کد خبر: ١٨٢١٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/04-١٠:٢٣

بدون شک در جهان امروز رسانه ها یکی از مهمترین ابزار هایی هستند که نقش بی‌بدیل آنها در ارتقای فرهنگ جامعه در تمام ابعاد زندگی بر هیچ کسی پوشیده نیست.

 

آبادان خبر _ شبنم خداخواه:امروزه با شیوع کرونا و ایجاد بحران در جوامع علی‌الخصوص جوامع شهری آنچه بیش از پیش نقش ارتباطات و اطلاعات را پررنگ تر می کند، اهمیت اطلاع رسانی حداکثری در بحران کرونا و تمرکز بر نیازهای جوامع شهری در مواقع خطر و بحران است.

این روزها با حضور بیشتر شهروندان در خانه ها بیش از هر زمانی دیگری نیاز به دریافت اطلاعات مستند و دقیق از سوی رسانه‌ها احساس می شود و رسانه‌های فعال در فضای مجازی در روزهای بحران کرونا،  بهتر از هر زمان دیگری می توانند در خدمت اطلاع رسانی و پر کردن غنی اوقات خانگی خانواده ها باشند.  

رسانه ها در مواقع بحران، چشمان بیدار و هوشیار جامعه هستند که ضمن اطلاع رسانی دقیق و مستندو ایجاد فضای مناسب در وقوع بحران ها، حداکثر اطلاعات لازم را در کمترین زمان ممکن در اختیار شهروندان قرار دهند.
به جرأت می توان گفت که این روزها فضای مجازی به حدی در زندگی مردم جریان پیدا کرده است که روزهای خانه‌نشینی کرونا بدون حضور موثر رسانه ها بسیار سخت و طاقت فرسا می گذشت و شاید هم غیر ممکن می نمود. با ورود و شیوع کرونا به حیطه روح و روان جامعه، مسئولیت رسانه ها در رابطه با ایجاد موج شادی و ارتقاء سطح سلامت روان جامعه افزایش یافته است که اهمیت فوق‌العاده‌ ی آن را در مدیریت شرایط به وجود آمده بیشتر  مشخص می‌کند.

همچنین رسانه ها با ارتقاء سواد رسانه‌ای و اطلاع رسانی های لازم نسبت به خطرات ناشی از شیوع بحران ها  و ارائه راه کارهای مستند که از طرف مسئولان در اختیار آنها قرار داده می شود نقش‌آفرینی هایی می کنند که این روزها شاهد آن بوده ایم.

یکی از شاخصه های مهم در بحرانها اطلاع‌رسانی به موقع رسانه ها در آگاه سازی مردم و مخاطبان است. هرچند در موضوع بحران کرونا، رسانه ها نیز مانند سایر کسب و کارها دچار خسارت‌هایی شدند اما آنچه برای بقای رسانه ها بایستی بیشتر مد نظر گیرد بروز بودن مطالب و دقیق و مستند بودن آنها علی الخصوص در شرایط بحران است. به طور کلی در بحران کرونا رسانه ها حرکتی رو به جلو را تجربه کردند که می تواند یکی از ارزشمندترین تجربیات آنها در بحث فضای مجازی و مدیریت بحران در جامعه باشد.

هر چند که این روزها بمباران خبرهای غیر مستند و غیر واقعی، با هدف جذب مخاطب و بالا رفتن انتشار خبر، به شیوه ای غیر متعارف در برخی رسانه ها مشاهده می شود، ولی با اندکی توجه و دقت به منابع خبر و احراز قابل اعتماد بودن آن منبع خبری در بیشتر موارد می توان به خبرهای درست دست یافت.

در این زمینه با اندکی واقع گرایی میتوان گفت که انتشار خبرهای نادرست  و باوراندن آنها به شهروندان در روزهای بحران کار بسیار سختی نیست ولی در این روزها چه بسا بسیار خطرناک است.

توقف طرح انتقال ویروس کرونا با حفظ ارتباط مجازی و کسب مهارت های لازم در این زمینه از مسئولیت‌های خطیر رسانه ها در بحران پیش آمده بود که بسیاری از رسانه های مجازی توانستند ضمن عمل به رسالت خود، بر آن فائق آیند.

خوشبختانه رسانه ها در فضای مجازی جاذبه ها و ظرفیتی داشتند که توانستند از آنها به خوبی بهره بگیرند و تهدید حاضر را به فرصتی برای شهروندان تبدیل نمایند. بحران کرونا با وجود تمام مشکلاتی که داشت حس وحدت همدلی مردم را فعال کرد و رسانه های فعال در فضای مجازی به درستی در جریان این همدلی ها نقش آفرینی کردند.

رسانه های فعال در فضای مجازی، ضمن بهره گیری از حداکثر ظرفیت خود در راستای مدیریت بحران کرونا، اطلاع رسانی لازم و حفظ آرامش مورد نیاز جامعه، در تکثیر حس حضور شهروندان در راستای اتفاق و همدلی تلاش کردند. به بهانه ی هفته ی اطلاع رسانی و روابط عمومی لازم است از مجاهدان عرصه ی اطلاعات و خبر نیز یادی نموده و تلاش های این عزیزان را هم ارج نهیم.

مشاور شهردار تبریز در امور بانوان

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:شهریارنیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: