کد خبر: ٢٣٨٥٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/11/10-١٢:١٠

داود مختاریانی

 

آبادان خبر - بعد از رفتن کی روش و آمدن مربی نامداری به اسم ویلموتس، اکثر کارشناسان فوتبال عقیده داشتند که وی به دلیل سابقه مربیگری تیم ملی بلژیک می‌تواند تیم ملی را بهتر از کی روش هدایت کند. ولی در عمل نه فقط چنین نشد بلکه نتایج ضعیف این مربی با تیم ملی شرایطی ایجاد کرد که احتمال صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی به کمترین حد خود رسید.
علاوه بر این حواشی پیرامون قرارداد ویلموتس که هنوز هم معلوم نیست چگونه منعقد شد، بار مالی بسیار سنگینی روی دوش فدراسیون فوتبال گذاشته بود. در آن شرایط بحرانی، تغییرات مدیریتی در رأس فدراسیون فوتبال و ورود تیم جدید و تصمیمات درست مدیران جدید فدراسیون روند رو به رشد تیم ملی فوتبال آغاز شد. کمتر کسی فکر می‌کرد جانشین مربیان بزرگی مانند کی روش و ویلموتس، مربی گمنامی به نام اسکوچیچ باشد، ولی کارشناسان ریزبینی که به مدیران فدراسیون فوتبال مشاوره می‌دادند راه درستی را نشان دادند که حتماً سهم بزرگی در موفقیت تیم ملی و صعود به جام جهانی دارند و این روزها کمتر از آنها یاد می‌شود. اسکوچیچ به سه دلیل بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی بود.

اول: به دلیل مشکلات مالی، فدراسیون آه در بساط نداشت و این مربی برای اینکه بتواند در مارکت جهانی فوتبال خودش را از گمنامی خارج کند بهترین موقعیت را به دست آورده بود و با تمام توان بدون اینکه به مسائل مالی توجه کند در خدمت تیم ملی قرار ‌گرفت و در کمترین زمان ممکن این همکاری دو سر سود اتفاق افتاد. هم اسکوچیچ از گمنامی خارج شد و هم فدراسیون فوتبال هزینه زیادی نکرد.

دوم: اسکوچیچ در دوران مربیگری خود در ایران مربی تیم‌هایی مانند ملوان، خونه به خونه و صنعت نفت بود و هیچ مقام قهرمانی در رزومه خود نداشت، ولی از نظر فنی هیچکدام از تیمهایی که وی هدایت آنها را بر عهده گرفت افت نکردند و برعکس، روند رو به رشدی را طی کردند زیرا این مربی دانش مربیگری داشت و تنها نقطه ضعفش نداشتن رزومه قوی بود.

سوم: در آن مقطع استفاده از مربی ایرانی حواشی زیادی ایجاد می‌کرد و عملاً مشکلی به مشکلات موجود اضافه می‌شد و مربی با انگیزه خارجی حواشی کمتری داشت و چون تیم ملی نیاز به آرامش داشت اسکوچیچ نسبت به مربیان ایرانی گزینه بهتری بود.ضمن اینکه به دلیل حضور چند ساله در لیگ فوتبال به اندازه مربیان ایرانی از فوتبال ما شناخت داشت. نتیجه این شد که تیم ملی نه فقط توانست بحرانی‌ترین روزهای خود را پشت سر بگذارد، بلکه سریعترین صعود به جام جهانی در تاریخ فوتبال ایران را هم ثبت کرد. شاید نتیجه مطالعه و آنالیز دقیق اتفاقات بعد از رفتن ویلموتس تا صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی، بتواند برای باز شدن بسیاری از گره‌های سایر حوزه‌های مدیریتی هم کاربرد داشته باشد.

 

 

 

فدراسیون فوتبال،ویلموتس،کی روش،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:اطلاعات

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: