کد خبر: ٢٠٣٠٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/02/23-١١:٣٧

آبادان خبر

یادآوری

علیرضا خانی

 

آبادان خبر _ ابعاد و ابهت کرونا و نیز جارو جنجال های سیاسی ما را از واقعیت های دیگری که به واقع مرگبارتر از کرونا هستند و زندگی همه ما را تهدید می کند باز داشته است. برای اینکه نمایی کلی از مرگ ومیر حاصل از کرونا با سایر عوامل مرگ ومیر داشته باشیم لازم است ابتدا چند آمار را به زبان ساده بیاوریم.
سالانه حدود ۱۴۰ میلیون نفر در جهان متولد می شوند و ۶۰ میلیون نفر می میرند. بنابراین سالانه بیش از ۸۰ میلیون نفر به جمعیت زمین اضافه می شود. ۹۵ درصد تولدها در سه قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین رخ می دهد. کل مرگ و میر کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی کمتر از ۵ر۲ میلیون نفر بوده است.

سالانه ۴۰۰ هزار نفر در ایران می میرند . کل مرگ و میر کرونا در سال ۱۳۹۹

شمسی کمتر از ۵۰ هزار نفر بوده است در حالی که درسال ۱۳۹۸

طبق اعلام وزارت بهداشت ۱۷۴ هزارایرانی فقط بر اثر بیماری های

قلبی عروقی و ۴۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان باختند.

بنا به نتایج مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ،روند مرگ های زودرس در ایران نگران کننده است. حدود نیمی از مرگ های سالانه در ایران زودرس (زیر ۷۰ سال) و خیلی زودرس (زیر ۵۰ سال) است که سهم بیماری های قلبی عروقی از مرگ های زودرس، ۳۲ درصد است.

در مجموع حدود ۳۰ درصد ایرانی ها به دلیل سکته قلبی و ۱۵ درصد به علت سکته مغزی فوت می کنند و این روند در حال افزایش است. ۱۵ درصد ایرانی هایی که بر اثر سکته قلبی فوت می کنند، زیر ۵۵ سال دارند، سن سکته قلبی در ایران ۱۰ سال پایین تر از میانگین کشورهای اروپایی است.

بنا بر آمارهای رسمی وزارت بهداشت بدون درنظرگرفتن کرونا، نزدیک به ۵۰ درصد کل مرگ و میرها در ایران زودرس محسوب می‌شود به این معنی که در افراد کمتر از ۷۰ سال رخ می‌دهد در حالی که در کشورهای پیشرفته این عدد به ۱۵ تا ۲۰ درصد مرگ‌ها می‌رسد .

از مجموع آمارهای فوق، چنین بر می آید که میزان مرگ ومیر ایرانی ها بر اثر بیماری های قلبی عروقی دست کم ۵ر۲ برابر کشورهای پیشرفته است. به بیان دیگر از ۱۷۴ هزار ایرانی که بر اثر بیماری های قلبی عروقی در سال می میرند می توان از مرگ ۱۲۰ هزار نفر آنها پیشگیری کرد که بیش از دو برابر آمار مرگ و میر کرونا در سال گذشته بوده است.۴۰ هزار نفر نیز مستقیما بر اثر آلودگی هوا می میرند که تقریباً همه آنها قابل پیشگیری است.

همه می دانیم که مواد غذایی غیر استاندارد ، از جمله روغن ها، محصولات کشاورزی که بیش از استاندارد مواد زائد دارند ، هوای آلوده و زندگی پراسترس مهمترین عوامل این مرگ و میر هستند. در وخامت آلودگی هوا همین بس که تهران، شهری که حدود ۱۶ درصد جمعیت کشور را در خود دارد، سال گذشته فقط ۱۵ روز هوای پاک داشته است. اما هیچ نهاد، وزارتخانه ، سازمان و فردی خود را مسئول انواع آلودگی و آلایندگی در غذا و زمین و هوا که منجر به مرگ سالانه ۱۶۰ هزار ایرانی می شود نمی داند.

و اما در باب آب. ایران دوباره وارد شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر شد. ترسالی پارسال یک استثنا بود و به گفته کارشناسان حتی ۱۰ درصد از افت سطح آب های زیرزمینی را هم جبران نکرد.

بر اساس مطالعات معتبری که اخیراً انجام شده است طی دوره ۱۴ ساله ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ حدود ۷۴ کیلومتر مکعب آب‌های زیرزمینی ایران از دست رفته است که این مقدار ۶ر۱ برابر حجم‌ آب دریاچه ارومیه در پُر آب‌ترین حالت است. این به معنای از دست رفتن فزاینده و مصیبت بار ذخایر آب های زیرزمینی کشور است که کفاف جمعیت بهره بردار از آن را نمی کند.

کاهش آب زیرزمینی در حوضه‌های پرجمعیت در غرب، جنوب غربی و شمال شرقی ایران (جایی که بزرگترین زمین‌های آبیاری گندم و جواست) بسیار شدیدتر است. به عنوان مثال حوضه کرخه (محل ۹درصد از کل زمین‌های آبیاری ایران و ۱۱ درصد از کل تولید گندم کشور) میزان تخلیه آب های زیرزمینی بسیار شدیدتراست. مناطق مرکزی ، جنوبی و شرقی کشور نیز وضع؛ بسیار بحرانی است .

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست بارها هشدار داده است که وقتی سفره‌های زیرزمینی خشک می‌شود، طبقات خاک نشست می‌کند و محل ذخیره آب از بین می‌رود. از این‌رو، اگر بارندگی ١٠ برابر قبل هم شود باز آب روی سطح زمین جاری می‌شود و نمی‌تواند به داخل خاک نفوذ کند.

عیسی کلانتری می‌گوید اگر وضع فعلی مصرف آب در بخش کشاورزی ادامه داشته باشد در کمتر از ٢٥‌سال دیگر شرق و جنوب کشور کاملاً خالی از سکنه خواهد شد. اگر فکری برای بحران آب نکنیم ٢٥‌سال دیگر، باید ٥٠‌میلیون ایرانی از کشور مهاجرت کنند!

 

وزارت بهداشت،کرونا،محیط زیست،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:اطلاعات

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: