کد خبر: ١٩٥٨٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/01/31-١٥:٥٨

بندر سیراف یا نام قدیمی آن سیراب که در بعضی منابع صیراف هم آمده و بندر طاهری هم به آن می گویند بندر و شهری با قدمت و دیرینه و پیشینه طولانی از شهرهای باستانی ایران زیبای ماست که در مرکز شهرستان کنگان از شهرستان های استان بوشهر قرار دارد. جدا از موقعیت ویژه و استراتژیکی این بندر و نقش آن در مبادلات اقتصادی در گذشته، سیراف از دیدنی ترین بنادر کشورمان است که تاریخ کهن آن مورد توجه محققان و تاریخ دانان است و نیز این منطقه از نظر باستان شناسان یکی از مناطق حائز اهمیت و قابل مطالعه و بررسی است.

 

به گزارش آبادان خبر، این بندر در دوره ای رونق زیادی داشته و شهر باستانی سیراف از نظر معماری دارای سبک و سیاق خاص خودش است. این سبک معماری در بندر سیراف را در روستای ماسوله در شمال ایران می توان دید و از این نظر این دو مکان، معماری شبیه به هم دارند. بندر سیراف در گذشته جمعیتش حدود سیصدهزار تن بوده و چون تسامح و آزادی اعتقادی در این بندر که یک بندر بین‌المللی به حساب می آمده وجود داشته افراد با باورها و اعتقادات گوناگون در آن زندگی می کردند مثل زرتشتی، یهودی، مسیحی و دیگر باورها، و همچنین اقوام و نژادهای گوناگونی مثل یونانی ها، رومی ها و چینی‌ها در این بندر ساکن بودند. هنوز بازمانده های گورستانی در این بندر وجود دارد که متعلق به پیروان دیگر ادیان بوده و این موضوع نشان دهنده حضور این باورها و اقوام در آنجا است.

موقعیت جغرافیایی بندر سیراف

بندر سیراف در فاصله ٢۴۵ کیلومتری جنوب شرق بوشهر و ۴٠ کیلومتر کنگان و ٣۴کیلو متری پارس جنوبی در مجاورت ساحل آبی و زیبای خلیج فارس است و بین بندر کنگان و بندر عسلویه قرار دارد.

سرگذشت تلخ بندر سیراف
بندر سیراف که پررونق‌ ترین بندر ایران در آن دوره بوده، از روم و یونان گرفته تا آفریقا و چین روابط تجاری گسترده ای با دیگر ملل داشت، این روابط در دوره‌ ی ساسانیان و همچنین دوره اسلامی وجود داشت.

کشف سفال ‌هایی با نقش‌های مختلف و پارچه‌ها و زیورآلات گوناگون از این منطقه گویای وجود این روابط تجاری است و همچنین معماری‌ های گچی و اتاق‌های منقش و تزیین شده و ساختمان ‌هایی در دو و سه طبقه، همه آثار تمدنی بازمانده از بندر سیراف است که مورد توجه محققان است.

این همه تمدن و شکوه و رونق این بندر زیبا در زمین لرزه ای که از مرگبارترین حوادث طبیعی تاریخ بوده و بندر سیراف به خاطر این زمین لرزه هفت روزه و خسارات آن به پمپئی ایران لقب گرفت نابود و ناپدید شد. این حادثه وحشتناک تاریخ زمین در سال سیصد و شصت و هفت هجری قمری اتفاق افتاد.

جاذبه های گردشگری بندر سیراف
این بندر تاریخی و زیبا اگرچه از جور زمین و زمان رنج ها کشیده و لرزه ها دیده اما هنوز با قدمت ۲۵۰۰ ساله اش و عمر کهن خود از دیدنی ترین بنادر کشورمان است که جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی دارد که گردشگران و علاقمندان تاریخ و طبیعت را به خود جذب می کند. به خاطر قرار گرفتن بندر بین منطقه پارس جنوبی و کنگان این بندر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که غیر بومیان زیادی در آن ساکن هستند همچنین دریای زیبا، آثار باستانی و نزدیکی به شیراز باعث شده تا گردشگران زیادی این نقطه از کشور را برای سفر و گردشگری انتخاب کنند. در ادامه بعضی از جاذبه های دیدنی و گردشگری این شهر را می گوییم.

حوضچه‌ های آب باران

این حوضچه ها که در ارتفاعات دامنه شمالی کوه سیراف است، محققان آن ها را مکانی برای جمع شدن آب باران می دانند که برای تامین آب مورد نیاز ایجاد شده است. حوضچه‌ ها از نظر ابعاد مستطیلی شکل یا چهارگوش بوده و بعضی از این حوضچه‌ ها که سرریز داشتند بعد از پرشدن به یک کانال دست ‌ساز می رسیدند از این کانال ها آب برای استفاده و آبیاری مزرعه ها به مکان های مورد نیاز می رسید. محققان با توجه به ابعاد این گودال ها و حوضچه های مورد نظر معتقدند اینکه این حوضچه ها در گذشته به عنوان قبر مورد استفاده بوده اند بعید به نظر می رسد چون با توجه به اندازه ی آن نمی شود آن ها را قبر دانست.

دخمه‌های باستانی بندر سیراف

این دخمه‌ های باستانی که در کوه های مشرف بر دامنه های شمالی کوه های سیراف به چشم می خورد یکی از جاذبه های تاریخی این شهر بندری است و باستان شناسان و محققان معتقدند که این دخمه ها قبور سنگی بوده اند و یا اینکه حوضچه هایی برای نگهداری آب و محل جمع شدن آب باران در گذشته بوده اند.

مسجد امام حسن

این مسجد که بهترین بنای عمومی سیراف است روی ویرانه‌ های یک دژ ساسانی احداث شده و محققان سال بنا شدن آن را ۱۸۸ هجری قمری می دانند. سکه‌ هایی با تاریخ ضرب سال ۱۸۸ از این منطقه کشف شده که سال بنای مسجد را تایید می کند. مسجد یک صحن مربع شکل، و در سه طرف رواق‌ هایی با ستون های گرد دارد، کشف پایه تک مناره ی مسجد، آن را در ردیف یکی از قدیمی ترین‌ ترین مساجد مناره دار سرزمین های اسلامی جا داده است.

عمارت شیخ جبار نصوری

این عمارت روی تپه ای بلند به سمت دریا قرار دارد و به خاندان نصوری تعلق دارد. عمارت یک شاه نشین و دو حیاط اندرونی وبیرونی دارد که شیخ جبار دوم پدر بزرگ شیخ ناصر در دوره قاجار آن را بنا کرده است. قدمت عمارت ۲۰۰ سال است و گچ بری‌ های آن این قدمت را تایید می کند، در ایوان غربی عمارت تعداد هجده تابلو زیبا از مجالس شاهنامه فردوسی دیده می شود.

آرامگاه سیبویه

سیبویه دانشمند علم نحو و از بزرگان این علم در قرن چهارم زندگی می کرده و آرامگاهش در این منطقه است.

همچنین دیگر جاذبه های بندر سیراف سرسرای نمای منطقه باستانی سیراف، خانه های اعیانی سیراف، موزه ی وایت هوس، هتل ها و رستوران های این بندر زیبا است.

سوغاتی سیراف؛ از این بندر زیبا می توانید ماهی، میگو و خرما و انواع صنایع دستی را به عنوان سوغات تهیه کنید.

غذاهای معروف سیراف؛ غذاهای معروف بندر سیراف قلیه ماهی، ماهی سرخ کرده و میگو پلو است که می توانید طعم لذیذ آن را در هتل ها و رستوران های این بندر بچشید.

صنایع دستی سیراف؛ صنایع دستی سیراف شامل گلابتون دوزی، منجوق دوزی و اشیای تزئینی مثل آویزهای حلزونی، صدفی، تزئینات آکواریوم، سبد حصیری، دمپایی حصیری، لیف و صنایع دستی چوبی است.

 

بندر سیراف،گردشگری،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: