کد خبر: ٣٠٩٢٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1403/01/05-١١:٢٣

باوجود اینکه زنان به طور متوسط عمر طولانی‌تری نسبت به مردان دارند، اما جالب است که زودتر از آنها نیز پیر می‌شوند.

 

آبادان نیوزدلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به بارداری، یائسگی، استرس و تفاوت‌های هورمونی اشاره کرد.

استرس، عامل اصلی پیری زودرس در زنان:

زنان به طور کلی بیشتر از مردان در معرض استرس قرار می‌گیرند، به خصوص استرس‌های مربوط به کار و مشکلات هورمونی. نوسانات هورمونی با افسردگی و اختلال فصلی مرتبط است که بیشتر در زنان رخ می‌دهد. استرس مداوم نیز می‌تواند عاملی برای پیری زودرس در زنان باشد.

تاثیر زایمان بر پیری:

مطالعات نشان می‌دهد که بارداری می‌تواند زنان را 11 سال پیرتر نشان دهد. به همین دلیل، زنانی که زایمان کرده‌اند، به طور متوسط از زنانی که زایمان نکرده‌اند، پیرتر به نظر می‌رسند. استرس دوران بارداری نیز در این موضوع بی‌تاثیر نیست و روند پیری را سرعت می‌بخشد.

ضخامت پوست:

پوست مردان حدود 25 درصد ضخیم‌تر از پوست زنان است، به همین دلیل چین و چروک کمتری روی صورت آنها ایجاد می‌شود و جوان‌تر به نظر می‌رسند.

تفاوت‌های هورمونی:

استروژن هورمون مسئول جوان نگه داشتن صورت زنان است و تستوسترون هورمون مشابه در مردان است. با افزایش سن، سطح هورمون تستوسترون در مردان کاهش می‌یابد، اما این کاهش در زنان سریع‌تر اتفاق می‌افتد و به همین دلیل، زنان زودتر با چین و چروک مواجه می‌شوند.

یائسگی و پیری:

از دست دادن هورمون در دوران یائسگی روند پیری را در زنان سرعت می‌بخشد. با یائسگی، تولید کلاژن در بدن زنان کاهش می‌یابد و خاصیت ارتجاعی پوست آنها از بین می‌رود، که به پیری زودرس آنها منجر می‌شود./ سلامت

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: