کد خبر: ١٧٤٠٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/10/16-٢١:٣٦

✍️ _محمود تیلا_

 

آبادان خبر _ ده سال قبل همین روزها بود در شامگاه شانزدهمین روز زمستان ۱۳۸۹؛ که میلیونها ایرانی شاهد میزگردی دو ساعته بودند که در آن برای نخستین بار پس از پایان جنگ، از مصائب و فجایع وارده بر شهرهای مظلوم آبادان و خرمشهر، بی پرده و عریان سخن ها رفت و با گزارش های تصویری بغض فروخفته و ۲۲ ساله مردمان این دیار را تازه کرد.

نادر طالب زاده، بیژن نوباوه، احمد نجفی و مهرزاد ارشدی در برنامه «راز» ناگفته های بسیاری را گفتند؛ از سوءمدیریت شهری در این شهرها پس از جنگ، از تخریب تعمدی افتخارات و نشانه های زنده مردمان این خاک و از هدر دادن بیت المال توسط مدیران نالایق، از طرح آبرسانی غدیر که کام هیچ تشنه ای را سیراب نکرد، از بی هویتی نمادها و اِلِمانهای شهری و از بازسازی فرمایشی و لزوم نگاه دوباره ملی به این دو شهر فراموش شده و...

این اتفاق مبارکی بود که در عین تلخی بسیار، کام ساکنان آبادان و خرمشهر را اندکی شیرین ساخت چرا که رسانه ملی برای نخستین بار مظلومیت و محرومیت واقعی این دیار را در برنامه‌ی راز به نقد کشید و باید گفت در آن پنجشنبه شب بغض آبادان و خرمشهر ترکید...
کمتر از یک هفته بعد با تایید حکم دومین شهردار منتخب شورای سوم توسط "مصطفی محمدنجار" وزیر کشور دولت دهم، "محمودرضا شیرازی" رسماً شهردار آبادان شد.
مروری بر آن روزهای آبادان ـ علاوه بر برنامه راز که ذکر آن رفت ـ در رسانه ها هم خالی از لطف نیست!
«آب آشاميدنی نامناسب و ناسالم، وضعيت فاجعه بار معابر عمومی اعم از خيابان‌ها و پياده‌روها، ساخت و سازهای نيمه‌کاره و مستهلک که نشان از هرز رفت بيت‌المال داشت، سوء مديريت مديران شهری و استانی در به سرانجام رساندن پروژه های عمرانی، روان بودن فاضلاب شهری در سطح کوچه و خيابان و...» گوشه‌ای از گزارشی است که «مشرق نیوز» فردای برنامه راز نوشته بود.
«تابناک» هم با این تیتر نسبت به مستند راز واکنش نشان داده بود: «حیف و میل بودجه به کنار؛ آیا این مدیران در این ۲۲ سال، "کار" هم کرده اند؟!»

شهردار آبادان در چنین فضایی و با "زنگارزدایی از شهر" عصر جدیدی در نوع مدیریت شهری را آغاز کرد و تا ۵ سال و ۵ ماه بعد که توسط شورای چهارم برکنار شد اتفاقات خوبی در آبادان دهه ۹۰ رخ داد. او توانست با جلب اعتماد مسئولان سایر دستگاه‌ها و ادارات از مشارکت آنها بهره‌مند شود و این موضوع در آبادان پس از جنگ بی‌نظیر بود که در اذهان همگان ماندگار شد.
اواخر بهار ۹۵ که او رفت شهرداری آبادان طی ۴۵ ماه دو شهردار و سه سرپرست به خود دید تا بی سر و سامانی اوضاع شهر و شهرداری، اعضای شورای پنجم را قانع کند او را دوباره به خدمت دوباره در آبادان فرا بخوانند تا در مدت باقی مانده از عمر شورا از تجربیات ارزنده‌ی مدیریتی او برخوردار شوند.

اما بدون تعارف باید گفت شیرازی در بدترین دوران عمر مدیریتی خود به آبادان بازگشت. در یک سال مانده به انتخابات شورای ششم که اغلب کاندیداهای مترصد به حضور در پارلمان شهری، با راه اندازی گروه‌های به اصطلاح مطالبه‌گری و پرسش‌گری به دنبال معرفی خود به شهروندان بوده و سیاه‌نمایی و تحریف حقایق به عنوان نقد را بهترین شیوه برای دستیابی به آرای مخاطبان می‌دانند!
بدیهی‌ترین اقدامات شهرداری هم در این فضا به شکل بی‌سابقه‌ای انکار می‌شود و گویی انصاف از ادبیات بسیاری از منتقدین رخت بر بسته است! حافظه‌ها کوتاه مدت شده و گاه تعمدی چشم بر حقایق مسلم بسته می‌شود تا بتوان از کاه کوه ساخت!
بعنوان مثال اخیراً با قلب حقایق و با سوءاستفاده از ابزار رسانه و با تکنیک‌های جریان‌سازی رسانه‌ای همچون برجسته‌سازی و مبالغه، تحت عنوان «مانده درآمدهای قابل توجه شهرداری و بدهی‌های بجا مانده» در شبکه‌های اجتماعی، هوشمندانه ذهن مخاطبان را مسموم می‌کنند که درآمد شهرداری طی سالهای ۹۰ تا ۹۷ فلان مقدار به دلار بوده است! مگر واحد پول ما دلار است؟ چرا این مطلب به دلار منتشر می شود؟ ساده و واضح است تا با توجه به حساسیت‌های جامعه نسبت به ماجرای دلار و نوسانات آن، این حساسیت به شکلی سوال برانگیزتر در ذهن مخاطبان بنشیند و او را بدبین‌تر کند!
به عنوان نمونه رقم ۲۸ میلیون دلار سال ۹۰ که این گزارش بدان اشاره کرده در گزارش منتشره اصلی ۳۴ میلیارد تومان است که نویسنده متن سعی داشته با ذکر آن به دلار حساسیت‌هایی را به ذهن مخاطبان القاء نماید!
و در تعریف مانده درآمد توضیح می‌دهد "مانده درآمد یعنی شهرداری تمامی هزینه‌های جاری خودش مثل بیمه و حقوق را پرداخت می‌کند و از درآمد سالیانه مبلغی باقی می‌ماند...".
گویا شهرداری در دوره اول مدیریت دکتر شیرازی فقط حقوق پرداخت می‌کرده و فعالیت دیگری نداشته است!
این نمونه‌ای از همان تکنیک‌های رسانه‌ای برای انگاره‌سازی علیه شهردار و شهرداری است.
مثلاً برای گسترده نشان دادن معضلات شهری، مشکلات را در فضای مجازی برجسته می‌کنند تا بگویند که بخش عمده‌ای از مردم از عملکرد شهردار رضایت ندارند! و یا با تکنیک برچسب‌زنی در انگاره‌سازی، به راحتی و به سرعت به یک فرد برچسب می‌زنند تا او را آنگونه که می‌خواهند جلوه دهند و به مخاطبان معرفی کنند!
در پاسخ به این بی انصافی‌ها باید گفت نوع خدمات‌رسانی شهرداری در دوران مدیریت دکتر شیرازی به‌گونه‌ای بود که مردم و شهروندان، حضور مدیریت شهری را در شئون و صحنه‌های مختلف زندگی روزانه احساس می‌کردند. کدام انسان منصفی است که بتواند نقش موثر و سازنده شهرداری طی سال‌های ۹۰ تا اوایل ۹۵ را علی‌رغم تمام فشارها و مشکلات انکار نماید یا از کنار این این واقعیت مسلم بی‌تفاوت گذر کند؟
توسعه چشمگیر معابر بزرگ و کوچک، افزایش فضای سبز، توسعه محلات، یافتن منابع سرمایه‌گذاری داخلی و اعتماد به آن‌ها، توجه به ورزش و توسعه ورزش شهروندی و ده‌ها پروژه‌ی عمرانی، خدماتی و...، نقاط افتخارآمیزی هستند که از رهگذر مساعی، اعتماد متقابل و تعامل میان شهرداری و سایر ادارات و سازمان‌ها به دست آمد. افتخاراتی که نقش شهردار آبادان به‌عنوان مدیری جهادی، بلندنگر و کارآمد در کسب آن‌ها غیرقابل انکار است.
اما سیستم مدیریتی و شهری که در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی هوشمندانه او در مدیریت شهری آبادان ایجاد شد با بی‌تجربگی بعد از رفتن وی دچار اختلال گردید و این اختلال در خدمات‌رسانی به شهروندان مشهود و تاثیرگذار بود.

وقایع و تجربیات سالهای اخیر نشان داده که وجود عواملی همچون دعواهای فردی و جناحی، یارگیری‌های سیاسی، چانه زنی های بیهوده جهت چینش مهره‌های ناکارآمد و... در عدم اصلاح ساختارهای معیوب اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بالاخص اقتصادی این دیار نقش انکارناپذیری داشته است.
واقعیات جامعه شهری آبادان آشکارا بیانگر این حقیقت است که مسائل معیشتی مهمترین دغدغه اکثریت قاطع مردمان اینجاست. یک بار دیگر به این آمارها نگاهی بیاندازید: در گذشته آبادان یکی از یازده شهر برخوردار کشور و دارای چندین اداره کل، صدا و سیمای اختصاصی، فرودگاه بین المللی و... بوده است اما در دهه های اخیر دوران مشکلات سرسام آور، کمبودها و سوءمدیریت‌ها را طی کرده بگونه‌ای که دارایی امروز ما با جمعیت سیصد هزار نفری بیش از ۴۰ هزار نفر بیکار، حدود ۷۰ هزار نفر زیرپوشش نهادهای حمایتی، هزاران معتاد و... است!
اما چرا پرداختن به این معضلات ریشه‌ای هیچ‌گاه فرصت طرح مطالبه‌گرانه در شبکه‌های اجتماعی پیدا نمی‌کند؟! و به قول معروف چرا سوزن برخی فقط روی شهرداری گیر کرده است؟! پاسخ واضح و روشن است؛
انتخابات شوراها نزدیک است...

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: