کد خبر: ٢٤٠٩٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/11/30-١٣:١٢

ابوالقاسم قاسم زاده

 

آبادان خبر _ بایدن این روزها مدام از حتمی شدن برخورد نظامی روسیه در بحران اوکراین و آماده‌باش «ناتو» خبر می‌دهد. فرمانده ارتش آمریکا هم خبر آغاز جنگ در روز سه‌شنبه اطلاع داده است. همزمان بایدن دستور داد شهروندان آمریکایی باید هر چه زودتر خاک اوکراین را ترک کنند، زیرا بروز جنگ لحظه به لحظه نزدیکتر می‌شود. دولت رژیم صهیونیستی نیز با انتشار خبری اطلاع داده است که تمامی شهروندان اسرائیلی که در اوکراین حضور دارند، فوراً این کشور را ترک ‌کنند.
از سوی دیگر سفر دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانسه با هدف کاهش تنش نظامی میان روسیه و غرب بر سر اوکراین که چند روزی فضای خوش‌بینی حل سیاسی (دیپلماتیک) اختلاف نظرها را ایجاد کرد و در رسانه‌های غربی هم بازتاب داشت، اکنون با دیدار «مکرون» از آلمان به پایان رسید.

یکی از تحلیلگران سیاسی از دیدار سران فرانسه و آلمان می‌نویسد: مکرون در حالی در اظهارات مختلف دیدار اخیر خود با «پوتین» را مثبت و احیاءکننده اعتبار فرانسه دانسته که تصاویر مربوط به رفتارهای غیردیپلماتیک رئیس جمهوری روسیه در این دیدار همچنان با واکنش منفی رسانه‌ها در فرانسه روبرو شده است. با وجود این، مکرون هدف سفرش به مسکو و کیف (اوکراین) را تأکید بر لزوم کاهش تنش در این بحران و گشودن چشم‌اندازهای جدید اعلام کرده است. رئیس جمهوری فرانسه بعد از این سفر اعلام کرد که پوتین به او گفته است که نیروهای روسیه در خاک «بلاروس» (کشور هم‌ مرز با اوکراین و متحد مسکو) پایگاه دائمی نظامی احداث نمی‌کند و اعزام نیروی نظامی به بلاروس دائمی نخواهد بود. همچنین مانور نظامی جدیدی در مرز با اوکراین انجام نخواهد داد. اما سخنگوی کرملین (دفتر پوتین) درباره دستیابی به یک توافق بین روسیه و فرانسه گفته است: «دستیابی به یک توافق بین رهبران فرانسه و روسیه تکذیب می‌شود!»

در این میان برنامه‌ریزی برای گفتگوی مستقیم بایدن ـ پوتین علنی شده است و کاخ سفید اعلام کرد که به زودی این گفتگو با محوریت حل سیاسی بحران در اوکراین انجام خواهد گرفت. همزمان با آن «جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هم به‌طور غیررسمی اعلام کرد که به مسکو می‌رود تا با پوتین درباره حل سیاسی بحران اوکراین گفتگوی مستقیم داشته باشد، که البته سیاستمداران انگلیسی در پارلمان این کشور تا اینجای کار با انجام این سفر مخالفت کرده‌اند.

مجموعه خبرها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که بین جنگ که آمریکایی‌ها می‌گویند حتماً به‌صورت محدود انجام خواهد گرفت و تلاش برای حل سیاسی این بحران فاصله وجود دارد؛ اگرچه بسیاری بر این باورند که زمان جنگ روانی و لفظی طولانی شده است و بعد از گفتگوی مستقیم بایدن ـ پوتین مسیر حل مناقشه باز خواهد شد. بخصوص که بایدن در داخل در برابر رقبای خود از حزب جمهوریخواه شرایط مطلوبی ندارد و در ساحت برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و مالی داخلی هم چندان موفق نیست؛ به گونه‌ای که هر روز از داخل آمریکا از ریزش طرفداران بایدن خبر می‌رسد و در کنار این کهولت سن او نیز این روزها سوژه رسانه‌های داخلی آمریکا شده است. در این میان «ترامپ» همچنان در کمین نشسته است تا مگر میدان برای مانور بیشتر او برای کوبیدن و نشان دادن بی‌کفایتی بایدن بازتر شود.

فعلاً دو سوژه، یکی توافق برجام و گفتگوی وین و دیگری بحران اوکراین و تشدید اختلاف واشنگتن هم با روسیه و هم با چین موضوع روز شده است.

در یک کلام می‌توان نوشت برای این هر دو مورد، همه سیاستمداران در اروپا و آمریکا در انتظار به‌سر می‌برند، اما یک واقعیت با توجه به شرایط کنونی بین‌المللی این است که هیچ دولت و ملتی،‌ خواهان «جنگ» نیست.

 

 

بایدن،کاخ سفید،اوکراین،ناتو،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:اطلاعات

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: