کد خبر: ١٧٢٦٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/10/05-٢٢:٥٦

نوشتن خاطرات آن روزهای زلزله بم در سال ۱۳۸۲ خیلی سخت است، در هر کوچه ای از کرمان نگاه می کردیم پرچم سیاه کشیده بودند و عزیزی از دست رفته بود، حتی یادآوری آن روزها عذاب آور است. اما به هر حال نمی‌توان ننوشت. تا روزی که بتوانم برای ۵ دی ماه می‌نویسم.

 

آبادان نیوز _ پدر به پسرش می‌گفت، نه پسرم سال هاست که همه اشتباه می اندیشند؛ پدر، مادر و خواهرت همگی زیرزمین بودند، اگر هر یک از آنها زیر آوار نبودند، منتظر بیل نمی ماندند، دستانشان را بیل می کردند و تو را از زیر آوار بیرون می کشیدند، چون خیلی ها را آن روز دیدم که با دستان خالی زیر آوارها دنبال عزیزانشان می گشتند. دیگر نگویید که پدر بیل نداشت بلکه پدر نیز جان نداشت.

در این فاجعه ملی از برخی خانواده ها یک کودک با قیماند و از برخی هیچ کس و گواه این مطلب قبرستان بم است.

"رویا" درباره یکی از خاطرات زلزله دلخراش بم می گوید: فرزانه دوست دانشگاهیم از اهالی بم بود که موقع زلزله زیر آوار مانده بود و تمام روز تقلا و التماس می کرد که او را از زیر آوار درآورند و مدام داد می زد من را نجات دهید، من می ترسم و تا نیمه شب این تقلا ادامه داشت. دایی های او هر چه تلاش کردند نتوانستند او را از زیر خروارها آوار بیرون بیاورند و نیمه شب در تاریکی و زیر سنگینی تلی از خاک جان سپرد.

به زیر آواری و من دنبال تو میگردم ازت لباس خاکی همینجا پیدا کردم
نفس بکش عزیزم امید من نمیره شب داره میشه و من گریم داره میگیره
دستام دیگه تاول زد نمیشنوم صدایی کم کم دارم میترسم تورو خدا کجایی
نمیدونی که قلبم چقدر خدا خدا کرد این لرزه های نا کس از من تورو جدا کرد
از من تورو ...

نه نه دیگر نمی خواهم قصه های آن روزها را دوباره یادآوری کنم یادآوری آن روزها برای هیچ یک از بمی ها و کرمانی ها آسان نیست این بغض تا قیامت در گلوهای ما باقی خواهد ماند.

یاد آن روزی که "علی شفیعی" فرماندار سابق بم در گفت و گو با استاندار وقت کرمان "علی کریمی" فریاد زد: «الله اکبر آقای کریمی بم ویران شد، وای وای یا الله یا رسول الله در جغرافیای کشور چیزی به نام بم وجود ندارد. آقای کریمی همه دستگاه های امدادی را به سمت بم اعزام کنید.»

در ۱۲.۵ ثانیه بیش از یک سوم مردم بم جان باختند.

آری این ۱۲ ثانیه مرگبار چه جان های شیرینی را گرفت و چه داغ های جانسوزی که بر دل بازماندگان برجای گذاشت. قبل از این حادثه شهر بم حدود ۹۹ هزار نفر جمعیت داشت که در جریان این زمین‌لرزه براساس آمار رسمی ۳۳ هزار و ۴۸۹ نفر جان باختند.

فاجعه این زمین‌لرزه در سده گذشته ایران بی‌مانند بود از این واقعه به عنوان مرگبارترین زلزله تاریخ ایران یاد می‌شود.

در ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه بامداد روز جمعه ۵ دی ماه سال ۸۲ در اثر این زمین لرزه ۳۳ هزار و ۴۸۹ نفر کشته و حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شدند. در این زلزله ۲۴ هزار و ۲۸۳ واحد مسکونی شهری؛ ۱۰ هزار و ۱۴۵ واحد مسکونی روستایی و ۳ هزار و ۳۲۶ واحد تجاری تخریب شد. همچنین ۹۷۶ واحد مسکونی شهری، ۱۲ هزار و ۲۵۲ واحد مسکونی روستایی، ۵۲۴ واحد تجاری و ۱۴۱ واحد صنعتی خسارت دیدند.

در اثر این زمین‌لرزه بیش از ۹۰ درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شدند. ارگ بم که با بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازهٔ گِلی جهان بود، ویران شد.

گزارشات متفاوتی در مورد خسارات مادی این زلزله ارایه شده است، اما هیات بانک جهانی میزان خسارات این زمین لرزه را یک میلیارد و پانصد میلیون دلار برآورد کرده است و آمارها نشان داد این زمین زلزله ۵۲۰۴ کودک بی سرپرست بر جای گذاشته است.

در آن روز بم لرزید و همراه آن قلب جهان نیز لرزید. زلزله بم با تمامی تلخی ها و باوجود دردناک ترین صحنه ها یک چیز را به ما ثابت کرد و آن اینکه «بنی آدم اعضای یک پیکرند» و ما شاهد بودیم نه تنها از ایران بلکه مردم سراسر جهان داوطلبانه هر کس به گونه ای کمک و یاری رساند؛ بعضی ها با حضورشان در بم و بعضی ها با کمک های مادی و معنوی به امداد بم آمدند.
با اینکه فضای شهر را خاک و غبار وغم و اندوه و مرگ فراگرفته بود اما هنوز زندگی جاری بود و کورسوی امیدی در دل ها جاری بود و مردم بم ثابت کردند که مانند نخل هرگز کمر خم نمی کنند، با ازدواج هایی که در روزهای اول زلزله صورت گرفت ثابت کرد زندگی و امید در هر شرایطی پابرجاست.

و ما اکنون بعد از گذشت ۱۷ سال از این حادثه دلخراش هنوز لطف و محبت جهانیان را فراموش نکرده ایم.

داغ داریم نه داغی که بر آن اخم کنیم
مرگمان باد اگر شکوه ای از زخم کنیم
مرد آن است که از نسل سیاوش باشد
"عاشقی شیوه‌ی رندان بلا کش باشد "
چند قرن است که زخمی متوالی دارند
از کویــر آمده‌ها بغض سفالـــــــی دارند
بنویسید گلــــو هــــای شما راه بهشت
بنویسید مرا شهر مرا خشت به خشت
بنویسید زنـی مُرد کــــه زنبیل نداشت
پسری زیر زمین بود و پدر بیل نداشت ...(شعر از حامد عسکری)
منبع:ایسنا

 

خوزستان,اخبارخوزستان,آبادان نیوز,خبرخوزستان,اخبار خوزستان,آبادان,خبرآبادان,اخبارآبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,منطقه آزاد اروند,آبادان خبر,خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: