کد خبر: ١٦٧٩٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/03-١٧:٥٤

وزیر بهداشت آخرین اقدامات انجام شده برای خرید واکسن خارجی کرونا و همچنین اقدامات انجام برای تولید واکسن ایرانی این بیماری را تشریح کرد.

 

به گزارش پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز، دکتر سعید نمکی در حاشیه دهمین جلسه کمیته ملی کووید۱۹، گفت: ما در کمیته واکسیناسیون با کمک دانشمندان، محققین و صاحب نظرانی که در کمیته حضور دارند کار واکسن کووید۱۹ را دنبال کردیم.

وی افزود: ما از سه مسیر این فرایند را دنبال می‌کنیم‌. اول؛ خرید واکسن از منابعی است که در دنیا تایید شدند؛ ما جزو کشورهایی هستیم که اختیار تعیین منبع با خودمان است. ما چهار منبع را برای خرید انتخاب کردیم که حدود ۱۸ میلیون دوز قرار است خریداری کنیم و مقداری هم از منابع دیگر و واکسن‌سازهای دنیا که مازاد برتولید بود را مذاکره خرید کردیم.

نمکی تاکید کرد: در مسیر دوم تهیه واکسن باید بتوانیم در قالب قرارداد مشترک، تولید داخل و دانش فنی بیرون مسیر را دنبال کنیم. گزارش امروز جلسه این بود که در این راه هم با دو و سه کشور خوب پیش رفتیم.

وی درباره مسیر سوم تهیه واکسن، اظهار کرد: مسیر سوم تکیه بر دانش و تولیدات داخلی است که ۴ مورد از اینها هفته پیش در قالب وبیناری با سازمان بهداشت جهانی مطرح شد و گزارشاتی ارائه شد و امیدواریم ۲ مورد از آنها در روزهای آتی و جلسه‌ای که روز چهارشنبه داریم اجازه فاز انسانی برای کلینیکال ترایال را دریافت کنند و از روزهای آینده حداقل یکی از آنها کار کلینیکال ترایال را روی مدل‌های انسانی شروع کند.
منبع:ایسنا

 

صدور مجوز آغاز فاز انسانی واکسن کرونای ایرانی
به گزارش آبادان خبر، سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه دهمین جلسه کمیته ملی کووید۱۹، گفت: ما در کمیته واکسیناسیون با کمک دانشمندان، محققین و صاحب نظرانی که در کمیته حصور دارند کار واکسن کووید۱۹ را دنبال کردیم.

وی افزود: ما از ۳مسیر فرایند تامین واکسن کرونا را دنبال می‌کنیم‌. اول خرید واکسن از منابعی است که در دنیا تایید شدند، ما جزو کشورهایی هستیم که اختیار تعیین منبع با خودمان است. ما ۴ منبع را برای خرید انتخاب کردیم که حدود ۱۸ میلیون دوز قرار است خریداری کنیم و مقداری هم از منابع دیگر و واکسن‌سازهای دنیا که مازاد برتولید بود را مذاکره خرید ردیم.

نمکی تاکید کرد: در مسیر دوم تهیه واکسن باید بتوانیم در قالب قرارداد مشترک، تولید داخل و دانش فنی بیرون دنبال کنیم. گزارش امروز جلسه این بود که در این راه هم با دو و سه کشور خوب پیش رفتیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: مسیر سوم ما تکیه بر دانش و تولیدات داخلی است که ۴ مورد از اینها هفته پیش در قالب وبیناری با سازمان بهداشت جهانی مطرح و گزارشاتی ارائه شد و انشالله در ۲ مورد از واکسن های کرونا در روزهای آتی و جلسه‌ای که روز چهارشنبه داریم اجازه فاز انسانی برای کلینیکال ترایال داده شود و از روزهای آینده حداقل یکی از آنها کار کلینیکال ترایال را روی مدل‌های انسانی شروع کند.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

کرونا جان ۴۵۳ نفر دیگر را گرفت

به گزارش آبادان خبر، سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (سوم آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۴۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۷۴۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۶۶ هزار و ۸۲۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۱۰ هزار و ۴۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۸۲۸ هزار و ۳۰۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

ابتلا و مرگ کرونا در اردبیل بالاتر از میانگین کشوری

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت اپیدمی کرونا در استان اردبیل گفت: نمودار موارد ابتلا و بستری کرونا در این استان همچنان روند افزایشی دارد و به بالاترین میزان از زمان شیوع کرونا رسیده است. هم اکنون شهرهای اردبیل، پارس آباد و مشکین شهر از استان اردبیل در وضعیت قرمز یعنی خیلی پر خطر و شهرهای خلخال، گرمی و نیز در وضعیت نارنجی یا پر خطر و بقیه شهرها و مناطق این استان در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط کرونا قرار دارند.

وی افزود: میزان بروز موارد ابتلا و بستری کرونا در استان اردبیل هم اکنون ۳۵ در ۱۰۰ هزار نفر و میانگین مرگ و میر ۶۰.۵ به ازای هر یک میلیون نفر است که در هر دو شاخص از میانگین کشوری بالاتر است.

لاری گفت: ۴۳ درصد تخت های بیمارستانی استان اردبیل به بیماران کووید۱۹ اختصاص دارد، ۴۹۳ بیمار قطعی کووید۱۹ در بیمارستانها و مراکز درمانی استان اردبیل بستری هستند و ۸۲ نفر آنها به علت وخامت وضعیت در بخش مراقبت های ویژه هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در استان اردبیل نیز مانند سراسر کشور مهمترین علت ابتلا به بیماری کووید۱۹ دورهمی های خانوادگی است و درخواست جدی وزارت بهداشت از مردم این است که فعلا دید و بازدیدها را به صورت مجازی انجام دهند و از همه دستگاههای اجرایی می خواهیم در اجرای محدودیت ها با وزارت بهداشت همکاری کنند. امیدواریم با همکاری مسئولانه همه دستگاهها و مردم شاهد کاهش روند ابتلای به بیماری کووید۱۹ در کشور باشیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ ( فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون حدود ۵۸ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۳۸۰هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

محدودیت های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می شود.

بر اساس این محدودیت ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل می شوند، ادارات دولتی با حداکثر یک سوم کارکنان فعالیت می کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است.

منبع:ایرنا

واکسن ایرانی کرونا تابستان ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شود

به گزارش آبادان خبر، دکتر «کیهان آزادمنش» که یک شرکت پژوهشی در زمینه تولید واکسن را نیز مدیریت می کند، تصریح کرد: دانش ساخت واکسن در ایران قدیمی است و کشور ما تجربه فراوانی در این زمینه دارد اما در شرایط کنونی و با توجه به روند تولید واکسن کووید -۱۹ در چند شرکت ایرانی، احتمالا مرحله تولید انبوه آن تا تابستان ۱۴۰۰ طول خواهد کشید.

در روزهای اخیر همزمان با اعلام موفقیت ۹۰ درصدی واکسن شرکت فایزر، بعد از ۱۰ ماه نگرانی از همه‌گیری کرونا، امیدواری متخصصان به خلاصی بشر از کرونا بیشتر شده است. در ایران نیز تاکنون محققان ایرانی همپای سایر دانشمندان جهان موفقیتهایی برای دستیابی به واکسن کرونا کسب کرده و درتلاش هستند تا این مسیر را تا به انتها پیش ببرند.

گروه دانشگاه همزمان با تعطیلی ۱۵ روزه تهران و ۱۵۰ شهر کشور اقدام به برگزاری وبیناری با حضور دکتر «کیهان آزادمنش» مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور و مدیر علمی شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور و دکتر «حسین وطن پور» رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی کرد و در آن، وضعیت ساخت و تولید واکسن کرونا در جهان و ایران، میزان توفیقات متخصصان ایرانی در این زمینه و همچنین احتمال دسترسی به واکسن احتمالی کرونا با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی را مورد بررسی قرار داد.

دکتر کیهان آزادمنش مدیر علمی شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور، که یکی از شرکت‌های فعال در ساخت واکسن ایرانی است، در این میزگرد که به دلیل شرایط کنونی به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: موضوع ناممکن بودن تولید واکسن کرونا در کشور که از سوی برخی افراد مطرح می شود کاملا مردود است زیرا دانش ساخت تولید واکسن در ایران کاملا قدیمی و بومی شده است.

 

تولید واکسن دانشی بومی در کشور

به گزارش پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز، دکتر آزادمنش گفت: برخی افراد می گویند ممکن است ما دانش و فناوری را داشته باشیم، اما احتمالا امکانات و تجهیزات دقیق مورد نیاز برای تولید این واکسن را در اختیار نداریم. در پاسخ به این افراد باید به سابقه ۶۰ تا ۷۰ ساله تولید واکسن در کشور در انستیتو پاستور و انستیتو رازی اشاره کرد و گفت: این دانشی دیرین در ایران است و حتی در موارد جدیدتر ، آنتی بادی‌ها و HPV هم ما واکسن هایی تولید کرده‌ایم. بنابراین، تاکید می شود که از نظر دانش تولید واکسن در داخل مشکلی نداریم.

وی افزود: البته اینکه واکسن و دارویی تولید شود یا نه، علاوه بر دانش به عوامل دیگری هم بستگی دارد که یک موضوع آن اقتصاد ساخت دارو و واکسن است. یکی از ایرادات ما در این زمینه، اقتصاد غیرشفاف است که باعث می‌شود بخش خصوصی نتواند برنامه‌ریزی کند چه میزان دارو را برای چه زمانی و با چه قیمتی تولید کند. در این خصوص هم مداخلات زیاد است و هم رقابت‌های خارجی و تیراژ تولیدات به ویژه در چین و هند قیمتها را پایین می‌آورد و رقابت را سخت می‌کند.

به گفته مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور، اتفاقی که در موضوع کرونا افتاده، این است که به دلیل نیاز بالای جهان، اولا در کوتاه مدت هیچ مرکز تولید واکسنی نمی‌تواند برای همه دنیا واکسن تولید کند و ثانیا به دلایل سیاسی و اقتصادی، تضمینی ‌هم وجود ندارد که واکسن را در اختیار ما بگذارند. در نتیجه تلاشی ملی شکل گرفته است تا ما حتما واکسن را تولید کنیم و من شک ندارم که به آن می رسیم و اکنون هم در مسیر آن هستیم.

وی با مقایسه اقدامات انجام شده برای مقابله با کووید ۱۹ نسبت دیگر بیماری های مسری اظهارداشت: ما برای تب کریمه کنگو در سال تنها ۹۰۰ تست داشتیم و برای آنفلوانزا، ۲۳ هزار تست در سال. اما ناگهان در اسفند ۹۸ از ظرفیت ۲۰۰ تست روزانه کرونا در کل کشور، به ۱۰ هزار مورد در روز رسیدیم. در شرایط کنونی هم به ۴۰ هزار تست روزانه رسیده‌ایم و شاید با تست‌های سریع به ۱۰۰ هزار تست و بیشتر در روز هم برسیم.

 

سه فاز ارزیابی بالینی واکسن‌ها

مدیر علمی شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور، مراحل ارزیابی بالینی واکسن ها بر انسان را این گونه تشریح کرد: فاز یک، حداقل یک ماه طول می‌کشد و با ارزیابی های زمینه ای، حداقل دو ماه می‌شود. بعد از به نتیجه رسیدن فاز یک باید به سازمان غذا و دارو گزارش داد تا مجوز ورود به مرحله دوم داده شود و به علاوه، کمیته اخلاق و دیگر ساختارهای نظارتی هم باید آن را تایید کنند. در برخی شرکتهای ایرانی ما به تازگی فاز یک را شروع کرده‌ایم، اما هنوز هیچ کس به فاز ۲ که مطالعه روی تعداد بیشتری است، نرسیده است. مرحله ۲ هم دو تا سه ماه طول می‌کشد و فاز ۳ هم حدود ۳ ماه طول خواهد کشید. مرحله آزمایش انسانی مرحله چهارمی هم دارد که ارزیابی واکسن بعد از ورود به بازار است.
به گفته وی، البته وزیر بهداشت یک جا به ۳ فاز اشاره کرده بودند که منظورشان فاز تحقیق و توسعه نمونه اولیه، فاز دوم (مطالعه حیوانی) و فاز سوم مطالعه بالینی بوده و این دو تقسیم بندی نباید با هم خلط شود.

آزادمنش ادامه داد: آقای دکتر مصطفی قانعی (دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا و دبیر ستاد توسعه زیست فناوری) تخمین زده بودند احتمالا محصول خود ما تابستان آینده وارد بازار می‌شود و من هم با این تخمین موافقم. حالا ممکن است اوایل یا اواخر تابستان آینده به این دستاورد برسیم. البته تا سازمان غذا و دارو از موفقیت یک فاز مطمئن نشود، نمی‌تواند اجازه ورود به مرحله بعدی را بدهد و بررسی آنها هم زمان‌بر است. ظاهرا برخی شرکت‌ها یکی دو ماه است که فایل‌های فاز حیوانی را به اتمام رسانده و درخواست ورود به مرحله انسانی را دارند. با توجه به این تحولات تابستان آینده را زمان منطقی برای ورود واکسن ایرانی به بازار می‌دانم.

پیش از این نیز مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح جزییات روند صدور مجوز کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا، گفته بود واکسیناسیون کرونا مهرماه سال آینده انجام می شود.

به گفته او، بعضی شرکت های بین المللی مانند جانسون یا آسترازینکا با همکاری شرکت های هندی ها حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تولید کرده‌اند تا به محض دریافت مجوز، توزیع آنها در بازار را آغاز کنند. برخی شرکت های جهانی دیگر اما این کار را نکرده‌اند و نمی‌توانند بکنند. به نظر می‌رسد در خود آمریکا هم واکسیناسیون کل مردم آنها که احتمالا از دی ماه شروع می‌شود، تا تابستان سال آینده به طول خواهد انجامید.

آزادمنش در خصوص بررسی گزینه خرید واکسن از شرکتهای خارجی گفت: من هم که دارم سعی می‌کنم واکسن بسازم، یک پزشکم و اگر ببینم از جای دیگری می‌توان واکسنی را ارزانتر و بهتر، به موقع و به میزان کافی خریداری کرد، توصیه می‌کنم آن واکسن را بخریم و الزامی نیست که حتما واکسن ساخت داخل استفاده شود، بلکه باید از هر راهی که می توانیم مشکل کشور و مردم را حل کنیم.

آیا می‌توانیم واکسن کرونا تولید کنیم؟

مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور در پاسخ به این سوال که تاکنون در کشور واکسن آنفلوانزا تولید نشده است، بنابراین آیا می‌توان واکسن کرونا را که جدید است ،به مرحله تولید رساند؟، گفت: برای تولید واکسن آنفلوانزا، فناوری مورد استفاده مبتنی بر کشت در تخم مرغ Specific Pathogen Free) SPF) بود و فکر می‌کنم تولید این تخم مرغ در کشور بسیار محدود است و وارداتش هم خیلی مشکل بود و این موضوع در تولید واکسن آنفلوانزا اخلال ایجاد کرد. اما درباره واکسن کرونا آن مشکل را نداریم. واکسنی که ما در حال تولید آن هستیم، مبتنی بر روش واکسن سرخک و مشابه آن است و پس از تولید می توانیم سالانه ۴۰ میلیون دوز تولید کنیم.

وی تاکید کرد: با وجود تمام مشکلات، من بیشترین نقطه قوتمان را در نیروی انسانی متعهد می‌بینم، یعنی کسانی که هم علم کافی دارند و هم نسبت به آن تعهد دارند. ممکن است ما به دلایلی از خودمان و برخی دیگر ناراضی باشیم، اما من بسیاری از محققان و دانشمندان ایرانی را در داخل کشور می شناسم که خیلی پای کارند و اینها مایه امید ما هستند که در کارمان موفق خواهیم شد.

مشروح این وبینار بزودی منتشر می شود.
منبع:ایرنا

کاهش ۱۰ درصدی مرگ های کرونایی تا یک ماه آتی
ایرج حریرچی، در گفتگو با شبکه خبر، اظهار داشت: بررسی آثار محدودیت‌ها زمان بر است و برای کاهش میزان بستری‌ها به دو تا سه هفته و همچنین برای کاهش موارد فوتی حداقل یک ماه تا ۵ هفته زمان لازم است.

وی گفت: به طور قطع نتیجه محدودیت‌ها مثبت خواهد بود، اما آثار حداکثری بستگی به میزان همکاری مردم و رعایت دستورالعمل‌ها در سطح خانواده و پرهیز از دورهمی‌ها دارد.

حریرچی افزود: هدف گیری ما برای محدودیت‌ها این است که برای یک ماه یعنی تا یکم دی موارد ابتلاء ۳۰ درصد کاهش یابد و موارد مرگ و میر نیز ۱۰ درصد کمتر شود.

وی ادامه داد: تولید انبوه واکسن، زمانبر و هزینه بر است و حتی واکسنی که اکنون در شرکت فایزر در حال تولید است نیاز به یک زنجیره سرد ۷۰ درجه دارد که توزیع آن را در سطح جهان دشوار می‌کند.

حریرچی گفت: به طور قطع تا دو سال آینده تولید و توزیع واکسن مؤثر برای اکثر کشورهای دنیا ممکن نیست و چاره‌ای جز رعایت دستورالعمل‌ها نداریم.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: با وجود واکسن هم حداقل تا دو سال آینده شیوه نامه‌های بهداشتی باید رعایت شود.

حریرچی گفت: حتی پس از تأیید واکسن‌ها و تزریق آن به ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم، شیوه نامه‌های بهداشتی ضد کرونا حداقل تا ۲ سال دیگر باید رعایت شود.
منبع:مهر

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: