ـ رنگ‌بندی وضعیت همه‌گیری کرونا در ایران اگرچه روند بهبودی شرایط را نشان می‌دهد اما افزایش کمی بیشتر از ۳۰ درصدی مبتلایان جدید روز گذشته زنگ خطر احتمال آغاز پیک پنجم کرونا آنهم با کلکسیونی از ویروس‌های جهش‌یافته به صدا در آورده است.

 

به گزارش آبادان خبر، درحالی خبر ورود انواع ویروس جهش یافته هندی، آفریقای جنوبی و البته انگلیسی رسماً منتشر شده است که افزایش 4267 نفری تعداد شناسایی تعداد مبتلایان جدید در 48 ساعت گذشته یعنی از روز یکشنبه دیروز زنگ خطر احتمال بروز پیک پنجم آنهم با کلکسیونی از انواع ویروس جهش یافته را به صدا درآورده است.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند با درنظر گرفتن قدرت سرایت بالای این نوع از ویروس‌های جهش یافته و در عین حال کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان درصورت آغاز روند افزایش تعداد مبتلایان مشکلات تازه‌ای در سراسر ایران ایجاد می‌شود که به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت هیچ تضمینی نیست که کادر درمانی در این پیک امکان ارایه خدمات قابل قبولی داشته باشند.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که این ویروس‌های جهش یافته علاوه براینکه بسیار سریعتر از فرد ناقل به سایر افراد منتقل می‌شوند قدرت تخریبی و ایجاد بیماری بیشتری هم دارند که این دو مشخصه می‌تواند درصورت بروز همه‌گیری جدید خسارت‌های بسیار بالاتری نسبت به گذشته در ایران ایجاد می‌کند.

در همین‌حال بررسی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان به این نگرانی دامن می‌زند؛ چون مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا در گزارش‌های خود میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هموطنان را در محدوده 62.2 درصد برآورد کرده‌اند که این میزان برای شرایط فعلی به هیچ عنوان قابل قبول نیست و درصورت ادامه می‌تواند دردسرساز باشد و شاهد مثال بروز مشکل هم جهش 30 درصدی تعداد موارد ابتلای جدید در سراسر ایران بوده است.

نکته اصلی در این افزایش موارد ابتلا، اینجاست که با هربار جهش تعداد موارد ابتلا؛ دومینوی صعودی‌شدن  تعداد موارد فوتی ناشی از بیماری کرونا هم در یک بازه زمانی تقریباً 14 تا 16 روزه آغاز می‌شود و در نهایت با درنظر گرفتن شاخص نرخ مرگ و میر 3.4 درصدی ایران می‌بینیم که تغییرات معناداری در ثبت موارد فوتی در جداول رسمی دیده می‌شود و این اتفاق را به خوبی می‌توان در 2 جدول زیر مشاهده کرد.

فوت 34 بیمار کرونایی در 72 ساعت گذشته در قم

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت استان در زمینه ویروس کرونا اظهار داشت: شیب ابتلا و بستری در استان خوشبختانه کنترل‌شده و روند ثابت به خود گرفته است.

وی با تأکید بر کاهش میزان بستری‌های بیماران کرونایی در استان از ابتدای هفته جاری تصریح کرد: در حال حاضر 455 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری بوده که از این تعداد متأسفانه 97 نفر در وضعیت بدحال قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: روند فوتی‌های استان در سه روز گذشته متأسفانه 34 نفر بوده است که به نسبت گذشته روندی افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تا امروز 21 هزار و 628 دوز واکسن به گروه‌های هدف تزریق‌شده است، یادآور شد: از روز گذشته تزریق واکسن به سالمندان بالای 75 سال در بخش‌ها و روستاهای تابعه آغازشده است و در این زمینه مرکز چهارم تزریق واکسن در قم نیز راه‌اندازی شده است.

 

70 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری‌ شد

سعید کشمیری از کاهشی شدن شیب بیماران کرونایی در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: کاهش شیب مراجعه مبتلایان به مراکز درمانی حاصل همراهی مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که باید این همدلی و همراهی ادامه یابد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه استان، پیک چهارم را پشت سر گذاشته است افزود: اکنون از 10 شهرستان استان بوشهر 8 شهرستان دارای شرایط نارنجی و 2 شهرستان دیر و عسلویه زرد هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه رعایت پروتکل بهداشتی در برابر کرونا را یک ضرورت دانست و بیان کرد: در صورت رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، روند مراجعه سرپایی به مراکز درمانی افزایش پیدا می‌کند و سهل‌انگاری، ما را به پیک بعدی می‌رساند.

کشمیری، در خانه ماندن، شستشوی دست‌ها، پرهیز از مهمانی، لغو سفرها و دورهمی‌ها را مهم‌ترین راهکار‌های مقابله با کرونا دانست و تصریح کرد: طبق بررسی‌ها، بیش از 60 درصد از راه‌های ابتلا به کرونا دورهمی خانوادگی و حضور در تجمعات است که در این راستا برای مصون ماندن از بیماری کرونا باید شیوه‌نامه بهداشتی همواره رعایت شود.

وی، از فوت 4 بیمار کرونایی دیگر در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: روز گذشته فوت 4 بیمار کرونایی شامل سه مرد و یک زن در بیمارستان‌های استان بوشهر ثبت شد و مجموع فوتی‌های این بیماری در استان بوشهر به یک‌هزار و 86 نفر رساند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه 70 بیمار مبتلای جدید به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند افزود: اکنون در مجموع 346 نفر در بیمارستان‌های استان تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، از بستری 40 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان خبر داد و خاطر نشان کرد: از مجموع بستری‌ها، 40 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و 17 بیمار با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

کشمیری، به واکسیناسیون گروه‌های مختلف علیه بیماری کرونا پرداخت و تصریح کرد: تاکنون واکسن کرونا به 20 هزار 620 نفر در استان بوشهر تزریق شده است.

وی، جمعیت افراد بالای 80 سال در استان بوشهر را 11 هزار نفر دانست و گفت: تاکنون 5 هزار و 965 نفر از افراد بالای 80 سال در قالب فاز دوم اجرا این طرح زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر بیان کرد: کارکنان بهداشت و درمان، نظام پزشکی، بیماران مزمن، جانبازان و سالمندان ساکن در سرای سالمندان، خانواده شهدا، پاکبان‌ها، کارکنان آرامستان‌ها و بهزیستی در فاز نخست سند ملی ایمن‌سازی، واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 

افزایش متوفیان ناشی از کرونا در خراسان جنوبی

 محمد دهقانی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دو روز اخیر میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در خراسان جنوبی روند صعودی داشته است.

وی با بیان اینکه در دو روز اخیر 11 بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی راهی خانه ابدی شدند، گفت: در حال حاضر 227 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 122 نفر کرونا مثبت هستند و از این تعداد 21 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 7 نفر نامساعد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون 32 هزار و 564 دز واکسن کرونا در خراسان جنوبی تزریق شده  است.

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: معاون درمانی وزیر بهداشت و درمان، فروردین ماه به بشرویه سفر کرد و در بازدید از بیمارستان شفا بشرویه قول اختصاص یک دستگاه آمبولانس، آندوسکپی، سی تی اسکن و دستگاه اکسیژن ساز را داد.

حجت الاسلام نصیرایی افزود: با پیگیری‌های انجام شده  یک دستگاه اکسیژن ساز با هزینه 3 میلیارد تومان به بیمارستان شفا بشرویه تحویل داده شد و از این پس مردم این شهرستان از برکات آن بهره‌مند خواهند شد.

 

تعداد مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌غربی از 160 هزار نفر گذشت

 با شیوع پیک چهارم کرونا و افزایش چند برابری ابتلا و بستری در کنار عادی‌انگاری و سهل‌انگاری شهروندان آذربایجان‌غربی سبب شد تا تعداد مبتلایان به کرونا در استان از 160 هزار نفر هم فراتر برود که با‌توجه به جمعیت استان عدد بزرگی محسوب می‌شود و لازم است تا بار دیگر با آسیب‌شناسی اجتماعی، مردم را نسبت به این ویروس بار دیگر حساس‌‌تر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان گفت: در روز یک‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه تعداد مبتلایان نسبت به روز قبل به‌صورت جزئی کاهش داشته و به عدد 654 مبتلا در روز رسیده است که با احتساب تعداد ابتلای استان روز در کل 160 هزار و 74 نفر در آذربایجان‌غربی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

جواد آقازاده با بیان وضعیت بیماران بستری در بیمارستان‌ها هم اظهار داشت: تعداد بستری‌ها نسبت به روز قبل تفاوت چندانی را نشان نمی‌دهد به‌گونه‌ای که آمار کل بستری سندرم حاد تنفسی برابر با یک هزار و 208 نفر و تعداد بستری مشکوک برابر با 468 نفر بوده است که از این تعداد ارومیه با 96،  خوی با 34، میاندوآب با 19 و مهاباد با 13 بستری روزانه در صدر شهرستان‌های استان قرار داشتند.

وی با اشاره به افزایش نسبی تعداد فوتی‌ها نسبت به روز قبل تصریح کرد: در طی روز یک‌شنبه 19نفر در اثر کرونا در استان جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین فوتی متعلق به شهر ارومیه با 9 مورد فوتی بوده است به‌علاوه این‌که سه نفر اهل میاندوآب، دو نفر اهل خوی و یک نفر هم اهل چایپاره، سلماس، شاهین‌دژ، مهاباد و اشنویه بوده‌اند و سبب شدند تا تعداد کل فوتی‌های کرونایی استان به عدد چهار هزار و 357 نفر برسد.

یکه تازی کرونا در کاشان جان 5 شهروند را گرفت

ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی وخیم‌تر از شرایط قرمز باشد و وجود تعداد بالای بیماران بستری شده و مبتلایان گواه این مطلب است.

مهدی دلاوری با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 41 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 36 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و پنج نفر نیز در بیمارستان سیدالشهداء آران و بیدگل بستری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل 32 و حداکثر 74 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیماران بستری شده در بیمارستان سیدالشهداء 42 سال و حداکثر 79 سال است که نشان می‌دهد که ویروس کرونا در این مقطع زمانی محدود به سن و سال نیست.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 256 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 226 بیمار در شهرستان کاشان و 30 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری هستند.

وی از بستری 41 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متاسفانه یک بیمار خانوم 86 ساله و دو بیمار آقا 69 و 85 ساله در شهرستان کاشان و دو بیمار خانوم 54 و 100 ساله بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 80 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 319 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و 613 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

 

هرساعت ثبت یک‌نفر فوتی در اصفهان

حالا که تب بالای کرونا در کشور و استان اصفهان فروکش کرده است، کرونا منتظر است تا با کوچک‌ترین سهل انگاری شهروندان دوباره رنگ عوض کند. قطعا اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت سفر در روزهای تعطیل آخر هفته و عید فطر می‌تواند در کشیدن ترمز این ویروس تاجدار موثر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص آخرین آمار اعلام شده اظهار داشت: از 3102 فرد مشکوک به کرونا نمونه‌گیری شده است که تست کرونای 1091 بیمار در استان (به جز کاشان و آران و بیدگل) مثبت شده و از این تعداد 264 نفر بستری شدند.

آرش نجیمی بیان کرد: 317 نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند، این در حالی است که تعداد کل بیماران بستری در بیمارستان‌های استان 1918 نفر بوده و از این تعداد 389 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

وی با اشاره به تعداد جان باختگان گفت:  از 24 مورد مرگ مشکوک به کرونا، 14 نفر بر اثر ابتلا قطعی به این ویروس جان باختند.

 

روند کاهشی بستری‌ها در استان کردستان نسبت به هفته گذشته

فرزین رضاعی با اشاره به آخرین وضعیت استان در زمینه ویروس کرونا اظهار داشت: میزان بستری‌های بیماران کرونایی در یک هفته اخیر نسبت به هفته‌های گذشته روند کاهشی داشته است.

وی افزود: در حال حاضر 464 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های کردستان بستری بوده که از این تعداد متأسفانه 63 نفر در وضعیت بدحال قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطر نشان کرد: روند فوتی‌های استان در یک هفته اخیر متأسفانه 34 نفر بوده که به نسبت گذشته روندی افزایش داشته است.

 

186 مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

سیدمحمد هاشمی شهری اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی 186 مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به 33 هزار و 601 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و 278 نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 185 بیمار حاد تنفسی و 99 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

 

 آمار بستری‌های جدید با کاهش ملایم در استان اردبیل  ادامه دارد

  شهرام حبیب‌زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار داشت: براساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم‌اکنون شهرستانهای اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال در وضعیت نارنجی و شهرستانهای گرمی، بیله‌سوار، نیر، نمین، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

وی افزود: در طول 24 ساعت گذشته یک نفر فوتی، 51 نفر بستری، 56 نفر بهبود یافته، 74 نفر بستری آی‌سی.یو و بستری همزمان 394 نفر ثبت شده است و کاهش ملایم مرگ و میر در این استان مشخص است که به همین منظور از مردم انتظار داریم با رعایت همه‌جانبه ما را در کاهش این آمار رهنمون شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل گفت: در حالی که در طول هفته‌های اخیر آمار ابتلا و مرگ و میر به شدت فاجعه‌آمیز شده بود اما خوشبختانه امروز در سایه رعایت و همدلی مردم با یک وضعیت مناسب نسبی روبه‌رو هستیم که انتظار داریم مورد توجه واقع شود.

حبیب‌زاده ادامه داد: اما باید به این نکته توجه داشت که این آمار و ارقام کاملاً شکننده و بی‌ثبات است و در صورت کوچک‌ترین سهل‌انگاری وارد یک شرایط خطرناک و بحرانی خواهیم شد که امیدواریم این موضوع به عنوان یک اولویت اساسی و مهم مورد توجه واقع شود.

 

ثبت روز بدون فوت کرونا در استان ایلام

جمیل صادقی‌فر اظهار داشت: در شبانه روز گذشته فوت بیمار مبتلا به کرونا در استان ثبت نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: مورد فوتی ناشی از کرونا در 24 ساعت گذشته ثبت نشده و تعداد فوتی های استان تا این لحظه 762 نفر است.

وی افزود: همچنین در شبانه روز گذشته 37 بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان 173 نفر هستند.

صادقی‌فر یادآور شد: ایلام با 12 نفر همچنان بیشترین بستری های جدید را به خود اختصاص داده و پس از آن دره شهر و دهلران هر کدام با 6 بستری در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

معاون بهداشتیدانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: از بستری های جدید پنج نفر مربوط به آبدانان، چهار نفر ایوان،2 نفر چرداول، یک نفر سیروان و یک نفر نیز مربوط به مهران است.

وی اضافه کرد: شهرستان های ایلام، ایوان، دره شهر، آبدانان، دهلران، مهران، چوار و چرداول در وضعیت نارنجی و ملکشاهی، بدره، سیروان و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

5 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های هرمزگان جان باختند

 موج کرونای انگلیسی در هرمزگان همچنان حالت صعودی دارد و شمار افراد مبتلا و بستری رشد داشته است. 

مرگ و میر ناشی از کرونای انگلیسی نیز همچنان وجود دارد و مطابق آمارهای ارائه شده هنوز خبری از عبور از پیک کرونا نیست و این بیماری روزانه جان چندین نفر را در استان هرمزگان می‌گیرد.

البته با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید فطر و احتمال برگزاری برخی مراسمات در استان، انتظار می‌رود پیک فعلی تمام نشده وارد پیک بعدی شویم و با سوش‌های خطرناک دیگر کرونا نظیر سوش آفریقایی و یا هندی استان مواجه ‌شود.

هرچند برخی محدودیت‌ها اعلام شده است اما نمی‌توان از آنها به عنوان عوامل پیشگیرانه یاد کرد و باید امیدوار بود مردم استان با اهتمام بر اهمیت حفظ سلامت خود و دیگران از برگزاری مجالس و میهمانی‌ها پرهیز کنند تا استان دچار مشکل جدید نشود.

در شبانه روز گذشته مطابق آمار رسمی ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، 5 بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند و شمار جان باختگان به رقم 1190 نفر رسید.

این بیماران جان باخته از شهرستان‌های بندرعباس، میناب و پارسیان در محدوده سنی 48 تا 71 سال شامل 4 زن و یک مرد بودند. 

روند بستری بیماران نیز نسبت به روزهای گذشته با افزایش همراه بوده و در حال حاضر 405 بیمار در بیمارستان‌های هرمزگان بستری هستند که از این تعداد 72 نفر در بخش آی‌سی‌یو، تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی هستند. 

از این بیماران بستری مطابق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وضعیت 10 نفر وخیم است و شرایط ناپایداری دارند. 

بیماران قرنطینه در منزل نیز طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی به رقم 5758 نفر رسیده و انتظار می‌رود این بیماران تا بهبودی کامل نسبت به رعایت قرنطینه خود اهتمام ورزند. 

 

روند ابتلا به کرونا در همدان نزولی شده است

 موارد مثبت کرونا در استان در حال کاهش است و به نظر می‌رسد از پیک‌ چهارم‌ کرونا عبور کرده‌ایم.

سرعت ترخص بیماران بستری در بیمارستان‌ها شدت گرفته و موارد بستری هم کاهش یافته است.

آمار مرگ و میر بیماران کرونایی همچنان دو رقمی است و پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده شاهد کاهش چشمگیری در زمینه مرگ بیماران نباشیم. 

دکتر محمد طاهری اظهار داشت: با فوت 12 بیمار مبتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به دو هزار و 47 نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در روز گذشته 256 بیمار مثبت جدید کرونایی در استان شناسایی شده است تصریح کرد: در مجموع بیماران سرپایی مثبت از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون به 39 هزار و 993 نفر و بیماران بستری مثبت به 16 هزار و 185 نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: شمار بهبود یافتگان کرونا در بخش بستری نیز از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون 13 هزار و 76 نفر ثبت شده است.

طاهری با بیان اینکه در روز گذشته 851 بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کردند گفت: 165 نفر از مراجعان به بیمارستان‌ها در بخش عادی بستری شدند.

وی اظهار داشت: اکنون 11 بیمار مبتلا به کووید 19 در بخش آی سی یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی 56 بیمار وخیم گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تاکنون تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های اسدآباد 708 بیمار، بهار 895، تویسرکان 955، رزن 702، درگزین 264، فامنین 296 و کبودرآهنگ 957 بیمار ثبت شده است.

طاهری افزود: تاکنون دو هزار و 895 بیمار در ملایر، دو هزار و 118 بیمار در نهاوند و 6 هزار و 11 نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده‌اند.

 

تعداد بیماران کرونایی بستری در گلستان به 407 نفر رسید

 در یکی دو هفته اخیر شیوع کرونا در استان گلستان روندی نزولی را سپری می‌کند و هر چند هنوز برخی شهروندان از ماسک به عنوان ابتدایی ترین ابزار پیشگیری و مقابله با این بیماری استفاده نمی‌کنند اما مشارکت اغلب شهروندان سبب فروکش کردن تب کرونا در استان شده است.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان به 407 نفر رسیده است که از این تعداد 78 نفر در بخش آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و حال تقریبا نیمی از این بیماران نیز وخیم است.

54 درصد مبتلایان به کرونا بالای 55 سال سن دارند و حدود 7 درصد مبتلایان نیز در سنین کمتر از 15 سال هستند. گروه سنی 15 تا 55 سال نیز 39 درصد مبتلایان به کرونا را در استان تشکیل می‌دهند.

نکته قابل تامل در آمارها بالا بودن تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و بدحال بودن تعداد قابل توجهی از بیماران است. به رغم اینکه تعداد موارد بستری در مراکز درمانی استان به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و 300 نفر کمتر شده است اما تعداد بیماران در آی سی یو، همچنان آمار بالایی دارد.

مسئولان درمانی معتقدند مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی یکی از دلایل افزایش بیماران بدحال است و برای همین از مردم خواسته اند در صورتی که علایم بیماری در آنها تشدید شد بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

بستری‌های مشکوک به کرونا در یزد به کمتر از 400 نفر رسید

ابراهیم سلمانی با اشاره به اینکه بستری‌های مشکوک به کرونا در استان یزد، امروز  به 377 نفر رسید، اظهار داشت: در حال حاضر از این تعداد، 87 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) یزد تصریح کرد: در شبانه روز گذشته، 91 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند.

سلمانی افزود: در حال حاضر شهرستان‌های بافق و اشکذر در وضعیت زرد کرونایی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و عدم برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در تعطیلات عید فطر تاکید کرد.

 

هیچ شهرستانی در چهارمحال و بختیاری قرمز نیست

 طبق آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری، هیچ شهرستانی با وضعیت قرمز وجود ندارد، بنابراین 8 شهرستان در وضعیت نارنجی و  2 شهرستان در وضعیت زرد هستند.

بنابر آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، طی روز گذشته تا ظهر امروز 795 بیمار با علایم بالینی مشکوک به ویروس کووید19 به مراکز درمانی استان چهارمحال و بختیاری مراجعه داشتند که از این تعداد 96 نفر بستری شدند.

با بستری شدن 96 نفر طی روز گذشته، مجموع بستری‌های در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان به 373 مورد رسیده است که  از این تعداد 311 نفر مثبت قطعی و مابقی در انتظار پاسخ آزمایش جهت ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری هستند.

همچنین طبق آمار کرونا در استان تا ظهر امروز، تعداد موارد بستری مثبت جدی 45 نفر و تعداد موارد مثبت سرپایی طی روز گذشته تا ظهر امروز، 213 نفر اعلام شده است.

گفتنی است طی 24 ساعت گذشته، 3 مورد فوتی ناشی از ابتلای به ویروس کرونا در استان به ثبت رسیده است که مجموع جان‌باختگان ناشی از این ویروس را به یک هزار و 17 نفر مورد رسانده است.

همچنین هم‌اکنون 54 بیمار با حال وخیم و نسبتا بد در ICUهای مراکز درمانی استان چهارمحال و بختیاری تحت مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت و درمان بستری هستند.

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در استان تاکنون، 120 هزار و 11 مورد تست و نمونه کرونا گرفته شده است که مجموع مبتلایان به این ویروس در استان به 42 هزار و 362 مورد رسیده است.

درحال بروزرسانی... .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آبادان خبر،آبادان نیوز،کرونا،آمار،پیک،کرونا هندی

منبع:تسنیم

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: