کد خبر: ١٦٨٨٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/10-١٠:٢٥

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: محققان ایرانی به دانش ساخت واکسن کرونا دست یافته‌اند و کشور ما همپای دنیا در ساخت واکسن حرکت می‌کند.

 

به گزارش آبادان نیوز، حسین وطن پور اظهار کرد: محققان در قالب شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی با تمام توان در تلاش برای ساخت واکسن هستند و تاکنون چند نمونه ساخته شده که تعدادی از آنها درحال ورود به مرحله انسانی هستند.

وی درباره موفقیت های محققان ایرانی در ساخت وسایل، تجهیزات و داروها در حوزه کرونا اظهار داشت: محققان ما با این اقدامات، نشان دادند که از اندوخته های علمی خوبی در حوزه کرونا برخوردار هستند و با تلاش خود توانستند اقلام مورد نیاز مردم را تامین کنند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرد که با جدیت بیشتر محققان و حمایت کافی از طرف دولت در مسیر کنترل و مهار بیماری سرافراز بیرون آییم.

وی تاکید کرد: با تدابیر اندیشیده شده مردم می توانند به مسئولین وزارت بهداشت در تامین واکسن کرونا اعتماد کنند.

وطن پور ادامه داد: محققان ما دانش تولید واکسن کرونا را بدست آوردند و تلاش برای ساخت این محصول فناورانه با جدیت ادامه دارد که به احتمال زیاد به این هدف دست خواهند یافت.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان و سایر مراکز تحقیقاتی در این زمینه دستاوردهای خوبی کسب کرده اند و با تمام ظرفیت در تلاش اند تا این نیاز کشور را هم برطرف کنند.

وطن پور تاکید کرد: در حوزه واکسن هم به فکر تولید داخل و هم به دنبال واردات هستیم، چون به هر دلیل در تولید داخل ناموفق باشیم؛ باید واکسن را برای گروه های پرخطر تهیه کنیم.

محققان ایرانی توان ساخت واکسن کرونا را دارند
وی با اشاره به اینکه محققان ما توان ساخت واکسن کرونا را دارند، گفت: چندین سال است تولید کننده واکسن هستیم و با اتکا به توان محققان بخشی از نیاز کشور را در داخل کشور تولید می کنیم.

وطن پور ادامه داد: برخی بر این باورند که نمی توان واکسن تولید کرد. این موضوع ظلمی در حق محققانی است که درحال تلاش برای تولید این محصول هستند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت تاکید کرد: در حال عبور از مراحل مختلف تولید واکسن کرونا و نزدیک شدن به ساخت آن هستیم. در کنار ساخت واکسن، برای تولید انبوه آن باید بر روی پلتفروم های صنعتی سرمایه گذاری شود و برای رسیدن به این هدف مهم باید در خطوط تولید هم سرمایه گذاری مناسب انجام گیرد.

وطن پور با اشاره به اینکه برخی ها در کیفیت واکسن ایرانی کرونا تشکیک ایجاد می کنند، گفت: علاوه بر سازمان غذا و دارو، سازمان بهداشت جهانی بر تمام مسیر تولید واکسن نظارت می کنند و دستورالعمل های این حوزه را به شرکت های تولید کننده ابلاغ می کنند.

وی ادامه داد: در کیفیت واکسن های تولیدی دنیا چندان نمی شود تفاوت قائل شد، دارو و واکسن با سلامت جامعه سروکار دارد و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت نظارت و پیگیری دقیق در این زمینه به عمل می آورد تا جان مردم به خطر نیفتد.

وطن پور ادامه داد: برخی کشورها مانند روسیه اعلام کردند که واکسن کرونا را تولید کردند، اما تا به سازمان بهداشت جهانی مدارک آنها تائید نکنند، حتی نمی توانند به مصرف مردم خودشان برسانند. امکان ندارد بدون کد اخلاق و بدون ثبت طرح در مبادی ذیربط، ساخت این محصول فراهم شود.

منبع:ایرنا

 


فرمول نانویی اثربخشی داروی رمدسیور را افزایش داد

به گزارش آبادان خبر، شرکت استرافارما (Starpharma) اعلام کرد که از فناوری رهایش داروی جدید خود موسوم به DEP ® برای تولید نسخه بادوام‌تر و قابل انحلال در آب داروی رمدسیویر استفاده کرده است.

رمدسیویر یک داروی ضدویروسی بوده که توسط شرکت گیلد (Gilead) توسعه یافته است و در حال حاضر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده بیماران مبتلا به ویروس کرونا که در مراحل حاد بیماری بوده و در بیمارستان بستری هستند، تأیید شده است.

رمدیسویر دارای خاصیت ضدویروسی وسیعی بوده و در حال حاضر به دلیل انحلال بسیار کم در آب، به‌صورت تزریقی تجویز می‌شود.

اما با استفاده از این فناوری نانوذره‌ای شرکت استرافارما، قابلیت انحلال در آب داروی رمدسیویر افزایش قابل توجهی پیدا کرده و این فرمولاسیون نانویی منجر به رهایش کنترل شده رمدسیویر شده‌است که با این کار می‌توان توالی استفاده از این دارو را کاهش داده بطوری که نیاز به بستری شدن در بیمارستان نباشد.

با استفاده از فرمولاسیون نانویی، داروی رمدسیویر مجهز به DEP ®، دارای اثربخشی ۱۰۰ برابر بیشتر از نمونه استاندارد است. از مزیت‌های دیگر این فرمولاسیون می‌توان به امکان تزریق زیرپوست به جای تزریق داخل وریدی اشاره کرد که با این کار نیاز به بستری شدن بیمار در بیمارستان را کاهش می‌دهد. بعبارتی امکان استفاده از آن را نیز تسهیل کرده است.

جکی فیرلی، مدیرعامل شرکت استرافارما می‌گوید: «درحال حاضر گزینه‌های بسیار محدودی برای درمان کرونا وجود دارد. شرکت استرافارما به‌صورت فعال روی برنامه‌های توسعه‌ای درمان این بیماری کار می‌کند. در نهایت، فناوری DEP ® که به‌صورت اختصاصی در اختیار استرافارما قرار دارد برای بهبود اثربخشی داروی رمدیسویر استفاده شده و نیاز به تزریق مکرر این دارو به بیماران کاهش یافته است.»

وی می‌افزاید: «تزریق زیرپوست به جای تزریق داخل وریدی این امکان را به پزشکان می‌دهد که فرآیند درمان را در بیرون از بیمارستان بتوانند دنبال کنند، بنابراین در کشورهایی که زیرساخت‌های پزشکی قوی ندارند، درمان کرونا با این دارو ساده‌تر انجام می‌شود. این فرمولاسیون جدید نیاز به بستری شدن بیمار را کاهش می‌دهد.»

طبق اعلام یک شنبه ستاد توسعه فناوری نانو، این دومین دستاورد شرکت استرافارما برای کمک به درمان کرونا است؛ پیش از این، اسپری بینی با خاصیت ضدویروسی توسط این شرکت توسعه یافته بود.

روز اول آذرماه جاری خبری در خبرگزاری شینهوا به نقل از سازمان جهانی بهداشت منتشر شد که این سازمان عنوان کرده که هنوز شواهدی دال بر اینکه داروی رمدسیویر موجب بهبود عواقب بیماری کرونا مانند کاهش مرگ و میر، نیاز به استفاده از دستگاه کمکی اکسیژن، کاهش زمان بهبودی بالینی و غیره می شود، پیدا نکرده است. هرگونه تاثیر مفید رمدسیویر در صورت وجود، به احتمال زیاد ناچیز است و احتمال وارد شدن آسیب جدی همچنان وجود دارد.

این توصیه سازمان جهانی بهداشت که در مجله پزشکی British Medical Journal منتشر شده بود بر اساس بررسی شواهدی اعلام شده است که داده های چهار آزمایش بین المللی را بر روی بیش از هفت هزار بیمار بستری در بیمارستان بررسی کرده است.

در این گزارش آمده بود که سازمان جهانی بهداشت به ویژه با توجه به هزینه ها و پیامدهای منابع مرتبط با داروی رمدسیویر احساس مسوولیت می کرد که باید شواهدی از کارآیی این دارو ارائه دهد. این درحالی است که کارایی این دارو توسط داده های که در حال حاضر موجود هستند، تایید نشده است.

داروی ضد ویروسی رمدسیویر، یکی از دو دارویی است که در حال حاضر مجاز به استفاده برای درمان بیماران کرونایی در سراسر جهان هستند.

رمدسیویر که توسط شرکت داروسازی آمریکایی Gilead ساخته شده است بسیار گران بوده و باید از طریق تزریق در ورید استفاده شود.

این شرکت داروسازی ماه گذشته اعلام کرد که فروش سه ماهه سوم این دارو حدود ۹۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

منبع:ایرنا

 

واکسن کرونای شهید فخری‌زاده به مرحله آزمایش‌ انسانی رسید

به گزارش آبادان نیوز، علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در پیامی حادثه تروریستی به شهادت رساندن دانشمند هسته‌ای ایران محسن فخری زاده را محکوم کرد و شهادت این دانشمند برجسته و ممتاز کشور را تسلیت گفت.

او در پیام خود ضمن محکومیت این جنایت مزدورانه، شهادت دانشمند برجسته علمی کشور را به محضر مبارک رهبر معظم انقلاب، خانواده و بازماندگان شهید، جامعه علمی و پژوهشی کشور و ملت شریف ایران تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

عروج ملکوتی شهید دکتر محسن فخری‌ زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، دانشمند برجسته عرصه پژوهش و فناوری، امنیت و سلامت کشور را به پیشگاه حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری، خانواده مکرم ایشان، ملت شریف ایران و جامعه علمی کشور تسلیت عرض می‌کنم.

بدون تردید این اقدام تروریستی دشمنان قسم خورده ملت ایران، نشان از بغض و عداوت و عجز آنان در برابر پیشرفت‌ها و دستاورد‌های دانشمندان نخبه این مرزو بوم است؛ دانشمندانی بی ادعا که با تلاشی وصف ناپذیر و عزمی راسخ در راه استقلال و خودکفایی، بالندگی و اعتلای میهن خویش گام برمی‌دارند.

شهید فخری زاده عمر پربرکت خود را صرف ارتقای دانش و فناوری و امنیت کشور کرد و علاوه بر حوزه صنعت دفاعی یکی از پیشگامان صحنه مبارزه با کرونا نیز بود.

وی و مجموعه سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در پاندمی کووید ۱۹ به یاری نظام سلامت کشور شتافتند و با تولید اولین کیت ایرانی تشخیص کرونا که از نظر کیفی و فناوری در سطح استاندارد‌های روز دنیا قرار دارد؛ نام ایران عزیز را در زمره معدود تولیدکنندگان این کیت پیشرفته ثبت کرد و زخمی دیگر بر قلب تیره دشمن وارد آورد.

تلاش شهید فخری زاده برای ساخت واکسن کرونا نیز بی سرانجام نماند و با تلاش شبانه روزی وی و همکارانش این پروژه هم اکنون به مرحله آزمایشات انسانی رسیده است.

متاسفانه دشمنان این مرز و بوم که همواره از مشاهده توفیقات و پیشرفت‌های ایران عاجز هستند با کینه توزی دست به این اقدام تروریستی زدند غافل از این که شاگردان این شهید نخبه با عزمی راسخ‌تر از گذشته راه وی را ادامه خواهند داد و ملت شهیدپرور ایران همچون گذشته دست از تلاش برای اعتلای کشور خویش برنخواهد داشت.

عروج ملکوتی این دانشمند شهید را به خانواده و نزدیکان آن بزرگوار، رهبر معظم انقلاب، ملت شهیدپرور ایران و جامعه علمی کشور تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همنشینی با سالار شهیدان و برای بازماندگان اجر جزیل و صبر جمیل مسالت دارم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

آمادگی روسیه برای واکسیناسیون عمومی کرونا

به گزارش آبادان خبر، میخائیل موراشکو» وزیر بهداشت روسیه اعلام کرده است که واکسیناسیون کووید -۱۹ در روسیه در ماه دسامبر و پایان سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود.

به گفته وی، واکسیناسیون کرونا در روسیه همانند هر کمک پزشکی دیگری داوطلبانه خواهد بود و کسی مجبور به واکسن زدن نخواهد شد و واکسیناسیون کاملاً رایگان خواهد بود.

موراشکو در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ خاطرنشان کرد که در زمان حاضر واکسیناسیون داوطلبانه ۴۰ هزار نفر با واکسن اسپوتنیک وی نخستین واکسن کرونا ساخته شده در روسیه جریان دارد.

امکانات تولید واکسن کرونا در روسیه افزایش می‌یابد

وزیر بهداشت روسیه پیش بینی کرد که در سال ۲۰۲۱ میلیونها نفر در این کشور واکسن کرونا بزنند.

موراشکو در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی خاطرنشان کرد که با افزایش توانمندی برای تولید واکسن کرونا در روسیه که در اولویت برنامه دولت این کشور قرار دارد ممکن است در سال ۲۰۲۱ دهها میلیون نفر و در وهله نخست افراد واقع در گروه ریسک واکسیناسیون کرونا شوند.

تا پایان امسال دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک تولید می‌شود و امکانات روسیه برای تولید این واکسن در سال آینده افزایش خواهد یافت.

در وهله اول افرادی که در گروه ریسک قرار دارند شامل کارکنان بخش‌های درمانی و پزشکی روسیه، معلمان و اساتید دانشگاه‌ها و کارکنان مراکز حیاتی و نیز افراد سالخورده، بیماران دیابتی واکسیناسیون خواهند شد و واکسن کرونا به این افراد از ماه دسامبر زده خواهد شد.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسی، واکسن اسپوتنیک به فرد واکسن شده سه سال مصونیت در برابر ویروس کرونا می‌دهد.

واکسن دوم کرونا برای واکسیناسیون عمومی آماده می‌شود

بر اساس گزارش وزارت بهداشت روسیه، واکسن دوم کرونا در این کشور به نام اپی واک کرونا که در مرکز ویروس شناسی وکتور در نووسیبیرسک ساخته شده است برای استفاده در واکسیناسیون عمومی آماده می‌شود.

این واکسن در زمان حاضر بر روی داوطلبان آزمایش می‌شود و حدود ۴۰ هزار نفر در این آزمایش که پس از ثبت رسمی آن اجرا می‌شود، شرکت می‌کنند و تولید انبوه آن اغاز شده است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت روسیه، انتظار می‌رود اپی واکسن کرونا در ماه دسامبر در واکسیناسیون عمومی کرونا به مردم روسیه تزریق شود و مسئولان درمانی روسیه آن را واکسن بی خطر خوانده‌اند.

مقام‌های روسیه در همین حال اعلام کرده‌اند که واکسیناسیون کرونا نمی‌تواند جایگزین رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا شود و محدودیت‌هایی که برای مهار کرونا در این کشور وضع شده است تا ماه ژانویه ادامه خواهد یافت.

فروش واکسن اسپوتنیک به کشورهای دیگر

دولت روسیه برای عرضه واکسن اسپوتنیک به کشورهای دیگر که در سال آینده آغاز خواهد شد اعلام آمادگی کرده است.

روسیه تاکنون با هند و کره جنوبی برای فروش واکسن اسپوتنیک وی قرارداد امضا کرده است و در مجموع بیش از ۵۰ کشور برای خرید این نوع واکسن ابراز تمایل کرده‌اند که در مجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن دوز واکسن از روسیه ممکن است خریداری شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به تازگی به سران کشورهای حاضر در نشست «جی -۲۰» گفت که روسیه آماده است تا واکسن ضد کرونای اسپوتنیک را به کشورهایی که به آن نیاز دارند عرضه کند. پوتین افزود که روسیه در حال آماده ساختن واکسن سوم ضد کروناست.

آخرین آمار کرونا در روسیه

شمار روزانه مبتلایان و جان‌باختگان در روسیه در دو هفته اخیر به بالاترین سطح رسیده است بطوریکه ۲۷ هزار و ۱۰۰ بیمار جدید در طول ۲۴ ساعت گذشته در روسیه شناسایی شد و مجموع مبتلایان به دو میلیون و ۲۴۲ هزار و ۶۳۳ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت اخیر ۵۱۰ بیمار جان باخته و مجموع جان باختگان به ۳۹۰۶۸ نفر افزایش یافت.

بیشترین موارد ابتلاء در ۲۴ ساعت اخیر در مسکو (۷۳۲۰ مورد)، سنت پترزبورگ (۳۶۹۵ مورد) و حومه مسکو (۱۰۶۵ مورد) به ثبت رسیده است.

منبع:ایرنا

بیشتر بخوانید:

ایران؛یکی از مدعیان اصلی ساخت واکسن کرونا

واکسن کرونا پس از طی چهار فاز حیاتی به بازار می آید


خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: