کد خبر: ١٨٦٣٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/23-١٩:٢٩

شاید در نگاه اول هیچ وقت چابهار را به عنوان یک مقصد گردشگری خوب نشناسیم و کلا سیستان و بلوچستان برای ما صرفا به عنوان منطقه‌ای برای خرید اجناس نسبتا ارزان قیمت به حساب بیاید؛ اما در واقع اینطور نیست.

 

به گزارش آبادان خبر، چابهار تنها بندر کشور است که متصل به آب‌های آزاد و اقیانوس است و این ویژگی منحصر به‌فرد این بندر اینجا را به مکانی خاص تبدیل می‌کند. اقیانوس هند سومین اقیانوس بزرگ روی کره زمین است که چابهار به آن متصل است. نکته جالب درباره بندر چابهار و گواتر این است اگه از این بنادر به سمت قطب جنوب حرکت کنیم، با هیچ خشکی برخورد نمی‌کنیم. یعنی مستقیم و بدون واسطه به قطب جنوب متصل می شوند.

این‌ روزها در حالی عمده نقاط ایران موج گرما را تجربه می‌کنند که در سواحل مکران در جنوب شرق ایران فصل مونسون با بادها و بارش‌های بهاری حکم‌فرماست و این سواحل با متوسط دمای ۲۸ تا ۳۰ درجه را به‌یکی از خنک‌ترین نقاط ایران در این فصل تبدیل کرده است.

فصل مونسون که از اوایل خردادماه آغاز می‌شود، در مردادماه به بهترین ایستگاهش می‌رسد و موجب می‌شود ساحل نشینان سواحل مکران از کنارک، چابهار تا گواتر هوای مطبوع و خنکی را تجربه کنند. مونسون یکی‌از ده‌ها جاذبه‌ ناشناخته سواحل مکران است، به گواه کارشناسان گردشگری در امتداد سواحل اقیانوسی مکران به‌عنوان یکی از بکرترین نقاط ایران حداقل ۲۰۰ جاذبه طبیعی، تاریخی و جانوری منحصر به فرد ناشناخته مانده که ارزش یک بار دیدن را دارد.

مونسون با آبفشان‌ها، موج‌فشان‌ها و صدالبته بارش‌ها و بادهای بهاری خود تنها یکی‌از ده‌ها جاذبه سواحل مکران است؛ اما یکی‌از جاذبه‌هایی که همین مونسون باعث و بانی اش است، موج‌های شگفت‌انگیزی است که علاوه‌ بر خلق جاذبه‌های منحصر به فردی هم‌چون موج‌فشان‌ها و آبفشان‌ها، سواحل مکران را به بهترین نقطه ایران و غرب آسیا برای موج‌سواری حرفه‌ای تبدیل کرده است.

موج‌های بلند و منحصر به فرد آن ‌ در سه‌ تا چهار ماه از سال به‌ صورت مداوم موجب شده که کارشناسان و مربیان موج‌سواری بین‌المللی، سواحل مکران را نه‌ تنها بهترین نقطه ایران، بلکه بهترین نقطه غرب آسیا برای موج‌سواری حرفه‌ای تشبیه کنند.

از ایرلند تا چابهار

همین خصوصیات سواحل مکران و چابهار بود که موج سوار زن ایرلندی را از اروپا به ایران کشاند تا به انگیزه حضورش در یک مستند فرانسوی موج سواری در این منطقه را تجربه کند.

ورزش‌های دریایی از جمله غواصی و موج‌سواری از جذابیت بسیار زیادی برای گردشگران برخوردارند، اما خوب است بدانید سال ۹۱ بود که یک موج سوار ایرلندی با لباس طراحی شده شنا مخصوص زنان مسلمان، موج سواری در سواحل چابهار را برای بانوان باب کرد.

ایسکی بریتون ۲۶ ساله زمانی پایش به چابهار رسید که قصد داشت در یک پروژه فیلمسازی با یک کارگردان زن فرانسوی همکاری کند.

او به همراه این مستندساز فرانسوی وارد ایران شد و چون از قبل با استفاده از گوگل مپ منطقه مورد نظرش در سواحل چابهار را جستجو کرده و دیده بود وارد ایران شد و یکراست از تهران به چابهار سفر کرد. جایی که تا به حال سابقه نداشت زنی در آنجا موج سواری کرده باشد.

روایت خودش از سفر به چابهار که در روزنامه گاردین بریتانیا منتشر شده، جالب تر و خواندنی تر است: "تجربه شنا و موج سواری با لباس مخصوص زنان مسلمان هر چند کمی متفاوت است و در دما و گرمای هوا سخت است، اما زنان مسلمان می توانند این ورزش را تمرین کنند. ما دو نفر بدون اطلاع قبلی و بدون اطمینان از اینکه در ایران پذیرفته می شویم، وارد این کشور شدیم و به چابهار رفتیم. من با لباس مخصوص شروع به موج سواری کردم و ناگهان متوجه شدم زنان و حتی مردم زیادی حیرت زده در ساحل جمع شده اند و برخی از آنها به پلیس هم زنگ زدند. وقتی پلیس آمد مانع کار من نشد، اما گفتند که نگران آسیب دیدن من در اثر برخورد به صخره یا سنگ هستند".

این موج سوار ایرلندی که مروج ورزش موج سواری در میان زنان در سراسر جهان از جمله کشورهای اسلامی است و بدین منظور به کشورهای مختلفی هم سفر کرده، با بدیع خواندن تجریه موج سواری خود با لباس کاملا اسلامی در گرمای ۳۰ درجه ساحل چابهار و در آب های اقیانوس هند، ابراز امیدواری کرده که در سفرهای بعدی اش به ایران زنانی را ببیند که با تخته بورد در سواحل چابهار موج سواری می کنند.

بندر رمین چابهار با وجود پارامترهایی مثل شیب ساحل، کف ساحل، طول موج و...بهترین نقطه برای موج‌سواری است که قطب موج‌سواری ایران نام گرفته و قطعا می تواند جاذبه ای ارزشمند برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

 

بهشتی از ناشناخته‌ها

چابهار مهم است؛ نه فقط چون یکی از پررونق ترین مناطق آزاد ایران به حساب می‌آید، نه فقط چون تنها بندر اقیانوسی کشور است؛ نه فقط چون یکی از بهترین مناظر دنیا را دارد... چابهار مهم است چون بهشتی از ناشناخته‌هاست که هر گردشگری را شیفته زیبایی‌هایش می‌کند.

خلیج گواتر با طبیعتی بکر و زیبا در ضلع انتهایی تنها بندر اقیانوسی ایران «چابهار»، تابلویی بی نظیر از رقص دلفین ها در امواج اقیانوس را به نمایش گذاشته و لحظاتی به یادماندنی و شاد را برای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت دریا به یادگار می‌گذارد.

اگر به چابهار سفر کردید لذت گشت و گذار در خلیج گواتر را از دست ندهید. قایق‌هایی در این خلیج منتظرند تا اندک مسافران گواتر را در جنگل حرا بگردانند یا به سمت خارج خلیج جایی که دلفین‌ها تجمع دارند ببرند.

انتظار دیدن چیزهای عجیبی نداشته باشید. زیبایی این منطقه به خاطر سادگی و ناب بودنش است. یکی از نکاتی که خلیج گواتر را جذاب می‌کند موقعیت جغرافیایی این منطقه است. جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران، به عبارت دیگر می شود گفت انتهای ایران و ابتدای پاکستان. نصف این خلیج در ایران قرار دارد و نصف دیگرش در جنوب غربی ترین قسمت پاکستان واقع شده است.

یکی دیگه از جاذبه‌های این خلیج، دلفین‌ها هستند. دلفین هایی که در گروه‌ها و دسته‌ها کنار قایق شنا می‌کنند. گرچه طبق گفته محلی‌ها، دلفین‌های این منطقه از آن دست دلفین‌هایی نیستند که از آب بیرون بپرند ولی باز هم حضورشان باعث هیجان‌انگیزشدن گشت و گذار دریایی‌تان می‌شود.

وجود جنگل‌های حرا هم خودش ویژگی دیگری است. این امکان هست که با اجاره یک قایق بشود هم به تماشای دلفین‌ها نشست و هم جنگل‌های حرا را دور زد. (هزینه قایق برای هرکدام از این مسیرها در زمستان سال گذشته ۴۵ هزارتومان بوده و برای کل این جاذبه‌ها ۹۰ هزار تومان از گردشگر دریافت می‌شده است.)

راهنمای خرید از بازارهای چابهار

از آن جایی که چابهار یکی از شهرهای جنوبی در استان سیستان و بلوچستان است و در نزدیکی کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار گرفته است، از این رو بهشتی است برای کسانی که می‌خواهند زیاد یا به صورت عمده خرید کنند. در این شهر هر کسی می تواند لوازم مورد نیازش را با کیفیت و قیمت مناسبی تهیه کند و خلاصه این که به هیچ عنوان دست خالی به شهر خود برنگردد. از جمله جذابیت های این شهر، بازار سنتی آن است که از قدیم تا به الان به عنوان محبوب ترین بازار چابهار فعالیت می کند. در این بازار با افراد جالبی روبرو می شوید؛ مثلا بانوان چابهاری را می بینید که اجناسشان را به فروش می رسانند، جایی هم هست که نقش حنا بر دست افراد می کشند.

در شهر چابهار، چندین مرکز خرید مختلف وجود دارد که از جمله آن ها می توان به مرکز خرید پردیس، مرکز خرید صدف، مرکز خرید ابریشم، مرکز خرید صالح یار، مرکز خرید فردوس و مرکز خرید تیس اشاره کرد.

عمده فروشندگان در این بازار را خانم های چابهاری با لباس‌ها و شمایل محلی تشکیل می‌دهند.

چابهار با این که در منطقه آزاد واقع شده و در آن همه جور جنسی پیدا می‌ شود اما کیفیت اجناسش با مناطق اطرافش متفاوت است و خرید هم از آن به صرفه ‌تر است. اجناسی مثل پتو، ظرف و ظروف، پارچه، چای، نسکافه، شکلات و عطر را می توانید با راحتی از چابهار خرید کنید و در عوض، در هنگام خرید اجناسی همچون لباس و یا هر نوع البسه ای، دقت را باید چاشنی کار خودتان قرار دهید.

اگر می خواهید از بازارهای سنتی خرید کنید، باید این نکته را بدانید که می توانید از این بازار، پارچه های زری دوزی شده و یا لباس ها و زینت آلات سکه دوزی شده را بخرید. داروها و ادویه های محلی و سنتی، پارچه و رومیزی های مخصوص چابهار، زیورآلات سوزن دوزی شده، محصولات حصیربافی شده، پارچه های رنگ و وارنگ بلوچی، معرق، صدف و چادربافی هم چیزهای هیجان انگیز و خوبی برای سوغات بردن هستند.

در مراکز خرید مدرن این شهر هم که بی شک می توانید هرجور البسه و پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی و لوازم خانگی را پیدا کنید.

چگونه به چابهار برسیم؟

اگر عاشق رانندگی طولانی مدت و هیجان انگیز هستید، می‌توانید سفر زمینی را برای رسیدن به چابهار انتخاب کنید به این منظور باید نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر از تهران به سمت چابهار رانندگی کنید و به دلیل طولانی بودن مسیر باید حداقل یک شب را در یکی از شهرهای بین راهی بگذرانید.

اما برای دسترسی به شهر بندری چابهار راه‌های دیگری هم به جز این وجود دارد. هواپیما، قطار و راه دریایی از دیگر راه‌هایی است که شما را به این بندر زیبا می‌رساند.

مدت زمان سفر زمینی حدود ۱۹ ساعت و سفر هوایی حدو یک ساعت و ۳۰ دقیقه است.

هزینه سفر

اگر شما قصد داشته باشید تا با خودروی شخصی به چابهار بروید، مسیر جاده‌ای بم، نیک‌شهر، چابهار با ۱۸۰۴ کیلومتر و ۱۹ ساعت رانندگی، نزدیک‌ترین حد فاصل بین دو شهر به شمار می‌رود. برای طی کردن این مسیر، بسته به نوع خودروی شما، روشن بودن کولر، و میزان مصرف بنزین، مقداری در حدود ۲۲۰ هزار تومان هزینه بنزین شما خواهد شد. لازم به ذکر است که این مسافت یکی از طولانی‌ترین مسافت‌های بین دو شهر در کشور است.

اگر سفر به چابهار با خودروی شخصی از نظر هزینه و زمان برای شما به صرفه نیست، پس می‌توانید از پایانه جنوب به مقصد پایانه چابهار، با پرداخت ۱۲۰ هزار تومان به این شهر سفر کنید.

از آن‌ جایی که مسیر تهران به چابهار دارای قطار یکسره نیست، اگر قصد دارید تا در سفر خود به چابهار از قطار استفاده کنید، ابتدا باید با پرداخت هزینه‌ای بین ۹۰ هزار تومان (ارزان‌ترین قطار) تا ۱۴۵ هزار تومان (گران‌ترین قطار) به بندرعباس سفر کرده و سپس از آن شهر با اتوبوس به چابهار بروید. در این مورد خاص، پیش از سوار شدن به قطار، اطمینان حاصل کنید که برای سفر از بندرعباس به چابهار، اتوبوس مورد نظر خود را رزرو کرده‌اید.

اما شاید تمام مسیرهای ذکر شده از نظر زمانی برای شما به صرفه نباشد، در این صورت می‌توانید ظرف مدت یک ساعت و نیم با هواپیما خود را به چابهار برسانید. قیمت بلیط هواپیما بین این دو شهر، بسته به زمانی که شما بلیط را خریداری می‌کنید و شرکت هواپیمایی، بین ۴۰۰ هزار تومان تا ۵۵۰ هزار تومان متغییر است. در برخی موارد اگر زمان تهیه بلیط شما به زمان سفرتان نزدیک باشد، ممکن است با قیمت‌های بالای ۶۰۰ هزار تومان نیز مواجه شوید. در هر صورت، خرید اینترنتی بلیط می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما شود.

هزینه یک شب اقامت در یک اتاق دو نفره در هتل‌ ۳ ستاره شهر چابهار، ۱۷۰ هزار تومان، و هزینه اقامت در هتل ۴ ستاره از ۲۳۰ هزار تومان تا ۳۱۰ هزار تومان خواهد بود. در این بخش نیز شما می‌توانید با رزرو اینترنتی هتل مورد نظر خود، از بروز هزینه‌ّ‌های پیش‌بینی نشده جلوگیری کنید.

قیمت غذاهای دریایی در چابهار، نسبت به سایر شهرستان‌های کشور بسیار به صرفه‌تر است و در این شهر می‌توانید با هزینه کمتر از ۳۰ هزار تومان، یک پرس غذای دریایی میل کنید. این قیمت با احتساب پیش غذا، دسر و نوشیدنی کمی افزایش خواهد داشت.

برای سفر درون شهری داخل چابهار، شما می‌توانید از تاکسی‌های بی‌سیم و تلفنی که به صورت اینترنتی نیز در دسترس هستند استفاده کنید. هرچند، استفاده از اتوبوس‌های درون‌ شهری می‌تواند در هزینه‌های شما در این بخش صرفه جویی کند.

بازدید از جاذبه‌های چابهار مانند قلعه تیس (پرتغالی ها)، چشمه گل افشان بندر تنگ و دیگر مناطق طبیعی رایگان است، اما شما می‌توانید برای هزینه‌های احتمالی بازدید از موزه‌ها و مکان‌های حفاظت شده، مبلغی بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان برای هر نفر را در نظر بگیرید.

با توجه به محاسبات احتمالی در زمینه هزینه رفت و برگشت، اقامت، خورد و خوراک و بازدید از جاذبه‌های گردشگری، سفر یک روزه به چابهار در ( با محاسبه رفت و برگشت با اتوبوس)، در ارزان‌ترین حالت ممکن برای دو نفر، ۸۰۰ هزار تومان، و همین سفر با هواپیما و اقامت در بهترین هتل (برای دو نفر)، در حدود ۲ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. اما گزینه میانه و به صرفه‌تری در بین این دو نیز هست که در آن، سفر با خودروی شخصی و اقامت در بهترین هتل تنها با ۶۵۰ هزار تومان میسر خواهد بود.

برای گذراندن سه روز در چابهار، حداقل هزینه شما در حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر هزینه شما (با خودروی شخصی) در حدود ۲ میلیون تومان خواهد بود. اگر این سفر را با هواپیما انجام دهید، سفر سه روزه شما در گران‌ترین حالت ممکن در حدود ۳ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

در این میان، اطمینان حاصل کنید که با هر بودجه‌ای که قصد انجام این سفر را دارید، هزینه‌ای را برای خرید سوغاتی‌های مخصوص چابهار مانند شیرینی لندو، ماهی و میگوی تازه، سوزن‌دوزی، حصیربافی، سکه دوزی، چادر سوزی، سنگ‌های قیمتی و زری‌دوزی و گلدوزی، کنار می‌گذارید.

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:ایرنا

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: