کد خبر: ٢٩٣٦٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/06/18-١٧:٠٧

جاذبه‌های گردشگری

دیدنی‌های پاوه را بشناسید

در این خبرگردشگری با "دیدنی‌های پاوه" آشنا می شویم.

 

آبادان نیوز _ شهر زیبای پاوه با قدمتی بیش از سه هزار سال در شمال‌غربی استان کرمانشاه با فاصله نزدیک به ۱۱۲ کیلومتر از مرکز استان و ۴۵ کیلومتری نقطه مرزی ایران و کشور عراق جای گرفته است. سازه‌ها و منازل مسکونی این شهر به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در بیشتر موارد پشت‌بام خانه‌ای که در ارتفاع کمتری از دامنه کوه ساخته شده است، حیاط منزل خانه‌ای است که چند متر بالاتر از آن بنا شده است.

به‌دلیل شباهت معماری این شهر به شهر ماسوله در استان گیلان آن را شهر «هزار ماسوله» نیز می‌نامند.

دیدنی‌های پاوه

روستای نسمه

روستای نسمه در فاصله ۵ کیلومتری پاوه و ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. این روستا که از جاهای دیدنی پاوه به حساب می‌آید، از شمال به جاده ارتباطی پاوه کرمانشاه و کوه‌های شاهو، از جنوب به مراتع بین روستای نسمه و مزیدی و کوه‌های بین دو روستا، از شرق به روستای دره بیان و باغات آن روستا و از غرب به روستاهای چورژی و سرکران و تپه لاقلعه محدود می شود. کوه‌های سنگی و عظیم، چشمه‌ها و رودهای باطراوت، مسیرهای کوهستانی و پوشش گیاهی انبوه، چشم‌اندازهای طبیعی این روستا را تشکیل می‌دهند.

همچنین تپه قلعه در نزدیکی روستا با قدمتی که به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام بازمی‌گردد، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای شمشیر

روستای شمشیر در ۶ کیلومتری پاوه و ۱۱۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد و جاده پاوه کرمانشاه از میان آن عبور می‌کند. با قرارگیری در دامنه رشته‌کوه زاگرس و کوهستان شاهو، خانه‌های روستا به شیوه معماری پلکانی بنا شده‌اند.

طبق برخی شواهد کشف‌ شده در این منطقه، قدمت روستا را به ۳۵۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند. علاوه بر ارزش تاریخی و زیبایی معماری، باغات سرسبز گردو، چشمه‌های جاری و آب و هوای خنک نیز روستای شمشیر را به یکی از جاذبه های گردشگری پاوه تبدیل کرده‌اند.

روستای خانقاه

روستای خانقاه در فاصله دو کیلومتری جنوب شهر پاوه، روبروی کوه آتشگاه قرار دارد و از هر چهار طرف توسط درختان باغی محصور می‌شود. طبق برخی برآوردها، قدمت این روستا را به دوره یزدگرد سوم ساسانی نسبت می‌دهند. با برخورداری از آب‌وهوای مطبوع، بافت سنتی و معماری پلکانی روستا و چشم‌اندازهای دیدنی طبیعی، روستای خانقاه یکی از مکان های دیدنی پاوه به‌شمار می‌رود.

روستای هجیج؛ جالب و تماشایی

روستای هجیج در ۳۴ کیلومتری شهر پاوه و ۱۲۳ کیلومتری کرمانشاه در بخش نوسود قرار گرفته است. پاوه از شهرهای مرزی استان کرمانشاه است که در ۱۲۲ کیلومتری شمال غربی این استان قرار دارد.

این شهرستان از شمال و شمال شرقی به شهرستان مریوان در استان کردستان، از شرق و جنوب به شهرستان جوانرود و از غرب به کشور عراق (اقلیم کردستان) منتهی می‌شود.

بعد از گذر از مسیری پرپیج‌وخم با چشم‌اندازهای بی‌نظیر و منحصربه‌فرد در منطقه‌ی اورامان پاوه، هجیج در انتظار شما است. روستایی با معماری و طبیعت شگفت‌انگیز که وقتی پای بر آن بگذارید، شما را به دنیایی بکر و حیرت آور می‌برد.

در این روستای شگفت‌انگیز همه چیز پر از صفا و صمیمیت است، حتی خانه‌ها. روستایی که شکل خاص معماری و بافت آن نشان از نزدیکی و اتحاد مردمانش دارد. خانه‌های هجیج به‌گونه‌ای شکل گرفته‌اند که بام خانه‌ایی، حیاط خانه‌ی همسایه است. خانه‌های سنگی‌ای که هرچند بزرگ نیستند اما خبر از بزرگی دل‌های مهربان ساکنانش می‌دهند.

این روستا ۵۳ هکتار مساحت دارد و یکی از زیباترین و پاکیزه‌ترین روستاهای اورامان به شمار می‌رود. شمال، غرب و جنوب هجیج را کوهستان و شرق آن را روستای سیروان احاطه کرده است. هجیجی‌ها مکان زندگی‌شان را با سنگ و بدون ملاط، به‌صورت خشکه‌چین در دو طبقه و رو به رود سخاوتمند و حیات‌بخش سیروان و در پناه دره‌ای که با مهربانی آن‌ها را در آغوش خود جای داده است، ساخته‌اند.

البته امروزه خانه‌هایی با مصالح مقاوم‌تر و جدید نیز دیده‌ می‌شود. خیابان‌ها نیز سنگ‌فرش شده و به‌صورت نیم دایره‌ ایجاد شده‌اند. در شکل‌گیری بافت این مکان، شیب و خط قعر دره به‌عنوان آبراه و کمبود زمین، تأثیر گذار بوده است.

همه‌ چیز برای قابی از خاطرات رویایی و دلنشین آماده است؛ چراکه هجیج پر از زیبایی و چشم‌اندازهای تماشایی است که می‌توانند بهترین سوژه‌های شما برای عکاسی و ثبت لحظه‌های به‌یادماندنی باشد. هجیج مجموعه‌ای دیدنی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی، آبی و صنایع دستی را در خود جای داده است. کوسه هجیج، رودخانه‌ی سیروان، چشمه بل و غیره، از دیدنی‌های این روستا است که در ادامه با این مکان‌ها آشنا می‌شوید.

رودخانه سیروان: رودخانه‌ی سیروان یکی از جاذبه‌های طبیعی هجیج و از رودخانه‌های پر آب این منطقه است. حواشی این رودخانه و مناظر و چشم‌انداز سرسبز آن، از تفرجگاه‌های گردشگران در فصل‌های بهار و تابستان محسوب می‌شود.

سد داریان: داریان، نام سد روستای هجیج است، سدی خاکی که روی رودخانه‌ی سیروان ساخته شده و در مجاورت هجیج و روستای داریان قرار دارد. وجود این سد و رود سیروان امکان قایق‌رانی گردشگران را فراهم کرده و می‎توانید لذت این تفریح را در هجیج داشته باشید.

چشمه بل: بل، چشمه‌ای خروشان است که همچون آبشار از دل کوه بیرون می‌آید و راهی رودخانه‌ی سیروان می‌شود. این چشمه دارای خواص درمانی و معدنی است و جالب آن که در تمامی فصول سال پر آب است. فاصله‌ی هجیج تا بل، دو کیلومتر است.

ارتفاعات شاهو: شاهو از ارتفاعات هجیج است که بخشی از رشته کوه‏‌های زاگرس به‌شمار می‌‏رود و دارای طبیعت بکر و تماشایی به‌همراه مراتع و چراگاه‌های سرسبز مثل پیاز، دول میشا و گاول است.

در دامنه‌ی ارتفاعات شاهو چشمه‏‌های فراوانی وجود دارد که آب کشاورزی و آشامیدنی شهرها و روستاهای پیرامون را تأمین می‌‏کنند. گونه‏‌های گیاهی به‌ویژه دارویی مانند گل گاوزبان، ختمی، گون و شنگ در شاهو رشد می‌کنند. خرس، شغال، گرگ و روباه نیز از جانورانی نیز که در این ارتفاعات دیده می‌شوند./ جاذبه‌های گردشگری

روستاگردی در پاوه را از دست ندهید

روستاگردی در پاوه را از دست ندهید

روستاگردی در پاوه را از دست ندهید

روستاگردی در پاوه را از دست ندهید

منبع: سلام نو

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: