کد خبر: ٢٣٤٩٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/10/15-١٤:٥٦

آبادان خبر

قانونی برای هیچ!

داود مختاریانی

 

آبادان خبر - انتخابات فدراسیون‌های ورزشی یکی از عجیب‌ترین چرخه‌های انتخاباتی را دارد و معلوم نیست چرا وزارت ورزش به جای انتصاب، اصرار به برگزاری انتخابات دارد؟

اکنون نحوه انتخاب یک رئیس فدراسیون به این صورت است که بعد از اتمام دوره ۴ ساله ریاست فدراسیون، وزارت ورزش به شکل موقت و به مدت حدود ۶ ماه، یکی از مدیران میانی خود را به عنوان سرپرست تعیین می‌کند تا وی علاوه بر اداره امور جاری فدراسیون، مقدمات برگزاری مجمع انتخاباتی را هم فراهم کند.

هرچند به دلایل مختلف زمان حضور سرپرست در فدراسیون‌های ورزشی از شش ماه هم تجاوز کرده است، ولی در نهایت بعد از حواشی زیاد، انتخابات فدراسیون برگزار می شود و رئیس جدید سکان هدایت فدراسیون را به دست می‌گیرد.

فهمیدن اینکه برای چه چنین قانونی که اجرای آن برای تشکیلات ورزش کشور هزینه مادی و معنوی بسیار به همراه دارد، دشوار است؛ زیرا هیچ منطقی را نمی‌توان پشت این قانون پیدا کرد.

در کشور ما برای مشخص شدن جایگاه مهمی مانند ریاست جمهوری چنین قانونی وجود ندارد، زیرا رئیس جمهوری در صورتی که دوره اول کاری‌‌اش به اتمام رسیده باشد، می‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد و در عین حال تا آخرین روز به عنوان رئیس جمهوری به کار خود ادامه دهد.

حال چطور می‌شود برای انتخابات پست کم اهمیت تری مانند ریاست فدراسیون ورزشی، قانونی داشته باشیم که طبق آن هنگام برگزاری انتخابات، باید به جای رئیس، از ۶ ماه قبل سرپرست اداره امور را بر عهده داشته باشد؟ اگر رئیس فدراسیون خودش مجمع را برگزار کند چه اتفاقی می‌افتد؟

پیچیده کردن چرخه انتخابات با اجرای چنین قوانین عجیبی جز فراهم کردن زمینه برای دست بردن در نتیجه انتخابات و لابیگری منفی، هیچ عایدی دیگری برای ورزش نخواهد داشت.

بدتر اینکه، همین قانون عجیب و بی فایده هم در اجرا دچار تناقضات متعددی می‌شود که یکی از آنها این است که هنوز معلوم نیست برای انتخابات، سرپرست هم می‌تواند شرکت کند یا خیر؟

در برخی فدراسیون‌ها سرپرست موقت در انتخابات کاندیدا شده و در برخی فدراسیون‌ها سرپرست از حضور در انتخابات به دلیل غیر قانونی بودن منع شده است!

این در حالی است که طبق آیین نامه فدراسیونهای ورزشی حضور سرپرست در انتخابات منع قانونی ندارد. اینکه رئیس فدراسیون بعد از پایان مدیریت ۴ ساله خود سرپرست همان فدراسیون قبلی باشد و انتخابات را برگزار کند هم منع قانونی ندارد.

جرا باید انتخاب یک رئیس فدراسیون اینقدر ابهام قانونی و هزینه برای ورزش داشته باشد؟

آیا بهتر نیست به جای این قوانین انتخاباتی مبهم که هیچ ثمری برای ورزش ندارد، قانون درست و منطقی تدوین شود یا ریاست فدراسیون‌ها انتصابی شود تا وزارت ورزش هم ملزم به پاسخگویی در مورد عملکرد مدیران خود باشد؟

 

 

فدراسیون ورزشی،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:اطلاعات 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: