کد خبر: ١٧٥٤٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/10/28-١٠:٣٤

معاون کل وزارت بهداشت درباره افزایش سفرها با تغییر وضعیت شهرها و لغو محدودیت‌های تردد بین استانی و شعله ور شدن دوباره کرونا هشدار داد.

 

به گزارش آبادان خبر، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش سفرها با تغییر وضعیت شهرها و لغو محدودیت‌های تردد بین استانی هشدار داد و گفت:  با تغییر وضعیت شهرها محدودیت های الزامی رفت و آمد و ورود و خروج برداشته شد اما انتظار ما از مردم این است که با توجه به احتمال بازگشت بیماری کرونا و اینکه توصیه اکید ما مبتنی بر فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی است، از سفرها و تجمعات غیر ضرور اجتناب شود، در چند روز اخیر شاهد سفر به استان های جنوبی و شمالی و مناطقی مانند جزیره قشم بودیم که این سفرها می‌تواند موجب شعله ور شدن بیماری کرونا شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: انتظار داریم مردم نه تنها زمانی که مقررات اعمال می شود بلکه زمانی که محدودیت‌ها هم اعمال نمی‌شود با ما در کنترل بیماری کرونا همراهی و اصول فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

حریرچی دورهمی‌های کوچک را عامل اصلی انتشار بیماری کرونا دانست و گفت: سفرها با وسایل حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، قطار و هواپیماست که در فضای بسته تعداد قابل توجهی از افراد دور هم جمع می‌شوند یا سفر با وسایل نقلیه شخصی رخ می‌دهد که افراد در فضای بسته کوچکی دورهم هستند و به دلیل سردی هوا پنجره‌ها بسته است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  بیان کرد: مطالعات نشان داده است که افراد وقتی قصد سفر دارند در مبدا برای تامین ملازمات سفر به خرید می روند و تعاملشان بیشتر می شود و از طرفی افراد در سفر به مراکز تفریحی و سیاحتی یا دیدار بستگان می روند و این خطر تعامل و انتقال ویروس به شهر مقصد را افزایش می‌دهد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

اعلام آمادگی داوطلبان واکسیناسیون کرونا برای دریافت دوز دوم

به گزارش آبادان خبر، محمدرضا صالحی اظهار داشت: از میان ۱۴ نفری که هفته گذشته واکسن دریافت کردند ۳ نفر دوز دوم را هم دریافت کردند، از امروز هم باقی نفرات آماده دریافت دوز دوم واکسن شدند و تاکنون عارضه جدی حادث نشده است.

او ادامه داد: عوارضی که تاکنون از تزریق واکسن کرونا به داوطلبان مشاهده شده همانند عوارض مربوط به واکسن‌های قبلی است که تب خفیف و درد محل تزریق، ضایعات پوستی مختصر از جمله عوارضی بود که مشاهده شد و البته لازم به درمان هم نبود زیرا همه این عوارض پس از چند ساعت از بین رفتند.

صالحی در خصوص واکسن نوترکیب آنفلوآنزا گفت: تب ناشی از تزریق واکسن آنفلوآنزا بسیار شایع است و در برخی موارد حالتی شبیه به سرماخوردگی ایجاد می‌کند.

او افزود: زمانی که تعداد داوطلبان به ۵۶ نفر برسد مرحله دوم واکسیناسیون و کارآزمایی ها آغاز می‌شود زمان احتمالی این اتفاق را می‌توان اوایل اسفندماه عنوان کرد در حال حاضر منتظر تأیید مراحل ذیصلاح نسبت به عملکرد مرحله اول واکسیناسیون هستیم.

صالحی ادامه داد: در مرحله دوم احتمالاً روزانه ۵۰۰ نفر مورد واکسیناسیون و کارآزمایی قرار خواهند گرفت.

او تصریح کرد: مشخصاً در مورد واکسن کرونا، شاید بشود گفت حدوداً اردیبهشت و خرداد شاهد نتیجه جدی خواهیم بود در آن زمان، اگر واکسیناسیون‌ها به خوبی پیش برود احتمالاً طرح واکسیناسیون عمومی در کشور طراحی خواهد شد.

مجری کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا گفت: شرایط فعلی کرونا در کشور مانند جنگ احد شده زیرا دقیقاً زمانی که فکر می‌کنیم به ویروس فائق آمده و پیروز شده ایم و رخت مسافرت می‌بندیم دوباره دستخوش ویروس کرونا قرار می‌گیریم.

صالحی افزود: شبیخون‌های لحظه به لحظه کرونا سبب دلشوره و نگرانی کادر درمانی بیمارستان‌ها شده زیرا نگرانیم که دوباره روزهای تلخ و سخت گذشته بازگردد.

منبع:مهر

 

سومین واکسن ایرانی کرونا در آستانه تست انسانی

به گزارش آبادان خبر، علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به آخرین وضعیت تولید واکسن کررونا در کشور، اظهار داشت: واکسن کرونای موسسه رازی کد اخلاق خود را دریافته کرد و  آمده می‌شود در هفته‌های آتی وارد کارآزمایی بالینی در فاز یک شود؛ یعنی روی تعداد محدودی این تست صورت گیرد.

وی ادامه داد: این واکسن اگر از نظر کارایی و ایمنی و بی خطر بودن تایید شود بعد وارد فازهای بعدی می‌شود تا انشاالله تولید این واکسن را طی گذراندن مراحلی در کشور داشته باشیم.

رئیس انستیوتو پاستور ایران بیان داشت: در کنار این واکسن، واکسن مشترک ایران و کوبا که حاصل همکاری‌های دو کشور در دو دهه گذشته در خصوص واکسن سازی هست، آمده خواهد شد و پس از اینکه فاز حیوانی را با موفقیت در کوبا طی کرده و فازهای  یک و دو انسانی را هم در کوبا با موفقیت گذرانده، به طور همزمان در اواخر بهمن ماه وارد کارآزمایی بالینی سطح 3 شود که این مرحله فاز نهایی است.انشاالله بتوانیم به عنوان اولین واکسن تولید داخل تقدیم مردم کشور کنیم.

بیگلری درخصوص تفاوت واکسن ایران و کوبا موسسه رازی با واکسن تولیدی بنیاد برکت ، ابراز داشت: واکسن کوویران واکسن غیر فعال شده است  که تمام آنتی ژن های ویروسی  را داراست، اما غیر فعال شده؛ در حالی که در واکسن ایران و کوبا و نیز واکسن رازی بخشی از بدنه آنتی ژن‌های ویروسی برای تحریک سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد:فرق واکسن پاستور و رازی  این است که هردو نوترکیب هستند اما در واکسن پاستور فرایندی در مهندسی ژنتیک آن بکار برده شده که باعث می‌شود واکسن ایمنی زایی بیشتری داشته باشد.

رئیس انستیوتو پاستور خاطرنشان کرد:البته همه واکسن‌های تولیدی در کشور باید فازهای انسانی خود را طی کنند و در پایان فاز سه است که می‌توان قضاوت کرد که این واکسنها چقدر کارا هستند.

بیگلری متذکر شد: از نظر عوارض روی بدن خوشبختانه هیچ کدام از واکسن‌هایی که در بنیاد برکت و مشترک بین ایران و کوبا تاکنون عوارض مشکل آفرینی را نشان نداده‌اند.

منبع:فارس

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان نیوز،خوزستان،خبر خوزستان،اخبار خوزستان،آبادان خبر

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: