کد خبر: ١٥٦٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/01/10-١٦:٥٧

استقبال گردشگران از جاذبه های فرهنگی و گردشگری خرمشهر

 

 

آبادان نیوز: شهرستان خرمشهر در جنوب غربی استان خوزستان در محل تلاقی دو رودخانه پر آب کارون و اروند واقع شده و با جاذبه های گردشگری فراوان، همه ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران، کاروان های راهیان نور و مسافران می باشد. به گزارش آبادان نیوز :شهرستان خرمشهر با مساحتی حدود چهار هزار و 552 کیلومتر مربع در انتهای جنوب غربی استان خوزستان، محل پیوستن رود کارون و اروندرود واقع شده است.

این شهرستان از شمال به اهواز، از شرق به شادگان، از جنوب به آبادان و از غرب به کشور عراق محدود است.

ارتفاع خرمشهر از سطح دریا 3 متر و آب و هوای این شهرستان به علت نزدیک بودن به عربستان و عراق تحت تاثیر بادهای گرم و خشکی است که از این سو می وزند.

رطوبت نسبی موجود در این ناحیه به علت نزدیکی به اروندرود و خلیج فارس در تمام فصل ها بالا است.

از خرمشهر به شهرهای اهواز و آبادان راه آسفالته وجود داشته و فاصله هوایی آن تا تهران 660 کیلومتر است.

خرمشهر از دیدگاه تاریخ نگاران بازمانده شهر بیان و محرزه یا محرزی و آخرین مولود پیوست گاه کارون و اروند رود است. عیلامیان در محلی که کارون به خلیج فارس می ریخت شهری به نام «ناژیتو» بنا کرده بودند تا دروازه کارون را پاسداری کنند.

پس از آن هخامنشیان در سرچشمه رود کارون، آبادی دیگری به نام «آگینس» بنیاد نهادند و پس از ناژیتو و آگینس نوبت پاسداری این دروازه مهم که با گذشت زمان تا جای خرمشهر کنونی پیش آمده بود به شهر بیان و محرزه رسیده و روزگار شهرهای ناژیتو، آگینس و محرزه یکی پس از دیگری پایان یافت و چنان که گفته شد سرزمین بارما بعدها نام های محرزه، محمره به خود گرفت و سرانجام نیز عروس کنونی شهرهای خوزستان، خرم شهر جایگزین آنها شد.

استرنج در کتاب سرزمین های خلافت شرقی درباره بندر خرمشهر (محمره) می نویسد: «بندر محمره» (خرمشهر) در کنار نهر حفار در جای سابق شهر بیان واقع شده است.

نهر حفار نواحی بالای شط العرب (اروند رود) را به دو قسمت بالای کارون متصل می کند. یاقوت، جزیره بزرگ را که بین دو شط یعنی شط العرب و کارون واقع شده «میان رودان» نام داده است.

مقدسی می گوید:این جزیره باتلاقی است که در یک زاویه آن کنار دریا شهر عبادان است و در زاویه دیگر در مصب شط کارون بندر سلیمان واقع شده است.

کشف نفت در قرن نوزده و مجاورت خرمشهر با آبادان که بعدا پالایشگاهی در آن ساخته شد، اهمیت آن را دو چندان کرده است.

خرمشهر به لحاظ تقسیمات کشوری دارای دو بخش مرکزی شامل شهر خرمشهر و سه دهستان حومه شرقی، حومه غربی و غرب کارون و بخش مینوشهر شامل شهر مینو و دهستان جزیره مینو است.

این روزها که هوای معتدل بهاری، فرصتی را بای گشت و گذار مسافران فراهم کرده است، مسافران و گردشگران نوروزی نیز از این فرصت برای دیدار از جاذبه های ایران زیبا به ویژه استان خوزستان استفاده می کنند.

جاذبه های شهرستان خرمشهر نیز از دید گردشگران پنهان نمانده است.

*** زیارتگاه شهدای شلمچه

یادمان شهدای شلمچه در نقطه صفر مرزی ایران و عراق واقع شده و روزانه میزبان کاروان های راهیان نور و گردشگران از سراسر کشور است.

این نقطه یاد سلحشورانی را که از جان خود برای دفاع از وطن گذشتند، زنده می کند.

در این یادمان، آثاری از دفاع مقدس مانند تانک ها و نفربرهای ایرانی و عراقی متوقف شده در خاکریزها و منطقه های مین گذاری و حصار کشی شده در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.

*** پل نو

پل نو در ابتدای ورودی منطقه شلمچه می باشد و نخستین خاکریز جنگ تحمیلی در این منطقه احداث شد.

یادمان شهدای ˈ نهر خین ˈ در منطقه شلمچه میزبان کاروان های راهیان نور

نهر خین محل تلاقی اروند رود و شط العرب است، که در منطقه عمومی شلمچه و نزدیک ترین مرز آبی با کشور عراق قرار دارد.

شهرکی به نام ولیعصر(عج) و روستایی به نام خین پیش از جنگ تحمیلی در کنار نهر خین وجود داشت که دارای بازار و نخلستان بود ولی اکنون فقط مسجد ولیعصر(عج) که مرکز و سنگر مقاومت در جنگ تحمیلی بود، از این شهرک و روستا باقی مانده است.

به گفته روایان این منطقه، نخستین تهاجم دشمن به خرمشهر با توجه به نزدیکی منطقه ولیعصر(عج) و نهر خین به این منطقه صورت گرفت که چهار مرحله عملیات بیت المقدس منجر به آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد سال 61 شد.

رزمندگان اسلام از 15 خرداد 61 تا 19 بهمن 64 در نهر خین مستقر بودند و در سه عملیات بزرگ وارد جزیره بوارین، جزیره ام الرصاص، جزیره بلجانیه، ام البابی و ابوالخصیب شدند.

لشکر 21 امام رضا (ع) در عملیات والفجر8 از نهر خین عبور کرد و جزیره بوارین تا ابتدای جزیره ماهی (فیاضیه) را تصرف کرد.

در دی ماه سال 65 عملیات کربلای چهار در منطقه نهر خین انجام ش، به رغم شناسایی دشمن توسط ماهواره های آمریکایی ولی رزمندگان و غواصان دلیر مرد ایرانی از نهرها گذشتند و دژ دشمن را درهم شکستند.

یادمان شهدای نهرخین و شهرک ولیعصر(عج) در سه کیلومتری شهرستان خرمشهر در منطقه شلمچه قرار دارد.

بسیجیان عاشق و محبان اهل بیت(ع) در این یادمان با راه اندازی ایستگاه های صلواتی از میهمانان نوروزی و کاروان های راهیان نور پذیرایی می کنند.

**** مرکز فرهنگی دفاع مقدس(موزه جنگ)

ساختمان این مرکز در سال 1309 احداث شد و تا پایان جنگ به عنوان بخش اداری شرکت نفت استفاده می شد. 

مرکز فرهنگی دفاع مقدس در سال 1375 در این مکان مستقر شد و اکنون دارای کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با حدود سه هزار جلد کتاب، سالن نمایش فیلم و آرامگاه سه شهید گمنام می باشد. 

ساختمان این مرکز در جنگ تحمیلی محل دیده بانی نیروهای عراقی بود و همچنان دست نوشته های نیروهای عراقی بر روی دیوارهای این ساختمان به جای مانده است؛ جمله ˈ آمده ایم تا بمانیم ˈ از این دست نوشته ها است. 

مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر دارای چهار سالن مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی بوده و آثار به جای مانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر همچون سید محمدعلی جهان آرا، عبدالرضا موسوی از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی به نمایش گذاشته شده است که هر ساله میزبان کاروان های راهیان نور و میهمانان نوروزی از سراسر کشور می باشد.

**** مسجـد جامــع خرمشهر

این مسجد بیش از 120 سال قدمت دارد و 40 درصد آن در زمان جنگ تحمیلی تخریب شد و دو گلدسته آن کاملا تخریب و گنبد بزرگ نیز بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن آسیب دید.

پس از پایان جنگ تحمیلی، طرح توسعه مسجد جامع خرمشهر از سوی موسسه حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس اجرا و چهار هزار مترمربع از ضلع شمالی این مسجد خریداری و تملک شد.

این مسجد دارای نمای آجری و حدود هزار مترمربع کاشی آیات خشتی و 770 مترمربع کاشی کاری معرق است و دارای دو گلدسته با ارتفاع 28 متر از کف زمین و دو گنبد بزرگ و کوچک می باشد که گنبد بزرگ و گلدسته های آن با کاشی معرق تزیین شده اند.

**** پل قدیم (آزادی)

ساخت این پل در سال 1338 خورشیدی بر روی رودخانه کارون آغاز و در سال 1349 به پایان رسید.

این پل در زمان جنگ تحمیلی به منظور جلوگیری از ورود دشمن متجاوز به جزیره آبادان تخریب و پس از جنگ بازسازی شد. 

**** مقبره دریادار بایندر

دریادار بایندر نخستین فرمانده نیروی دریایی مدرن ایران بود که در روز نخست حمله انگلستان در جنگ جهانی دوم به ایران در خرمشهر و در حال دفاع از وطن جان باخت و مقبره وی در جنوب خرمشهر و در محل نیروی دریایی سابق قرار دارد.

*** قصر فیلیه

این قصر متعلق به یکی از حاکمان محلی شیخ خزعل خوزستان بوده و در ابتدای منطقه شلمچه در محلی به نام فیلیه در مجاورت رودخانه اروند واقع شده بود.

این بنا اوج هنر آجرکاری دوره قاجار را به نمایش می گذاشت ولی آذرماه 1389 تخریب شد.

**** ساختمان اداره گمرک

ساختمان اداره کل گمرک خرمشهر در زمان جنگ به شدت آسیب دید و هم اکنون به عنوان یکی از آثار به جای مانده از دوران دفاع مقدس در محور داخلی گمرک خرمشهر نگهداری می شود.

***اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر

همه ساله با فرارسیدن ایام پایانی سال و حضور میهمانان نوروزی و کاروان های راهیان نور، بندرخرمشهر به عنوان منطقه عملیاتی کربلای 4 و 5 و نماد مقاومت و بازسازی شهرستان خرمشهر مورد بازدید قرار می گیرد.

ستاد تسهیلات نوروزی بندرخرمشهر با گروه بندی میهمان ها و به صورت کاروانی از آنان پذیرایی کرده و با اختصاص اسکورت و راهنما بخش های مختلف این مجتمع بندری از جمله تأسیسات و زیرساخت های بازسازی شده،ساختمان قدیمی بندرخرمشهر که به همان شکل آسیب دیده نگهداری شده و همچنین نوار مرزی و محل تلاقی اروند رود و رودخانه کارون را به آنها معرفی نمایند.

در بخش سفرهای دریایی نیز، با لحاظ کردن تدابیر لازم، امکانات و تجهیزات ایمنی بندر را به حال آماده باش درآورده و آبراه بین المللی اروند را تحت پوشش ایمنی قرار می دهد.

همچنین با توجه به اینکه ساماندهی قایق های تفریحی و کار امداد و نجات در رودخانه کارون به عهده شهرداری، هلال احمر، سازمان گردشگری و دیگر ارگان ها می باشد، بندر و دریانوردی خرمشهر به منظور رعایت هشدار های ایمنی و زیست محیطی لازم در قالب بروشور و نصب بنر، ضمن اطلاع رسانی به عموم ، جلیقه نجات به مقدار لازم خریداری و به قایقرانان تحویل داده می شود.

*ساختمان هلال احمر

ساختمان هلال احمر در ساحل کارون خرمشهر در خیابان درب الری فردوسی کنونی در مجاورت چند بنای تاریخی مربوط به شیخ خزعل بود در فضای محوطه ای مشرف به رودخانه در دو طبقه به مساحت 885 متر مربع از سوی شرکت نفت انگلیس احداث و در اختیار این شیخ قرار داد تا جزو ساختمان های حکومتی قرار گیرد.

این بنا جهت پذیرایی مهمانان عالی رتبه و بعدها به عنوان فرمانداری و در نهایت به عنوان ساختمان هلال احمر مورد استفاده قرار گرفت.

ساختمان موجود در سال 1379 به شماره 2845 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال 1388 مرمت شد. 

*** تالاب ناصری خرمشهر 

تالاب ناصری خرمشهر یکی از تالاب های انسان ساخت است که در 17 کیلومتری شمال خرمشهر واقع شده و در نتیجه تخلیه زه آب های کشاورزی، در سال 1378 شکل گرفت.

با مطالعات هفت دوره سرشماری نیمه زمستانه پرندگان از سوی محیط زیست خرمشهر، افزایش تعداد گونه، جمعیت و تراکم پرندگان از سال 1380 تا 1386 را نشان می دهد.

این تالاب محلی برای تجمع گونه های مهاجری انواع اردک های سرحنایی، کله سبز، نوک پهن، سرسفید تاجدار، سرسیاه، دم دراز، بلوطی، ارده ای،، ابروسفید، خوتکا، گیلار و فیلوش است.

گونه های اردک غاز نما، ˈآنقوتˈ ، ˈتنجهˈ و انواع غازها مانند غاز ˈپیشانی سفیدˈ، غاز خاکستری و غاز ˈپارزوˈ از دیگر گونه های مهاجر هستند که برای گذراندن زمستان به این تالاب مهاجرت می کنند.

* جزیره مینو (مینوشهر از توابع شهرستان خرمشهر)

نام قدیم این جزیره صلبوخ به معنی ریگ بود.

این جزیره از شرق با ایران و از غرب با عراق هم مرز است.

جزیره مینو در کنار اروندرود و در فاصله 10 کیلومتری شهر خرمشهر قرار دارد.

بزرگترین قطر جزیره دو هزار و 600 متر و مساحت آن هشت هزار و 170 مترمربع می باشد که سراسر از نخلستان است.

طبیعت بکر و نخل های بی شمار این جزیره اکوسیستم مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر بوجود آورده است.

مینوشهر با توجه به بهره مندی از موقعیت خاص و جاذبه های گردشگری و توریستی از سال 1384 به عنوان منطقه سیاحتی و گردشگری در مجموعه منطقه آزاد اروند به تصویب هیات دولت و مجلس شورای اسلامی رسید و از این سال به بعد اجرای عملیات عمرانی در سطح وسیع از جمله ساحل سازی اروند صغیر در دستور کار قرار گرفت. 

بهره مندی از فرودگاه بین المللی آبادان، راه آهن سراسری خرمشهر و بنادر آبادان و خرمشهر و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مطلوب از نظر دستیابی به راه آبی، زمینی و هوایی برای رسیدن به مرکز کشور، مینوشهر را به یک منطقه ویژه گردشگری در چهار چوب منطقه آزاد اروند تبدیل کرده است.

وجود مناظر طبیعی مناسب و پوشش گیاهی سرسبز و رودخانه های طبیعی، این خطه را به عنوان قطبی گردشگری معرفی می کند. 

وجود 30 نوع از محصولات خرما یکی از جاذبه های سیر مراحل تکمیل رشد و به ثمر رسیدن این محصول در این سرزمین است. 

تردد کشتی ها و شناورها در رودخانه بین المللی اروند و نیز جلـوه زیبای رودخانه، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

آرامگاه ˈ سید قریب ˈ کودک شش ساله از نوادگان پیامبر اکرم(ص) نزدیک به 100 سال قدمت دارد و از اماکن مقدس مینوشهر می باشد. 

قدمگاه حضرت علی (ع) نیز یکی دیگر از اماکن مذهبی در منطقه کوت سعید است که بنا به نقل و تایید معتمدان محلی، محل گذر حضرت علی (ع) از مینوشهر می باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر نیز با بیان اقدامات این اداره برای معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان به مردم، راه اندازی 10 غرفه صنایع دستی در نمایشگاه بین المللی اروند را یادآور شد و گفت:غرفه های صنایع دستی در زمینه معرق کاری چوب، معرق گندم، قلم زنی، حصیربافی، غذاهای محلی و سوغات خرمشهر در نمایشگاه بین المللی اروند فعالیت دارند.

جمال زوری زاده گفت: روستاهای خرمشهر و مینوشهر، منیخ، مارد، شنه، دربند، دایر، حفارشرقی، راس جنوبی، راس شرقی، ام السواد، پل نو، بدریه، سرحانیه و سادات به لحاظ نوع بافت و نخیلات و فضای سبز از روستاههای هدف گردشگری خرمشهر می باشند.

وی تالاب ناصری ، ساحل کارون و مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان را از نقاط گردشگری و ماهگیری عنوان کرد و افزود: محل تلاقی رودخانه اروند و کارون و محدوده جغرافیایی این دو رودخانه در خرمشهر، ساحل کارون و مجتمع های پرورش ماهی شهید احمدیان و تعدادی از استخرهای پرورش ماهی سنتی در مسیر جاده امام جعفر صادق(ع) از دیگر جاذبه ها برای ماهیگیری است.

جاذبه های گردشگری فراوان و خونگرمی و میهمان نوازی مردم خرمشهر موجب حضور گسترده مسافران نوروزی به این خطه قهرمان پرور شده جنوب خوزستان هر ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران، کاروان های راهیان نور و مسافران از جای جای ایران اسلامی می باشد.

***

فرماندار خرمشهر نیز  در خصوص اقدامات این نهاد برای افزایش رفاه مسافران نوروزی، گفت:به منظور تامین امنیت مردم در گردشگری آبی، نشست هایی با شهرداری، اداره بندر و دریانوردی و اتحادیه لنج داران انجام شد.

ولی الله حیاتی اضافه کرد:امنیت مسافران نوروزی با همکاری مطلوب نیروهای انتظامی، نظامی و یگان های مرزی تامین شده است. 

حیاتی از آمادگی مراکز فوریت های پزشکی برای خدمت رسانی به شهروندان و گردشگران در خرمشهر خبر داد و گفت:علاوه بر مراکز درمانی و بیمارستان ولیعصر، چهار مرکز فوریت پزشکی در مسیر شلمچه، جاده اهواز - خرمشهر مستقر بوده و آماده خدمت به مهمانان نوروزی است. 

 

فرماندار خرمشهر ،گمرک خرمشهر ،بندر آبادان ،مسجد جامع خرمشهر ، بندر خرمشهر ،خرمشهر ، فرودگاه آبادان ،منطقه آزاد اروند ،آبادان نیوز ،نیوز آبادان ،اخبار خرمشهر  

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: