کد خبر: ٢٣٣٦١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/10/06-١٠:٤٢

ابوالقاسم قاسم زاده

 

آبادان خبر _ در آستانه ایام «عید کریسمس» و سال نو میلادی در صدر اخبار اغلب رسانه‌‌ها در کشورهای اروپایی، آمریکا و دیگر کشورها، بار دیگر هشدارهای جدی و اعمال حالت اضطراری ناشی از افزایش تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا با نوع جهش‌یافته آن موسوم به «اُمیکرون» قرار گرفته است. آمریکا در بیست و چهار ساعت گذشته بیشترین تعداد فوتی‌ها را داشته است و «بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود گفت: «ما آنچنان که باید در مبارزه با اپیدمی کرونا موفق نبوده‌ایم!» در انگلیس، تعداد فوتی‌ها در ۲۴ ساعت گذشته از مرز ۲۰۰ نفر گذشته است و بار دیگر شرایط فوق‌العاده و رعایت اجباری تمامی توصیه‌های بهداشتی در این کشور در صدر اخبار و گزارش‌های سراسری قرار گرفته است.
همین شرایط اضطراری در آلمان و فرانسه از سوی دولت‌های آنها اعلام رسمی شده است. مجموعه این اخبار در عمل فضای عمومی اغلب کشورها در غرب را بار دیگر ملتهب کرده است. به خصوص که رفت و آمدها در ایام تعطیلات کریسمس در عمل تحت تأثیر اخبار و خطرهای ناشی از موج جدید کرونا با نوع جهش یافته آن با نام «اُمیکرون» قرار گرفته است.

بنابر گزارش مراکز بهداشت و درمانی سازمان ملل، تاکنون بیش از ۹۰ کشور درگیر اُمیکرون شده‌اند و همچنان رعایت تمامی موارد پیشگیری از جمله استفاده از «ماسک» به خصوص در مجامع عمومی و مراکز کاری، همچنین دریافت مرحله سوم واکسیناسیون که در برخی از کشورها مرحله چهارم آن هم اجباری شده است، توصیه می‌شود. همچنین شرایط اضطراری در بسیاری از کشورها در آستانه سال نو مسیحی اعلام شده است.

اگرچه هنوز از اُمیکرون در ادامه شناخت و تهیه انواع و اقسام واکسن برای آن اقدام یا گزارش‌های رسمی بهداشتی و درمانی داده نشده است، اما دکتر آنجلیک کوتزی. پزشک و رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی و از اولین پزشکانی که سویه جدید را گزارش داده است در مصاحبه‌ای گفت: این بیماری علائم بسیار خفیفی دارد. این سویه اکنون توسط سازمان بهداشت جهانی به‌نام «OMICRON» شناخته شده است. بیماران مبتلا به آن با علائم بسیار بسیار خفیفی دیده می‌شوند که حتی نیازمند بستری فوری نبوده‌اند. هیچ موردی از کاهشی در میزان اکسیژن خون آنها وجود نداشته است و حس بویایی و چشایی را از دست نمی‌دهند. شایعترین علامت بیماران مبتلا به اُمیکرون، فقط خستگی مفرط است، اما خطر آن اگرچه هنوز مرگ‌آور فوری دانسته نشده است، اما می‌تواند کشنده باشد آن‌هم در کنار «کرونا». بسیاری از پزشکان امیدوارند که سویه جدید شاید پایان پاندمی کرونا در جهان باشد، چون با انتشار سریع و علائم بسیار خفیف، سریعاً جای نوع «دلتا» را می‌گیرد و ادامه خطر کرونا را تخفیف می‌دهد.»

اغلب کشورها، چه آنها که موفقیت کامل یا نسبی در واکسیناسیون عمومی یا رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی را دارند یا کشورهایی که هنوز آمار بالایی از فراگیری ویروس کرونا و مرگ ناشی از آن را ندارند، با دریافت اخبار سویه جدید کرونا، حالت اضطراری خود را تشدید کرده‌اند. به این ترتیب با وضع کنونی، نخستین هشدار عمومی، اطلاع‌رسانی مداوم پزشکی و موارد پیشگیری است. دوم، بی‌خیال ‌نشدن و نداشتن تصور این که کرونا در پایان خط است و زوال یافته مساله مهمی است و در نهایت، همچنان رعایت فردی و جمعی موارد بهداشتی، به خصوص استفاده از ماسک حفظ فاصله‌ها و ضد عفونی کردن محل کار یا امکان و محل‌های حضور مشتریان و در بازارهای خرید و فروش ضروری است. همه افرادی که نوبت اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند باید هر چه زودتر نوبت سوم آن را دریافت کنند. از ‌نظر مراکز رسمی بهداشتی و درمانی، دریافت سه نوبت واکسن، موجب می‌شود که شرایط ایمنی بدن تا ۹۰ درصد بالا برود. اگرچه در برخی از کشورها از ‌اکنون دریافت واکسن در نوبت چهارم هم شروع عمومی شده است. در پایان بار دیگر این نکته مهم را باید یاد‌آور شد که صداو‌سیما، روزنامه‌ها و به طور کلی همه وسایل ارتباطی جمعی در ارتقای دانش مبارزه با ویروس «کرونا» و امروز درباره سویه جدید آن مسئولیت و وظیفه حساس و مهمی دارند. متأسفانه هنوز آن‌طور که باید و شاید این مسئولیت و انجام وظیفه ، انجام نمی‌پذیرد.

کلام آخر این‌که خطر مرگبار کرونا با ظهور و بروز نوع جهش یافته آن، تشدید شده است و علائم هشداردهنده آن را بسیاری از کشورها، مردم و دولتمردان آنها دریافته‌اند

 

 

کرونا،امیکرون،کریسمس،آبادان خبر،آبادان نیوز 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: