کد خبر: ١٩٧٩٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/02/07-١٣:٥٤

آبادان خبر

ارگ راین

ارگ راین، مربوط به دوره ساسانی است و در استان کرمان، شهرستان کرمان، جنوب غربی شهر کنونی راین جای گرفته‌است و این اثر با نام قلعه راین در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۸۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 

به گزارش آبادان خبر، ارگ راین کرمان سردمدار ثبت جهانی آثار ایرانی در یونسکو است. گرمان به علت دارا بودن مراکزی همچون تپه شهداد و شهر جیرفت و ارگ راین در لیست آثار یونسکو قرار گرفته است؛ از مهم‌ترین مناطق تمدن باستانی ایران زمین برشمرده می‌شود. از درفش شهداد، قدیمی‌ترین درفش ایران گرفته تا آثار باستانی ثبت‌شده در شهر جیرفت، همه نشان از غنای بی‌چون و چرای تمدن و فرهنگ این مرز و بوم دارند.

اگر به منطقه باستانی کرمان سفر کنید محال است بتوانید از تماشای شکوه و عظمت برج و باروهای کهن شهرهای این استان چشم‌پوشی کنید؛ چرا که معماری منحصر به فرد کرمان با قلعه‌های کوچک و بزرگی گره خورده که برخی از آنها امروزه شهرتی جهانی دارند و برخی دیگر به دست بی‌رحم زمانه نابود شده و از یاد رفته‌اند. ارگ راین در کرمان دومین ارگ خشتی بزرگ جهان در این استان است و هرساله باستان‌شناسان و گردشگران بسیاری را به قلب مناطق باستانی کرمان می‌کشانند. اگرچه کویر در دل این استان خود یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر و طبیعی گردشگری به حساب می‌آید، شهرهایی خواهیم دید چون راین، که آب‌وهوای معتدل آنها بستری سخاوتمند برای زایش آب و آبشار و باغ‌هایی بی‌‌همتاست. در این مطلب قصد داریم به معرفی قلعه کهن راین بپردازیم، که در فاصله‌ 100 کیلومتری کرمان؛ در شهر زیبای راین بنا شده است.

 

آدرس ارگ راین کرمان

 

ارگ راین در کجاست

قلعه چهارگوش راین که بعد از ارگ بم دومین قلعه خشتی پهناور در جهان شمرده می‌شود، در محدوده جنوب غربی شهر راین، درست در ابتدای جاده درب بهشت، مجاور پارک ولیعصر یا همان پارک شهر در بالای یک تپه بنا شده است. این شهر اگرچه در مجاورت مناطق کویری استان کرمان در دامنه کوه هزار قرار گرفته، بسیار خوش آب و هوا است و از مناطق ییلاقی استان کرمان به شمار می‌آید. قدمت شهر راین و ارگ راین کرمان بنا بر شواهد تاریخی به قبل از ورود اسلام و دوران حکومت پادشاهان ساسانی بازمی‌گردد.

ساعت بازدید ارگ راین کرمان: اگر می‌خواهید نظاره‌گر شکوه این ارگ باستانی باشید و ریزه‌کاری‌های معماری منحصر به فرد آن را به دقت تماشا کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم زمان بیشتری را به بازدید از این بنا اختصاص دهید. اگر دوست دارید به قصه‌ ارگ کهنسال گوش دهید؛ باید به کوچه و خیابان‌های تو در توی قلعه دل بدهید. راهپیمایی در فضای داخل ارگ و دیدن مجموعه‌های مختلف به شما تجربه‌ای بی‌نظیر از لمس تمامی وجوه شهرنشینی در دوران بسیار دور هدیه می‌کند، تجربه‌ای که علاقه‌مندان تاریخ را به وجد می‌آورد و دوست‌داران فرهنگ و تمدن را اغنا می‌کند. ساعت بازدید از ارگ راین در کرمان از  9 صبح تا 5 عصر به محل ارگ  میتوانید مراجعه کنید. بهای بلیط ورودی بازدید از ارگ برای مسافران ایرانی مبلغ 2500 تومان و برای گردشگران خارجی 15000 تومان در نظر گرفته شده است.

 

فاصله ارگ راین تا کرمان، جیرفت و ماهان

با نگاهی به نقشه می‌بینیم که برای دسترسی هرچه راحت‌تر به این مکان، می‌توانیم از شهر کرمان حرکت کنیم و پس از طی حدود 100 کیلومتر به سمت جنوب، در ابتدای جاده درب بهشت یا همان ساردوئیه، به شهر راین وارد می‌شویم و از میدان انقلاب مستقیم به سمت جنوب ادامه می‌دهیم تا به خیابان ولیعصر و پارک شهر برسیم. از پارک حدود 5 دقیقه پیاده تا رسیدن به ورودی راین راه است. فاصله ارگ راین تا کرمان که در 30 کیلومتری این قرار دارد، چیزی حدود یک ساعت با این مکان فاصله دارد. گردشگرانی که قصد دارند از شهر جیرفت به سمت راین بروند باید باید گفت که فاصله ارگ راین تا جیرفت 144 کیلومتر به سمت شمال این شهر است و بعد از گذشتن از ییلاق دلفارد به شهر راین و ورودی ارگ کهن خواهند رسید.

 

فاصله ارگ راین تا کرمان

 

تاریخچه ارگ راین کرمان

یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این ارگ عظیم با مساحتی بیش از 22 هزار متر مربع در دوران پادشاهی ساسانیان بنا شده است و گفته می‌شود تا حدود یک و نیم قرن پیش نیز قابل سکونت بوده است. در گوشه کناره‌های این قلعه چندین برج خودنمایی می‌کند و الگوی معماری این بنای پهناور، چهارگوش و به ارگ بم شبیه است. دور تا دور این دژ پرچینی به بلندی بیش از ده متر کشیده شده است و برای بازدید از فضای داخل ارگ بایستی از تنها مدخل آن که در ضلع شرقی قرار گرفته است، وارد شویم که به یک سردر بزرگ مزین شده است. در داخل محوطه ارگ می‌توان معماری کوچه‌های باریک که محل بازارها بوده‌اند را دید و از دیگر مکان‌ها از جمله آتشکده، اسطبل‌های فصلی، زورخانه و محل اعیان‌نشین یا همان ساختمان مباشر و محل عوام‌نشین بازدید کرد. اکثر قسمت‌های داخلی این مکان از اوایل دهه 70 شمسی به بعد تحت نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازسازی شده و مجموعه‌های عامه‌نشین و عیان‌نشین نیز تحت مرمت محافظتی کامل قرار گرفته است. شایان ذکر است که قدمت ارگ راین باعث شده در طول تاریخ کاربری برخی قسمت‌های آن بنا به وضعیت حکومت دستخوش تغییر قرار گیرد. برای مثال آتشکده ارگ راین کرمان در زمان حکومت‌های اسلامی به زورخانه تبدیل شد. برخی از قسمت‌های ارگ نظیر مغازه‌ها هنوز مکانی برای فروش برخی صنایع دستی این منطقه هستند: چاقو، قندشکن، آثار تزئینی و بطور کلی صنایع فلزی دستی از محصولات منحصر به فرد این شهر است.

 

معماری ارگ راین کرمان

سبک معماری ساسانی با طاق‌ها و ایوان‌های محسورکننده یکی از سبک‌های مادر در معماری ایرانی شناخته می‌شود و ارگ راین که از جاهای دیدنی کرمان است نیز بر همین سبک بنا شده است. یکی از شاخصه‌های بارز معماری اصیل این ارگ وجود کنگره‌های ظریف و زیبای بالای دیواره‌های آن است. کمی پایین‌تر از کنگره‌ها پنجره‌هایی کوچک می‌بینیم که احتمالا در قسمت بالای چهار برج اصلی به قصد دیده‌بانی نگهبانان ارگ تعبیه شده است. دیگری وجود 16 برج که همه برج‌ها به همت اداره میراث فرهنگی بازسازی و حفاظت شده‌اند. جالب است بدانید مساحت کل زمین ارگ چیزی نزدیک به 40 هزار متر مربع است، این در حالی است که نیمی از این مساحت زیربنای ارگ را تشکیل می‌دهد.

 

ارگ تاریخی راین کرمان

 

دیدنی های ارگ تاریخی راین کرمان

رائین نام باستانی شهر است که از نام یکی از دلاوران سپاه اردشیر شاه ساسانی برگرفته شده است. این شهر در دامنه مرتفع‌ترین کوه جنوب ایران، کوه هزار با ارتفاع 4501 متر واقع شده است و از آنجایی که این منطقه در محور شرق به غرب در نقطه‌ای راهبردی به لحاظ جغرافیای تجاری قرار گرفته است، مورد توجه تجار بوده و رونق اقتصادی خوبی نیز داشته است. آب و هوای خوش این شهر در فصل بهار و تابستان، ارگ تاریخی راین را به یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری استان کرمان بدل کرده است. البته ناگفته نماند که بعد از زلزله بم و تخریب بخش‌های زیادی از آن، ارگ راین کرمان طرفداران بیشتری پیدا کرد و بدین ترتیب شهر راین توانست بیش از پیش مورد استقبال مسافران ایرانی و خارجی قرار بگیرد. در حوالی 17 کیلومتری جنوب غربی، که می‌تواند یک مسیر پیاده‌روی نسبتا طولانی برای کوهنوردان باشد، شاهد آبشار بی‌نظیر زر رود هستیم که حاصل ریزش رود‌های پرآب دیواره‌های شرقی و پربرف کوه هزار است. این آبشار  چند طبقه که از دیدنی‌های طبیعی شهر راین محسوب می‌شود، وعده‌گاه کوهنوردانی است که می‌خواهند در تابستان با تماشای آبشار راین و ماندن در خنکای ذرات پراکنده آب لذت ببرند و خستگی درکنند، و در زمستان با یخ‌نوردی در مسیر شکاف آبشار، تجربه‌ای هیجان‌انگیز را در فهرست سفرهای خود ثبت کنند. از دیگر مکان های دیدنی ارگ تاریخی راین کرمان می‌توان به درختان چنار کهنسالی اشاره کرد که عمر برخی از آنها به هزار سال نیز می‌رسد. از دیگر دیدنی‌های طبیعی شهر می‌توان به دهانه‌ی آتشفشان راین در محدوده جنوب شرقی منطقه راین اشاره کرد که قدمتی چند هزار ساله دارد و چندی پیش نامش به همراه آبشار راین در فهرست آثار ملی ثبت شد. این در حالی است که شهر راین ششمین پرونده ثبت جهانی یونسکو در استان کرمان به حساب می‌آید.

 

تصاویر ارگ تاریخی راین

 

زیارتگاه ارگ تاریخی راین

بنا بر ویژگی‌های به خصوصی که از معماری دوران ساسانی سراغ داریم، آتشکده و زیارتگاه یکی از مهم‌ترین ارکان شمرده می‌شود. در معماری ساسانی معمولا آتشکده‌ها داری شکل 4 طاقی و گنبدی هستند. در ارگ تاریخی راین تعدادی آتشکده موقت و دایم وجود داشته که هنوز آثاری از معماری ویژه آنها باقی است اما بعد از روی کار آمدن حاکمان مسلمان، آتش آنها خاموش شده است. در قدیم آتشکده موقت برای گردهمایی‌ها و جشن‌ها مورد استفاده بوده و گفته می‌شود آتش آن جلوه‌ خاصی از نور به مراسم می‌داده است.

 

 

 

 

 

آبادان خبر،آبادان نیوز،گردشگری،ایرانگردی،ارگ راین

منبع:رهی نو

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: