کد خبر: ٢٠٢٤٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/02/21-١٢:١٧

یکی از محبوب ترین نخل خانگی ، نخل شامادورا است که در تصفیه هوا و سم زدایی هوای خانه مناسب و موثر است.

 

به گزارش آبادان خبر، نخل شامادورا از گل های اپارتمانی محبوب است که اولین بار در مرکز قاره آمریکا یافت شد و به دلیل تطابقش با شرایط نور کم، مقاوم به سرما در دماهای پایین و رشد دسته ای برگ های ظریف و زیبایش در بین مردم محبوبیت زیادی یافت پس این گیاه نیز یکی دیگر از با دوام ترین گیاهان مقاوم آپارتمانی است.

تفاوت نخل شامادورا و اریکا، نخل شامادورا و نخل اریکا هر دو از یک خانواده‌اند و شباهت بسیاری دارند.تفاوت آن ها در برگ ها است نخل اریکا برگهای متراکم تر و روبه بالایی دارد اما شامادورا عریض تر هست و برگ هایش باز تر می باشد.

نخل شامادورا برای تصفیه‌ی هوای محیط بسیار مناسب است.

نخل شامادورا دارای گونه های زیاد و ظاهر ظریف و باریک وکوچکی است که برگهای سبزتیره و ساقه هایی روشن دارد و رشد آن کم است . این گیاه به درخت خرما شباهت زیادی دارد و به علت تحمل سایه و نیاز نوری کم، از گیاهان آپارتمانی مناسب و مقاوم برای نگهداری محسوب می‌شود. این نخل جز گیاهان دوپایه است یعنی گل های ماده و گل های نر بر روی دو گیاه جداگانه قرار داشته و شکل میگیرند و در صورت مساعد بودن شرایط محیطی زمان شکل گیری گل های آن آخر فصل تابستان/اوایل پاییز می باشد. اگر این گیاه میوه بدهد میوه نخل شامادورا قرمز - نارنجی رنگ بوده ومیوه ها و گلهای این گیاه در گواتمالا و السالوادور به عنوان غذایی لذیذ و در سالاد استفاده میشود.

نیازهای محیطی نخل شامادورا
آبیاری مناسب برای نگهداری از نخل شامادورا
به آبیاری زیاد حساس است و باید بین دو آبیاری با انگشت زیر خاک را بررسی کنید. در صورتی که خاک خشک باشد، آن را سیراب کنید. بعد از آبیاری دقت کنید تا آب از زیر گلدان خارج شود و آب اضافه ی زیر گلدانی را حتما خالی کنید. آبیاری بیش از اندازه و خیس بودن دائمی خاک باعث زرد شدن برگ ها می شود.

این گیاه برای رشد مطلوب به رطوبت ۵۰% تا ۷۰% نیاز دارد. می‌توانید برای تامین رطوبت مورد نیاز، یک جزیره برای گیاه درست کنید.

دما مناسب برای نگهداری از نخل شامادورا
بهترین دما برای این گیاه ۱۸ تا ۲۸ درجه‌ی سانتی‌گراد است. این گیاه را در مکانی که در معرض وزش بادهای سرد است (بخصوص کولرهای گازی) قرار ندهید.

نور مناسب برای نگهداری از نخل شامادورا
نخل شامادورا یک گیاه آپارتمانی با نیاز نوری متوسط است، که باید دور از نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد. نور مستقیم، باعث سوختگی نوک برگ ها و کمرنگ شدن برگ های جدید می شود. این گیاه، مکان هایی با نور نسبتا کم را هم تحمل می کند. بطورکل بین نخل ها از همه به سایه مقاوم‌تر است.

خاک مناسب برای نگهداری از نخل شامادورا
خاک مناسب برای نخل شامادورا، خاکی با زهکش مناسب است. می‌توانید از باغچه+خاک برگ+پرلیت استفاده کنید.

تکثیر نخل شامادورا
بهترین روش تکثیر تقسیم بوته در بهار وپاییز می‌باشد. با بذر هم قابل تکثیر است. برای تکثیر از طریق بوته، هر بوته را به دو یا چند گیاه جدا تقسیم کنید و هر کدام را در گلدانی جداگانه بکارید. همچنین می‌توانید پاجوش های نزدیک به گیاه مادری را هنگامی که پاجوش ها حدود ۲۰ سانتی‌متر ارتفاع داشتند، جدا کنید.

مراقب باشید این گیاه ریشه‌های حساسی دارد. وقتی که برای جدا کردن بوته یا پاجوش گیاه را از گلدان در می‌آورید، حتما اینکار را سریع انجام دهید تا به ریشه آسیبی وارد نشود و زیاد بیرون از گلدان نباشد.

نکاتی که باید در روش نگهداری از نخل شامادورا توجه کنید
در صورتی که آبیاری زیاد باشد، برگ‌های گیاه زرد و خشک می‌شوند.
اگر برگ‌های گیاه باز نمی‌شوند، باید خاک گیاه را تعویض کنید و یا اینکه از تغذیه‌ی مصنوعی اسفاده کنید.
نوک برگ‌ها به دلایل زیر قهوه‌ای می‌شوند:
آبیاری با آب کلردار
از بین رفتن مواد غذایی خاک
آبیاری نامنظم
تشنه بودن گیاه
دمای بالای محیط
نبودن رطوبت کافی
ذره‌ بین به زودی با دوام ترین گیاهان دیگری که گیاه نسبت به شرایط مختلف آپارتمان مانند سرما مقاوم و مناسب هستند را به همراه روش تقویت و نگهداری از این گل های آپارتمانی به شما معرفی خواهد کرد.

 

گل های آپارتمانی،نخل،نخل شامادورا،گیاهان آپارتمانی،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:سبزانه

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: