کد خبر: ١٧٥٨٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/11/02-١١:٢٧

معاون کل وزارت بهداشت، با بیان اینکه نگرانی از آینده واقع بینانه است، گفت: بخش مهمی از این نگرانی متوجه کادر درمان است که تاب آوری اوج گیری دوباره بیماری را نداشته باشند و هرگونه عادی انگاری را باعث بروز موج چهارم کرونا دانست در همین اثنا وزیر بهداشت از واردات واکسن برای گروه های پرخطر خبر داد.

 

به گزارش آبادان خبر، ایرج حریرچی با بیان اینکه هشدارها، پیش بینی‌ها و محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود برای ترساندن شهروندان نیست، اظهار داشت: این اعلان‌ها صادقانه است و چیزی شبیه پیش بینی‌های هواشناسی است؛ با این تفاوت که در آن نوع پیش بینی، هیچ دخل و تصرفی نیست، اما در پیش بینی شیوع کرونا، تغییر رفتارها بر نتایج آن تأثیرگذار است.

وی افزود: روند نزولی فراگیری ثابت کرده که باعث نگرانی است؛ متأسفانه در طرح‌هایی که اجرا می‌کنیم و نتایج موفقی دارد، مردم بعد آن مقطع دچار نوعی ساده انگاری در رعایت دستورالعمل‌ها می‌شوند و در نتیجه چرخش ویروس از سر گرفته می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: شاهد بودیم شیوع بیماری با موارد تک رقمی آغاز شد و امروز بیش از ۶ هزار نفر با این بیماری درگیر هستند.

وی افزود: موج سرمایی که فردا و پس فردا ایجاد می‌شود برای ما نگران کننده است، چون تجمع افراد در فضاهای بسته و خودروها باعث افزایش میزان ابتلاها می‌شود و این روند در کشورهای مختلف هم به همین منوال است؛ به طور مثال بازگشایی مدارس در انگلیس، چنین وضعی در این کشور ایجاد کرده است.

حریرچی با تاکید بر اینکه نگرانی از آینده واقع بینانه است گفت: بخش مهمی از این نگرانی متوجه کادر درمان است که تاب آوری اوج گیری دوباره بیماری را نداشته باشند و از طرف دیگر، دستگاه‌های مورد نیاز درمان این بیماران هم فرسوده شده است.

وی افزود: نکته‌ای که در این شرایط بسیار مهم است اینکه در پیک‌های جدید، زمانی که کنترل بیماری از توان کادر درمان خارج می‌شود، میزان فوتی‌ها سه برابر شرایط پیش از اوج گیری می‌شود.

معاون‌کل وزارت بهداشت سه دسته اقدامات را در این شرایط پیشنهاد کرد: یکی از این پیشنهادها این است که در شهرهای قرمز مستمر، تصمیمات محکم‌تر و سختگیرانه‌تر شود.

وی گفت: مورد بعدی تشدید رعایت موارد مصوب در پروتکل‌ها خواهد بود و مورد سوم این است که در شرایط همه گیری بیماری‌های ویروسی و میکروبی، باید در شرایط نزولی شیوع، تدابیر سخت گیرانه شود تا عامل بیماری کاملاً حذف شود.

حریرچی در ادامه با نمایش نمودارهایی وضع فراگیری کرونا در استان‌های گیلان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم و گلستان را بررسی کرد.

منبع:مهر

 

خودنمایی موج چهارم کرونا با عادی انگاری

به گزارش آبادان خبر، «هشدار درباره موج چهارم کرونا»؛ یکم بهمن ماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت مورد بررسی قرار گرفت.

حریرچی با اشاره به اینکه هرگونه عادی انگاری، می‌تواند به بروز موج چهارم فراگیری کرونا منجر شود، گفت: روند نزولی فراگیری ثابت شده که باعث نگرانی است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه موج اول بیماری از یک نفر شروع شد، گفت: امروز ۶ هزار مورد جدید پیدا شده است البته خیلی‌ها هم نیز کم علامت و یا بی علامت هستند، ویروس در کشور ما همانند اکثر کشور‌های دنیا در حال چرخش است، هرگونه بی احتیاطی ممکن است موج چهارم را ایجاد کند.

حریرچی ادامه داد: الان روند نزولی تقریباً خط ثابت پیدا کرده که این موضوع نگران کننده است یعنی روند موفقیت آمیزی که در یک ماه گذشته پیدا کرده‌ایم ثابت شده و این نزول ادامه پیدا نکرده است و دو نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر به طور متوسط در کشور بستری می‌شوند.

 حریرچی سه دسته اقدامات را در این شرایط پیشنهاد کرد: یکی از این پیشنهاد‌ها این است که در شهر‌های قرمز مستمر، تصمیمات محکم‌تر و سختگیرانه‌تر شود، مورد بعدی تشدید رعایت موارد مصوب در شیوه نامه ها خواهد بود و مورد سوم این است که در شرایط همه گیری بیماری‌های ویروسی و میکروبی، باید در شرایط نزولی شیوع، تدابیر سخت گیرانه شود تا عامل بیماری کاملا حذف شود.

او اظهار کرد: هرگونه عادی انگاری و بی احتیاطی، می تواند به بروز موج چهارم فراگیری کرونا منجر شود.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه آمار نشان می دهد که تردد مردم در دوران کرونا نسبت به قبل کاهش موثری نداشته است عنوان کرد: ابتلا به کرونا را پنهان نکنید تا تحت مراقبت قرار بگیرید.

حریرچی با اشاره به وضعیت فراگیری کرونا در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم و گلستان گفت: مازندران در وضعیت قرمز قرار دارد وسیستان و بلوچستان از ابتدا وضعیت خوبی را به دلیل خصوصیات اقلیمی دارد.

او با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی روند نزولی متوقف شده است گفت: آذربایجان غربی هم خط ثابتی را طی می‌کند،استان تهران هم با اینکه در پیک اول خیلی بالا بود اما در دو، سه پیک بعدی تقریباً برابر متوسط کشوری و کمی بیشتر بود، در خراسان رضوی بیماری خیلی خوب کنترل شده بود.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به همکاری مردم ، طرح شهید سلیمانی و طرح کنترل هوشمند کرونا گفت: اقدامات ما از آبان ماه شروع شد لذا دستاورد خوبی را کسب کردیم، این دستاورد بسیار بزرگ علی رغم تحریم هاست، ما تنها وزارت بهداشت و درمانی بودیم که دغدغه اقتصاد داشتیم.

او با اشاره به اینکه ما خیلی راحت نمی توانستیم دست به تعطیلی بزنیم اظهار کرد: هیچ وقت کارخانه جات تولیدی را تعطیل نکردیم، ما در یک جنگ نابرابر قرار داریم به طوری که در اقیانوس خروشان این دستاوردها حاصل شده است.

قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا در پایان خرداد خواهد بود، گفت: تا قبل از تولید واکسن ایرانی، از واکسن وارداتی استفاده می کنیم.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: تا پایان سال دو واکسن ایرانی جدید وارد مرحله جدید می شوند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

واردات واکسن برای گروه های در معرض خطر 

به گزارش آبادان خبر، سعید نمکی در افتتاحیه همایش سراسری مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، افزود: شیعیان نگاه ویژه‌ای به شهدا دارند. البته عالم‌گیری نام شهید برای همه اندیشه‌ها است و ماندگاری و جاودانگی شهدا بر جان تمام انسان‌ها تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: خدمتگزاری به خانواده‌های شهدا در واقع خدمتگزاری اولیا و انبیای الهی است. خدمت در بنیاد شهید و امور ایثارگران عبادت است، زیرا تا زمانی که دعای یک مادر شهید و جانباز هست این کشور سرافراز خواهد بود و نگهداری از این گنجینه‌های بزرگ ایثار، افتخار بسیار بزرگی است.

وزیر بهداشت بیان کرد: شهدا در اوج آگاهی جان خود را فدای آینده کشور می‌کنند و این اتفاق چه در دفاع مقدس، دفاع از حرم و دفاع از سلامت مردم با یک مفهوم رخ می‌دهد. ما امروز داغدار شهدای سلامت هستیم، شهدایی که در اوج سختی پا در عرصه نجات سلامتی مردم گذاشتند.

نمکی ادامه داد:جنگ با ویروس کرونا برای ما بسیار متفاوت از بقیه کشورها بود، زیرا دشمنان ما با اعمال تحریم‌ها بدترین شرایط را رقم زده بودند و برای جابجایی و ورود ساده‌ترین اقلام پزشکی، دارویی و ماسک به مشکل بر می‌خوردیم. ما تا زمانی که بر اصول خود پافشاری می‌کنیم با مفهوم شهادت همراه هستیم و ایثارگری و شهادت همواره در کشورمان جریان دارد.

وی اظهار کرد: چیزی که باعث شد کشور بتواند با وجود همه سختی‌ها و محدودیت‌ها عملکرد خوبی داشته باشد، وفاق ملی شکل گرفته حول شخصیت مقام معظم رهبری بود و برخلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا حتی یک بیمار هم پشت درهای بیمارستان معطل نشد و کسی به دلیل مشکل مالی از خدمات پزشکی محروم نماند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: مرگ انسان‌ها در کشورهای دیگر برای ما غم‌انگیز است، اما نگاهی به آمارهای فوت افراد بر اثر کرونا در دیگر کشورها و مقایسه آن با آمارهای ایران تنها با یک معجزه قابل توضیح است و این مسئله با لطف الهی و دعای خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران میسر شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در کنار ساخت واکسن کرونا، واردات واکسن برای گروه‌های در معرض خطر را در دستور داریم که یکی از مهمترین این گروه‌ها جانبازان با ریسک بالای بیماری و والدین شهدا هستند.

نمکی گفت: نبرد امروز با کرونا تفاوت‌های خاصی با دوران دفاع مقدس داشت. در دفاع مقدس صحنه نبرد و دشمنان مشخص بودند، اما در نبرد با کرونا با دشمنی پنهان رو به رو هستیم. در دفاع مقدس سربازان بیشتر از سردارها به شهادت رسیدند، اما در مقابله با کرونا پزشکان بزرگ ما بیش از نیروهای دیگر به شهادت رسیدند.

منبع:فارس

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: