکارید. توجه داشته باشید که بستر خاک و هوای اطراف قلمه‌ها را به صورت دائم مرطوب نگه دارید. گلدان را در دمای حدود 21 الی 23 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. ریشه‌دهی قلمه‌ها به 3 الی 4 هفته زمان نیاز دارد و رشد برگ جدید به 3 الی 4 ماه زمان نیاز دارد. برای رشد سریع‌تر می‌توانید از هورمون‌های ریشه زایی موجود درد بازار استفاده کنید.

تکثیر از طریق ریزوم

یکی دیگر از روش‌های تکثیر این گیاه، که به خصوص برای نمونه‌های ابلق مورد استفاده قرار می‌گیرد تکثیر از طریق ریزوم است.

علت رشد نکردن سانسوریا

سانسوریا ابلق

گل سانسوریا ابلق دارای نوارهای طلایی رنگ حاشیه‌ای است. درباره سانسوریا ابلق بیشتر بدانید:

روش تکثیر سانسوریا ابلق به روش قلمه برگ

برای قلمه زدن باید برگ‌هایی را انتخاب کنید که تازه و بلند باشند زیرا برگ‌های کوچک سبز نمی‌توانند جوانه بزنند(برگ‌ها باید حدود 30 سانت به بالا باشند). در ابتدا برگ‌ها را، 8 سانت به 8 سانت ببرید و آن‌ها تا 2 الی 3 روز کنار گذاشته تا آماده کاشت شوند. حتما دقت کنید که نباید برگ‌ها را سر و ته بکارید و برای اینکه سانسوریا شما ابلق(با نوارهای حاشیه طلایی رنگ) بماند، باید پایین برگ‌ها را به صورت هشتی برش دهید، یعنی یک مثلث از پایین برگ(قلمه 8 سانتی) جدا کنید. سپس برگ‌ها را در گلدان مناسبی بکارید. در هنگام انجام این کار توجه داشته باشید که قسمت هشت شکل برگ حتما کاملا زیر خاک برود. پس از گذشت 3 هفته برگ‌ها، شروع به ریشه زدن می‌کنند و در هفته چهارم جوانه می‌زنند.

پاجوش زدن سانسوریا ابلق

بهترین روش برای تکثیر سانسوریا ابلق، تکثیر از طریق پا جوش زدن است.

قیمت گل سانسوریا

سانسوریا شمشیری

برای قلمه زدن سانسوریا شمشیری، می‌توانید از همان روشی که برای قلمه زدن سانسوریا ابلق آموزش داده شد، استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید

که برای سانسوریا شمشیری باید اندازه‌ی قطعات بین 4 الی 10 سانتی‌متر باشد.

قیمت گل سانسوریا شمشیری

بسته به تعداد و سن گل تعیین می‌شود.

سانسوریا مهتابی

سانسوریا مهتابی دارای برگ‌های پهن و عمودی و رنگ سبز خاکستری با نوارهای نرم نقره‌ای است. این نوع از سانسوریا به گیاه ماری معروف است. برای

خاک سانسوریا مهتابی، خاک برگ و ماسه یا همان خاک باغچه مناسب است. سانسوریا مهتابی را می‌توان با روش قلمه زدن یا پا جوش تکثیر کرد.

سانسوریا رنگی

سانسوریا رنگی، گیاهی برگ زینتی است. این گیاه نوعی از از سانسوریاست که دارای ریزوم از خانواده لاله است.

تکثیر سانسوریا رنگی

سانسوریا رنگی را می‌توانید از طریق بذر یا پاجوش تکثیر کنید. پاجوش سانسوریا رنگی را می‌توانید طبق روش آموزش داده در بالا تهیه کنید.

قیمت گل سانسوریا

قیمت گیاه سانسوریا بسته به نوع و نمونه آن تعیین می‌شود. و قیمت این گیاه طیف وسیع قیمتی دارد.

منبع:خدمت از ما

 

تولید سانسوریا ابلق کرواتی

به گزارش آبادان خبر، تکثیر سانسوریا با روش قلمه برگاین گل دارای تنوع بالایی است که بیش از 60 نوع می باشد و در تمام دنیا موجود است چون در هر آب و هوای می تواند رشد داشته باشد و این از مزیت های مهم این محصول به شمار می رود از معروفترین این مدل می تواند به این چند مورد اشاره نمود:

ابلق کرواتی
سانسوریا ابلق پاکوتاه
مهتابی
لوله ای
شمشیری
این گیاه را به راحتی می توان پرورش داد و از مهمترین و ساده ترین راه های آن می توان به تکثیر سانسوریا با روش قلمه زدن اشاره نمود که هر شخصی می تواند به راحتی آن را در خانه انجام دهد و گل خود را زیاد کند و خانه را پر از گل های زیبایی سانسوریا کند چون این گل می تواند تمام موج های منفی مانند موج وایفا را به خود بگیرد خصوصا در طول شب به همین دلیل بهتر است در هنگام خواب یک گلدان را در اتاق خواب قرار دهید.

چگونگی تکثیر این گل از طریق قلمه زدن اینگونه می باشد که یک برگ بزرگ ابلق را از ته بریده و آن را قطعات چند سانتی متری تقسیم می کنید این کار را با یک چاقو تیز انجام می دهیم تا بافت گل از بین نرود و بعد از این کار این قطعات را درون خاک می گذاریم تا کمکم ریشه بزند این خاک باید حاوی هورمون ریشه زایی باشد تا به خوبی عمل کند و بتواند رشد سریع تری داشته باشد.

خرید گل سانسوریا پاکوتاه ابلق
خرید گل سانسوریا پاکوتاه ابلقاکر می خواهید برای خرید گل سانسوریا پاکوتاه ابلق اقدام کنید بهتر است آن را از مراکز معتبر خریداری کنید تا از سلامت آن مطمئن باشید چون برخی از آنان دچار بیماری های نظیر قارچ هستند که ممکن است زود خشک شوند.

این محصول برای خانه های آپارتمانی مناسب است به خصوص در راه پله ها که نمای زیبایی به آن می دهد شما هم می توانید با خرید سانسوریا ابلق یک فضای شادی به خانه خود هدیه کنید یا اینکه آن را برای عزیزانتان به ارمغان ببرید.

منبع:دشت بهشت

 

روش تکثیر سانسوریا با دو روش متفاوت

به گزارش آبادان خبر، سانسوریا، گیاهی است که تکثیر آن در محیط های کم نور آپارتمان امکان پذیر است. از این رو این گیاه به عنوان یکی از گیاهان مطرح در آپارتمان معرفی می شود. ضمن اینکه نسبت به شرایط خشک و سایه نیز مقاوم بوده و در تصفیه هوای محیط اطراف نقش مهمی دارد. به طوری که هوایی با اکسیژن خالص در محیط اطراف تولید می کند.

نحوه تکثیر سانسوریا با دو روش متفاوت
قبل از آشنایی با روش تکثیر سانسوریا، بهتر است ابتدا با شکل ظاهری و شرایط نگه داری آن آشنا شوید. سانسوریا، گیاهی با برگ های شمشیری و سبز رنگ است و هشت واریته از آن شناسایی شده است. ۳ یا ۴ مدل واریته از آن در ایران وجود دارد.

در انگلیسی آن را زبان مادر شوهر نیز می گویند. زادگاه اصلی آن غرب آفریقاست. سانسوریا دارای نوع برگ ساده پا بلند و پا کوتاه، برگ ابلق پا کوتاه و پا بلند می باشد. این گیاه دارای افزایش قدی نیز هست و گاهی به ارتفاع نیم متر می رسد. نوع ابلق این گیاه را با نام دور طلایی نیز می شناسند. این گیاه نسبت به نوع برگ ساده به نور بیشتری نیاز دارد. نوع ابلق آن تزیینی به حساب می آید. برگ های آن در قسمت وسط سبز و در اطراف به رنگ زرد می باشند. این گیاه از نظر محیطی مقاوم بوده و امکان نگه داری آن در شرایط نامساعد وجود دارد.

bolej.gif 100x300.gif
سانسوریا، گلی معطر است و تکثیر این گل در دمای ۱۸ تا ۲۵ به بالاترین حد خود می رسد. به دمای زیر صفر واکنش نشان می دهد و در نواحی پرنور بهتر رشد می کند. البته در سایه و نور کم نیز رشد لازم را دارد. در تابستان هفته ای یک بار و در زمستان هر ۳ هفته یک بار به آبیاری نیاز دارد.

این گیاه در تصفیه گازهای آلوده مانند«فرمالدئید یا تولوئن» بسیار موثر است. به دلیل داشتن این ویژگی، از سانسوریا در محیط اتاق خواب استفاده می شود تا تصفیه هوا در آن جا به خوبی انجام شود.

تکثیر این گیاه از طریق قلمه برگ و ریزوم

در تکثیر گل شفلرا، گل حسن یوسف و... از ساقه استفاده می نماییم اما برخلاف آنها برای تکثیر این گل از برگ های گل استفاده می نماییم. زمان جدا کردن ریزوم گیاه سانسوریا، فصل بهار است. معمولاً در این فصل این گیاه در حالت اوج قرار دارد. یعنی گلدان از ریزوم پر شده است. در این روش، گیاه پایه را از گلدان بیرون آورده و به کمک قیچی باغبانی یا چاقو ناحیه زیر زمینی گیاه را به چند پارت تقسیم می کنند. امتیاز این روش در آن است که در تکثیر سانسوریا ابلق نیز گیاهانی با دور طلایی ظاهر خواهند شد.

پرورش سانسوریا به روش قلمه برگ
سانسوریا، دارای رنگ بندی متفاوت و خاصی است و در تکثیر به روش قلمه برگ، این رنگ بندی حذف می گردد. هنگامی که این گیاه به روش قلمه برگ تکثیر می شود، نوارهای زیبای طلایی آن در گیاه جدید حذف می گردند. یعنی رنگ تمام گیاه سبز خواهد شد.

این امر ویژگی زیبایی این گیاه را تا حد زیادی از بین می برد. به همین خاطر بیشتر افراد به تکثیر این گیاه به روش ریزوم نسبت به قلمه زدن تمایل دارند تا در عین تکثیر، زیبایی گیاه نیز حفظ شود.

تکثیر سانسوریا از طریق قلمه برگ

برای تکثیر گیاه ابلق، باید گیاهی ابلق را انتخاب کرد.

در قلمه برگ باید برگ های تازه و بلند را گزینش کنید. در روش قلمه، برگ های کوتاه و کوچک سبز نخواهند شد. از برگ های ۳۰ سانت به بالا استفاده کنید.

برگ را به فاصله ۸ سانت به ۸ سانت برش دهید.

اندازه های 8 سانتی سانسوریا

برگ های بریده شده را به مدت ۲ یا ۳ روز در کناری قرار دهید تا برای کشت آماده گردد. مراقب باشید که برگ ها را به شکل معکوس(سر و ته) نکارید.

برای ابلق(حاشیه طلایی) ماندن گیاه باید انتهای برگ ها را به شکل عدد ۸ ببرید.

تکثیر سانسوریا ابلق

یعنی یک مثلت از انتهای برگ ۸ سانتی برش دهید و جدا کنید. اگر این برش را انجام ندهید، تکثیر گل شما به شکل عادی و سبز خواهد شد.

راه های تکثیر گیاه سانسوریا ابلق
ماسه برای گلدان تهیه کنید. برگ ها را در بستری از ماسه فرو کنید. قسمت هشتی شکل باید زیر خاک باشد. تعداد برگ ها در گلدان مهم نیست. می توانید هر ۱۰ عدد برگ را در یک گلدان با قطر ۲۰ سانتی متر بکارید. گلدان را در محیطی با دمای ۱۸ تا ۲۰ بگذارید.

برگ ها بعد از سه هفته ریشه دار خواهند شد. در هفته چهارم جوانه در آن ها رویت خواهد شد. در این زمان می توانید آن ها را جدا کنید و در گلدان های دیگر بکارید.

خاک مناسب برای پرورش سانسوریا مخلوطی از دو سوم خاک برگ و یک سوم خاک لومی است.

با انجام این روش گیاه ابلق تولید خواهد شد. زمانی که قسمت سبز رنگ گیاه حذف می شود(مثلث)، گیاه برای جوانه زدن از پایه های طلایی کمک می گیرد

و با این فرآیند سانسوریا ابلق پرورش می یابد.

منبع:ارگا

 

شیوه نگهداری سانسوریا

به گزارش آبادان خبر، گیاهان فراوانی در دنیای گیاهان وجود دارد که هر کدام انرژی و زیبایی‌های مخصوص خود را دارند. برخی از این گیاهان مناسب آپارتمان و منزل‌اند و برخی نیاز دارند تا در هوای آزاد و باغچه رشد پیدا کنند. اما یکی از مناسب‌ترین گیاهان آپارتمانی، گیاهی به نام سانسوریا است.

معرفی گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا (Sansevieria) که با نام‌های گیاه شمشیری یا زبان مادر شوهر نیز شناخته می‌شود، پرطاقت‌ترین گیاه درون خانه‌ای بوده و معمولا هیچ وقت خراب نمی‌شود، از این رو نگهداری آن در آپارتمان و منزل رایج و با صرفه است.

این گیاه همیشه سبز به سایه و خشکی مقاوم است، از این رو نگهداری از آن برای ادارت، کارخانه‌ها و بانک‌ها نیز مناسب است، برگ‌های بلند و کشیده آن نگاه را به سمت بالا هدایت کرده و قرار دادن گلدان سانسوریا در کنار ستون‌ها، زیبایی خاصی را به محیط کار می‌دهد.

سانسوریا مناسب‌ترین گیاه آپارتمانی

دلایل زیر نشان می‌دهد که چرا گل سانسوریا، گیاهی مناسب برای نگهداری در آپارتمان و محیط کار است:

از خواص گیاه سانسوریا، تصفیه و پاکسازی هوای محیط است. بر اساس تحقیقات انجام شده این گیاه می‌تواند سموم و گاز‌های آلوده موجود در هوا مانند «تولوئن» یا «فرمالدئید» را تصفیه کند. از این رو کارشناسان توصیه می‌کنند که از این گیاه در اتاق خواب استفاده شود تا با تصفیه هوا خوابیدن بسیار راحت‌تر شود.

سانسوریا همانند سایر اعضای خانواده کاکتوس‌ها از مقاومت بالایی در هوای گرم و خشک برخوردار است، از این رو نگهداری آن با شرایط اقلیمی منطقه ما مناسب است، همچنین می‌تواند در درون ساقه و برگ‌های خود حجم زیادی از آب را برای مدت زمانی طولانی نگاه دارد؛ بنابراین میزان آب موردنیاز آن نیز بسیار کم است.

گل سانسوریا دارای رشد بسیار آرامی است و برای سال‌های طولانی سبز و شاداب باقی می‌ماند، از این رو نگهداری آن بسیار باصرفه و کم هزینه خواهد بود.

مشخصات ظاهری گیاه سانسوریا

برگ‌های سانسوریا مستقیم و شمشیری شکل است، از این رو در فارسی به آن گیاه شمشیری نیز گفته می‌شود. رنگ برگ‌ها سبز تیره یا ابلق طلایی با نوار‌های طلایی در دو طرف حاشیه‌های برگ است.

ارقام پاکوتاه این گیاه نیز وجود دارد که در این گونه، برگ‌ها مستقیم از خاک خارج می‌شوند، البته این گونه گل سانسوریا دارای نوعی ساقه زیرزمینی به نام ریزوم است که برگ‌ها مستقیم از روی آن خارج می‌شوند و گیاه از این طریق تکثیر می‌شود.

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی

این روز‌ها در بازار ایران شاهد کاکتوس سانسوریایی هستیم که نوک آن‌ها رنگی هستند، معمولاً به رنگ‌های قرمز، آبی، زرد، نارنجی، مشکی، سفید، سبز و سایر رنگ‌ها در نگاه اول به نظر می‌رسد که این رنگ طبیعی گیاه است، اما این تنها رنگ مصنوعی مخصوصی است که برای زیبایی و فروش بیشتر با دستگاه مخصوص زده شده است. خاصیت این رنگ به گونه‌ای است که با بزرگ شدن گیاه، رشد می‌کند و به اصطلاح کش می‌آید. قیمت سانسوریا رنگی در بازار متفاوت است و به اندازه آن بستگی دارد. اکثر سانسوریاهای رنگی‌ها وارداتی هستند و از کشور‌هایی مانند هلند از طریق مرز ترکیه و عراق به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. این نوع سانسوریا در واقع همان سانسوریا نیزه‌ای یا سانسوریا لوله‌ای (نیزه آفریقایی) است که رنگ شده است. نام علمی سانسوریا رنگی Sansevieria Cylindrica است.

به این  نکته توجه کنید که تکثیر سانسوریا رنگی از طریق برگ، بذر و پاجوش بوده و به نور زیاد البته فیلتر شده نیاز دارد و در اثر کمبود نور، ساقه‌های آن باریک و کم رنگ می‌شود.

نیاز‌های محیطی گیاه سانسوریا

شرایط محیطی و نیاز‌های اکولوژیکی مناسب برای رشد سانسوریا شامل موارد زیر می‌شود:

  • نور

گیاه سانسوریا گرچه به نور کم مقاوم است، اما در نور کامل و غیرمستقیم بهترین شرایط نوری برای گیاه مهیا می‌شود. لازم به ذکر است در نور کم، برگ‌های گیاه رنگ پریده می‌شوند و در نمونه‌های سانسوریای ابلق، طرح روی برگ‌ها کم رنگ خواهد شد.

  • دما

این گیاه طیف گسترده‌ای از دما را تحمل می‌کند و حتی قادر به تحمل دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد نیز میباشد. با این وجود بهترین رشد را در دمای ۳۰-۲۰ درجه سانتیگراد خواهد داشت. شب‌های بسیار سرد منجر به سیاه شدن و آبکی شدن برگ‌های گیاه می‌شود و این مسئله ۴-۱ هفته بعد از سرما دیدن گیاه ظهور می‌کند.

همچنین تماس با شیشه داغ و گرم نیز موجب سوختن حاشیه برگ‌ها خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود در زمستان نیز دمای مطلوب محیط رشد گیاه را فراهم کنید.

  • آبیاری

نیاز گیاه سانسوریا به آب کم است، به گونه‌ای که در تابستان هفته‌ای ۲-۱ مرتبه و در زمستان هر ۲-۳ هفته یک مرتبه به آبیاری نیاز دارد و این میزان کافی است و به مه‌پاشی نیز احتیاجی ندارد، مگر بخواهید که هر چند وقت یکبار برگ‌ها را شستشو دهید. در صورتی که گیاه بیش از اندازه آبیاری شود، بر روی برگ‌ها زخم‌های قهوه‌ای رنگی بوجود می‌آید و امکان پوسیدن برگ‌ها از قسمت پایین و در نزدیکی سطح خاک وجود دارد، البته تحمل خشکی زیاد نیز باعث چروکیدگی برگ‌ها می‌شود.

  • کوددهی

در صورت کم رنگ و کوچک ماندن برگ‌های سانسوریا، می‌توان در طی فصل رشد و به شکل ماهیانه از کود‌های مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کرد. ذکر این نکته ضروری است که در کوددهی گیاه اگر زیاده‌روی شود، برگ‌های جدید نرم خواهند شد و به دلیل عدم استحکام خمیده می‌شوند. بهترین میزان مصرف کود، هر دو هفته یکبار مطابق دستور کود‌های زینتی موجود در بازار است.

  • خاک

خاک کمپوست بهترین خاک برای این گیاه است. به طور کلی خاک با بافت متوسط که زهکش مناسبی نیز دارد، محیط خوبی برای رشد این گیاه فراهم می‌کند. مثلا می‌توان از مخلوط خاک معمولی + خاک برگ و یا مخلوط این دو به همراه مقداری شن استفاده کرد.

  • بیماری ها

سانسوریا رنگی بسیار مساعد پوسیدگی ریشه است که در آبیاری آن باید بسیار دقت کنید. کف گلدان باید دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب باشد. همچنین بیماری‌های قارچی این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند که می‌توان از قارچ کش‌های مانکوزب و کاربندازیم استفاده کرد. از نشانه‌های بیماری‌های قارچی زرد شدن ساقه‌ها و برگ‌ها، پوسیدگی ریشه و تغییر رنگ در ساقه و بدنه گیاه است.

  • تعویض گلدان

تعویض گلدان را می‌توان هر ۳-۲ سال انجام داد. به طور کلی گل سانسوریا، گلدان کوچکتر را بر بزرگ ترجیح می‌دهد، هنگام تعویض گلدان، خاک اطراف ریشه و به طور کلی خاک گلدان را با فشار دست متراکم کنید.

  • تمیز کردن برگ‌ها

هر دو تا سه هفته یکبار برگ‌های غبارآلود را با پارچه و اسفنج مرطوب تمیز کنید.

کاشت و تکثیر گیاه سانسوریا

تکثیر از طریق قلمه

استفاده از قلمه برگ آسان‌ترین راه تکثیر این گیاه است. به این منظور:

  • یک برگ سالم از گیاه را به قطعات ۱۰-۷ سانتیمتری تقسیم کنید.
  • قلمه‌ها را تا نصف ارتفاع آن در بستر کاشت سبک (مخلوط ۳ قسمت پیت خزه اسفاگنوم و یک قسمت شن درشت) بکارید.
  • لازم است بستر کاشت و همچنین هوای اطراف قلمه‌ها به طور دائم مرطوب نگهداشته شوند، البته لازم است دقت شود تا بستر غرقابی نشود.
  • قلمه‌های کاشته شده را در محیطی با دمای در حدود ۲۳-۲۱ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.
  • ریشه‌دهی قلمه‌ها ۴-۳ هفته طول می‌کشد و ظهور و رشد برگ‌های جدید ۴-۳ ماه زمان می‌برد.
  • در رابطه با قلمه‌های برگ این گیاه می‌توان از هورمون‌های ریشه‌زایی موجود نیز استفاده کرد.
  • البته بدون مصرف هورمون نیز ریشه می‌دهند، اما کمی بیشتر زمان می‌برد.
  • توجه داشته باشید که قلمه‌ها را اگر برعکس در خاک فرو کنید، اصلا ریشه نمی‌دهد.

تکثیر از طریق ریزوم

تقسیم ریزوم (تقسیم بوته) دیگر روش تکثیر این گیاه است که بخصوص برای ارقام ابلق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گفته می‌شود که در صورت تکثیر ارقام ابلق از طریق قلمه برگ گیاهانی با برگ‌های سبز ساده بدست می‌آیند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

بیماری‌های گیاه سانسوریا

به گزارش آبادان خبر، یکی از اصلی‌ترین مشکلات و بیماری‌های اصلی سانسوریا بیماری‌های قارچی می‌باشد. بیماری‌های قارچی ممکن است باعث پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری زیاد شوند و به تدریج به تنه گیاه پیشروی کند. از علایم اصلی بیماری‌های قارچی لکه‌های سیاه و قهوه‌ای بر روی برگ‌ها، شل شدن تنه گیاه می‌توان نام برد. از اولین نشانه‌های پوسیدگی ریشه عدم جذب آب توسط گیاه می‌باشد که باید سریعاً موردبررسی قرار گیرد.

از دیگر بیماری‌های اصلی گیاه سانسوریا می‌توان به لارو حشرات اشاره کرد که معمولاً از برگ‌های گیاه تغذیه کرده و حاشیه برگ‌ها و یا پهنه آنان را زخمی می‌کند و سوراخ‌هایی را در آنان ایجاد می‌کند.

تریپس آفت دیگری است که بر اثر تغذیه آن برگ‌ها می‌پیچند و بدشکل می‌شوند و نقاط خاکستری – نقره‌ای بر روی آنان ظاهر می‌شود. همچنین تریپس ازجمله عوامل انتقال‌دهنده عامل بیماری ویروسی موزاییک برگ است که در نتیجه آن بر روی برگ‌ها لکه‌های زردرنگی ایجاد می‌شود و برگ‌ها نیز بدشکل و گیاه کوتاه‌قامت می‌شود. (لکه‌های زردرنگ ناشی از این ویروس را باحالت طبیعی برخی از انواع سانسوریا که ابلق هستند اشتباه نگیرید).

بیماری‌های گل سانسوریا

بیماری‌های گل سانسوریا

شپشک آرد آلود از دیگر آفات این گیاه است که به دلیل تغذیه از شیره این گیاه آن را ضعیف می‌کند و برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان کوتاه‌قامت، بدشکل زردرنگ می‌شوند و فعالیت شدید این آفت نیز موجب افتادن و خم شدن برگ‌ها می‌شود. اصولاً اگر تعداد آفات کم است با کمک یک تکه پارچه مرطوب آنان را از روی گیاه بردارید. در مورد شپشکهای آرد آلود پارچه را با کمی الکل آغشته کنید. اگر تعداد آفات نیز زیاد است می‌توان از برخی سموم سیستمیک استفاده کرد.
از دیگر بیماریها نماتد گره ریشه است که می‌تواند بر روی ریشه سانسوریا گال تولید کند که درنتیجه گیاه ضعیف و کوتاه‌قامت می‌شود و حتی ممکن است از بین برود. استفاده از مخلوط خاکی ضدعفونی شده و مواد گیاهی سالم راهکار مبارزه با نماتدها و درواقع جلوگیری از فعالیت آنان است.

پوسیدگی ریشه یکی از بیماری‌های قارچی این گیاه است که موجب آبدار شدن و پوسیدن ریشه‌ها و درنتیجه پژمردن و افتادن برگ‌های گیاه می‌شود. اگر بر روی قسمت‌های مختلف گیاه لکه‌هایی قهوه‌ای و نرم دیدید گلدان گیاه را عوض کنید و برای جلوگیری از شیوع این بیماری سعی کنید در ضمن آبیاری برگ‌های گیاه خیس نشود و خاک گلدان نیز زهکش مناسبی داشته باشد و بین دو آبیاری بگذارید تا سطح خاک گلدان خشک شود. لکه برگی قارچی از دیگر بیماری‌های سانسوریا است که در ابتدا بر روی برگ‌های جوان زخم‌های آبدار و قرمز قهوه‌ای به وجود می‌آید که حاشیه‌های زردرنگی دارند. تحت شرایط مرطوب و شدت یافتن بیماری لکه‌ها به هم متصل می‌شوند و برگ از بین خواهد رفت. محیط مرطوب و خیس شدن گیاه و تهویه نامناسب محیط به شیوع این بیماری کمک می‌کند. در صورت لزوم می‌توان از سموم قارچ‌کش استفاده کرد.

بلایت جنوبی از دیگر بیماری‌های این گیاه است که بر روی برگ‌ها و بخصوص در نزدیکی سطح خاک زخم‌هایی آبدار و قهوه‌ای‌رنگی ایجاد می‌شود و بر روی سطح خاک و برگ‌ها نیز سطوح سفیدرنگی که ناشی از رشد میسلیومهای قارچ است ظاهر می‌شوند که به‌تدریج سیاه‌رنگ می‌شوند. برگ‌ها پژمرده شده و در نهایت از بین می‌روند. به‌کارگیری از مواد سالم گیاهی و شرایط مناسب نگهداری ازجمله راه‌کارهای پیشگیری از این بیماری است.

منبع:میهن کاکتوس

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: