کد خبر: ٢٨٦٩٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/11/23-٠٩:٤٨

یک نویسنده: در آبادان حتی یک فرهنگسرا هم وجود ندارد.

 

آبادان نیوزاحمد امیری، نویسنده و فعال فرهنگی در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: عمق فاجعه این است که در شهری همچون آبادان با این‌ همه پیشینه فرهنگی درخشان حتی یک فرهنگ‌سرا وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه مبحث و معضل اصلی شهرستان آبادان کمرنگ شدن فرهنگ است، گفت: آبادان هنرمندان با استعدادهای بالقوه‌ای دارد که چشم به راه شناخت شدن مانده‌اند.

امیری با ابراز تاسف از اینکه به علت نبود امکانات کافی این توانایی‌ها هرگز شناخته نمی‌شوند اظهار کرد: متاسفانه به دلیل نبود مکان مناسب و نیز نبود حمایت از مسوولان ذی‌ربط وضعیت فرهنگی‌ آبادان روزبه‌روز بدتر می‌شود.

این نویسنده با اشاره به اینکه در برخی شهرها فرهنگ‌سراها دوره‌های رایگان آموزش هنر برگزار می‌کنند بیان کرد: متاسفانه آبادان دوره آموزش رایگان برای استفاده عموم ندارد و عمده کارهای فرهنگی این شهر همچون آموزش نقاشی و... به بخش خصوصی واگذار شده که بیشتر درآمد آن‌ها از اجاره سالن و گالری و دریافت هزینه‌های هنگفت از هنرمندان است.

فرهنگ‌سرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگ‌سراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌گری، خیاطی و جز اینها فراهم می‌شود. برخی از فرهنگ‌سراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارند. در ایران، تا امروز، بیشتر فرهنگ‌سراها در شهر تهران و چند شهر بزرگ دیگر مانند اصفهان برپا شده‌اند و معمولا کوشیده شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگ‌سرای بزرگ ترتیب داده شود. برخی از فرهنگ‌سراها، به‌جز پوشش دادن منطقه خود، به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای نیز می‌پردازند. بسیاری از فرهنگ‌سراها ویژه‌کار تخصصی‌اند؛ یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری متمرکز می‌سازند.

این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه وجود مکان‌های فرهنگی و هنری سالم در جاهای مختلف شهر آبادان ضروری است اظهار امیدواری کرد: بیشتر از گوشه چشم به هنرمندان محروم این شهرستان توجه شود چراکه گسترش هر چه بیشتر هنر ضامن سلامت، رشد و ترقی جامعه است.

امیری همچنین با اشاره به مهمترین تاثیر فرهنگ‌سراها و با بیان اینکه فرهنگسرا باعث گرایش بیشتر افراد جامعه به برنامه‌های فرهنگی می‌شود خاطرنشان کرد: توجه به کارهای فرهنگی باعث ایجاد تعامل با جامعه به ویژه جوانان می‌شود و این درگیر شدن جوانان در فضاهای فرهنگی به طور قطع باعث افزایش و ارتقای سطح فرهنگی این شهر می‌شود.

این نویسنده در عین حال معتقد است: احداث فرهنگ‌سرا در آبادان می‌تواند ایجاد اشتغال کند./ احمد‌امیری

بیشتر در این باره بخوانید:

آبادان فرهنگ‌سرا ندارد

قول احداث فرهنگسرا در آبادان کی عملی می‌شود؟

پی‌گیری‌های چندساله برای احداث فرهنگ‌سرا در آبادان هنوز بی‌نتیجه است!

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: