کد خبر: ٣٠٣٨٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/11/01-١١:٠٨

جاذبه‌های گردشگری خوزستان

دیدنی‌های بهبهان را بشناسید

دراین مطلب گردشگری با "دیدنی‌های بهبهان" آشنا می شویم.

 

آبادان نیوز _ جاذبه‌های گردشگری خوزستان را اینجا بشناسید.

 

جاذبه‌های گردشگری خوزستان بی‌نظیر است از این رو همراه باشید و درباره بهترین جاهای دیدنی بهبهان بدانید.

سفر به بهبهان زیبا و بازدید از دشت منحصربه‌فرد نرگس آن، یکی از بهترین برنامه‌ریزی‌های سفر عمر شما خواهد بود.

علاوه بر طبیعت زیبا، آثار تاریخی و مکان‌های مذهبی فراوانی هم در این شهر کوهپایه‌ای قرار دارد که از دیدن آن سیر نمی‌شوید.

این شهر زیبا در استان خوزستان قرار دارد و می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما در سفرهای پاییزه و زمستانه باشد. در ادامه شما را با جاهای دیدنی بهبهان و جاذبه های گردشگری آن آشنا می‌کنیم.

دیدنی‌های بهبهان

اول از همه می‌خواهم از جاذبه های طبیعی بهبهان شروع کنم. همان‌طور که گفتم، در بهبهان دشت‌های نرگس معروفی وجود دارند که پر از زیبایی هستند؛ اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود.

جاهای دیدنی بهبهان تنوع زیادی دارد؛ در بهبهان غار، دریاچه و دشت‌هایی را می‌بینید که هر کدام حس‌وحالی متفاوت به شما می‌دهند.

دریاچه سد مارون

دریاچه سد مارون یکی از بهترین منظره‌ها را بین جاهای دیدنی بهبهان دارد. رود مارون از کوه‌های نیل و چشمه‌سارهای سادات از زاگرس سرچشمه می‌گیریدو به مارون می‌رسد.

وی رود مارون با ۱۶۵ متر ارتفاع و متر عرض و ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب حجم، در شمال شرق بهبهان ساخته شده است

بهترین جاهای دیدنی بهبهان

کار ساخت این سد از جاهای دیدنی بهبهان در سال ۱۳۶۸ شروع، و در سال ۱۳۷۷ تمام شد؛ سد تنظیمی کوچک‌تری هم در پایین‌دست این رود طراحی شده است که به اسم مارون ۲ شناخته می‌شود.

خود رودخانه مارون، به اسم‌های رود تاب و رود امام رضا هم بین مردم شناخته می‌شود. برای رسیدن به این رود کافی است به ۱۵ متری بهبهان بروید و از جاده معروف کارخانه سیمان استفاده کنید.

دریاچه چاه ماری

دریاچه سیل بند چاه ماری، از جاهای دیدنی بهبهان با ۱۲ متر ارتفاع و بیشتر از ۷۰۰ هزار متر مکعب حجم، یکی از جذاب‌ترین دیدنی های بهبهان است.

اطراف دریاچه چاه ماری، گیاهان و درخت‌های مختلفی کاشته شده است؛ مثل اکالیپتوس، کنار و کهور. دریاچه چاه ماری در بهبهان، جاده ارتباطی شهرستان امیدیه، جاده سد چاه ماری قرار دارد.

تنگ تکاب

تنگه تکاب یا تنگ تکاب یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین جاهای دیدنی بهبهان است که می‌توانید در سفرتان ببینید. تنگ تکاب دو بخش مهم دارد که هر دوی آن‌ها را به شما معرفی می‌کنم.

بهترین جاهای دیدنی بهبهان

بهترین جاهای دیدنی بهبهان

اول از همه بگذارید به خود تنگه تکاب اشاره کنم که جاده‌ای تاریخی و طبیعی است که اتفاقات زیادی در آن رخ داده است.

سابقه تاریخی این جاده خیلی مورد توجه گردشگران و محققان است؛ اما دلیل دیگری هم وجود دارد که تنگه تکاب را حسابی معروف کرده است.

این تنگه محل رویارویی آریو برزن، سردار ایرانی، در مقابل لشکر بزرگ اسکندر مقدونی بوده است.

بخش دومی که قرار است صحبتش را کنم، منطقه یا روستای گردشگری تنگ تکاب از جاهای دیدنی بهبهان است که در آخر تنگه تکاب دارد.

تنگ تکاب منطقه‌ای خوش آب‌وهوا، با چشم‌اندازی به شهر بهبهان و رودخانه مارون و با فضایی آرام و طبیعی، است که شک ندارم روحتان را تازه می‌کند.

جاذبه‌های تاریخی بهبهان

از جاهای دیدنی خوزستان که در شهر بهبهان قرار دارند می‌توان به چاه ماری، تنگ تکاب، تنگ بن، تنگ خوییز، تنگ سروک، نرگس‌زارهای بهبهان، جلگه تشون، حاشیه رود مارون، حاشیه رود خیرآباد، حاشیه رود زهره، حلقه قدرت ارجان بهبهان، چشمه آب معدنی گراب، طبیعت روستای پشکر، طبیعت دره گرمابه، آب انبار بهبهان، آتشکده چهار طاق خیرآباد، برج های رضاخانی، کتیبه تنگ سروک، مسجد جامع و راسته بازار، نارین قلعه، موزه بهبهان اشاره کرد.

پل شکسته

پل شکسته در ۲۰۰متری شرق راه بهبهان به امامزاده جعفر، بر رودخانه تاب ساخته شده و از جاهای دیدنی بهبهان مربوط به زمان ساسانیان است. تابستان‌ها که آب رودخانه فروکش می‌کند، پل کسری نمایان می‌شود.

بهترین جاهای دیدنی بهبهان

حمام بکان

حمام بکان متعلق به دوره ساسانی است و در کنار رود مارون و نزدیکی روستای امام رضا(ع) قرار دارد. معماری این بنا به‌صورت یک قسمت مرکزی با سقف گنبدی و چهار ایوان در طرفین آن بوده‌ است.

در حال حاضر سقف گنبدی وسط و ایوان‌ها تقریباً ریخته است و متأسفانه از آن ۴ ایوان فقط یک ایوان سالم باقی مانده است. با این حال هنوز هم این مکان از جاهای دیدنی بهبهان به شمار می‌رود.

راسته بازار

درگذشته مرکز تمرکز تجارت شهر بهبهان و حومه، راسته بازار بوده که متعلق به دوره قاجار است. این بازار چندین راسته داشته که حرفه‌های مختلف در راسته‌های مخصوص به خود فعالیت می‌کردند.

درحال حاضر فقط یک راسته آن باقی مانده و روی دیوار این راسته دو کتیبه قرار گرفته است. از ویژگی‌های این بازار می‌توان به سقف گنبدی، حجره‌ها و کاربرد طاق و تویزه در پوشش سقف‌ها اشاره کرد که آن را در لیست بهترین جاهای دیدنی بهبهان قرار داده است.

بهترین جاهای دیدنی بهبهان

بافت تاریخی شهر بهبهان

مسلماً بافت تاریخی هر شهری از جمله جاهای دیدنی آن به حساب می‌آید و جاهای دیدنی بهبهان نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

بافت تاریخی شهر بهبهان از شمال به خیابان شریعتی، از جنوب به خیابان گرایمی، از شرق به موازات مسیل آبخروار تا شریعتی و از غرب به خیابان پیروز منتهی می‌شود.

مساحت کلی این ناحیه ۱۴۶ هکتار است. قدمت بیشتر خانه‌هایی که در این بافت وجود دارد به دوره‌های قاجار و پهلوی می‌رسد. از ویژگی‌های معماری این خانه‌ها می‌توان به وجود زیرزمین و ایوان با ستون‌های مُدور، سردَرهای قوسی و آجرکاری‌های زیبا اشاره کرد.

آتشکده خیرآباد

در سمت راست جاده دهدشت بهبهان و در یک کیلومتری شمال روستای خیرآباد، آتشکده خیرآباد واقع شده که از جاهای دیدنی بهبهان مربوط به دوره ساسانی است.

این بنا که به آتشکده چهارطاقی نیز شهرت دارد، ساختمانی است مربع‌شکل با ضلع‌های ۱۱ متر که با استفاده از گچ و لاشه سنگ ساخته شده و روی چهار پایه قرار گرفته است.

این بنا سقفی گنبدی‌شکل داشته که در حال حاضر خراب شده است. این آتشکده یکی از قدیمی‎ترین و معروف‌ترین آتشکده‌های این منطقه است و برای زرتشتیان زیارتگاهی ارزشمند به حساب می‌آید./ دیدنی‌های بهبهان

بهترین جاهای دیدنی بهبهان

منبع: سلام نو

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: