کد خبر: ٢٢١٣٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/05/23-١١:٤٥

بروجرد یکی از دیدنی‌ ترین شهرهای استان لرستان به شمار می‌ رود و سوغات بروجرد یکی از منحصر به فردترین سوغات ایران است. اگر شما هم راهی شهر زیبای بروجرد شدید حتما این مقاله با موضوع آشنایی با سوغات بروجرد را از دست ندهید.

 

به گزارش آبادان خبر، شهرستان بروجرد به عنوان یکی از تاریخی‌ ترین شهرستان های استان لرستان و ایران با دارا بودن هکتارها بافت تاریخی و بناهای

منحصر به فرد یکی از پرجاذبه ترین شهرستان های این استان برای بازدید گردشگران است.

ورشو سازی بروجرد
ورشوسازی شاخص ترین صنعت دست شناخته شده در بروجرد با بیش از دو قرن رونق، نام این شهرستان را در داخل و خارج از کشور مطرح کرده است لذا این ساخته دست می تواند سوغاتی ماندگار و زیبا برای مسافران باشد. هنر ورشوسازی در اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی در ایران رواج تازه ای یافت که هنرمندان بروجردی با استقبال از این هنر امروز پیشرو و زبانزد در این عرصه هستند.

هنر ورشوسازی در اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی در ایران رواج تازه ای یافت که هنرمندان بروجردی با استقبال از این هنر امروز پیشرو و زبانزد در این عرصه هستند. شما می‌ توانید انواع وسایل ورشو شده از جمله سماور، سینی، بشقاب، گلاب پاش و غیره را تهیه کنید. مواد اولیه این وسایل بیشتر از آلمان و لهستان وارد کشور می‌ شدند، که هنرمندان با استفاده از هنر قلم زنی آن را به زیبایی تزیین می‌ کردند.

ورشو سازی بروجردتَرَه و گلوَنی | سوغات بروجرد
تره که به ساوه نیز شهرت دارد، روسری یا چارقدی ست که زنان لرستان در روزهای معمولی و حالت عادی بر سر می‌ بندند و به عنوان سوغات هم می توان آن را خریداری کرد. در روزهای جشن و سرور و مراسم عروسی، نوعی سرپوش رنگین و زیبا به نام گلوَنی را روی تره با گره‌ای خاص به دور سر می‌ پیچند و مابقی آن از پشت سر آویزان می‌ ماند. رنگ گلوَنی با توجه به سن و سال بانوان انتخاب می‌شود؛ زنان مسن‌ تر پارچه‌ هایی به رنگ تیره و طرح‌ های ساده و سربندی سیاه و سفید را ترجیح می‌ دهند. بد نیست بدانید این سربند در شهریور ۱۳۹۷ به عنوان میراث قوم لر به ثبت ملی رسیده است.

گیوه دوزی بروجرد
گیوه دوزی یکی از سوغاتی های معروف بروجرد است که از قدیم تا به امروز همچنان پابرجاست. در خیابان‌های این شهر مردانی از جنس گذشته با موی سپید و دستانی پینه بسته گیوه می‌ دوزند. شاید جالب باشد بدانید که این گیوه‌ها انواع متفاوت مخصوص به خود را دارند. گیوه‌ای که در لرستان ساخته می‌شود آژیه نام دارد. در بروجرد می‌توان باکیفیت‌ترین آژیه اصیل لری را تهیه کرد. بنا به افسانه‌های تاریخی نخستین انسانی که موفق به ساختن گیوه شد، سرداری از سرداران ایران باستان به نام گیو پسر گودرز و داماد رستم جهان پهلوان بود که همین امر باعث آن شد تا بر این پای‌پوش دست‌ساز، نام گیوه را بگذارند.

گیوه دوزیحلوا ارده و شیره | سوغات بروجرد
حلوا ارده جز آن دسته از خوراکی های مقوی و خوشمزه است که طرفداران زیادی دارد. اگر شما هم به این خوراکی خوش طعم علاقمندید، بروجرد یکی از تولیدکنندگان معروف حلوا ارده مخصوصا در غرب کشور است. ارده شیره بروجرد ترکیبی از ارده و شیره خرما است که از نظر انرژی بسیار مقوی بوده و می‌ تواند غذای مناسبی برای وعده صبحانه باشد. ماندگاری آسان و طولانی مدت این محصول باعث شده تا مسافران هم بتوانند آن را به عنوان سوغات بروجرد تهیه و به شهر خود ببرند.

خیارشور بروجرد
جالب است بدانید که یکی از سوغاتی های معروف بروجرد خیارشور است! روستایی ونای بروجرد علاوه بر داشتن طبیعت بی‌ نظیر، به مهد تولید خیارشور غرب کشور تبدیل شده است، هنگامی که به این محل بروید، از همان ابتدای جاده با کارگاه‌های متعدد خیارشورگیری روبه‌رو می‌ شوید که با کیفیت‌ ترین خیار شور ممکن را تولید می‌ کنند. یکی از علت‌ های کیفیت این خیار شور کاشت خیار با کیفیت در همین شهرستان است. سالانه چند تن خیارشور از بروجرد به شهرهای دیگر ایران ارسال می شود.

عسل بروجرد
یکی از شهرهای ایران که عسل معروفی دارد بروجرد است. بروجرد در کوه پایه‌ های زاگرس واقع شده است و دارای مراتع وسیع و مناسبی است. از همین رو پرورش زنبور و به دست آوردن در این شهر بسیار رونق دارد. کیفیت عسل بروجرد بسیار بالاست و در بیشتر فروشگاه‌ های داخل شهر می‌ توانید عسل گون باموم بروجرد باکیفیت عالی و طعم و مزه بیادماندنی را به عنوان سوغات بروجرد تهیه کنید.

عسل بروجردسمنو بروجرد
سمنو یک خوراکی مقوی و خوشمزه است که خواص بسیاری هم دارد. تولید سمنو در این شهر بخصوص در فصل‌ های سرد سال بسیار رونق دارد و در خیابان‌ های اصلی آن حتماً شما سمنو فروشان را خواهید دید که محصول با کیفیتی را عرضه می‌ کنند. بروجزد هم سمنوهای معروف و خوشمزه ای دارد که در زمستان و ایام نزدیک به عید در بروجرد باشید، می‌ توانید این محصول خوشمزه را به عنوان یک سوغات تهیه کنید.

کلوا بروجرد
در بروجرد کلوچه‌های شیرین و خوشمزه ای در گوشه و کنار روستاهای بروجرد توسط زنان روستایی به‌ عنوان شیرینی مرسوم ایام نوروز از آخرین روزهای باقی‌مانده سال و امروزه در شهر با ابزار جدید و یا حتی همان تنورهای سنتی طبخ می‌ شود. این کلوچه های خوشمزه را کلوا می نامند که به عنوان یکی از سوغات بروجرد هم محسوب می شود و امتحان آن خالی از لطف نیست، اگر خواستید این کلوچه‌ های شیرین که با روغن حیوانی ناب درست شده اند را تهیه کنید از دام‌ های روستائیان منطقه در برخی مناطق باید کلوا را خریداری کنید.

کباب بروجرد
اسم کباب که می آید بروجرد اولین گزینه ی پیشرو است. سوغات خوراکی در بروجرد کم نیست، کباب بروجرد یکی از شاخصه‌ های بروجرد است و از گذشته تابه‌ حال مهمانانی که از جنوب کشور به سمت مرکز قصد سفر داشته‌ اند و یا برعکس به‌ گونه‌ ای سفر خود را تنظیم می‌ کردند که حتماً یک‌ شب را در این شهرستان اقامت داشته و از کباب لذیذ آن بهره ببرند و هیچ‌گاه این وعده غذایی را از دست نمی‌ دادند.

کباب بروجرددوغ | سوغات بروجرد
دوغ بروجرد هم از شهرت ویژه‌ ای برخوردار است و محصول محیط روستایی پیرامون و محصولی از عشایر و روستائیان منطقه است در کنار دیگر محصولات لبنی همچون شیر، ماست و کره در روستاهایی مثل چنارستان و آبسرده و در بیشتر جاده‌ های کنار روستاها به‌صورت فراوان عرضه می‌ شود. هرچند که به دلیل تبلیغات فراوان و جایگاه مناسب در کشور دوغ آبعلی معروف شده است اما دوغ آبسرده قابل‌ مقایسه با آن از نظر کیفیت نیست چرا که آب این منطقه که بسیار خنک و گوارا است از ذوب برف‌ های کوه‌ های گرین جاری‌ شده و تهیه و تأثیر فراوانی هم در خوراک دام و شیر آن داشته که این امر سبب لذیذ و گوارا شدن گوشت دام‌ ها و محصولات لبنی تهیه‌ شده از آن‌ ها همچون دوغ شده است.

 

لرستان،بروجرد،ورشوسازی،گیوه دوزی،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: