کد خبر: ٢٤٤٥٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/01/04-١٩:٣٩

وحید حاج سعیدی

 

آبادان نیوز : حقیقت امر در سال های اخیر هر چند روز یک بار جن و انس و کائنات و دلالان و دانشمندان دست به دست می دهند و با بیان خواص جدید یک محصول یا صادرات بی رویه و ... قیمت آن محصول هوایی می شود! یک روز برنج، روز دیگر هویچ، هفته بعد بادمجان  و قس علی هذا ... مسئولان ذیربط یا بی ربط به موضوع هم تا برای بالانس کردن قیمت برنامه ریزی می کنند یا مردم به قیمت آن عادت می کنند یا قیمت محصول بعدی افزایش پیدا می کند و حواس ها پرت می‌شود. فلذا این روزها که قیمت سیب زمینی کشمشی است، ما بنا داریم راجع به گوجه افاضات کنیم!

همانگونه که مستحضرید گوجه در قدیم از جایگاه رفیع و منیعی برخوردار بود و خوردن گوجه کار هر قشری نبود و با توجه به خواص موجود در گوجه ، قدما معتقد بودند « ز گوجه به اندر جهان هیچ نیست.» سعدی نیز در خصوص اهمیت گوجه فرموده است: « که درویش را گوجه از بوسه به!» و این نشان از در دسترس نبودن گوجه برای همه اقشار بود.

اگر هم کسی می خواست دل همسایه اش را بسوزاند ، گوجه فراوانی خریداری می کرد و با تهیه یک املت مَشتی و سرو آن با دوغ معطر با کاکوتی ، نوشابه گاز دار ، سبزی و سایر ریاحین دل همسایه را می سوزاند و نظامی به این نکته در بیتی چنین اشاره کرده : « دلش را به گوجه برافروختند!»

اما در هزاره سوم گوجه فرنگی از اوج عزت به حضیض ذلت نزول اجلال کرد و حسابی خاک بر سر شد و به قولی « افسوس گرانی ز جمالت بردیم» و گوجه در هر کوی و برزن به وفور یافت شد و املت شد غذای دانشجویی! 

علی ایها الحال توجه به ضرورت آگاهی بخشی در خصوص محاسن و مزایای گوجه به نسل جوان ، جلوگیری از قاچاق گوجه به کشور های همسایه و پیشگیری از مصرف بی رویه گوجه پیشنهاد می شود تدابیر سازنده ای نظیر پیشنهادات ما اندیشه شوند تا قیمت گوجه بیش از این پائین نیاید و صورت هدفمند مصرف شود تا شاهد اعتلای فرهنگ مصرف اعیانی گوجه باشیم! و اما راهکارهای پیشنهادی: 

الف) آمپول گوجه: محققان دانشگاه کمبریج قرصی را از گوجه فرنگی تهیه کرده‌اند که مصرف روزانه آن می تواند حمله قلبی را قطع کرده، جریان خون را بهبود بخشد و سلامت شریانها را حفظ کند. مصرف قرص آترونون که دارای ماده شیمایی لیکوپن است معادل مصرف سه کیلو گوجه فرنگی می باشد.( به نقل از جراید)

پیشنهاد می شود به جای برنامه ریزی در خصوص کاهش قیمت گوجه فرنگی، از این قرص ها به صورت انبوه تولید کنیم و اگر توانستیم آمپول یا سرم آن را بسازیم که به صرفه تر باشد. فقط خواهشاً خواص این آمپول را به درمان کرونا گره نزنید!

ب) مدیریت مطبخی: همه ساله بعد از گرانی صیفی جات مسئولان وعده ارزانی محصولات  مذکور را در مقاطعی از سال می دهند. پیشنهاد می شود بانوان محترم پخت یک سری از غذا ها را در تاریخ های وعده داده شده در دستور کار قرار دهند. مثلاً کوکو در تیر ماه که سیب زمینی همدان و اصفهان به بازار عرضه می شوند. یا املت در تابستان که گوجه گرگان و دشت راهی بازار می شود. در مورد باقی غذا ها و محصولات هم خودتان تحقیق کنید. بیل که کمرتان نخورده است!

 

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: