کد خبر: ١٧١٧٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/30-٠٠:٠٣

فرامرز محمدی پور

 

آبادان نیوز _ ذات شعر عاشقانه‌، اجتماعی است که بر پیشانی شعرمشروطه با بسامد بالایی جلوه‌گری می‌کند. شاعران مشروطه، بنا به ضرورت، شعرشان اجتماعی بود تا مردم را برای پیروزی در انقلاب مشروطه تهییج کنند و«شیون فومنی» نامدارترین شاعر اجتماعی گیلان درعصر حاضر است. فرآیند اسطوره‌های ملی سبب شد تا وی به عنوان شاعر اجتماعی، کارنامه‌ درخشانی را به یادگار گذارد.

باید مردم را با شعر آشتی داد. نزاع‌های حاشیه‌ ای را در شعر کنار گذاشت و بی‌تردید هرچه باشد، جوهر و شعریت درباب شعر، حرف اول را می‌زند و حاشیه‌پذیر نیست.«شمس لنگرودی» در مورد ویژگی‌های شاعران اجتماعی بر این عقیده است که:
«باید به‌دنبال آن باشیم که در شعرهای‌مان به نماد بشری، توجه بیشتری کنیم.»
بنابراین، درنگی بر شعر اجتماعی، نشان می‌دهد که شاعر امروز بایستی از عاشقانه‌هایی بگوید که طعم «اجتماعی» می‌دهند. طعمی که مردم از آن ترکیب‌هایی را در ذهن تثبیت کنند و گاه ‌گاه به مرور و بازخوانی بنشینند؛ چنان‌که «سهراب سپهری» با زبان شعر، زندگی را رنگ اجتماعی زد و بهترین‌ها را به آفرینش نشست.
و نکته‌ آخر این‌که شعر، لطافتی از لحاظ زبانی و مفهوم دارد که اگر صمیمی آینه شود، بی‌تردید عاشقانه ا‌ی خواهد بود که شاعر، عشق اجتماع و زندگی را ارزانی همگان می‌کند. بر خلاف نظر برخی که می‌پندارند شعر مخاطب خاص دارد.
منبع:اطلاعات

 

خوزستان,اخبارخوزستان,آبادان نیوز,خبرخوزستان,اخبار خوزستان,آبادان,خبرآبادان,اخبارآبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,منطقه آزاد اروند,آبادان خبر,خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: